Projecte Castor i els riscos del ‘semenfotisme’ respecte a les normes comunitàries

Ahir pel matí vaig rebre la delegació del ciutadans i ciutadanes d’Alcanar preocupades per l’anomenat Projecte Castor (construcció d’un gasoducte a la frontera entre Alcanar i Vinaròs, o dit d’altra manera, entre Catalunya i País Valencià). Hi ha molts aspectes preocupants en el projecte, la majoria dels quals tenen a veure amb la poca sensibilitat que ha demostrat l’empresa promotora a l’hora de fer els estudis d’impacte ambiental i sòcieconòmic, però la part més inquietant és el fet que, per evitar sotmetre’s a l’escrutini del govern català, el disseny del gasoducte està fet de tal manera que circula totalment per territori castellonenc.

Tanmateix, és obvi tant l’impacte ambiental com el sòcieconòmic afectarà, també, territori català. El projecte, per altra banda,  (segueix…)

depèn en la seva execució del Ministeri d’Indústria, que és en darrera
instància qui té la potestat de fer-lo avançar o, eventualment, de
frenar-lo. De moment el consideren d’interès general, i per tant
avança. Però havent escoltat les al.legacions de la plataforma
ciutadana ‘No al Projecte Castor a les terres del Sènia’, hi
veig motius més que preocupants per, almenys,  reclamar de part de
totes les institucions afectades, una lectura més acurada.

D’entrada
seria convenient debatre públicament alguns dels arguments plantejats
pels promotors a favor de l’actual projecte molts dels quals, em temo,
són més aviat poc consistents. Però seguidament seria convenient,
també, tenir en compte l’opinió tant de la Generalitat de Catalunya com
de la Comissió Europea i del Parlament Europeu. En relació a la postura
de la Generalitat, em consta que ja han estat contactats i que n’estan
avaluant el possible impacte. Pel què fa a la implicació
europea, constato de fa temps que mencionar ‘Comunitat Valenciana’ als
passadissos de Brussel.les és citar poc més que el diable. A més d’un/a
li posen els pels de punta en sentir aquests mots. I és que el volum de
feina que ha generat el cúmul de despropòsits d’aquell territori en
termes de vulneració de Directives comunitàries és a hores d’ara
incommensurable.

El darrer exemple (enèssim) el vàrem tenir aquest setmana, en la votació del Comitè de Peticions sobre l’informe Auken
(Verda) relatiu als abusos urbanístics a l’Estat Espanyol. Amb motiu
d’aquest informe, per altra banda, es va reviure una interessant
coalició PP+PSOE espanyols, contra la resta (Verds, GUE, ALDE i PP i
PSE d’altres països). PP i PSOE van presentar conjuntament algunes
esmenes per tal d’eliminar algunes de les parts de l’informe Auken
(Verda) més crítiques amb la mala praxi de l’urbanisme espanyol, que
van ser rebutjades, i en canvi sí se’n van aprovar d’altres procedents
d’IU reclamant que es prengui mesures legislatives contra l’especulació
i el desenvolupament sostenible. En altres paraules, la coalició Verds
(ponent de l’informe) + GUE (a través d’algunes esmenes) es va imposar
a la PP+PSOE, i en tot cas va ser més convincent de cara a la resta de
membres d’altres països. El tema es ratificarà en plenària el mes de
març, i no s’esperen grans sorpreses (veure la nota explicativa més
avall). 

En relació al projecte Castor, per tant, crec que
valdria la pena que tant el Govern de l’Estat, com els Governs Valencià
i Català, prenguin nota i no menystinguin les possibles sancions
comunitàries per no haver fet bé les coses
.

Els temps del ‘semenfotisme’ davant de Brussel.les s’han acabat. Ara qui la fa, la paga. I no valen excuses. Tothom sap quines són les regles del joc. Toca complir-les o, altrament, fer-se càrrec de les conseqüències.


Nota de Premsa de Verds/ALE:
Urbanizacíon masiva en España : La Comisión de Peticiones aprueba el informe muy crítico de Los Verdes sobre abusos urbanísticos en España

La  Comisión de peticiones del Parlamento Europeo acaba de adoptar el informe de la Sra. Auken (Verdes / ALE) sobre el impacto de urbanización masiva en España sobre los derechos individuales de los ciudadanos europeos , medio ambiente y aplicación del derecho comunitario (24 votos a favor , 11 en contra y 1 abstención).   

A pesar de una muy fuerte oposición de los Eurodiputados españoles miembros del PP y  PSOE, contra el informe de la Eurodiputada verde danesa, Margrete Auken , la comisión de peticiones del Parlamento Europeo ha adoptado con gran mayoría un informe que critica el urbanismo salvaje en España y que incide en la mala utilización de los fondos comunitarios en materia urbanística y de medio ambiente. En consecuencia, el informe sugiere igualmente una suspensión de las ayudas financieras que provienen de los fondos regionales y de cohesión de la Unión Europea en caso de que España no encuentre una solución al problema.  

Para la ponente Sra. Auken, así como para David Hammerstein, eurodiputado verde español, donde el tema ha constituido el principal caballo de batalla durante esta legislatura :  

” Este voto es una gran victoria de los peticionarios españoles , más de 15000, y una oportunidad para el conjunto de los ciudadanos europeos que lamentan el deterioro  de la costa española.  Con este voto, España debe dejar de ignorar la realidad de la especulación urbanística , los abusos contra el derecho de la propiedad y debe al fin admitir que este modelo de urbanismo esta totalmente caduco y empeora las consecuencias de la crisis económica. Queremos un replanteamiento del urbanismo en España , de acuerdo con la legislación europea , como la Directiva Hábitat, Directiva Marco de Agua , La Directiva de contratación pública y la Directiva de blanqueo de capitales.

  Las principales enmiendas de los sociales y populares han sido rechazadas mientras otras enmiendas  más enérgicas han sido aprobadas como las que hace referencia a la desaparición del agente urbanizador   , la denuncia del plan general urbanístico de Marbella o la protección de los espacios natura 2000 afectados en Murcia o Almería

 

****************************

 AFIRMACIONES  FALSAS Y RESPUESTAS EN DEFENSA DEL INFORME AUKEN

“No es una cuestión de competencias europeas”  Las críticas del informe Auken se basan en la vulneración de distintas directivas de UE: Contratación Pública (ante el Tribunal Europeo), Agua (con un expediente abierto por la Comisión Europea por urbanizaciones sin agua), evaluación ambiental (distintos casos abiertos) y  el blanqueo de capitales (procedimiento de infracción abierto, entre otras directivas de la UE.

“No hay vulneración del derecho a la propiedad”.  El hecho de que un pequeño propietario se ve obligado a participar en un proyecto de urbanización o pagar unas tasas muy abusivas bajo un supuesto “interés público”, que no se justifica, limita radicalmente el derecho a la propiedad que solo debe ser limitado por objetivos sociales de primer orden y nunca para campos de golf y urbanizaciones masivas.Como indica en el Profesor de la Universidad Miguel Hernández José AntonioTardio Pato en su libro – La gestión urbanística en el Derecho de la Unión Europea,  ” en relación con la garantía del derecho a la propiedad, creemos haber justificado argumentalmente que el sistema de agente urbanizador de la legislación valenciana, que sustituye forzosamente al propietario por el agente urbanizador en la gestión urbanística, lesiona del derecho fundamental de propiedad.”

“La justicia española basta con resolver los problemas.”  La justicia española, que está al borde del colapso, se ha mostrado incapaz de tratar con eficacia y premura la inmensa mayoría de los casos de abusos urbanísticos. Los trámites son lentísimos, carísimos, tortuosos y no suelen llegar a entrar en el contenido de las demandas. Casi nunca se actúa con medidas cautelares para evitar la destrucción y las sentencias, si llegan,  casi siempre llegan cuando el mal está hecho.

Foto: Projecte Castor

2 pensaments a “Projecte Castor i els riscos del ‘semenfotisme’ respecte a les normes comunitàries

  1. El passat 12/02/2009 una petita representació de la Plataforma Ciutadana en Defensa de les Terres del Sénia vam viatjar, efectivament, a Brussel·les per explicar el malestar i la preocupació del territori pel projecte “Castor” d’emmagatzematge de gas natural. Amb un estudi d’impacte ambiental que té “més forats que un colador”, passant “per alt” directives comunitàries en matèria mediambiental i de seguretat, i amb els molts perjudicis que ocasionarà per als nuclis de població propers, com és Alcanar. El sector agrícola, juntament amb el sector pesquer i el turisme, constitueixen la base econòmica de la major part dels municipis de la zona, i el que no poden fer les administracions, en aquest cas l’estat Espanyol i la Generalitat Valenciana, és “passar per damunt” dels interessos generals de la gent de tot un territori.

     

    En un estat democràtic com el que tenim, no és de rebut que aquella administració que, en teoria, ha de defensar els interessos de tots, en la pràctica actuï només en benefici d’uns quants, perquè això és un menyspreu a l’essència mateixa d’aquesta riquesa col·lectiva. Per aquesta raó hem hagut d’anar a Brussel·les, ja que aquí no se’ns escolta, i l’únic recurs que ens queda és el de fer arribar la nostra veu i la nostra denúncia davant les més altes institucions europees.

     

    No podem permetre que la ciutadania, novament, sigui “espectadora de tercera fila” en actuacions tan importants. I creiem que hi ha motius més que justificats per denunciar el “doble llenguatge” de les administracions públiques que estan “accelerant tots els tràmits” quan encara s’han de respondre les al·legacions. En un món cada vegada més globalitzat, quan la decisió unilateral d’un municipi pot afectar el desenvolupament d’altres, ha d’haver necessàriament un “pont” de diàleg i un consens previ, i no es pot utilitzar cap frontera ni cap riu Sénia com a “excusa administrativa” en benefici d’alguns i en perjudici de molts.

     

    Esperem que la documentació que vam presentar sigui d’interès i serveixi per aturar el projecte “Castor” d’emmagatzematge de gas natural, i que es facin complir totes aquelles directives que, per les moltíssimes afectacions que, en el cas dels municipis del sud de Catalunya, s’han acabat “esborrant” del mapa perquè és més còmode per als interessos d’uns quants.

    Pel nostre futur i pel futur dels nostres fills, això no ho podem permetre.

    Plataforma Ciutadana en Defensa de les Terres del Sénia

  2. Bona tarda,

    en relació al Projecte Castor, he llegit diverses informacions sobre una modificació de les fronteres marítimes per tal que la plataforma quedes en domini de la Comunitat Valenciana, és així?
    Algú sap el BOE on s’establia això? Gràcies

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


*