ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

Apocalipsi ara

John Zorn, Sala Apolo 29 de novembre
Tot i que el cartell posava en lletres ben grans el nom de John Zorn, aquest només va aparèixer a l’escenari al final de l’actuació. La resta del bolo el genial compositor i saxofonista el va passar a la taula de so manipulant als músics com si fossin titelles. Mike Patton (Faith no More) als crits, Trevor Dunn (Mr Bungle) al baix i el bateria Joey Baron (un llarg etcètera on hi caben des de Gillespie fins Chet Baker, Bowie o Bill Friser) van oferir la banda sonora del que potser s’escolta en el purgatori, amb una brutalitat malaltissa com poques vegades s’ha viscut. Una de les més fortes descàrregues d’adrenalina de l’any.

Article publicat a El Punt el 6 de desembre de 2006

Brutalitat sonora
música/John Zorn

Xavier Mercadé


Lloc i dia: Sala Apolo (Barcelona). 29 de novembre.

En el darrer número de la revista Enderrock, el grup de metall extrem Vidres a la Sang declara que «algun dia la música extrema gaudirà del mateix estatus que el jazz». Al grup de Terrassa no li falta raó quan l’eminent compositor i saxofonista John Zorn va presentar dimecres passat a la Sala Apolo Moonchild, un projecte que ja tenia els seus referents en aventures anteriors de Zorn com ara Painkiller i Naked City. Un trio dirigit per ell, en què s’exploren les formes i el nivell d’expressió del hardcore, el grindcore, el noise i altres subgèneres per donar-li un vernís experimental i obert a totes les lectures possibles. En una sala Apolo plena de gom a gom, a sobre l’escenari hi vam trobar Mike Patton (Faith no More) als crits, Trevor Dunn (Mr. Bungle) al baix i el bateria Joey Baron (un llarg etcètera en què caben des de Dizzy Gillespie fins a Chet Baker, David Bowie i Bill Friser), però no pas John Zorn. Tot i que el seu nom era el reclam que figurava en els cartells, aquest s’amagava al darrere de la taula de so, esquivant flaixos, manipulant els músics com si fossin titelles i introduint samplejats i efectes sonors.

Va dir Antonin Artaud (una de les inspiracions del disc juntament amb el músic Edgar Varese i l’ocultista Aleister Crowley): «No ha quedat demostrat que el llenguatge de les paraules sigui el millor possible.» Clenxinat i vestit de negre, Mike Patton es va agafar al peu de la lletra aquesta afirmació acudint a un llenguatge preverbal format per sons, xiuxiuejos, xiscles, onomatopeies, escandaloses escorregudes i sorolls guturals mentre interpretava les notes escrites en un faristol amb les enrevessades estructures de les cançons. L’acoblada secció rítmica de Dunn i Baron funcionava com un rellotge al mig del caos. Un resultat no apte per a puristes, cardíacs o consumidors de músiques més convencionals, una experiència més propera al concepte de Fantômas de Mike Patton que no pas al Masada de Zorn. Durant quaranta minuts la Sala Apolo va viure tota una catarsi vivint la banda sonora del que potser s’escolta en el purgatori, amb una brutalitat com poques vegades s’ha viscut. Una de les més fortes descàrregues d’adrenalina de l’any. Per sort, els limitadors de volum de la sala van funcionar, si no hagués estat així ara parlaríem d’una experiència dolorosa per als timpans.

A la fi del concert John Zorn va abandonar la seva taula de so per saludar el públic i dirigir els músics en la darrera descàrrega de la nit amb Sorceress, un tema aberrant i malaltís però interpretat amb un precisió impactant. Un impacte que va encomanar el públic, que va reclamar al grup que tornés a l’escenari fins i tot quan ja s’estava desmuntant l’equip.

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Sopa de galets

Els Sopa també han rebut aquest matí un disc d’or per les vendes de Bona Nit Malpartis (per cert, un altre disc amb boniques fotos tan a la portada com a l’interior), el seu treball que recollia els concert de comiat de la banda enregistrats a la sala Razzmatazz ara fa cinc anys, els dies 7 i 8 de novembre de 2001. I per cert, on era Pep Bosch?

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Una colla de malparits

Sopa de Cabra, SGAE 29 de novembre de 2006
Aquest matí, a la seu de l’SGAE de Barcelona, s’ha fet la presentació de Podré tornar enrera, el disco d’homenatge a Sopa de Cabra. Allà s’hi han plantat representants de Pastora, Sidonie, Lax’n’Busto, Jofre Bardagí, Shuarma, Pedro Javier Hermosilla, Gertrudis, Gossos, Sabor de Gràcia (en Sicus no hi surt a la foto), Gossos, el pare de la criatura Pep Blay i fins i tot el fotògraf que ha fet les fotos de dins del disc (que tampoc surt a la foto). Tots ells ha posat amb Gerard Quintana, Josep Thió, Francesc Cuco Lisicic i la germana i la neboda de Ninyín.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

QUART I ÚLTIM ASSALT-THE UNFINISHED SYMPATHY 23 h.

Sala Be Cool, 25.11.06
El concepte de la sala Be Cool està força be: a uns baixos, un escenari petit i la proximitat humana del públic. El problema és que quan s?omple massa és absolutament impossible veure ni els caps dels músics. Això és el que els hi va passar als Unfinished Sympathy en la seva primera actuació a Barcelona per presentar el seu flamant disc ?We push you pull?. Després d?un any i mig sense trepitjar cap escenari de la ciutat, hi havia ganes per saber com sonen en viu les noves cançons d?Eric Fuentes i els seus.
El millor? Sens dubte la estòica àvia que va aguantar suor, empentes i aglomeracions sense deixar el seu lloc a primera filera.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

TERCER ASSALT-SURFIN BICHOS 21,45 h.

Sala Razzmatazz 2, 25.11.06
Amb Mercromina ja desfets i Chucho sense res millor a fer, què millor que una gira de retorn de Surfin Bichos? Però aquest va ser un grup més aplaudit per la crítica que no aclamat pel públic. Resultat: la nit més fluixa del Wintercase que es tancava aquella nit.
El millor? La immensa pedalera de Fernando Alfaro, amb més de quaranta elements diferents.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

SEGON ASSALT-THE BRAKES 21 h.

El full promocional del Wintercase els definia com ?un supergrup perillós i excitant?. Bé, doncs jo no vaig veure ni que fos perillós ni molt menys excitant.
El millor? Prescindir de la meitat de la seva actuació i anar a fer una cervesa als Pepe?s Bar envoltat d?autògrafs d?AC/DC i de Los Suaves.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

QUATRE EN UNA NIT

FELIU VENTURA
Sala Tete Montoliu (L?Auditori), 25.11.06
20 h.
No, no és cap rècord eròtico-festiu, és només part dels concerts que es celebraven a Barcelona el passat divendres durant tota la nit i en espais repartits per tota la ciutat. Una nit complerta que s?hagués pogut arrodonir amb les actuacions de NoMeansNo al KGB o la d?Antonio Vega al Bikini, però tot i que cada any ho demano als reis, encara no he aconseguit tenir el do de l?ubiqüitat.
I la nit va començar a les vuit de la tarda a la sala Tete Montoliu de L?Auditori amb Feliu Ventura presentant les cançons d?Alfabets de futur, en la primera de les dues actuacions que va oferir en la mateixa sala.
El millor? La introducció de la veu femenina d?Agata Casas (Dijous Paella, Safanòria i un llarg etcètera) en l?univers del cantautor de Xàtiva.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

SENSE ESTÈTICA PERÒ AMB ÈTICA

Magic Numbers, Sala Razzmatazz, 24 de novembre
Feia pocs dies que The Spinto Band van fer naufragar les espectatives que havia posat en el seu disc ?Nice and nicely done? en la seva actuació al Razz 2 el passat 17 de novembre com a teloners de Maxïmo Park. Més preocupats en lluir robes de marca i un fals somriure adolescent, que no pas en aconseguir acoblar més de dues notes seguides
Els Magic Numbers potser no tenen estètica, però si molta ètica a l?hora de composar peces de pura orfebreria pop sense rebutjar qualsevol influència positiva. Una base rítmica sòlida com una pedra, uns coros sembre ben situats i un somriure, aquest cop si, sincer de felicitat. La casa Apple hauria d?introduir per defecte en totes les I-Pods del món mundial cançons ?Love me like you?, ?Long legs? o ?Mornings eleven?. De ben segur que amb aquesta mesura el món seria una mica més feliç i perfecte.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

MIQUI PUIG A L?ALTRE CANTÓ DEL MIRALL

Sala Apolo, 22 de novembre

Miqui Puig va tenir la gentilesa de treure?m al seu fotolog particular (http://www.fotolog.com/miquipuig). Bé, a mi, a la Mireia, l’Antònia i a tot el públic que hi havia a la primera filera. A la foto, moment en que Miqui baixa el públic per poder constatar la tasca de ?la seva banda de rock and roll?, parafrasejant a Loquillo. I tot mentre esperem la sortida de ?Miope? el disc que va enregistrar en directe el passat mes d?abril. Mentre ens entreté amb els seus directes i, en aquest cas, amb una preciosa versió de Los Planetas.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Qüestió de pebrots

Maxïmo Park
Sala Razzmatazz 2, 17 de novembre

Hi ha toreros que carreguen per l’esquerra i altres que ho fan per la
dreta. A Paul "Scooby" Smith tan se li en fot, sempre que es vegi be.
Però per la propera vegada haurà d’anar en una mica més en compte amb
la darrera goteta.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Mai és tard

Música/Ia Clua
Lloc i dia: Sala Luz de Gas (Barcelona). 15 de novembre.

Xavier Mercadé
Després de gairebé quaranta anys de carrera, posant
la seva veu i signatura en les pàgines inicials del rock cantat en
català en el grup Dos + Un amb els que va enregistrar cinc singles als
anys seixanta, escrivint un dels capítols bàsics de la escena del país
amb Ia & Batiste o presentant el disc Amic Majèstic com a Moto Clua
l?any 1978, no ha estat però fins aquest 2006 en que ha editat El món
on visc, el primer disc en el que el nom d?Ia Clua ha figurat a la
portada. Un treball de maduresa i evidentment adult amb unes lletres
que s?allunyen dels espais onírics i naïfs de les cançons d?Ia &
Batiste per endinsar-se en la crítica social tractada amb un caire
poéèic i amb un rerefons d?esperança. El to de veu d?Ia Clua també ha
canviat amb els anys, ara canta amb dos tonalitats més greus donant com
a resultat un disc que podria marcar l?inici d?una carrera diferent a
la que coneixíem fins ara d?ell a nivell oficial, ja que durant aquest
darrers anys ha dedicat la seva carrera a fer música publicitària i
bandes sonores per teatre i cinema.
Va sortir a l?escenari
acompanyat per una nombrosa i ben acoblada banda amb una dotzena de
músics sobre l?escenari, on destacaven les tres coristes, els teclats
de Kike Santander, el baix de Sinto Bonell, Charlie Oliver a la bateria
i un Cris Fontecilla a la guitarra que va saber estar comedid tot i
situar-se al límit de l?exhibicionisme instrumental. Algunes de les
cançons van comptar també amb el virtuosisme dels guitarristes Max
Sunyer i Jordi Mena.
?Intentarem que acabeu ballant sobre les
taules? va anunciar Ia Clua només començar el concert davant d?un
públic on destacava la presència de companys com Jaume Sisa, Oriol
Tamvia o Jordi Batiste. No ho va aconseguir però si que ens va ensenyar
totes i cadascuna de les deu cançons que composen El món on visc, des
de la declaració de d?intencions i anhels que dona títol fins al suau
funk-soul d?Oasi d?esperança, la intimitat de Cor endins, la crua
realitat d?Àfrica o Blau, una cançó que va composar quan tenia quinze
anys amb Isidor Marí i recuperada de l?antic repertori de Dos + Un. El
record a Ia & Batista va arribar amb És una dona, cançó inclosa en
Esfera Malheur, el seu disc amb cançons noves de l?any 1995, que va
comptar amb la col·laboració de l?osonenc Pep Sala, a l?estudi del qual
s?han enregistrat aquestes noves cançons.
La sorpresa va saltar al
final del darrer tema, Esqueix de cançó (?la millor cançó que he
composat mai?, va declarar) de l?històric Chichonera?s Cat d?Ia &
Batiste, quan en els darrers acords de la cançó va pujar de manera
espontània el seu antic company Jordi Batiste. Durant uns breus
instants Ia & Batiste van despertat de l?estat d’hibernació en que
viuen des de fa més de deu anys.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari