Correu Blocs | VilaWeb.cat
DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA
raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dimarts, 14 de desembre de 2010 | 17:57h


En el marc de l'hora que setmanalment dediquem a fer preguntes al President de la Comissió, José Durao Barroso, he reiterat novament la voluntat que els implicats en les activitats denunciades per Wikileaks donin explicacions, i ell n'és un. He insistit novament en que el PE reobri la Comissió temporal sobre els vols i altres activitats de la CIA a la UE. El problema és que va tornar a respondre amb evasives i amb el silenci com a política. Res de nou em temo.
raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dijous, 9 de desembre de 2010 | 18:27h
És culpable o innocent, Assange, de les acusacions d'abús sexual? Doncs no ho sé. Tanmateix em pregunto si aquesta és la pregunta pertinent en aquests moments.

L'única cosa certa és que hi ha molta confusió al voltant de les denúncies, les intencions i la detenció mateixa d'Assange. Massa preguntes sobre la forma, el fons i el context. Massa tuf a venjança per haver fet allò que era tan necessari fer: parlar clar. Compte, però, que això no pressuposa que les denúncies sobre els fets concrets que se li imputen (negar-se a usar preservatiu o haver forçat una relació sexual) siguin necessàriament falses, però tampoc podem pressuposar el contrari, que siguin certes. En qualsevol cas parteixo de la necessitat d'aplicar la pressumpció d'inocència, per principi.

Reconec que tinc massa respecte per aquesta mena de situacions vinculades amb la violència de gènere com per frivolitzar-hi, i considero que negar-se a posar preservatiu quan la parella a més ho demana explícitament, o forçar una relació no desitjada, és un abús que cal denunciar. Però la meva pregunta és si aquest és realment el cas en l'afer Assange

En altres circumstàncies no tindria cap dubte a reclamar un judici just i ràpid (i per tant una extradició, si fos el cas). Tanmateix, hi ha massa coses en aquest cas concret que em fan trontollar aquesta tesi, i no només en relació al fons (els motius mateixos de la denúncia), sinó també a la forma i, sobretot, al context.

Cal dir que nombroses organitzacions de drets de les dones denuncien l'extremada lentitud amb la qual la justícia sueca actua en casos de suposades violacions, i no deixa de sorprendre, per tant, l'extremat zel amb què s'ha actuat en aquest cas. A més, precisament per què hi ha qui fa un mal ús de la denúncia d'abús sexual, és necessari ser prudents en un cas de les dimensions que té aquest del qual parlem (l'ús polític d'aquesta mena de denúncies, per desgràcia, és més habitual del que semblaria). 

Per altra banda, no hi ha cap garantia que, un cop a Suècia (si l'extraditen), el tema de les denúncies no passi a ser només una anècdota i es procedeixi a una extradició directament als Estats Units on hauria de fer front a càrrecs molt més seriosos, com el d'espionatge (veure per exemple aquesta anàlisi de Afua Hirsh al The Guardian: 'Julian assange's extradition: what happens next?).

En altres paraules, no seré jo que digui sense temor a equivocar-me si Assange és culpable o innocent dels càrrec d'abús que se li imputen (insisteixo que parteixo de la base que mereix que se li apliqui el principi de pressumpció d'innocència, com tothom), però allò que sí puc dir és que si ara l'extraditen em temo que no serà només per aquests fets, i a més a més crec que no faria cap favor a la noble causa de la lluita contra els abusos sexuals, ans al contrari.

Per tant, em sumo a les nombroses veus que reclamen que, enlloc de centrar-nos ara en l'assumpte de les suposades denúncies de les quals caldria saber primer si hi ha prou base legal per dur-les endavant, ens centrem en el tema de fons: el contingut dels cables de Wikileaks, els quals ens aporten una llarga llista de noms  que sí hauríem de veure asseguts davant de tribunals de l'opinió pública (i alguns, fins i tot, dels penals).

raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dijous, 2 de desembre de 2010 | 09:18h
Darrerament, per motius que ja explicaré un altre dia, m'he tornat a enganxar a la lectura de novel.les. M'encanta la ficció, però malauradament la realitat m'ha tingut darrerament massa absorbit i m'ha impedit gaudir-ne tant com hauria volgut. M'agrada la ciència ficció, però també la ficció versemblant, és a dir, aquella que s'inspira en fets reals o que si més no podrien ser-ho. Vaja, la saga Millenium, per exemple, de la qual em confesso haver-ne estat addicte. 

Per uns dies, però, he aparcat temporalment la lectura de novel.les per centrar-me en una altra mena de trama, la dels anomenats 'Papers del Departament d'Estat' (Filtracions WikiLeaks). En aquest cas es tractaria del cas contrari, és a dir, d'una realitat que podria ser ficció, i que, de fet, alguns s'han obstinat en fer-nos passar per ficció. Però no, és real, ben real, tristament real.

Avui ha rebut, de nou, l'Estat espanyol. L'any 2006 i 2007 vaig formar part de la Comissió Temporal del Parlament Europeu que investigava les activitats de la CIA a la UE (veure els apunts que he anat publicant a la categoria DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA). El 14 de desembre de 2006, el llavors Ministre d'Afers Exteriors Miguel Àngel Moratinosva comparèixer davant nostre a Brussel.les i va repetir fins a la sacietat que ells no tenien cap constància que s'estiguessin fent les coses malament, i que tenien tota la confiança en els aliats nordamericans.

L'Estat espanyol formava part de la llista de països europeus directament esmentats tan a l'informe del Consell d'Europa (Dick Marty) com al del Parlament Europeu (Claudio Fava). A mi em va tocar ser el ponent a l'ombra per part del meu grup (Verds/ALE) i vaig tenir  nombroses trobades amb diversos col.legues socialistes espanyols que insistien una i altra vegada en el mantra: 'no hem fet res, no hem vist res, no sabem res'.

Tot plegat va començar durant la gloriosa etapa  Aznar-Bush, però lluny d'acabar-se amb l'arribada de Zapatero, les complicitats, els silencis i les mirades cap a un altre costat varen continuar.

La llavors Vicepresidenta de la Vegahauria fet saber a l'ambaixador Aguirre que per a ella (i per extensió per a l'executiu espanyol) no hi havia cap problema a que els vols de la CIA passessin i aterressin en territori espanyol (i per tant europeu), i que en tenia prou amb ser-ne informada.

El problema és que aquests vols no es limitaven a passejar, sinó que servien per transportar persones detingudes de manera il.legal, retingudes de manera il.legal, empresonades en presons il.legals (quan no secretes) i transportades a la pitjor xacra de la democràcia occidental  que significava Guantanamo.

Ja llavors servidor insistia cada cop que en tenia ocasió (en Comissió al PE o davant premsa), que el govern espanyol era responsable per activa o per passiva, perque sabia o perque hauria hagut de saber, perque ajudava o perque ocultava.

Els documents de WikiLeaks no ens donen massa dades noves sinó que més aviat ratifica coses que ja sabíem. Tot això (la implicació dels diferents governs espanyols) ja ho havia reconegut fins i tot la Secretaria d'Estat dels Estats Units, i malgrat tot des de Moncloa seguien negant la major.

Els documents de WikiLeaks són, només, una mostra més de com han de canviar radicalment algunes maneres de funcionar.

Aquest increment de transparència hauria de ser percebut com una oportunitat per tal de no fer certes coses. Ara, tot, tothom, està, estem, molt més exposats. Continuar negant evidències, com ha fet el PSOE (i abans el PP) tot aquest temps només contribueix a que totes i tots plegats perdem credibilitat.

Els documents filtrats per WikiLeaks són importants perquè posen de manifest que avui, mentir, enganyar, manipular la informació, si més no, ja no está sotmès a la impunitat del secretisme.

Benvingudes siguin, per tant, aquestes filtracions, si fan pujar els colors a alguns aprenents de bruixot sense escrúpols, i sobretot si serveixen per evitar que seguim confonent realitat i ficció.

I ara, si m'ho permeten, continuaré llegint la meva novel.la. I és que no hi ha res més seriós que la ficció.
raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dimecres, 15 de setembre de 2010 | 23:03h
Amnistia Internacional acaba de fer públic un informe ("Nou ordre, idèntics abusos: Detencions il·legals i tortura a l'Iraq") en què denuncia que hi ha 30.000 detinguts sense càrrecs en presons a l'Iraq, dels quals 10.000 estaven custodiats per les tropes dels Estats Units que recentment han abandonat el país. Més de 400 persones estaven recloses il·legalment a la presó secreta de l'antic aeroport de Muthanna.

En conèixer l’informe d’Amnistia Internacional en què aquesta organització denuncia la vulneració de Drets Humans amb casos de detencions il·legals, tortura, mals tractaments i fins i tot diverses morts sota custòdia en presons a l’iraq, he dirigit una bateria de preguntes tant al Consell de la Unió Europea com a la Comissió Europea instant ambues institucions a que es posicionin respecte la situació dels milers de presos que Estats Units i altres estats que participaven a la guerra de l'Iraq entreguen ara a les autoritats locals.Malgrat sembli un afer llunyà, la responsabilitat europea en aquest afer segueix essent més que preocupant.

Espero una resposta aviat de l'Alta Representant, Catherine Ashton, així com del President de la Comissió, Durao Barroso. Lamento especialment que Durao Barroso, el darrer supervivent de la foto de les Açores on es va dissenyar la guerra d'Iraq, un dels principals artífexs intel·lectuals d'aquest conflicte, faci ara com que ell no tingués res a veure amb tot això.
raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dimecres, 24 de març de 2010 | 17:46h
Aquest matí Amnistia Internacional i alguns diputats/des com Ludford (ALDE), Gomes (S&D), Meyer (GUE) i Romeva (Verds/ALE), hem fet una roda de premsa conjunta al Parlament Europeu per demanar a les institucions europees (bàsicament Consell i Comissió), així com als Estats Membres, que assumeixin d'una vegada les seves responsabilitats en relació amb les accions de la CIA a Europa (i els vincles d'aquestes accions amb les presons secretes a la UE o la mateixa base de Guantànamo).

Des que el PE vàrem adoptar l'any 2007 i l'any 2009 els informes sobre els vols de la CIA i les presons secretes existents a territori europeu, diferents informacions han posat de manifest les implicacions i responsabilitats, per activa o per passiva, de diversos Estats Membres en aquestes pràctiques il.legals.

El febrer de 2010, un Informe de NNUU sobre presons secretes va identificar un nombre d'Estat membres que havien estat còmplices en aquest afer, inclosos Alemanya, Itàlia, Lituània, Polònia, Portugal, Romania i el Regne Unit. Malauradament, a data d'avui, segueix essent molt pobre la informació que tenim d'aquesta cooperació governamental en la comissió de flagrants vulneracions de drets humans en el marc de la particular 'guerra contra el terror' dels Estats Units.

En tant que membre de la Comissió de llibertats, Justícia i Interior pel meu grup, i havent estat membre de la Comissió especial sobre les accions de la CIA en el passat mandat (ponent en l'ombra de l'informe FAVA al respecte), m'he sumat a aquesta denuncia liderada per Amnistia Internacional perquè crec que no s'ha fet allò que tocava: impulsar les investigacions en relació a les actituds còmplices amb les detencions il.legals, les tortures i l'existència mateixa de presons secretes o de Guantànamo.

Per tot plegat reclamem al Consell i a la Comissió Europea que compareguin davant el Parlament Europeu per donar explicacions sobre allò que s'ha fet fins ara, i per assumir compromisos en termes de Veritat, Justícia, Reparació a les víctimes i Reforma institucional per evitar que es tornin a produir fets similars.



raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dimecres, 9 de setembre de 2009 | 18:29h
Pregunta de Raül Romeva a Durao Barroso:

Una de las funciones más importantes de la Comisión Europea es actuar como garante de los Tratados, especialmente con relación a la protección de los derechos humanos, dentro y fuera de la UE. En ello se basa la CREDIBILIDAD de la Comisión y de la Unión. Se trata de ser ejemplares en este tema para poder exigir a otros que lo sean.

GUANTANAMO ha sido uno de los episodios más tristes y lamentables de los últimos años. Y lo más triste es que su existencia ha sido posible gracias a la complicidad, por activa o por pasiva, de gobiernos e instituciones europeas: detenciones ilegales, prisiones secretas, autorización de vuelos criminales, tortura,...

Señor Barroso, usted ha sido señalado directamente como corresponsable por su papel y su actitud durante su mandato en Portugal, y su silencio al frente de la Comision.

Qué piensa hacer para compensar los errores pasados, reconocidos incluso por la administración norteamericana, y para evitar que se repitan? Como piensa compensar a las personas que han sido detenidas y retenidas de forma ilegal?


Respuesta Barroso: My Comission has done everything to ask the Member States to give all the information concerning the renditions. I personally asked Bush to close Guantanamo. We may disagree in many things, but you can't question my commitment towards Human Rights.
raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dimarts, 3 de febrer de 2009 | 09:15h

Debatem avui, i votem demà, una resolució del Parlament Europeu en relació a la promesa de tancament de Guantanamo per part del nou President dels Estats Units, Barack Obama. Com sol passar en aquestes ocasions, hem acordat una resolució conjunta entre diferents grups, a la qual però no hem aconseguit incorporar-hi de partida alguns aspectes relatius a la responsabilitat europea en l'afer Guantanamo, i la petició explícita de reclamar als Estats Units que cancel.li, inmediatament, el seu programa de detencions extraordinàries que va alimentar l'escàndol dels vols de la CIA. És per això que els Grups Verds/ALE i GUE hem presentat conjuntament unes esmenes al text en el sentit següent:

1.Strongly deplores the maintenance by the US authorities of the extraordinary rendition programme, reiterates therefore its call to close and prohibit the use of all other secret detention facilities directly or indirectly managed by US authorities in the US or abroad; reminds that secret detention is in itself a serious violation of basic human rights

2.That that any victim of an act of torture obtains redress and has an enforceable right to fair and adequate compensation according to Article 14 of the UN Convention against torture. That any detainee who will not be charged but cannot be repatriated due to a risk of torture or persecution in his home country be granted the opportunity to be admitted to the US and offered humanitarian protection on the US mainland,

3. Calls on the EU, the Member States and US authorities to enquiry and make full clarity over the abuses and violations of international and national law on human rights, fundamental freedoms, the prohibition of torture and ill-treatments, enforced disappearances and the right to fair trial committed in the framework of the so-called “war against terror” so to ascertain responsibilities, including for Guantanamo and secret detention facilities.
(segueix...)

raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | divendres, 5 de desembre de 2008 | 16:16h
Davant els descobriments recents en relació a les clares i manifestes connivències entre el govern Aznar i la CIA en relació a l'afer dels vols il.legals cap a Guantanamo, i tenint en compte que un altre dels països implicats en l'afer és Portugal, llavors sota la Presidència de l'ara President de la Comissió, Durao Barroso, un grup de diputats i diputades hem presentat la següent pregunta a la Comissió:

Written Question to the Comission:

Considering the report of 09/08, drafted by the Spanish Ministry of Defence and revealing that at least one USA military flight transporting illegal prisoners overflowed Spain after a stopover in Portugal on 30/09/05; and the report by Amnesty International published in 10/08 revealing that at least 90 flights linked to the CIA made stopovers in Spain between 2002 and 2007 and that about 200 people were taken to Guantanamo on flights that took off from US military bases in/overflowed Spain; and the Spanish secret document published by El País in 11/08 revealing that the government of Aznar expressely authorized a US request regarding flights over Spain carrying prisoners from Afghanistan to Guantánamo,

Taking into consideration that in August 2008, Polish media reported that a note prepared by military intelligence, confirming the existence of a secret CIA facility, had been seen by government officials in 2006, (segueix...)

raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dimarts, 2 de desembre de 2008 | 08:57h

Quan el Ministre Moratinos va comparèixer davant del Parlament Europeu per explicar què sabia de les connivències del Govern Aznar amb les activitats il.legals de la CIA i el transport de persones a Guantanamo va ser molt clar: res, no sabem res, i per tant, no hi ha res. També nosaltres ho vàrem ser: no ens ho creiem, els demanem que investiguin. Ara, novament, han estat els periodistes qui ha fet la feina d'investigació que havia de fer el Govern. De la mateixa manera que l'equip de Diario de Mallorca, amb Matias Vallès al capdavant, van destapar els fets de l'ús de l'illa per part de la CIA, ara ha estat El Pais (11 escalas y 13 sobrevuelos en la ruta de Guantanamo) qui publica una més que interessant informació sobre aquestes connivències. Com és que en tots aquest tres anys el Govern ha estat incapaç de saber-ne més? O és que no volien? Com és que els vols no s'han aturat durant el govern PSOE? En el primer cas, desídia o incapacitat, en el segon més connivència. Sigui com sigui, el cas és lluny de quedar tancat. Per part meva ja m'he dirigit al Consell per demanar noves compareixences davant del Parlament Europeu de totes aquelles autoritats que, en el seu moment, van dir que no sabien res, perquè expliquin si ara en saben més. Ah, i per què justifiquin per què llavors van torpedejar l'informe Fava (veure més avall) quan l'objectiu del qual era, precisament, fer les preguntes que els governs es negaven a fer. (segueix...)

raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | diumenge, 30 de novembre de 2008 | 12:43h
He perdut el compte de les vegades que m'he sentit dir allò de 'és que tots els polítics són iguals', reflexió que sovint deriva en un 'ja s'ho faran', o un 'jo passo d'anar a votar, total, pel que serveix'. Reconec que aquesta manera de pensar és comprensible si tenim en compte que sovint tendim a llegir l'actualitat de manera superficial (cosa que molts mitjans alimenten, per cert). Admetem però que, per poc que ens hi esforcem una mica, per poc que llegim entre líniees, o, millor encara, per poc que posem noms i cognoms (i sigles) a les actituds que considerem criticables i condemnables, ens adonarem que hi ha moltes maneres de fer i exercir la política. Accepto que cap n'és, de perfecta, i accepto també que, sovint, es tracta més d'escollir el mal menor. No obstant, llegint El País d'avui (Un informe secreto revela la connivencia de Aznar con los vuelos a Guantanamo), trobo un nou argument, l'enèssim, que em porta a defensar la tesis segons la qual la pràctica política està plagada de matisos i que, en tant que ciutadans i ciutadanes, el nostre dret, però també el nostre deure, és actuar en conseqüència: votant a consciència, contrastant informacions, reclamant transparència però al mateix temps fent-ne ús per posar de manifest les diferències entre les formes i els fons de les diferents propostes polítiques. (segueix...)
raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | diumenge, 12 d'octubre de 2008 | 18:08h

Són molts els temes sobre els quals treballem de manera conjunta i coordinada amb l'eurodiputada portuguesa Ana Gomes. Però n'hi ha un que ens ha ocupat especialment: l'assumpte dels vols de la CIA i el seu trànsit per Europa (veure diversos apunts a la categoria DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA ). De fet va ser en el marc de la Comissió Temporal sobre les activitats de la CIA que vàrem emprendre diverses iniciatives, entre les quals una visita a les autoritats portugueses en la qual reiteradament se'ns deia que no sabien res. Cal recordar que l'afer implica dos governs, el primer dels quals presidit per l'actual President de la Comissió Europea José Durao Barroso (PSD). La sospita era que el govern portugès (PS) estava manifestament mirant d'encobrir Barrroso. Aquest dimecres Ana Gomes se'm va acostar i em va dir amb un somriure d'orella a orella que finalment el govern portugès havia confirmat la sospita. És a dir, que tot ho havien fet per encobrir Barroso. Els següents articles en són la proba (segueix...):

raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | divendres, 10 d'octubre de 2008 | 07:59h
Amnistia feia public aquesta setmana l'informe 'Destinos inconfesables, obligaciones incumplidas' (veure Informe complert), en referència al fet que que res impedeix avui que la CIA torni a usar els aeroports o l'espai aeri espanyol per tralslladar persones preses cap a Guantánamo. Segons Amnistia el govern no ha pres cap mesura per evitar que es repeteixin els 'vols de la vergonya'. Adjunto a continuació la nota d'Amnistia:

Noticias

España ( 8-10-08)

Alrededor de 200 personas detenidas llegaron a Guantánamo cruzando el espacio aéreo español

Menoscabo de derechos humanos al enfrentar la “Guerra contra el Terror”

“Destinos inconfesables, obligaciones incumplidas”, nuevo informe de Amnistía Internacional sobre la respuesta de España a la “Guerra contra el Terror” y sus consecuencias para los derechos humanos (segueix...)

raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dilluns, 15 de setembre de 2008 | 09:21h

Durant mesos, el govern espanyol va estar negant el fet que els Estats Units haguessin usat territori espanyol per a transportar presos cap a Guantanamo. Quan des de la Comissió Temporal del Parlament Europeu per a investigar les detencions i expulsions il.legals reclamàvem aquesta informació, se’ns responia una i altra vegada que no hi havia res. Poc a poc, però, les coses es van aclarint. El darrer informe de Reprieve, del qual ja en parlava en algun apunts anteriors (veure De nou amb l'afer dels vols de la CIA i Guantanamo (i ara, a més, afrontant la qüestió de les llistes negres) així com la resta d'apunts de la categoria DDHH:Guantanamo/vols de la CIA/EUA), ha tornat a posar el tema sobre la taula. I és que de preguntes n’hi ha encara moltes, però de respostes ben poques. El problema, però, és que som molt pocs els qui reclamem una reobertura de la Comissió Temporal. (segueix…)

raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dijous, 29 de maig de 2008 | 09:07h

Dia complicat, avui, per fer un apunt. Són molts els temes que mereixen un comentari. Bona notícia per començar: final de la sequera (ho apuntava Narcís Prat a El Periódico fa uns dies i ho confirmen avui diversos mitjans com el periódico o vilaweb, entre molts d'altres). La recuperació dels embassaments fa finalment innecessari el ministrasvassament. Superada la situació d'emergència és el moment de reflexionar, amb el cap fred, sobre què ha passat els darrers mesos, i sobre els diferents nivells de responsabilitat en relació a com s'han fet les coses, tant les que s'han fet bé com les que no. I caldrà fer-ho seriosament, amb totes les conseqüències, i en tots els àmbits (gestió de la crisi, mesures estructurals, model territorial,...). Seria un error, penso, passar pàgina com si res hagués passat.

 

Segona bona noticia, arran de la informació que vàrem fer pública ahir (veure apunt: La CIA segueix volant a Guantánamo des de territori espanyol) en relació als vols nordamericans destinació o origen Guantánamo que han fet escala a territori espanyol, el jutge de l'Audiència Nacional, Ismael Moreno, ha reactivat la investigació del cas dels vols de la CIA (en parla avui El País). Tenint en compte, com explicàvem ahir, que es tracta de vols circulars que fan escala a Rota i Portugal provinents de llocs tan poc fiables com l'Iraq o l'Afganistan, i sabent com sabem que (segueix...)

raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dimarts, 27 de maig de 2008 | 22:22h
Ara fa 1 any i tres mesos que la Comissió Temporal del Parlament Europeu sobre les activitats de la CIA a la UE acabava el seu mandat aprovant l'informe Fava. El cas és que finalitzava la seva tasca en contra de l'opinió d'alguns membres del Parlament que considerem que la feina no està ni de bon tros finiquitada. De fet, alguns hem seguit endavant amb les investigacions i reclamant més informació. La més rellevant que ens ha arribat recentment prové de Portugal, i és el resultat de l'incansable treball que està fent en aquest aspecte la nostra col.lega Ana Gomes. Es tracta d'una llista oficial de vols, proporcionada pel Ministeri de Transports lusità a l'Assemblea portuguesa, que van sortir de Portugal o van atravessar pel seu espai aeri entre juliol de 2005 fins desembre de 2007. Entre aquests hi trobem dos vols que van sortir de Rota direcció a Guantánamo l'any 2006 i dos més el 2007. De moment hem dirigit preguntes tant al govern espanyol, a través del meu company al Congrés, Joan Herrera, i jo mateix al Consell de la UE per tal de demanar: primer, (segueix...)
raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dijous, 28 de febrer de 2008 | 16:48h

L'infern de Guantànamo segueix essent un dels temes recurrents en els debats de les Comissions de Llibertats (LIBE) i de Drets Humans (DROI) del Parlament Europeu, tal i com hem pogut constatar aquest matí, a Brussel·les. Veure especialment la intervenció de Jennifer Daskal, consellera sobre contraterrorisme de Human Rights Watch. La casualitat ha volgut que precisament avui que en parlàvem a l'Eurocambra aparegués publicat a El País un inquietant article de Ken Loach i Victoria Brittan titulat, precisament, Cuando España prolonga la pesadilla, i en què explica el cas de Jamil el Banna i Omar Desgayes, dos homes que, després de passar cinc anys en en llimb caribeny, de patir indefensió i tortures de tota mena (un d'ells va perdre un ull), i de ser finalment declarats innocents pels Estats Units, en el seu camí de retorn a casa, al Regne Unit, es troben amb què el jutge Baltasar Garzón havia decretat una ordre d'arrest de tal manera que la policia britànica no té més remei que detenir-los en arribar aquests a l'aeroport de Luton. En fi, el cas i els detalls es troben més ben explicats en l'article, però el fet rellevant aquí és que, un cop més (segueix...)

raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | divendres, 22 de febrer de 2008 | 08:45h
El Premier britànic, Gordon Brown, es va mostrar 'molt decebut amb els Estats Units' en saber-se que dos vols de la CIA van aterrar a territori britànic, concretament a l'illa de Diego Garcia, per tal de reposar carburant, però amb la particularitat que la seva 'càrrega' eren, ni més ni menys, que persones detingudes acusades de terrorisme però suposadament detingudes (i per tant també transportades) de manera il.legal. El Ministre britànic de Ministres Exteriors, David Miliband, va confirmar el fet i va demanar disculpes (veure-ho a la BBC). Fa temps que alguns i algunes MEPs demanem que el Parlament Europeu reobri l'assumpte i faci un informe de seguiment del famós Informe FAVA. La pressió de nombrosos governs, alguns directament afectats com és el cas portuguès, estan fent una pressió brutal per tal que això no sigui així. Tot plegat és preocupant, i molt em temo que ens trobem davant la punt de l'iceberg, però més preocupant encara és que les sospites de complicitat per part dels governs europeus augmenta a mesura que són aquests els qui impedeixen qualsevol mena d e nova investigació. (segueix...)
raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dimecres, 20 de febrer de 2008 | 08:10h
Dilluns al vespre, a Estrasburg, vàrem tenir ocasió d'intercanviar punts de vista amb el ponent de l'Assemblea del Consell d'Europa (CoE), Dick Marty, autor de l'informe sobre els vols de la CIA i, més recentment, abanderat d'una nova batalla en favor dels drets fonamentals com són les famoses llistes negres de la UE i de Nacions Unides. Sobre aquesta qüestió un grup de diputats i diputades estem preparant una sèrie d'iniciatives que comentaré aviat (avanço, però, que l'existència de les llistes, i especialment els procediments amb què funcionen, són del tot inadmisibles en un Estat de Dret). Per altra banda, noves informacions (veure informe Journey of Death) de l'organització Reprieve (amb qui ens hem reunit aquest matí) ens obliguen a tornar a posar sobre la taula l'afer dels vols de la CIA i les detencions i pràctiques il.legals a Guantanamo. Aquest és un assumpte que ja he tractat en anteriors ocasions (veure categoria DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA) però ara hi torno per informar de la iniciativa que he promogut en forma de preguntes a la Comissió i al Consell que adjunto a continuació: (segueix...)
raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | divendres, 8 de juny de 2007 | 16:05h
La pressió mediàtica i parlamentària està donant els seus fruits. En el seu darrer informe, Dick Marty, senador suís i membre del Consell d'Europa ha posat de manifest l'existència d'allò que fa temps sospitàvem: després de l'11S els Estats Units van pactar amb alguns Estats de la UE (com a mínim Polònia i Romania) l'establiment de presons secretes a territori UE (veure noticia segons la BBC). La noticia ens arriba el mateix dia que comença el primer judici, a Milà, sobre l'afer de les detencions il·legals. Veure altres apunts relatius a aquest afer a DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA. (segueix...)
raulromeva | DDHH: Guantanamo/vols de la CIA/EUA | dijous, 15 de febrer de 2007 | 11:55h

Adjunto aquí el text final consolidat de la Resolució sobre l'ús per part de la CIA de territori i mitjans europeu per al transport i la detenció il.legal de persones que vàrem adoptar ahir al Parlament Europeu. El text inclou les esmenes aprovades durant la votació d'ahir.

Foto: Claudio Fava, ponent de l'informe. Font: Parlament Europeu

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 69 visites
  • Aquesta setmana: 1708 visites
  • Aquest mes: 4148 visites
  • Des de l'inici: 564381 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 205 visites
  • Aquesta setmana: 4432 visites
  • Aquest mes: 10864 visites
  • Des de l'inici: 2198792 visites

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats