Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Encara podem salvar la Unió Bancària, malgrat Alemanya

2

El Comissari Europeu responsable del Mercat Interior, Michel Barnier, va presentar ahir la proposta de Mecanisme de Resolució d’Entitats Financeres europeu (Single Resolution Mechanism, o SRM), així com el Fons Europeu de Resolució, finançat amb aportacions del sector bancari. Trobareu la proposta a: http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/barnier/headlines/news/2013/07/20130710_en.htm

El govern alemany ha reiterat, una vegada i una altra, la seva incomoditat amb aquest instrument, argumentant fins i tot problemes de legalitat. Per part de verds/ALE, qui segueix aquesta qüestió és, precisament, un alemany, Sven Giegold, conegut al seu país per ser un molt bon economista i per haver liderat el moviment ATTAC i que el 2004 va acceptar l’oferimentdels Grünen d’anar a la llista europea. Amb aquest perfil, i negant continuament la major defensada per Merkel, Giegold va encomanar un estudi legal que posa en qüestió els dubtes de Merkel sobre la suposada il.legalitat de la mesura.

L’estudi (http://www.sven-giegold.de/wp-content/uploads/2013/07/130710-Gutachten-SRM-Ren%C3%A9-Repasi.pdf), elaborat per René Repasi, del Heidelberg University Institute for German and European Company and Corporate Law, el vàrem presentar ahir a Brussel.les. El seu tret més important és que avala la proposta de la Comissió Europea, així com les valoracions dels serveis legals tant de la Comissió com del Consell. A http://www.sven-giegold.de en podeu trobar també un resum.

El mateix Giegold va comentar durant la presentació: “Alemanya no ha trobat cap aliat que doni suport a la seva objecció legal. El govern alemany està posant en risc els esforços en favor d’una unió bancària europea a partir d’arguments legalístics del tot espuris. Aquesta actitud és del tot irresponsable. És urgent que ens dotem d’una Unió Bancària per tal de poder fer front a la crisi europea. Endarrerir-ho més només comportarà que creixin la pobresa i l’atur.”

En efecte. La qüestió ara és si el Consell (governs) impulsaran una ronda de negociacions (que hauríem d’anomenar constructives) en relació a tot el paquet legislatiu, incloent-hi, esclar, els esquemes de garantia dipositària, la directiva sobre recuperació i resolució, i els esmentats SRM i fons de resolució, amb l’objectiu de poder implementar de seguida que sigui possible la unió bancària.

Qualsevol nou endarreriment motivat per interessos nacionals de partit posarà en risc el calendari, així com al implementació de la mesura en el seu conjunt. No ens podem permetre que es repeteixin els errors comesos fins ara, i que tan cars han costat, com per exemple l’endarreriment del rescat a Grècia l’any 2010 degut a les eleccions a Nord Renània-Westfàlia. A més, la Directiva sobre esquemes de garanties dipositàries és clau per a preservar el sistema bancari alemany a tres nivells consistent en bancs d’estalvi, bancs cooperatius i bancs privats.

 

Font foto: EC

Pesca / Fons Europeu Marítim i de la Pesca: la Comissió de Pesca ens retrotrau fins a 2004

0
La Comissió de Pesca del Parlament Europeu ha votat avui en relació al Fons Europeu Marítim i de la Pesca. Es tracta de la votació més important en el marc de la reforma de la Política Pesquera Comuna després de l’adopció, fa uns mesos, del Reglament de Base.

La votació d’avui posa en dubte el raonablement bon resultat del Reglament Base. La comissió de Pesca del Parlament tenia l’oportunitat d’acabar amb la nefasta política de subvencionar la sobrepesca i la sobreexplotació dels nostres mars i oceans amb diners públics. És una llàstima que l’hagi llençat per la borda.

Els fons del FEAMP són limitats, i avui més que mai és fonamental assegurar que els diners públics es gasten de forma eficient. Els diners dels contribuents haurien d’anar destinats, només, a aquelles despeses que augmentin la sostenibilitat i prioritzin la recuperació dels recursos i la protecció d’ecosistemes. La votació d’avui PECH ens allunya d’aquests objectius.

Entre els elements més greus cal esmentar que permeti construir nous vaixells de pesca amb diners públics (en un moment en què toca reduir capacitat), que es pugui finançar fins amb 100.000 € la transferència de la propietat d’un negoci, que es pugui donar fins a 100.000 € a un pescador jove per comprar-se una embarcació i, finalment, que es permeti compensar econòmicament els pescadors per les aturades biològiques (cosa que de fet haurien de fer en el seu propi interès, ja que permet millorar la situació dels estocs) així com per substituir els motors de les seves embarcacions (el que en la pràctica suposa que en lloc de reduir, acabem augmentant la capacitat).

A més, ens hagués agradat que PECH eliminés alguns aspectes igualment preocupants de la proposta original de la Comissió, però en alguns casos fins i tot els ha empitjorat. És el cas de les ajudes per a emmagatzematge, que en lloc d’acabar el 2019, ara serà possible mantenir fins al 2020, o el finançament d’assegurances per a l’aqüicultura.

L’únic aspecte positiu de la votació ha estat que s’ha rebutjat la petició del ponent de comptar ja amb un mandat per negociar amb el Consell en forma de trílogo, amb la qual cosa estem ara pendents del vot en ple, previst per a l’octubre, on esperem poder corregir alguns dels disbarats esmentats.

Font foto: Greenpeace / Jeroen Staats

Youth unemployment: The European Parliament fails to meet needs of young people

0
The European Parliament’s employment and social affairs committee today voted on a report on youth unemployment. The Greens/EFA group considers this report to be weak and regrets that at this critical moment the European Parliament has failed to put forward decisive and innovative demands to EU institutions and governments that would improve young Europeans’ future prospects. The Greens/EFA MEPs abstained.

This report doesn’t add anything to existing EU measures on youth employment. While in Berlin heads of state meet simply to talk about this issue, the European Parliament does nothing to pressure them into adopting an ambitious agenda on young people’s needs. Ms Merkel has indeed said that she wants to save a lost generation, but the EU leaders want to do it at any cost without respect for rights or quality, opening the door to discrimination against young people on the labour market and failing to end the exploitative strategy of “hire an intern not an employee”. Although we succeeded in having the report refer to austerity measures as a cause of youth unemployment, the report echoes the right-wing idea that unemployment can be blamed on individual failings and exhorts young people to try harder and learn more, blaming the individual rather than recognising that at the moment there are simply not enough jobs to go round.

The Greens instead argue for an integrated approach. As outlined in the ‘Green New Deal’ (1), job creation, sustainable and decent employment and skills development can go hand in hand.

Furthermore, while this report recognizes that youth organisations should be consulted, it fails to recognise their abilities and does not give them much power to decide on the policies that will in turn shape their action.

The European Parliament can and must go further and the Greens/EFA group therefore decided to abstain on this vote. The Greens/EFA group is committed to tackling youth unemployment at EU level and meeting young peoples’ needs. As a first step, the austerity measures, which day by day increase youth unemployment, must be stopped. We also need solidarity measures across member states and we must create sustainable, decent jobs for a green future. The EU can do more than shifting money around with its plan to ‘frontload’ the limited budgetary resources of the Youth Guarantee. The EU must take young peoples’ futures and employment prospects seriously and should stop publicly proclaiming the importance of action while ongoing actions destroy the few options that remain.”

(1) http://www.greennewdeal.eu/

Font foto: Guardian.

La plataforma per l’Ebre denuncia a Brussel?les el Pla Hidrològic del PP i li demana tutela

0
Membres de la Plataforma en Defensa de l’Ebre han fet sentir davant de la Comissió de Peticions del Parlament Europeu els seus arguments contra el Pla de Conca aprovat la setmana passada pel Consell de l’Aigua de la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre que limita el cabal final del riu per poder destinar més aigua a regar i això, segons la plataforma, posarà en risc la viabilitat del Delta de l’Ebre.

Cinc membres de l’organització han estat els encarregats d’exposar a la comissió els seus arguments contra el Pla Hidrològic del PP i han presentat els informes mediambientals que defensen el cabal ecològic al tram final del riu. La Plataforma ha denunciat que el pla hidrològic del PP va en contra de la normativa europea i ha demanat a Europa que tuteli el pla.

Després d’intervenir al comitè de Peticions de l’Eurocambra, la PDE ha avisat al govern espanyol que està “sent vigilat” per la Unió Europea. El seu portaveu, Manolo Tomàs, ha dit que el viatge d’aquest dimarts és un avís pel govern espanyol. “Es tracta que el govern espanyol sàpiga que, encara que no es pugui fer molta cosa, està sent vigilat”, ha destacat. Segons Tomàs, ara el Parlament Europeu “ja està avisat” de la situació i a Madrid li serà “molt més difícil colar” situacions irregulars.

A més, ja ha avançat està preparada per lluitar. Manolo Tomàs ha avisat: “Del 2000 al 2004 vam patir molt i vam lluitar. Ens agradaria que la cosa se solucionés d’una manera diferent, però si hem de tornar a patir, tornarem a patir perquè tornarem a lluitar”. Divendres, els antitransvasament han convocat un acte obert a la Cambra de Comerç de Tortosa per recuperar el suport social i polític del territori, el mateix que van aconseguir fa una dècada contra el Pla Hidrològic Nacional.

El projecte del Ministeri de Medi Ambient, que haurà de ser ratificat per un decret del govern espanyol, calcula uns cabals que no garanteixen el cabal ecològic del riu Ebre i que posen en perill el Delta, segons asseguren amb contundència els ecologistes i el govern català. Aquesta mesura preveu agafar grans reserves d’aigua del riu per a regadius, que els preveu ampliar en 450.000 hectàrees i destinar-hi 11.000 hectòmetres cúbics anuals d’aigua del riu, cosa que el deixaria sota mínims.

Part de la meva intervenció, recollida en video per EFE:

 

  

Font video i notícia: 3/24

Ebre: la credibilitat europea se la juga enfront la “bombolla de l’aigua”

0

L’inici de la primera campanya en la que vaig ser candidat al Parlament Europeu, l’any 2004, el vàrem fer a Tortosa. Llavors vàrem celebrar la victòria enfront a la política trasvassista del govern del PP, la qual havia estat possible gràcies a l’enorme movilització ciutadana (cívico-política), que va aconseguir un posicionament clar d’algunes administracions, entre elles l’europea. El lema era: ‘hem guanyat’. Erràvem. La bombolla de l’aigua sembla no tenir aturador per a alguns, encapçalats de nou per l’incombustible Ministre Cañete, el del ‘paseo militar’. El retorn del PP al govern de l’Estat ha tornat a posar sobre la taula la fragilitat del riu i els ecosistemes que en viuen. Sense manies, ni complexes, ni sentit democràtic, ni, encara menys, un mínim de sentit comú.

Un cop més, la Plataforma en Defensa de l?Ebre (PDE) ha demostrat la força de la convicció i la raó, movilitzant-se de nou per implicar la Unió Europea i aturar el pla hidrològic de la conca de l?Ebre, en el seu procés d’aprovació per part del Consejo del Agua i el Consell de Ministres espanyol. La demanda és clara: cal que s?aturin els regadius i embassaments previstos al document. Si no ho fem, i s’apliquen aquestes polítiques, la conseqüència és clara i dramàtica: el 80% del territori al voltant del Delta desapareixerà en 50 anys!

Poc m’imaginava, aquell ja llunyà 2004, que a les portes de finalitzar el meu mandat, gairebé 10 anys després, l’Ebre tornaria ser malaurat protagonista a les institucions europees. I és que avui la PDE compareix davant la Comissió de Peticions del Parlament Europeu, la qual, en un fet sense precedents, va acceptar incorporar el punt a l’ordre del dia, per a un debat, abans fins i tot que el tema hagués estat aprovat al país d’origen.

Jo hi seré, mostrant, un cop més, tot el meu suport a la Plataforma. Cal fer-ho, per sentit democràtic, de responsabilitat ambiental i intergeneracional i, què coi, també per simple sentit comú.

La majoria liberal-conservadora fa retrocedir el PE en matèria de control del comerç d’armes

0

El Parlament Europeu acabem de votar la resolució anual sobre la implementació de la Posició Comuna del Consell sobre exportacions d’armes. Aquest és el tema amb el qual vaig començar a fer feina parlamentària (després d’haver-lo exercit durant deu anys des de l’acadèmia i les ONG), i que va comportar que durant quatre anys fos el ponent del Parlament per a la qüestió. Vaig tenir l’honor de liderar des de l’Eurocambra, per tant, la conversió del Codi de Conducta sobre exportacions d’armes, en Posició Comuna del Consell. És, sens dubte, una de les tasques que he dut a terme al llarg d’aquests gairebé deu anys d’activitat parlamentària de les que més satisfet em sento. Trobareu nombroses referències a la categoria Armes/Desarmament d’aquest bloc. Per això, malgrat que en aquest segon mandat no he pogut continuar formant part de la Comissió AFET (i per tant de SEDE), segueixo amb molta atenció l’evolució dels fets.

La votació d’avui, però, ha posat de manifest un cop més la preocupant visió curta de mires de la coalició ECR-PPE-ALDE, que finalment han aconseguit imposar el seu criteri (en contra de la versió alternativa que havíem presentat Verds, GUE i Socialistes).

La decepció després d’aquesta votació és màxima, i mostra com hi ha una clara divisió entre els qui entenem que la nostra prioritat és la defensa dels drets humans arreu, i els qui defensen sense complexes els interessos de la indústria militar.

Que s’hagi adoptat una resolució tan conservadora comporta que el Parlament renuncia a posar pressió sobre el Consell per tal de millorar la transparència i la lluita contra la corrupció en les activitats lligades a la compra/venda d’armes.

A més, la resolució és vergonyosament dèbil en termes de protecció de drets humans. El principi de protecció d’aquests drets a l’hora de decidir on exportar armes és la pedra angular de la Posició Comuna. Malauradament, però, la resolución que han aconseguit imposar la coalició liberal-conservadora és fins i tot menys progressista que les postures nacionals de molts estats membre, la qual cosa trenca amb la tradició que vaig tenir l’honor de consolidar de situar el PE en la vanguarda del debat i les demandes en aquesta qüestió. Tot plegat, peró, es deu a un sorprenent canvi de postura del grup liberal, que fins ara se sumava a l’ala progressista de l’eurocambra i que, en aquesta ocasió, ha preferit aliar-se de manera alarmant amb la línea més conservadora.

Font: visual.ly

Sobre el vol d’Evo Morales, i la connivència europea amb el govern dels Estats Units

0
La decisió d’Espanya, França, Itàlia i Portugal d’impedir el vol del president de Bolívia, Evo Morales, retenir-lo a l’aeroport de Viena ha provocat que alguns  eurodiputats i eurodiputades del Grup Verds / ALE i del Grup de l’Esquerra Unitària Europea / Esquerra Verda Nòrdica, hàgim manifestat la nostra preocupació i hàgim demanat explicacions a l’Alta Representant de la UE, la Sra Catherine Ashton i al Consell de la Unió Europea, a través de preguntes escrites.

Denunciem el fet que les autoritats aeronàutiques de França, Espanya, Itàlia i Portugal prohibissin l’avió d’Evo Morales sobrevolar el seu espai aeri. Aquesta mesura demostra altra cosa sinó la condescendència i l’actual seguidisme de molts governs de la UE davant de les polítiques dels Estats Units, ja que la raó esgrimida és que se sospitava que l’ex-analista nord-americà, Edward Snowden, es podia trobar a bord de l’avió presidencial de Bolívia. De res va servir, pel que sembla, la paraula del president Evo Morales, negant-ho.

En retenir el president Evo Morales i requisar el seu avió s’hauria violat el Conveni de Viena (conveni internacional sobre el dret de les immunitats jurisdiccionals dels estats i dels seus béns). A més, es va posar en risc la integritat física del President i de la tripulació de l’avió.

Aquest fet, que considerem molt greu, ens ha motivat a exigir que l’Alta Representant que presenti públicament excuses al President de Bolívia.

Després de viure episodis tan lamentables com el dels vols de la CIA, l’escàndol del sistema d’espionatge PRISM i aquest, més recent, de l’incident amb l’avió de Morales, no podem sinó insistir en lamentar el fet que la UE fa temps que ha entrat en una preocupant deriva seguidista dels Estats Units, que comporta violar una vegada i una altra drets fonamentals i el dret internacional amb la finalitat de complaure els desitjos de la Casa Blanca i el Pentàgon. I tot plegat en un context en què s’està negociant un acord de lliure comerç entre la UE i els Estats Units.

Ho mirem per on ho mirem, la col.laboració entre iguals comporta un respecte mutu que, és evident, no existeix en aquest cas. Aliats no vol dir súbdits, ni encara menys sumisos. Això, em temo, és el que sembla que volen alguns dels governs actuals de la UE. O canviem de governs, i per tant de política, o la UE deixarà de tenir sentit com a projecte autònom i només serà, per a desgràcia col.lectiva, un simple apèndix dels interessos estadounidencs.     

  
   

Font foto: infobae

Pressupostos UE: els governs aconsegueixen imposar la seva visió, conservadora i antieuropeïsta.

0
El Parlament Europeu ha aprovat avui la proposta del Consell per al pressupost de la UE per al període 2014-2020 (marc financer plurianual), a través de la resolució conjunta que han presentat PPE, SiD i ALDE, i que ha comptat amb 474 vots a favor, 193 en contra (entre ells els nostres i els de la GUE) i 49 abstencions. Segons el text de la resolució, el Parlament avala la proposta (que caldrà votar formalment a la tardor), i esmicola la feina de tants mesos per acabar amb el dèficit democràtic europeu en un tema tan sensible com el del Marc Pressupostari. És una mala notícia. Pèssima.

A més a més, lamento haver d’assenyalar el president del Parlament Europeu, el socialista alemany Martin Schulz, com a un dels responsables que el Parlament hagi votat avui a favor d’un pressupost incoherent i retrògrad.

Un cop més, reitero que aquest pressupost hipoteca Europa durant els propers 7 anys i la sotmet a polítiques conservadores i obsoletes. Ho vaig explicar ahir amb detall a l’apunt (El pressupost de la UE vol dir més retallades allà on menys convé: raons i propostes). De fet, aquesta proposta comporta continuar amb el model econòmic socialment injust i insostenible que ens ha portat a l’actual crisi.

El Parlament Europeu tenia l’oportunitat d’utilitzar el pressupost europeu per donar resposta als reptes actuals: lluita contra l’atur i la recessió. També tenia l’oportunitat de contrarestar els efectes de les polítiques absurdes de la malentesa i encara pitjor anomenada austeritat. Però ha fet malbé aquesta oportunitat, optant per mantenir l’status quo. La socialdemocràcia europea continua implícitament donant el vistiplau a les polítiques d’austeritat dels estats membres.

Aquest MFP nega de manera escandalosa la realitat de pobresa i situació d’emergència social dels països més afectats per la crisi de l’euro.

Tot i que la decisió de mobilitzar 6€ mil milions en la lluita contra la desocupació juvenil és positiva, a priori, si analitzem un poc més enllà constatem que els recursos financers són clarament insuficients per garantir als i les joves els seus drets. A més, la possibilitat d’”avançar” els diners de la garantia juvenil al 2014 i 2015 comporta riscos per a posteriors exercicis pressupostaris.

En definitiva, tota la feina feta a l’inici de les negociacions per aprofitar aquesta oportunitat, i acabar amb el tan preocupant dèficit democràtic de la UE, no ha servit per a res. El president del Parlament Europeu s’ha estimat més cedir a les pressions de la Estats membres, i tirar pel dret per la via ràpida, evitant la confrontació política i interinstitucional. En altres paraules, ha primat la lògica electoral alemanya, abans que la necessitat europea.

Font foto: Burki

El pressupost de la UE vol dir més retallades allà on menys convé: raons i propostes

0
Després de mesos de negociacions, el Parlament Europeu ha cedit a les demandes dels governs de la UE (liderats pel Regne Unit) de retallar el Marc Financer Plurianual de la UE (2014-2020) respecte les propostes originals. L’acord final no només no és progressista, sinó que tampoc respecta cap de les línies vermelles establertes pel Parlament Europeu.

Les 6 raons per les quals ens oposem a l’acord sobre el pressupost de la UE

1 – Més retallades

L’acord suposa una reducció de 85.000 milions d’€ (al voltant del 9%) respecte la proposta original de la Comissió Europea, que era en si mateixa una congelació del pressupost a nivells de 2013. Això significa una disminució de recursos per a la UE, tot i el creixement significatiu de les competències derivades del Tractat de Lisboa i l’estratègia 2020 de la Unió Europea. Una rebaixa en el pressupost impedirà que la UE respongui als desafiaments als quals hem de fer front, tot i la naturalesa de valor afegit del finançament comunitari. Això vol dir també que no es podran pràcticament aplicar mesures de redistribució de riquesa via fons de la UE.

2 – Despesa improductiva i retrògrada.

L’acord donarà lloc a retallades en el futur en sectors claus com la investigació i la innovació, l’educació, la inclusió social, l’ajuda al desenvolupament o les polítiques de joventut, mantenint al mateix temps la despesa improductiva i retrògrada de les polítiques comunes com alguns aspectes de la PAC. En lloc d’estar davant d’un programa de futur per avançar en un model d’economia sostenible i de justícia social a Europa, el Marc Financer Plurianual (MFP) és una llista de la compra emmarcat en batalles nacionals.

3 – Continua la despesa insostenible.

El MFP continuar amb la despesa insostenible en projectes banals o subsidis antiquats. Els pagaments directes als agricultors en el marc de la Política Agrícola Comuna s’han de reduir de manera molt més significativa. S’haurien d’haver eliminat la despesa en projectes d’infraestructura que destrueixen el territori i el medi ambient. Els diners destinats al “programa de fronteres intel·ligents” s’haurien d’haver reduït. La desproporcionada contribució de la UE a l’ITER, projecte de fusió nuclear, que no donarà lloc a cap tipus de beneficis concrets en els propers anys, hauria d’haver estat rebutjat.

4 – Perpetuar la dependència financera de la UE.

Tot i l’evident necessitat de reformar l’actual sistema de finançament de la UE, el qual es centra principalment amb les contribucions dels estats membres, aquesta acord no donarà lloc a cap canvi en la situació excepte a la creació de descomptes addicionals. Els Verds/ALE creiem que cal ampliar en gran mesura la capacitat de la UE per finançar el seu propi pressupost a través dels seus “recursos propis”. Així, el pressupost de la UE deixaria de ser objecte anual del tira i afluixa dels governs de la UE, la qual cosa soscava completament el finançament dels programes de la UE.

5 – Un pressupost inflexible.

La manca total de flexibilitat en el sistema de pressupost anual comportarà que sistemàticament sorgeixin crisi pel dèficit en el pagament de programes de la UE, quan la UE no té capacitat d’endeutament. Tot i ser una línia vermella del Parlament, l’acord final farà poc per millorar la situació actual i garantir que el conflicte anual entre els compromisos pressupostaris i els pagaments es mantingui. A més, és gairebé segur que l’acord (960.000 milions d’€ per als 7 anys) no serà mai mobilitzat completament a causa de la falta de flexibilitat en el pressupost de la UE.

6 – Un pressupost antidemocràtic.

El Parlament Europeu, elegit per sufragi directe, té la facultat d’adoptar o rebutjar el Marc Financer Plurianual. Aquest Parlament signarà ara el pla de pressupost de 7 anys tot i que només s’aplicarà al Parlament Europeu i de la Comissió a partir de 2014, quan el Parlament ja haurà canviat. Per compensar això, els Verds/ALE creiem que el Parlament hauria d’haver insistit en una clàusula de revisió adequada, de manera que el pròxim Parlament Europeu pugui tenir veu i vot en el marc pressupostari en el qual està obligat a treballar. Mantenir la regla de la unanimitat com la pedra angular de qualsevol canvi del marc financer plurianual fa que l’acord no podrà oferir una revisió post-electoral o una clàusula significativa.

Les 7 propostes per a dotar-nos d’un millor pressupost

1 – Útil contra la crisis

Necessitem un pressupost de la UE que sigui útil per lluitar contra la crisis econòmica. Això vol dir, un pressupost amb els recursos suficients per respondre a les noves competències atorgades a les institucions de la UE en el marc del Tractat de Lisboa, per complir amb els objectius establerts en l’estratègia 2020 de la UE, per assegurar una resposta sostenible a la crisi i fer front als reptes socials i ambientals que enfrontem. L’augment del pressupost de la UE beneficia els estats i a la ciutadania de la UE.

2 – Retallades allà on toca

Si bé cal augmentar els fons de la UE per les polítiques orientades cap al futur, està clar que hi ha àrees del pressupost on sí convé retallar, donat que suposen despesa insostenible. Els Verds ALE hem identificat 50.000 milions d’€ que ens podríem estalviar o que caldria reassignar en el pressupost de la UE. Convé aconseguir un equilibri adequat, garantint un pressupost responsable de la UE, mentre es promou la despesa de valor afegit.

3 – Un pressupost amb visió de futur.

El pressupost de la UE és l’instrument perfecte per invertir en la revitalització de l’economia europea, en resposta a la crisi. En lloc de retallar la despesa en educació, ajuda al desenvolupament, investigació i innovació, cal utilitzar-lo per incentivar la despesa de futur orientada, maximitzant el valor afegit d’un enfocament europeu. El mateix es pot dir dels reptes transfronterers com la promoció de l’energia sostenible i els sistemes de transport sostenible i la lluita contra canvi climàtic.

4 – Reorientar la despesa agrícola.

Els fons de la UE per a l’agricultura representen el 38% del total pressupost (2014-2020). Donat el seu gran volum, convé sotmetre aquest capítol a una reforma estructural per convertir-la en una política més social i ambientalment responsable, i per acabar el malbaratament actual. Els pagaments directes als agricultors s’han de limitar a 100.000 €/any/beneficiari. Això asseguraria que els petits agricultors se’n puguin seguir beneficiant, en detriment de l’agro-indústria. Les subvencions han d’estar vinculades a estrictes estàndards ambientals i socials.

5 – Enfortiment de la solidaritat social.

El pressupost de la UE ha de fer front als principals problemes socials a Europa, i més enllà. El principal problema és la desocupació juvenil. El MFP ha de proporcionar finançament adequat per a les polítiques de joventut, com la Iniciativa per a l’Ocupació de la Joventut, que promou una major educació, formació o ocupació. Si bé el pressupost s’ha de concentrar a donar suport a les regions més pobres, també l’ha de garantir per aquelles que estan patint la crisi de manera més severa.

6 – Una independència financera de la UE.

Els Verds/ALE creiem que cal ampliar molt més la capacitat de la UE per finançar el seu propi pressupost a través de “recursos propis” (igual com a través dels ingressos de l’impost sobre les transaccions financeres). Això posaria fi a l’actual dependència de les contribucions nacionals, que deixa el tema del pressupost de la UE al caprici dels governs de la UE. Igualment, és prioritari acabar amb l’opacitat i les injustícies dels anomenats descomptes nacionals.

7 – Clàusula de revisió postelectoral obligatòria.

Cal una revisió obligatòria del Marc Financer Plurianual després de les eleccions europees de 2014, amb majoria qualificada de vots en el Consell. Això assegurarà que el proper Parlament pugui donar la seva opinió sobre el marc de l’exercici pressupostari en què es veu obligat a treballar. També permetria que el pressupost de la UE s’adaptés per tenir en compte les condicions o prioritats econòmiques canviants.

Més informació a http://www.budget-eu.eu
 

Font foto: Greens/EFA

Press conference: EU anti-discrimination law still stalled after 5 years, MEPs regret

0
July 2nd, 2013

Today marks five years since the European Commission proposed a law banning discrimination on grounds of sexual orientation, but also age, disability and religion, outside of employment. National governments are blocking the proposal.

On 2 July 2008, the European Commission published a proposal for an EU directive implementing the principle of equal treatment.

EU law already outlaws discrimination based on sexual orientation, age, disability and religion in employment.

The directive proposed in 2008 aims to ban discrimination on these grounds in other areas, including education, social protection, healthcare, and access to goods and services—including housing.

The text must be approved unanimously by all 28 EU Member States, and consented to by the European Parliament—which already adopted a resolution supporting the directive in 2009.

National governments, led by Germany, have argued the text goes beyond the EU’s competences, and say this will be too costly to implement. Studies and legal experts have denied both points.

Raül Romeva i Rueda MEP, European Parliament Rapporteur for the text and LGBT Intergroup Vice-President, said today: “National governments must face their responsibility: what is it that bothers them so much? That wheelchair users should access public buildings? That older people should be able to buy insurance services?”

“I’m very happy the Council made steady progress in their technical discussions, especially with the recent new definition of ‘access’. But make no mistake: the time for political progress has largely come. I urge the Lithuanian Presidency to keep the text high on its agenda.”

Mr Romeva will host a press conference today at 5.30pm in Strasbourg (watch it live). Dennis de Jong MEP, LGBT Intergroup Vice-President and representing the GUE/NGL group, added: “When my partner and I asked for a double bedroom in a Baltic country, we almost didn’t get it because the receptionist thought two individual rooms would suit us better. This makes you wonder if you’re still welcome at all, not to mention graver examples impacting people’s lives very seriously, like when obtaining life-saving healthcare.”

Sessió plenària de juliol del Parlament Europeu: Prioritats

0

Prioritats de la Setmana. 1-4 Juliol Estrasburg

Debat sobre els resultats de la cimera europea 27-28 juny

Conclusions:

http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/13/st00/st00104-re01.en13.pdf

El debat (demà dimarts) se centrarà en qüestions com la unió bancària, la desocupació juvenil, l’estat de les recomanacions econòmiques als estats membres i el futur del govern econòmic de la UE.

Pressupost de la UE 2014-2020

Debat: Dimarts; Vot: Dimecres

El Parlament Europeu votarà una resolució política sobre els resultats de les negociacions del proper marc financer multi anual. Els Verds/ALE rebutgen l’acord actual del marc financer multi anual i han presentat la seva posició en aquesta web http://www.budget-eu.eu/, ja que es tracta de més austeritat sobre l’austeritat dels Estats.  Els Verds plantejant que l’escenari de no-acord i per tant que es prolongui la situació actual és millor que l’acord proposat i lamenten que els Socialistes europeus hagin cedit a les pressions dels Estats.

La versió final dels textos legislatius serà sotmesa a votació el setembre. El Parlament ha d’aprovar el marc financer per majoria qualificada.

Balanç de la Presidència irlandesa i presentació de la lituana

Debat: Dimarts 2 de juliol (Presidència irlandesa); Dimecres 3 de juliol (Presidència lituana)

Adhesió de Croàcia

Croàcia és el 28è Estat membre de la UE a partir de l’1 de juliol.

Protecció de dades. L’abús dels Estats Units i la complicitat d’europa?

Debat: Dimecres; Vot: Dijous 4

Les conseqüències del programa d’espionatge Prisma sobre la privacitat i els drets fonamentals de la ciutadania europea i la importància d’avançar en la reforma de la normativa comunitària sobre la protecció de dades centraran un dels debats amb el Consell i la Comissió. També s’abordarà els riscos del programa d’espionatge Tempora, gestionat pels serveis d’intel·ligència britànics.

Els Verds/ALE presenten una resolució pròpia molt més radical on es demana que  la setmana pròxima s’aturin les negociacions sobre l’acord de lliure comerç EU-US.

He presentat diverses preguntes a la Comissió al respecte. Els Verds/ALE hem dissenyat una web sobre la campanya de data  http://www.respect-my-privacy.eu/

Canvi Climàtic, nova oportunitat per retardar la subhasta dels drets d’emissió de CO2

Vot: Dimecres 3

El Parlament Europeu votarà per segona vegada una proposta per congelar la subhasta de drets d’emissió de CO2, després que el ple la rebutgés a l’abril. La idea és limitar la sobreoferta de drets d’emissió que comporta que el preu d’emissió de CO2 sigui insignificant. El nou text presentat per la Comissió aposta per una reintroducció més aviat i gradual en el mercat dels drets d’emissió congelats. Com a Verds pensem que cal sumar accions futures si es vol garantir el real funcionament del mercat de CO2 i que 1.400 milions de drets d’emissions haurien de ser retirats per acabar amb la sobreoferta.  

Hongria vs la Unió Europea

Debat: Dimarts; Dimecres 3 de juliol;

Els Verds al Parlament Europeu hem encapçalat la lluita per la democràcia en Europa i contra les reformes constitucionals Orban, president de Hongria.

L’informe proposat per l’eurodiputat Verds de Portugal, Rui Tavares, inclou recomanacions al govern hongarès per posar fi a les violacions dels valors de la Unió Europea. Concretament, la resolució demana a la Conferència de Presidents del Parlament Europeu que consideri la aplicació de l’article 7.1  del Tractat de la Unió Europea, que permetria al Consell de Ministres constatar si existeix un risc clar de violació greu i posteriorment bloquejar el vot de Hongria al Consell Europeu.

Sancions més estrictes contra els ciberatacs

Debat: Dimecres; Dijous 4 de juliol;  

El Parlament Europeu votarà el dijous una directiva que introdueix sancions més severes contra els autors de ciberatacs. Les noves normes, acordades amb el Consell, serviran també per prevenir els atacs contra sistemes informàtics i millorar la cooperació policial i judicial en aquest àmbit. A més, els Estats membres tindran un termini de vuit hores per respondre a les peticions urgents d’ajuda d’altres països.

Protecció de rius i llacs, més substàncies prohibides.

Debat: Dilluns;  Dimarts 2 de juliol;  

L’informe busca afegir dotze noves substàncies a la llista europea de químics que suposen un risc per les aigües de superfície (rius i llacs). La nova directiva també introdueix una “llista d’alerta” que inclourà tres substàncies farmacèutiques. 

Eleccions de 2014

Debat: Dimecres; Vot: Dijous

Els partits polítics europeus hauran de designar els seus candidats per la presidència de la Comissió Europea amb suficient antelació respecte a la data dels comicis per permetre que es desenvolupi una campanya electoral centrada en assumptes europeus, segons una resolució que el pel debatrà el dimecres i votarà el dijous. És per aquest motiu que el Partit Verd Europeu celebrarà unes eleccions primàries a tota la UE. És l’únic partit europeu que optarà per aquest sistema a l’hora de nominar dos candidats, almenys un dels quals ha de ser dona. 

Estabilitat política en Grècia tancament de la televisió pública grega

Dimecres a les 15h00 es debatrà amb la Comissió (membre de la troika)  i el Consell sobre el tancament de la televisió pública grega (ERT)

El dimarts a les 14hs els Verds fan una conferència contra el tancament de ERT que serà livestreamed en: http://greenmediabox.eu/live/ert

Regulació dels Fons d’inversió (Directiva UCITS)

Debat: Dimarts; Vot: Dimecres

El sector de fons d’inversió té un valor de 6,3€ bilions i l’especulació que comporta és notable. La proposta de nova Directiva està sent negociada per Sven Giegold (Verds/ALE, Alemanya). Aquesta busca que els petits inversors estiguin ben protegits davant la contractació de fons d’inversió que corrin riscos innecessaris i introdueix normes referents a la remuneració i les bonificacions dels gestors de fons, i estableix sancions administratives mínimes per mala gestió a tota la UE.

L’Eurocambra fixa la seva posició sobre l’impost a les transaccions financeres

Debat: Dimarts; Vot: Dimecres

El Parlament Europeu es pronunciarà sobre la creació d’un impost a les transaccions financeres per a gravar els intercanvis d’accions i bons al 0,1 per cent i els contractes derivats al 0,01 per cent. A més, proposa tipus més reduïts per als fons de pensions fins a gener de 2017 i mesures per encarir l’evasió de l’impost. Aquest impost només serà aplicable per a 11 països de la UE que s’han adherit al nou tribut, entre ells Espanya.

Posicionament: http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/247447

 

Elecció del Defensor del Poble Europeu

Vot: Dimarts (primera ronda), Dimecres 3 (segona i tercera rondes, en cas necessari);

El Defensor del Poble Europeu vetlla pel bon funcionament de les institucions europees i atén les queixes de la ciutadania relacionades amb la mala administració dels organismes de la UE. Hi ha sis candidats/es, però alguns són actualment persones electes i els Verds demanen que el Ombudsman continui sent apartidari, independent i amb l’experiència necessària.

Exportació d’armes

L’Eurocambra recordarà dimecres a l’Alta Representant de la UE, Catherine Ashton, que els estats membres han d’aplicar i interpretar de manera uniforme la posició comuna adoptada el 2008 que recull els criteris i controls per a les llicències d’exportació d’armes, arran de la decisió recent del Consell de no estendre l’embargament d’armes a Síria. Els països de la Unió figuren entre els principals exportadors d’armes a escala mundial.

Lluita contra el frau a la UE

Debat: Dimarts, Vot: dimecres 

El Parlament Europeu votarà sobre la reforma del Organisme de control antifrau de la UE (OLAF). L’OLAF ha quedat molt tocada després del cas de corrupció del comissari europeu de Malta, John Dalli. Els Verds donen suport a les propostes de reforma, especialment l’enfortiment del Comitè de Vigilància de l’OLAF i la millora de la protecció dels drets de les persones objecte de la investigació de l’OLAF.  

L’accés a l’atenció als grups vulnerables

Debat dijous; votació: dijous

Es votarà un informe de l’eurodiputada verda del Regne Unit, Jean Lambert, sobre les persones més vulnerables. L’informe busca millorar l’accés a serveis i seguretat social dels grups més vulnerables de la societat, com les persones amb discapacitat, els aturats d’edat avançada i de llarga durada. L’”austeritat” expansiva a Europa té un gran impacte en aquests grups i el seu accés a l’atenció essencial, l’informe revela conclusions i recomanacions i demana a la Comissió Europea i els governs de la UE que prenguin mesures urgentment.

Foto: Acció al ple durant la sessió anterior. Font: servei audiovisual del PE.