última ronda

r.mirabete

DE PENITENTS A DESEMPARATS

Deixa un comentari
El dia 30 d’abril del 2014 es féu el cent quaranta-quatrè programa Aparador de poesia. S’emeté, com sempre, en directe, des de ràdio Sant Vicenç de Montalt. El poeta i filòleg Pius Morera és el creador i conductor del programa.
Aquest vídeo ha estat possible gràcies a Carme Llobera Balasch, que gravà les imatges amb una vídeocàmara, gràcies a Pius Morera Prat, creador i conductor del programa, que les edità, i gràcies a Andreu Barris, director de l’emissora, que tingué cura del so.

Enllaços: http://vimeo.com/96436638

                http://piusmorera.wordpress.com/

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 26 de maig de 2014 per ricard99

Y TÚ, PIRENE

Deixa un comentari
Y tú, Pirene

Joan de la Vega

Editorial Denes

València, 2013

Per als amants de la poesia no hi ha res més pur que els cims més blancs; o no hi ha res amb més presència que l’aire d’un amor fet cendra que sedimenta la terra. Joan de la Vega (Santa Coloma de Gramenet, 1975) és un poeta que ha construït un poemari sobre els Pirineus. Tanmateix, el llibre és molt més que un tribut a Pirene, que segons la mitologia és qui donà nom -amb la seva mort- a les muntanyes nevades dels nostre entorn natural. La figura de Pirene permet vehicular l’impuls líric i la temàtica d’aquesta setantena de poemes que donen cos i ànima als Pirineus. La línia conceptual i metafòrica d’amor-mort-fundació d’una muntanya estructura el poemari. De fet, també cal remarcar la referència inicial del poemari al Llibre tibetà dels morts , ja que hi trobem els processos existencials de mort, transformació i resurrecció. Al pòrtic del llibre el poeta dedica els versos als amors caiguts, sobretot. El Pirineu és concebut com a epitafi, sepultura, fosa, jardí del silenci interior. La mort domina la mirada del poeta però l’impuls d’estimar il·lumina el verb: “Al principio fue el beso. Vulnerado de color malva. Sin un Padre que venerar. La parábola de las piedras a este lado de la orilla es apóstata. Sienten la necesidad de aprender a morir”. Aquest és un dels tretze poemes en prosa que configuren la segona part del poemari Bajo tierra. És una secció que tenyeix de bellesa la mort, que és entesa com una forma d’amor. Els altres poemes del llibre són en vers i són un cant a l’amor, una evocació lírica de la muntanya com a temple per al misticisme. Sovint el llenguatge litúrgic és transfigurat en les partícules essencials de la natura feta verb, feta sang: “Justo antes / de anochecer / te llevas la sangre / a las manos // comulgas / con alevosía” (“En blanco”). Silenci escrit i amor a les mans de l’aire. Evocació dels ponents, de la sintaxi de la natura, de la neu que envaeix la muntanya, i de la terra que acull les nostres passes.

La veu del poeta advoca constantment pel lligam de l’home amb la terra d’on prové i cap a on tendeix. L’ésser humà retroba en els espais verds i en els indrets muntanyosos el seu origen i el seu esdevenidor: “sella tu voz / sin amo ni tierra // a merced / del vuelo // y no olvides caer / a diario” (“Cuida tu jardín”). Per al poeta no hi ha un amor més gran que el fet que siguem escrits pel paisatge. Al poema “Escribe el paisaje” de la tercera part (En manos del aire) hi trobem una continuïtat conceptual i poètica respecte a l’avantguardisme il·luminador de poetes metafísics, visionaris i espirituals com Ungaretti, per exemple:

Nos escribe el paisaje

una pausa por cada raiz
una esfera evanescente irradiada de carne
una palabra arqueada entre las nubes

no hay amor más grande
(“Escribe el paisaje”)

No és debades que el sentiment del temps recaigui en els processos de la natura, en l’alegria de la transformació de la matèria en essència perenne, i en les múltiples formes essencials de tot allò viu i, per tant, que és natural. Al llarg del poemari comprovem com l’escriptura prova de superar -per mitjà de l’espiritualitat- la mera concepció del llenguatge com a artifici. El llenguatge poètic és simbòlic perquè la nostra lectura del paisatge és objecte d’interpretació –com un quadre pictòric- que traspassa la mera observació dels fets naturals i nosaltres –espectadors privilegiats amb el do de la paraula- els dotem de significació. Per aquesta raó, el poeta se serveix del símbol i de la metàfora com a recursos essencials del llenguatge litúrgic i també, és clar, del llenguatge poètic. La natura és un temple sagrat i la poesia de Joan de la Vega és germana del silenci de la natura i de l’art esquiu. En aquest poemari no es parla del silenci de Déu sinó del silenci de l’art (del paisatge, de la neu) com a procés de lectura i de vivència de les muntanyes que ens sobreviuen pels segles dels segles, Pirene.

    Ricard Mirabete, article publicat a fòrumgrama (09/04/2014) 

Enllaç:  http://www.forumgrama.cat/wp/joan-de-la-vega-y-tu-pirene/

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 25 de maig de 2014 per ricard99

LABORATORI POÈTIC

Deixa un comentari

Laboratori poètic

dilluns 19/05/2014 19.30 h
Laboratori de Lletres
Casp, 39, pral. 2a A
Barcelona 
 

El Laboratori de Lletres aposta per una activitat oberta perquè tothom pugui gaudir-ne i participar-hi. Hem dissenyat un recital poètic que duran a terme Ricard Mirabete i Manel Queralt. Els dos poetes seran la veu cantant de l’acte, tot creant un ambient emotiu i reflexiu. Viure, emocionar-nos i sentir la poesia són els objectius d’aquest acte.

La lectura es farà a la mateixa escola perquè creiem que és una bona forma de crear un ambient de proximitat i intimitat amb tots els assistents. 

Activitat gratuïta

+ info: www.laboratoridelletres.com/ca

Organització i foto: Laboratori de Lletres

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 18 de maig de 2014 per ricard99

BATEC AMB COS DE LLETRA FEMENÍ

Deixa un comentari

batec

Maria-Antònia Massanet

Curbet Edicions

Girona, 2014

Curbet Edicions acaba de publicar batec de Maria-Antònia Massanet (Artà, 1980), que és un poemari en el qual la poeta i crítica literària assumeix els discursos del cos i els enllaça amb el bategar líric de qui se sap cos i escriu a frec de pell. La presentació del poemari fou dilluns 28 d’abril a les 19:30h a la lliberia La Impossible (carrer Provença, 232) de Barcelona. Presentà el llibre Ricard Mirabete i hi intervingueren, a més de l’autora, els poetes Josep-Ramon Bach, Mireia Companys i Sònia Moll.

De l’acció de bategar en som conscients des de ben aviat. El cor batega i nosaltres som un cos preparat per a desitjar, segons les tesis de Gilles Deleuze. L’entramat conceptual a l’entorn dels discursos del cos parteix del pensament contemporani i es posen de manifest -i queden objectivats- en un grau molt elevat, en un seguit d’obres de la nostra tradició literària. El pòsit conceptual i filosòfic del llibre de la poeta i crítica literària Maria-Antònia Massanet el podem situar des del racionalisme cartesià –passant per Spinoza i el vitalisme de Nietzsche- fins a pensadors com l’esmentat Deleuze o Jean-François Lyotard. Aquest context filosòfic en el qual hi inserim la poesia de Massanet respon a l’obligació de tot crític literari d’anar més enllà d’una mera lectura impressionista o subjectivista dels versos de cadascun dels poemes.

Un dels propòsits de la nostra poeta mallorquina és el de transformar aquests referents i abocar-hi entre els versos els batecs conceptuals que poden estructurar o bé emmarcar el discurs líric. És un llibre de poesia i, per tant, el que hi sabrem veure i llegir és l’expressió lírica d’una veu poètica que parla des de l’experiència encarnada en si mateixa. És determinant adonar-se que la recerca de la pròpia identitat és allò que motiva els poemes i que esdevé alhora una prova de l’alteritat possible i objectiva. El poemari consta de 35 poemes dividits en nou seccions breus de poemes intensos que provoquen el gestos, el moviments interns i externs del cos, la corporeïtat de les emocions i l’expressió muda dels nostres òrgans.

El pròleg de Lluïsa Julià ens serveix per endinsar-nos en l’obra sabent que la poeta planteja una dialèctica sense concessions amb el propi cos i que la marca de gènere en la seva poesia és una forma d’identitat de la seva poètica. També cal remarcar com l’epíleg que signa Meri Torras ens permet acostar-nos a batec com si llegíssim una mena d’autografia corporal, un relat des de l’alteritat encarnada. Ambdós textos són un enriquiment per tal d’acostar-nos tots plegats als discursos del cos i a les seves línies conceptuals. Massanet és junt amb moltes poetes catalanes contemporànies una veu lírica que malda per explicar-se a si mateixa escoltant les marques i viaranys del cos. L’interès cap al cos no duu necessàriament cap al materialisme però sí cap a la consideració de la matèria com a origen o deu de la vida. El cos és natura i la natura empeny sempre endavant. Per aquesta raó convé esmentar la citació inicial de Baruch Spinoza: “Ningú, fins ara, ha determinat el que pot un cos”. Com a matèria que és, el cos viu sempre està en procés d’esdevenir o de transformació constant.

El poemari desenvolupa un seguit de continuïtats líriques que han caracteritzat la poesia de Massanet. El 2012 publicà el moll de l’os, que és una plaquette de la qual en recupera un parell de poemes per formar part de batec. El concepte de dissecció de l’ànima per mitjà del cos ja la trobàvem a la seva primera obra Disseccions emocionals (Premi Art Jove del Govern de les Illes Balears 2006). Ara tot allò que ja intuíem en la seva poesia queda refermat en aquest batec de poemes intensos que porten a l’extrem les sensacions i el sentiment amorós. Hi trobem recursos expressius que connecten la seva poesia a l’expressionisme; per exemple, hi ha la violència lingüística que es correspon a la violència del gest, pròpia del pintor expressionista Egon Schiele, per exemple. Hi ha també el gust per les imatges tèrboles que remeten a la degradació dels cossos. La poeta focalitza el dolor en algunes parts concretes del cos per transmetre sensacions de fredor, de distanciament envers l’altre/a, de desemparança, de cremors apassionades i de la humitat del plor i del sexe. En definitiva, l’ambivalència dels estats físics i d’estats d’ànim.

II

i tu que m’escoltes
llança’m com a carnatge
per als carronyaires afamats
pren-me l’esquer de la paraula
d’aquesta boca que no calla
com nafra oberta
que no para de rajar
i allibera’m de la tirania
de no conèixer silenci
ni final

(“proemi II” de batec de Maria-Antònia Massanet)

   Ricard Mirabete, article publicat a Núvol,
                el digital de cultura (26/04/2014) 

Enllaç:  http://www.nuvol.com/critica/batec-amb-cos-de-lletra-femeni/

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 11 de maig de 2014 per ricard99

EL BUIT I LA PLENITUD

Deixa un comentari
Extrema llum
Joan Duran
 
Editorial: Pagès
Lleida, 2014
Pàgines: 108
Preu: 12 euros

L’illa de Creta és l’espai des d’on arrenca la presència del món evocat a Extrema llum, el nou poemari de Joan Duran (Sitges, 1978). Aquest llibre va merèixer el premi Recull de Blanes i demostra per on pot avançar, amb un segell propi, la poesia catalana dins la modernitat poètica europea.

Hi ha una condensació lírica que aplega els vectors del mediterranisme, el classicisme i l’avantguarda en el dir poètic en estat pur. La reflexió sobre la creació poètica és un altre dels punts bàsics del poemari que neix amb la construcció d’una llengua que se sap ofegada; tanmateix, és renascuda de la runa clàssica perquè l’agita el fet de sentir-se assedegada de nova llum. D’escriure-la per no oblidar-la. És extrema perquè s’encarna en descarnar-se. Per la intensitat però també per l’assumpció rotunda del defalliment, com bé escriu la poeta Cèlia Sànchez-Mústich en el lúcid i revelador pròleg del poemari.

Creta és una obertura a la llum des de la mudesa mineral i des de la paraula enrunada en el poema. La badia i la platja enllacen el mar amb la sorra i fan indestriable el punt i el principi on la parla és el temple de la llum. La paraula es féu llum “en algun migdia del temps sense nosaltres”, escriu el poeta en un dels poemes. És a dir, en el passat mediterrani de la Grècia clàssica i en el nostre passat històric i cultural que ens configura.

Alhora boca i arrel, cos i ombra de la nostra existència. La síntesi lírica inesgotable és, doncs, l’extrema llum de la Mediterrània: “Aquesta illa i els seus absoluts del vidre / i de la sal, del nacre i de la sorra, del tot a prop del tot.” I després ho rebla al mateix poema de la primera part intitulada Creta: “Un coàgul de saba / espera, a l’origen, la nostra torrentada / de buits i gravetats.”

Agents transmissors

L’espai dels nostres cossos traspassa l’ofec blau del mar i la incerta sorra en la qual naixem perquè som agents transmissors de la llum. De la llum que fou paraula d’un gest antic. De la llum que és l’amor dels cossos, el sexe obert de la paraula. Per mitjà de la creació poètica, la llum és “buit i llavor, tacte i distància”. Som éssers matèrics com la pedra, i l’aigua, i l’argila; rastre i gènesi del món que ens configura.

A l’epíleg de l’obra, la poeta Mireia Calafell l’encerta de ple quan afirma que l’única claror factible és la que aquesta constel·lació de mots il·lumina des de la penombra per configurar un espai on la llum és tant allò visible com el veure mateix. Ull i mirada són el quadre existencial de la mateixa experiència.

Extrema llum recrea la gènesi del món mitjançant les variacions sobre la matèria, l’espai, el temps i la llum, que demostren les lleis de la física i de la poesia. Ambdues desemboquen en les nocions epistemològiques centrals del pensament contemporani: el buit i la plenitud.

El llibre s’endinsa en el cos i en la seva ombra, que no sempre és fosca sinó que sovint és d’una claror diàfana. El cos i la seva ombra com dues formes d’una mort inacabada. 

                                    Ricard Mirabete, article publicat al suplement Cultura d’El Punt Avui (02/05/2014)

Enllaç:   http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/5-cultura/19-cultura/735560-el-buit-i-la-plenitud.html?cca=1
 

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 7 de maig de 2014 per ricard99