Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

El meu primer ‘Trilog’

0
Publicat el 28 d'abril de 2010

Aquesta tarda participo en la primera negociació de codecisió d’acord amb el nou marc institucional europeu, el Tractat de Lisboa. La reunió, coneguda com a ‘trilog’ (ja que suposa una reunió a tres bandes entre la presidència del Consell, el ponent del Parlament Europeu i la Comissió Europea. Els temes de pesca són uns dels que amb el nou tractat han passat a formar part de les competències que cal adoptar per via de codecisió (és a dir, amb l’acord del Consell i el Parlament).

El tema d’aquesta tarda pel qual estan previstes tres hores de reunió és l’informe sobre el Document de Certificació de Captures de Tonyina vermella. Portem mesos negociant-ho.

La frustrada votació de CITES del passat mes de març el va convertir en un debat crucial.

Per part del Consell intervindrà, la presidència espanyola representada per Carlos Larrañaga, Conseller per temes d’Agricultura, Pesca i Alimentació. Per part del Parlament ho farà un servidor. Hi ha encara alguns punts de desavinença que hem de negociar. El meu mandat surt de la votació que vàrem fer fa uns dies a la Comissió de Pesca.

La conclusió de tot plegat hauria de ser acordar un text legislatiu relatiu a com s’ha de certificar i notificar les captures de tonyina vermella per tal de facilitar el control de l’activitat, perseguir millor el delicte i les accions il.legals, no documentades i no reglamentades, i garantir que s’estableixen unes dinàmiques d’explotació que siguin compatibles, no ja amb el manteniment dels estocs, sinó amb la recuperació dels mateixos.
Foto: Encercladors turcs pescant tonyina vermella i transferint-la viva a vaixells de transport,  abans d’enviar-la cap a granges d’engreix turques (2006). Font: Greenpeace

Comissió, traductor/a, iniciativa europarlamentària

2
Publicat el 27 d'abril de 2010

Comissió, traductor/a, petició europarlamentària, de Raül Romeva (per a Crònica.cat)

En una nova iniciativa de caràcter conjunt impulsada per diversos membres del Parlament que provenim de territoris de parla catalana, ens hem dirigit a les Comissàries Viviane Reding (que a més és Vicepresidenta de la Comissió) i Androulla Vassiliou, via carta, demanant una rectificació en relació a la recent decisió de transferir les responsabilitats de traducció en versió catalana des de l’oficina de la Comissió a Barcelona cap a la de Madrid. En la carta expressem la nostra preocupació i advertim de les conseqüències que aquesta mena de decisions comporten en relació a la promoció mde l’europeïsme en països com el nostre.

En concret, a la carta, que datem a 23 d’abril,
‘expressem la nostra incomoditat per la manera com des de la Comissió Europea s’està afrontant la qüestió del traductor assignat a l’oficina regional de la Comissió a Barcelona’.

A més a més, ‘compartim (…) que la millor manera d’aproximar la idea i el projecte europeu a la ciutadania és fer-ho en la llengua d’aquesta’. I insistim en què: ‘Tenint en compte  (…) la peculiaritat de la situació de la llengua catalana, que tot i ésser la llengua pròpia d’uns 9 milions de persones no compta amb un estatus oficial a les institucions europees, considerem de vital importància el manteniment de la figura del traductor ‘oficial’ de la Comissió assignat a l’oficina de Barcelona.’

Manifestem que ‘som conscients que el mecanisme dut a terme per a la renovació de la plaça sol ser l’habitual’ però que, tot i així ‘els comuniquem que la decisió que semblen haver acordat a la Comissió Europea de transferir aquesta responsabilitat a l’oficina de la Comissió a Madrid la considerem inadequada per, almenys, tres motius: un és tècnic (no respon de manera adequada i suficient a la complexa i creixent funció de garantir l’accés de la informació comunitària més rellevant en la llengua catalana), el segon és polític (envia novament un missatge a les institucions estatals i subestatals que només esdevenint un estat de ple dret dins de la UE es podria assegurar la normalització de l’ús d’una llengua com el català en les institucions europees), i el tercer és social (contribueix a alimentar la frustració, cada cop més gran, que existeix als territoris de parla catalana en relació al projecte europeu).’

Així mateix, en l’epístola ‘insistim en la sol·licitud d’entrevista que els fèiem en la nostra primera carta, en la data que ambdues considerin la més adequada, per poder-los explicar aquest punt de vista, de manera més detallada.

La carta la signem, per ordre alfabètic:  Maria BADIA i CUTCHET (S&D),
Rosa ESTARÀS FERRAGUT (EPP), Santiago FISAS AYXELÀ (EPP), Oriol JUNQUERAS VIES (Verds/ALE), Raimon OBIOLS i GERMÀ (S&D), Teresa RIERA MADURELL (S&D); Raül ROMEVA i RUEDA (Verds/ALE), Marie-Thérèse SANCHEZ-SCHMID (EPP) i Ramon TREMOSA i BALCELLS, MEP (ALDE).

Confio que aquesta iniciativa, sumada a totes les altres que fa anys que duem a terme, i a totes les que encara, malauradament, haurem de seguir duent a terme en les properes setmanes i mesos, contribueixin a resoldre una situació del tot injustificada i incomprensible com és la no normalització del català en el procés de construcció europea, almenys en els termes i presència que una llengua com la nostra mereix.

Foto: Comissària Vassiliou

Van Rompuy, Garzón i Human Rights Watch

1
Publicat el 26 d'abril de 2010

Torno a abordar el tema Garzón i memòria històrica. Aprofito per dir que, de tot plegat, allò que hauria de quedar clar és que els qui defensem la potestat del Jutge Garzón per investigar els crims del franquisme no ho fem per una filia especial cap al jutge, sinó per una clara voluntat que es faci la investigació esmentada. És molt allò que está en joc. Per tot plegat, i després d ela pregunta que vaig fer fa uns dies a la Comissió Europea, avui n’he fet una altra al Consell de la UE, i especialment al President, Van Rompuy, per tal que es posicioni en relació a la querella interposada cap al Jutge Garzón, i a les valoracions que n’han fet, també, organitzacions com Human Righst Watch.

Pregunta de Raül Romeva en relación al Posicionamiento de Herman van Rompuy sobre el procesamiento del juez Garzón

 

El pasado 22 de abril Human Rights Watch instó al presidente del Consejo de la Unión Europea, Herman van Rompuy, y los Estados miembros de la UE a expresar su preocupación ante el eventual procesamiento y suspensión del juez español Baltasar Garzón por investigar los abusos cometidos durante la dictadura franquista.

 

Según el derecho internacional, los gobiernos tienen la obligación de garantizar a las víctimas de violaciones de derechos humanos un acceso equitativo y efectivo a la justicia, así como recursos efectivos —incluido el derecho a la justicia, la verdad y a una reparación adecuada— con posterioridad al abuso. El Pacto Internacional de Derechos Civiles y Políticos (PIDCP), ratificado por España en 1977 —con anterioridad a la adopción de la Ley de Amnistía— dispone específicamente que los gobiernos tienen la obligación “de garantizar que toda persona cuyos derechos o libertades… hayan sido violados [pueda] interponer un recurso efectivo”.

 

Human Rights le recordó al Consejo que en 2008, el Comité de Derechos Humanos de la ONU, encargado de supervisar el cumplimiento del Pacto Internacional de Derechos Civiles y Políticos, instó a España a derogar la Ley de Amnistía de 1977 y a garantizar que los tribunales nacionales no aplicasen plazos de prescripción en los casos de delitos de lesa humanidad. Asimismo, en 2009, el Comité contra la Tortura recomendó que España debería “asegurar que los actos de tortura, que también incluyen las desapariciones forzadas, no sean crímenes sujetos a amnistía” y alentó a España a “continuar intensificando sus esfuerzos para ayudar a las familias de las víctimas a esclarecer la suerte de los desaparecidos, identificarlos y obtener las exhumaciones de sus restos, siempre que sea posible”.

 

¿Qué opinión tiene el Consejo sobre el procesamiento del juez Baltasar Garzón?

¿Considera el Consejo que el Derecho Internacional avala plenamente cualquier iniciativa de investigación de crímenes como desapariciones forzosas?

¿Por qué el Consejo no ha dado respuesta a la petición de Human Rights Watch?

Font foto: Eneko.

Els homes han d’agafar el gust per a les feines domèstiques

0
Publicat el 26 d'abril de 2010

Malgrat que no hi podré assistir, ja que em trobo a Brussel.les, recomano molt una xerrada prevista per avui de la Presidenta de l’Ateneu Barcelonès i flamant nova Presidenta d’Òmnium Cultural, Muriel Casals, i de l’editora Anna Monjo. Ambdues presenten, a les 19.00, a la seu de l’Ateneu (Carrer Canuda, 6) el llibre ‘Història del treball’, de Cristina Borderías i Montserrat Llonch (Editorial Icaria).

 

Adjunto l’entrevista que publica avui El Periodico a la Muriel.

 

 

 

26/4/2010 PROFESSORA D’ECONOMIA DE LA UAB|AL GRA // ENTREVISTA

Muriel Casals: «Els homes han d’agafar el gust a la feina domèstica»

COL·LECCIÓ ‘HISTÒRIA DEL TREBALL’. Ateneu Barcelonès. Canuda, 6. A les 19.00 hores.

 

SONIA GARCÍA GARCÍA
BARCELONA

La historiadora Muriel Casals (1945) ha estat vicerectora de la UAB i actualment és presidenta d’Òmnium Cultural. Avui presenta, amb Anna Monjo, Història del Treball (Icaria Editorial), de Cristina Borderías i Montserrat Llonch.

–¿Què explica aquest llibre?
–Forma part d’una col·lecció. És a dir, hi haurà més llibres. I tracta de les circumstàncies que envolten el procés de la feina a Catalunya, i concretament, la de les dones.

–¿Quina relació hi ha entre feina i identitat de gènere?
–Les condicions laborals de les dones són com les de tots però normalment més dures. Fan feines més mal pagades i menys qualificades.

–¿Per què hi ha tant de desocupat?
–La indústria ha canviat i amb menys temps de treball es pot obtenir el mateix resultat.

–¿S’acaba la feina?
–No sabem organitzar-nos i el progrés es gira contra els treballadors. El que es necessita és exportar, vendre més, produir i canviar.

–¿A qui afecta més aquesta situació?
–Les dones, que estan en una baula feble de l’escala laboral i sindical. És més fàcil prescindir d’una dona que d’un home, que sempre han oposat resistència.

–¿Què passa amb la feina a Espanya?
–Curiosament, en aquesta última crisi l’atur afecta més els homes que les dones. Sobretot els immigrants, una altra vegada els més febles.

–¿La legislació avança?
–S’han fet passos, però falta molt. Fa falta sensibilitat per part de les administracions, que han de crear ocupació i jugar un paper d’àrbitre en la negociació entre empresaris i treballadors.

–¿Reorganitzar la feina?
–Segurament. Alguns treballen moltíssim i paguen impostos per sufragar els que no treballen. El que hem de fer és treballar tots, però molt menys.

–¿Molt menys?
–Països més desenvolupats treballen menys hores. Jornades més curtes amb més gent treballant.

–Cal revaloritzar la feina domèstica, els oficis.
–Sí, però alerta. No m’atreviria a dir que s’ha de pagar a les mestresses de casa. S’ha de tenir temps per cuidar-nos els uns als altres. Els homes necessiten trobar-hi el gust a la feina domèstica.

–¿I les dones?
–Potser, intel·ligentment, prefereixen menys promoció professional i més vida familiar.

 

 

Foto: Muriel Casals. Font: Joan Puig

Matussera campanya govern colombià / Chapucera campaña gobierno colombiano

1
Publicat el 21 d'abril de 2010

Fa pocs dies que hem sabut de la matussera campanya del servei de seguretat colombià (DAS) destinada a desprestigiar determinats membres de l’oposició inventat-se falsedats com, per exemple, vinculacions entre aquests membres i les FARC. És el cas de Piedad Córdoba, entre d’altres (veure apunt Suport a Piedad Córdoba) i a organitzacions internacionals, inclosa la sub-comissió de drets humans del Parlament Europeu. Ahir en vaig parlar al ple, i li vaig demanar a la Vicepresidenta de la Comissió i Alta Representant del Consell, Ashton, present a l’hemicicle, que investigués el cas(aquí podeu veure la meva intervenció en video). Avui li enviem formalment, per escrit la denuncia i la petició que en faci un seguiment exhaustiu:

Preguntas escritas de Raül Romeva, Catherine Grèze, Ulrike Lunacek a la Comisión Europea y al Consejo

Espionaje escandaloso del Servicio Secreto del Gobierno colombiano (DAS) en contra del Parlamento Europeo, la ONU, políticos colombianos de la oposicion y migrantes colombianos y otros.

Desde 2009, el Servicio Administrativo de Seguridad (DAS) está siendo denunciado por haber practicado interceptaciones telefónicas ilegales a magistrados, opositores y periodistas. A principios de abril 2010, la Fiscalía de la Nación capturó a Gian Carlo Auque De Silvestri, ex director de inteligencia y ex secretario general del DAS, y a Germán Villalba, ex subdirector de fuentes humanas junto con otros cinco ex altos funcionarios del organismo, entre ellos el ex jefe de inteligencia, Fernando Tabares; el ex director de contrainteligencia, Jorge Lagos y la ex directora operativa, Luz Marina Rodríguez.

En la misma ocasión, se decomisó al DAS una serie de
documentos con sello del gobierno de Colombia que evidencian una clara estrategia de espionaje, persecución y supresión de la oposición política en Colombia, nombrando personalidades como la senadora Piedad Córdoba, el político del Polo Alternativo Gaviria. La estrategia propuesta por el DAS va desde la desinformación, el desprestigio, montajes de falsos vínculos con la guerrilla y el narcotráfico y generación de falsos documentos hasta sabotajes, amenazas, chantajes y actos terroristas. En dichos documentos se especifica como  objetivo de operaciones del DAS “neutralizar influencia en sistema jurídico europeo”, mencionando explícitamente  la Sub-Comisión de DDHH del Parlamento Europeo, la Oficina de la Alta Comisionada DDHH de la ONU, la Corte Interamericana de DDHH y se propone “la acción desestabilizadora” de las ONG nacionales e internacionales.

Tras estos escándalos, los Estados Unidos anunciaron el 12 de abril 2010 que retirarían inmediatamente la ayuda a los servicios de inteligencia colombianos.

Puesto que el DAS
depende directamente del Ejecutivo colombiano y que su  director es nombrado por el presidente,  piensa la Unión Europea retener la firma al Acuerdo Multipartes concluido con Colombia y Perú hasta que se hayan establecido las responsabilidades en el caso descrito?

La Comisión piensa proponer al Consejo medidas en el marco de la cláusula democrática y de derechos humanos, contenido en el Acuerdo de Partenariado y Cooperación concluido en 2003?

C
uales son las medidas que la Unión Europea va a adoptar para proteger instituciones europeas y colombianos viviendo en territorio europeo?

 

Foto: El President Uribe amb membres del Departamento Administrativo de Seguridad (DAS)

Iniciativa Legislativa Ciutadana Europea: les regles del joc

1
Publicat el 20 d'abril de 2010

Ens trobem en ple debat al parlament Europeu
per concretar la lletra petita d’una de les bones eines que aporta el Tractat
de Lisboa: La Iniciativa Legislativa Ciutadana

No serà fàcil, però.

L’essencial és que els ciutadans europeus ja
tenen una eina per fer sentir la seva veu en el procés legislatiu comunitari. Introduïda pel Tractat de Lisboa, enforteix
els drets dels ciutadans i la democràcia participativa en la Unió Europea. Les
institucions europees acaben d’acordar les regles del joc: per a presentar una
iniciativa ciutadana seran necessàries un milió de firmes procedents d’almenys
nou Estats membres diferents.

A més, es va acordar que l’edat mínima dels
signataris a cada país serà la mateixa que l’exigida per tenir de dret a vot en
les eleccions europees, i que els signants, a més de procedir d’un mínim de nou
Estats membres diferents, han de ser representatius de la població de cada un
d’ells.

Així, si un dels països representats és
Alemanya, seran necessàries les signatures d’almenys 72.000 alemanys/es, de 24.750 si
es tracta de Romania, o de 4.500 en el cas de Malta, per exemple. Quant a
Espanya, es requeriria la firma d’un mínim de 40.500 ciutadans/es.

Encara per definir: La iniciativa ciutadana va
ser introduïda pel Tractat de Lisboa, sí, però el text no concretava quantes
firmes havien de presentar-se ni de quina forma es decidiria la seva
representativitat. El passat 31 de març, la Comissió Europea va aprovar una
proposta de regulació sobre el tema.

També dins del Grup dels Verds tenim un debat
obert en relació a algunes qüestions que aniré comentant en futurs apunts.

Més informació a: Las reglas de juego de la
iniciativa ciudadana

 

 

Foto: La iniciativa ciutadana amplificarà la veu de la ciutadania. Font:
BELGA_WESTEND61_Michael
Bader

Un ple sota la cendra, i de nou el Sahara que cau de l’ordre del dia

0
Publicat el 19 d'abril de 2010

Finalment dijous no vaig poder tornar a casa i m’he hagut de quedar tot el cap de setmana a Brussel.les. Avui he pogut trobar una plaça al Thalys Brussel.les-Estrasburg i, contràriament a molts altres col.legues, he pogut arribar a la sessió innaugural del ple d’abril. He de dir que el tren era ple d’altres col.legues que es van trobar en la mateixa situació que jo.

Donat que el principi de representativitat no està garantit, en la sessió innaugural d’avui s’ha acordat que es mantindrien els debats previstos per aquesta setmana, excepte els de dijous, dia en què la gent s’ho haurà d’organitzar per tornar als respectius punts d’origen, però que en canvi no es farien votacions. Això vol dir que els vots, tots els que estaven previstos per aquesta sessió plenària, queden posposats a la propera mini-sessió de Brussel.les, en un ple que segurament serà monogràfic d’aixecar la mà i apretar botonet, negociacions d’esmenes inclòs.

El dany col.lateral de tot plegat, però, i mira que ho lamento, és que novament les autoritats marroquines han vist com es retirava de l’ordre del dia una resolució que tenia per objecte condemnar durament la vulneració de drets humans que té lloc a aquell país i, concretament, en la pell de les persones saharauis. Recordo que la setmana passada vàrem estar batallant molt per aconseguir introduir el tema entre les tres urgències de Drets Humans que votem dijous per la tarda. Mala sort, en forma de cendra volcànica.

Aquest cop, és cert, no és per la manipulació barroera de la delegació socialista espanyola, tal i com va ser el cas en el tema Aminetu Haidar, però ja els va bé, això segur.

En fi, caldrà seguir insistint-hi.

Foto: Imatge de l’erupció del volcà Eyjafjallajokull. Font: Europapress.

Suport a Piedad Córdoba

0
Publicat el 15 d'abril de 2010

Avui he tingut l’oportunitat de compartir taula i roda de premsa amb la Senadora Colombiana Piedad Córdoba. Ens ha explicat, un cop més, les seves impressions sobre la situació de drets humans a Colòmbia, i ha denunciat, tal i com moltes i molts de nosaltres fem aquí, la constant manipulació i tergiversació amb qué tant les informacions sobre allò que passa a Colòmbia ens arriben a Europa. Un dels escàndols més sonats, el del descobriment d’una Fosa Comuna a La Macarena (a uns 300 kilòmetres de Bogotà) on hi ha enterrats milers de cossos.

Les autoritats colombianes estan dedicant una ingent quantitat de diners i energies en fer creure que es tracta d’un antic cementiri i que no té res a veure amb els paramilitars. Hem sabut també que el nombre de falsos positius (persones assassinades, moltes d’elles pels cossos de seguretat de l’Estat, a les quals les autoritats relacionava directament amb les FARC) arriba ja als 5000.

Finalment, hem sabut també aquesta setmana que s’ha descobert uns dossiers al departament de Seguretat colombià en què s’explica amb detall com es seguia, investigava i es construïen falsos perfils a membres destacats de l’oposició. Existeixen clares sospites que alguns cossos de seguretat europeus haurien pogut contribuir-hi seguint i investigant a persones colombianes que es trobaven fora del país. Sobre tot això estic demanant informació a la Comissió Europea i seria pertinent que aquesta i els governs europeus obrissin una investigació, especialment en el marc de l’Acord de Comerç que la UE és a punt de tancar amb Colòmbia.

 

Foto: Roda de premsa a Brussel.les (Parlament Europeu) al costat de Piedad Córdoba, acompanyat també de Lothar Bisky i Eva Britt Svensson.

100% de renovables és possible, de Raül Romeva i Rueda (per a Crònica.cat)

1
Publicat el 14 d'abril de 2010

100% de renovables és possible, de Raül Romeva i Rueda (per a Crònica.cat)

Un estudi que vàrem presentar ahir el Grup Verds/ALE juntament amb la European Clima Foundation, i en col.laboració amb nombrosos economistes, científics i persones de la indústria, mostrava l’enorme potencialitat d’apostar per un 100% d’energia provinent de les renovables pel 2050, i eliminava els nombrosos i sovint falsos, dubtes existents en relació als suposats costos que comporta aquesta mena de generació energètica.

Cal concedir un enorme crèdit al nostre col.lega, Claude Turmes, dels Verds Luxemburguesos, i President de la Xarxa Europa de Parlamentaris/es per a les energies renovables qui ens recordava com fins i tot les consultories conservadores com McKinsey i KEMA han arribat a la conclusió que un sistema de generació energètica basat en un 80% en les renovables no només és perfectament possible, sinó que de cap manera és més costós que d’altres opcions com la captura i emmagatzematge de carboni o les nuclears.
Així doncs, és absolutament urgent establir ja les prioritats de la UE en aquest sentit abans no sigui massa tard.

L’estudi esvaeix molts dels mites al voltant de les energies renovables i demostra com el fet d’avançar cap a un 80%-100% de renovables en l’àmbit de la generació energètica no comportaria de cap manera un increment dels preus a nivells elevats per als consumidors/es. Així, mentre apostar per a les renovables no suposaria de cap manera un cost afegit, el cost de fer-ho per a opcions com la captura i emmagatzematge del carboni o les nuclears resulta, de fet, incalculable o, de ben segur, molt superior al que va vinculat a les renovables.

La Comissió Europea ha de presentar en un mes el seu pla d’acció sobre energia. En aquest context, l’estudi presentat ahir suposa una clara advertència i un recordatori que una economia basada en renovables no suposa de cap manera una quimera utòpica sinó una aposta més que realista que comportaria, de fer-se realitat, enormes beneficis socials, ambientals i econòmics essencials per a la UE.

És hora doncs que la Comissió Europea i els Governs de la UE posin l’energia renovable i l’eficiència energètica en el centre de política d’energia de UE de tal manera que en puguem gaudir quan abans dels beneficis que això comportarà.

Font Foto: European Climate Foundation

Acord de Pesca UE-MArroc: què passa amb els drets del poble saharaui?

0
Publicat el 12 d'abril de 2010

Adjunto la pregunta que estic proposant a d’altres membres del PE que cosignin en relació a la (il.)legalitat de l’acord de pesca UE-Marroc en relació a l’explotació de les aigües saharauis:

Written question by Raül Romeva (and others) to the European COmission on The wishes of the Saharawi People in the framework of the frame of the EU-Morrocco Fisheries Agreement.

In 2002, the UN Under-Secretary-General for Legal Affairs, Hans Corell, wrote a well-known opinion on the legality of mineral exploration and exploitation in the occupied territories of the Western Sahara. Its conclusions apply equally

to the exploitation of fisheries resources. The concluding sentence of the opinion states that:

“…if further exploration and exploitation activities were to proceed in disregard of the interests and wishes of the people of Western Sahara, they would be in violation of the principles of international law applicable to mineral resource activities in Non-Self-Governing Territories.”

In short, international law requires that the wishes of the people of the Western Sahara must be given before resource exploitation can proceed.

On several occasions, the people of the Western Sahara, through their internationally recognised representative, the Polisario Front, have expressed their very explicit opposition to the inclusion of the waters off Western Sahara in the

EU-Morocco fisheries agreement, through:

-a letter from Polisario to Commissioner Borg of May 2005
-a letter from Polisario to Tony Blair, President of the Council of September 2005
-a letter from 25 civil Saharawi society organisations to Commissioner Borg of 30 December 2009
-a letter from Polisario to Commissioner Damanaki of 1 March 2010

The Commission is on record as accepting the Corell opinion.

1.  Could the Commission please state what documents or other evidence it has to demonstrate that the current fisheries agreement has been negotiated and implemented in a manner that is consistent with the wishes of the people of Western Sahara?

2.  Who has the Commission consulted and what other attempts has the Commission made to obtain the agreement of the people of the Western Sahara?

3.  Has the Commission ever consulted Polisario on the EU-Morocco fisheries agreement and, if so, what were the conclusions?

Mapa: territori Sàhara Occidental

L’acusació a Garzón: insòlita, improcedent i un pèssim precedent europeu i mundial (pregunta a la CE)

5
Publicat el 9 d'abril de 2010

Com tanta gent, estic altament preocupat per la possibilitat que el jutge Garzón pugui ser jutjat per
investigar les desaparicions de més de 100.000 persones ocorregudes durant la
Guerra Civil i la dictadura franquista. És clarament insòlit (a més d’improcedent) invocar la “Llei d’Amnistia del 1977” per a perseguir l’únic jutge
que ha intentat donar resposta a víctimes de desaparicions forçades i les seves
famílies
.

Coincideixo amb les diverses i nombroses organitzacions que s’han manifestat al respecte, entre elles Amnistia Internacional, en què si aquest judici arriba a tenir lloc, seria la primera vegada en tot el món que un magistrat,
en democràcia, s’asseu a la banqueta dels acusats per intentar trobar la veritat, la justícia i la reparació per a les víctimes de crims internacionals. A més a més, enviaria un missatge altament negatiu per a d’altres jutges que ho intentin, tant a l’Estat espanyol com a la resta del món.

Les normes internacionals de drets humans diuen clarament que el
crim de desaparició forçada NO prescriu i entorpir la seva investigació és, a més, un
delicte
.

Per tot plegat, i conscient que és un tema que trascendeix abastament l’àmbit territorial espanyol, he dirigit la següent pregunta la Comissió Europea demanant que es posicionin al respecte, i especialment en favor de la investigació per arribar a la veritat.

Pregunta de Raül Romeva a la Comisión Europea sobre el proceso al Juez Garzón por investigar los crómenes del franquismo

El magistrado de la Audiencia
Nacional española Baltasar Garzón se sentará en el banquillo de los acusados
por tratar de investigar los crímenes imprescriptibles que se cometieron
durante el franquismo. Garzón se había mostrado competente para perseguir a
Francisco Franco y al franquismo por crímenes contra la humanidad, que son
imprescriptibles y de imposible amnistía. El proceso penal tenía como objetivo
último localizar a los más de 100.000 desaparecidos de la dictadura franquista.

Juristas, expertos, organizaciones judiciales
nacionales e internacionales de derechos humanos han mostrado su apoyo a
Baltasar Garzón, considerando infundamentadas jurídicamente las acusaciones de
prevaricación a las que se afronta el juez.

Conscientes de que la Comisión no tiene competencias
sobre esta cuestión y que hay que respetar la independencia judicial,
consideramos necesario solicitar un posicionamiento de la Comisión sobre las
iniciativas tanto políticas como judiciales de recuperación de la memoria
democrática y de reparación hacia las víctimas de la represión de las
dictaduras y regímenes totalitarios en Europa durante el  siglo XX.
Consecuentemente, ¿le parece oportuno a la
Comisión  que se le abra un expediente de suspensión en base a la admisión
a trámite  de una querella criminal interpuesta contra un juez por su
actuación judicial para intentar investigar los crímenes imprescriptibles del
franquismo?

Foto: Baltasar Garzón. Font: El Pais

A debat esmenes a l’Informe Romeva sobre ‘Gènere i crisi’: serà una dura batalla amb el PPE!

3
Publicat el 8 d'abril de 2010

Ahir vaig presentar a la Comissió FEM (Drets de les Dones i Igualtat d’Oportunitats) la meva proposta d’informe sobre la dimensió de gènere de la recessió econòmica i la crisi financera (2009/2204(INI)) (la versió en espanyol és aquí).

La motivació de l’informe, ho recordo, està expresada a través del paràgraf 9: (El Parlamento Europeo) Deplora que las respuestas políticas a la crisis, incluidos los paquetes de recuperación, no hayan reconocido, analizado ni rectificado el impacto de la crisis en materia de igualdad de género; critica el hecho de que la integración la estrategia posterior a Lisboa sea básicamente inexistente; pide al Consejo, a la Comisión y a los Estados miembros que integren un capítulo de género en las directrices macroeconómicas y de empleo y en la estrategia «UE2020», y que los presupuestos de todas sus políticas tengan en cuenta la perspectiva de género;

La resta de grups i ponents a l’ombra m’hi han presentat unes 144 esmenes, que ahir vàrem debatre. Algunes són afegits i aspectes que poden complementar el text i no hi ha inconvenient, per part meva, a acceptar-les. Moltes, però, provenen del PPE (de dones del PPE) i formen part d’una estratègia que venen aplicant darrerament de combatre qualsevol iniciativa que vagi en favor d’una major implicació de les institucions en polítiques actives per a la igualtat. El seu discurs és simple:

quan afirmo que les dones són qui més està patint les conseqüències de la crisi, i en canvi qui menys responsabilitat en té (ja que la presència femenina en òrgans de decisió política i financera segueix essent molt inferior a la dels homes) em responen que sí, però que els homes també la pateixen;

quan dic (com fa també el Comitè Europeu Econòmic i Social), que les empreses amb major representació fememnina en els òrgans de direcció mostren millors resultats financers, em diuen que això no demostra res;

quan denuncio l’absència d’una perspectiva de Gènere en l’Estratègia 2020 i que la gran majoria d’inversions fetes pensades per a reactivar sectors afectats per la crisi (indústria automobilística i construcció), bàsicament masculinitzades, em diuen que sí, però que els homes necessiten més ajudes per què suporten el pes de la crisi;

quan demano que s’inverteixi també en polítiques socials per, primer, potenciar un sector amb forta presència femenina, i segon, garantir des de l’esfera pública serveis que facilitin més la necessària millora en la gestió dels temps (privat i professional), em diuen que allò que hem de fer és pagar un petit sou a les dones per tal que es quedin a casa fent de mestresses de casa,

quan reclamo polítiques actives per acabar amb el ‘diferencial salarial’ dona-home (Pay gap), em diuen que sí, però que això ho ha de decidir el mercat;

etcètera, etcètera, etcètera.

Vosaltres mateixos/es podeu llegir el text del meu informe per tal que tingueu una idea del què ara proposo. Ho dic per què el 4 de maig votarem en Comissió FEMM i, si prosperen algunes de les esmenes d’eliminació de paràgrafs que proposa el PPE, ens podem trobar amb un text més dèbil, amb menys propostes i més ambigüitats.

Això és la democràcia parlamentària, i aquest és el Parlament que la ciutadania va escollir el passat mes de juny.
Amb aquestes majories ens hem de moure. Batallarem fins on puguem, això que ho tingui tothom ben clar, peró confesso que em sentiria molt més còmode en un Parlament on la correlació de forces fos, almenys, una mica més favorable a promoure polítiques actives d’igualtat.

Seguiré informant.

Font foto: Oneworld

Subsidis = sobrepesca = extinció (tant de recursos com del sector)

0
Publicat el 7 d'abril de 2010

Subsidis igual a sobrepesca igual a extinció de recursos i del sector. Aquesta és la conclusió, que comparteixo, de l’informe que acaba de fer públic el Poseidon Aquatic Resource Management Ltd. conjuntament amb el Pew Environment Group. Segons l’informe, que analitza la política de subsidis a la pesca entre el 2000 i el 2006 en deu Estats membres de la UE (essent l’Estat espanyol, de llarg, el més destacat), aquesta mesura ha fracassat de manera escandalosa a l’hora de reduir la sobrecapacitat, cosa que duplica o fins i tot triplica la pressió sobre els nivells sostenibles de gestió dels estocs. N’adjunto el resum i el vincle amb l’informe.

Aquesta és una de les qüestions que esta centrant el debat sobre la Reforma de la Política Pesquera Comuna, actualment en curs, i que crec que cal tenir molt present. Si ja és inacceptable mirar cap a una altra banda davant de la continuada depauperització que pateixen els nostres mars i oceans, encara més irresponsable em sembla fer-ho de manera subvencionada, amb casos flagrants com el de la Tonyina Vermella que ja vaig comentar en el seu moment a Extinció subsidiada: EU Pays Millions in Subsidies to Bluefin Tuna Fleets
.

Adjunto el resum i el vincle amb l’informe. Val la pena llegir-lo, i prendre’n consciència.

BRUSSELS – A study released today by
Poseidon Aquatic Resource Management Ltd. and the Pew Environment Group finds that EU fisheries subsidies have failed to reduce fleet overcapacity, thus exerting fishing pressure on stocks at two to three times sustainable levels.

The ten EU member states evaluated in Financial Instrument for Fisheries Guidance (FIFG) 2000-2006 Shadow Evaluation accounted for 93 percent of the €4.9billion of fisheries subsidies allocated. The European Commission has identified fleet overcapacity as the principal failure of the Common Fisheries Policy (CFP).

“EU fisheries subsidies and the overfishing of valuable fish stocks are clearly connected,” said Tim Huntington of Poseidon Aquatic Resource. “Of the funding analysed, 29 percent went to measures that would result in increased fishing pressure, whereas 17 percent was spent on measures known to support healthy fisheries.”

Key findings from the study include:

  • Construction and modernisation – Almost 3,000 new vessels were constructed and nearly 8,000 were modernised with FIFG funds.
  • Scrapping – Twice as much funding went for the scrapping of small (less than 12 meters) vessels than for their modernisation and construction. Vessels over 24 meters received significantly more monies for modernisation and construction than for scrapping.
  • Environmental impact – The construction and modernisation of vessels enables overfishing of several key European fish stocks, such as Southern hake, monkfish, sharks and prawns.

This study analyses the 2000-2006 FIFG data from the fishsubsidy.org Web site. For the current funding cycle (2007-2013), subsidies are allocated by the European Fisheries Fund. Its tighter disclosure criteria make a similar allocation study impossible.

“Transparency has been removed with the new funding instrument. The public have a right to know what they have funded,” said Markus Knigge, policy and research director at the Pew Environment Group. “Fish stocks are a public resource that the European Commission and member states are responsible for managing sustainably on our behalf. Instead public monies have funded overfishing, with devastating effects on the marine environment and fisheries dependent communities.”

The subsidy allocations for each of the 10 EU member states covered by the study are Denmark (5 percent), Italy (11 percent), France (9 percent), Germany (3 percent), Greece (5.5 percent), Poland (3 percent), Portugal (5 percent), Spain (46 percent), Sweden (2 percent) and the United Kingdom (5 percent).

Font foto: Poseidon Aquatic Resuorce Managment Ltd.

Comerç d’Armes, (des)control i violència contra les dones

1
Publicat el 6 d'abril de 2010

Dos dels temes als quals porto anys dedicant especial atenció són el (Des)Control del Comerç d’Armes i la violència contra les dones, especialment en contextos de conflictes armats. Ambdós, però, es troben altament relacionats tal i com va posar de manifest un seminari organitzat recentment a Brussel.les i el qual m’ha servit per reiterar, un cop més, la importància del Tractat Internacional sobre Transferències d’Armaments, aquest cop en relació a´la violència que sovint s’exerceix contra les dones en conflictes armats (els quals alimentem amb les nostres armes). La pregunta, dirigida a la Comissió Europea, diu així: 

Written Question by Raül Romeva i Rueda to the European Comission on the Links between the Arms Trade Treaty and sexual violence in the DRC

According to the United Nations Population Fund (UNFPA), over 8,000 women were raped in eastern Democratic Republic of the Congolast year.  Although the Hutu rebel militia known as the Forces démocratiques de libération is largely responsible for the rapes, says the UN agency, the national army (FARDC) is also known to have committed sexual abuse in North and South Kivuprovinces.

Combating impunity for perpetrators of sexual violence is clearly imperative, and according to Bibiane Aningina Tschefu, a representative of a peace initiative known as Women as Partners for Peace in Africa, what’s also critical for protecting women in the DRC from sexual violence is the negotiation of an Arms Trade Treaty that prohibits the international transfers of weapons and ammunition in places where there exists a significant risk of sexual and gender-based violence and of human rights violations.  In other words, the international community must play a greater role in recognizing and addressing how our presently flawed arms trade exacerbates sexual violence in conflict zones.

On February 11, the United Nations Institute for Disarmament Research (UNIDIR), in concert with the EU, held an international forum in Viennaon the topic of the proposed Arms Trade Treaty (ATT).  Following this event, how much progress has been made, in the Commission’s opinion, towards the negotiation of such a treaty?  What specific role is the EU playing in this process?  Furthermore, what measures will the Commission take to ensure that an ATT includes the necessary mechanisms to protect victims of sexual violence?  Finally, to what extent does the Common Position 2008/944/CSFSP, the EU’s current instrument used to assess export control standards, provide such mechanisms?  

 

Font foto: http://www.stolenchildhood.net/entry/arms-in-hands-of-congolese-kids/

Paraula d’Enric Tello

2
Publicat el 4 d'abril de 2010

Interessant
entrevista a Enric Tello la que avui publica a l’AVUI Mar Jiménez. Un punt de
vista necesari, que comparteixo, sobre com encarar les oportunitats que ens
obren les actuals crisis. L’adjunto complerta: “L’augment de les
desigualtats és a l’origen de l’especulació i la desregulació
, Entrevista
amb Enric Tello, catedràtic d’història i institucions econòmiques de la Universitat de
Barcelona

 

*******

Si
la setmana passada el Nobel Robert Lucas examinava l’economia des d’una
perspectiva neoliberal, Enric Tello aporta avui una visió totalment diferent de
la crisi. La diagnosi i les receptes d’aquest catedràtic d’història econòmica
per superar l’atzucac actual aporten una nova perspectiva a aquesta secció.

Els analistes parlen de crisi
financera, econòmica, energètica… Per quina visió es decanta?

No patim només una crisi, sinó diverses: cadascuna té els seus temps, els seus
símptomes, i una manera particular de vincular-se a les altres, el que fa la
diagnosi força complexa. Som enmig d’una crisi financera i econòmica, amb
caiguda de l’activitat, la demanda i la inversió, que es tradueix en caigudes
de preus i atur. Però també hi ha una crisi energètica, alimentària i en
general dels recursos naturals que estàvem patint just abans de l’esclat de la
crisi actual, i que provoca, per contra, un augment de preus com a conseqüència
de l’encariment de l’energia, dels productes alimentaris i matèries bàsiques.
I, a més, patim una crisi en la cura i atenció de les persones.

Com s’han mesclat aquestes crisis?
La crisi econòmico-financera s’ha convertit en un parèntesi de la crisi
energètica. Quan superem l’actual conjuntura, i s’incrementi l’activitat, el
consum i la inversió, és molt probable que haguem de fer front altre cop a
l’encariment de l’energia.

L’Agència Internacional de l’Energia
preveu un xoc energètic per al 2013, no només per l’augment de preus sinó
perquè la crisi haurà demorat les inversions necessàries per millorar
l’eficiència energètica.

Hi estic d’acord. L’economia podria anar-se escorant cap a dues tendències
oposades: d’una banda es pot escorar cap a la depressió amb deflació, derivada
de la crisi econòmico-financera, o bé cap a una situació propera a
l’estagflació [estancament i inflació] dels anys 70, provocada per un xoc
energètic.

Podríem encadenar les dues crisis?

La recessió actual, que alleugera la tensió sobre els preus de l’energia, ens
pot induir a pensar que la crisi energètica era una invenció. Tanmateix, quan
superem la crisi econòmico-financera és molt probable que ensopeguem amb la
crisi energètica.

Com hem arribat a aquesta situació?
(segueix…)

 

La crisi actual s’explica per la bombolla del crèdit, l’especulació
immobiliària i borsària, i la desregulació del sistema. La pregunta és
d’on
prové aquesta propensió especulativa. És a dir, per què no s’inverteixen
els
diners en l’economia productiva i nous sectors emergents, creant
ocupació. La
resposta està en l’increment de les desigualtats dels últims anys, en
què una
minoria cada cop més reduïda ha acaparat tots els guanys. Aquesta
minoria en
lloc de fomentar l’economia productiva especula per guanyar més diners.

¿És el cop d’Estat de les elits de
què parla l’execonomista en cap de l’FMI Simon Johnson?

Certament. Krugman ho explica al seu últim llibre: les pròpies
desregulacions i
les polítiques neoliberals són una conseqüència de l’augment de les
desigualtats! Aquest increment de la polarització social, sobretot als
EUA,
però també a Europa i altres llocs del món, és al darrere de la forta
propensió
especulativa. Ha estat una redistribució cap amunt de la riquesa, o si
vol, un
cop d’Estat que ha derivat en la captura dels governs per part de les
elits, i
també de la mentalitat de molta gent, fins al punt d’esdevenir incapaços
de
concebre cap altra política que la que fa més rics els rics.

¿Les polítiques impulsades l’últim
any estan corregint aquests excessos?

En el moment inicial, de pànic, es va parlar fins i tot de refundar el
capitalisme i d’impulsar noves regulacions. Però aquestes intencions
estan
quedant en un no res.

El poder polític segueix capturat?
Exactament. I tot apunta que tornarem a patir les conseqüències
d’aquests
excessos.

¿Les polítiques d’estímul han estat
un miratge en la recuperació del paper central de l’Estat en l’economia
?
Això és el que sembla, de moment. Les polítiques d’estímul han funcionat
fins a
un cert punt, i aparentment van significar un trencament amb l’època en
què s’advocava
per la mínima intervenció estatal. Però ara veiem que això ha estat
només un
parèntesi per evitar caure en una gran depressió.

¿Les elits han utilitzat l’Estat per
perpetuar-se?

Sí, per evitar que la gran recessió derivés en una gran depressió molt
més
profunda. Però un cop han salvat el vaixell d’un naufragi gravíssim, les
elits
han tornat a agafar les regnes per continuar el camí neoliberal.

¿És per això que al món, avui, hi ha
el que Stiglitz defineix com una “onada d’austeritat fiscal”?

A la UE es
va
suspendre el Tractat de Maastricht i es va admetre l’increment de
l’endeutament
públic. Però ara, quan comencem a aixecar el vol, es torna a imposar
l’austeritat.

¿És raonable aquesta “histèria del
dèficit”, com l’anomena Krugman?

Els autors neokeynesians com Krugman o Stiglitz tenen raó quan diuen que
hi ha
un prejudici ideològic amb el dèficit, absolutament infundat. S’haurien
de fer
més polítiques d’estímul combinades amb una reforma fiscal que anés al
fons de
la qüestió, que és l’increment de les desigualtats. Cal una gran
reducció de la
desigualtat, tal com va passar amb la Segona Guerra Mundial i va anar
seguida, per
cert, d’una gran onada de creixement.

¿A Espanya hi ha marge per fer més
polítiques d’estímul fiscal amb un 11,4% de dèficit?

Amb les actuals regles del joc hi ha poc marge: si no s’avança cap a una
reforma fiscal molt més profunda no es podran aplicar nous estímuls. El
problema principal és haver descartat una reforma fiscal que gravi les
grans
fortunes i canviï els pesos i contrapesos de la pressió fiscal, cosa que
al seu
torn exigiria que la UE
canviés la seva camisa de força neoliberal. Sense una reforma fiscal
profundament redistributiva i verda, que augmenti la pressió fiscal i el
rol de
l’Estat sobre l’economia, serà molt difícil adoptar més polítiques
d’estímul.
Això exigeix canviar la mentalitat i les polítiques de la UE. El problema és,
com
deia Keynes, que som presoners de determinats mites d’alguns economistes
morts,
que han convençut els decisors polítics que el que cal fer és preservar
els
actuals equilibris.

Quins equilibris?
Els equilibris econòmics que es manifesten en els preus dels béns i dels
factors. Això vol dir ignorar que aquests preus incorporen molts costos
socials
i ambientals externs que no es comptabilitzen.

¿Cal una nova comptabilitat
econòmica?

Ens cal una nova comptabilitat econòmico-ecològica, i una reforma fiscal
verda
que tingui en compte aquestes externalitats. La incorporació dels costos
socials i ambientals als preus dels productes els faria més veraços, i
ajudaria
a conduir l’activitat econòmica cap a nous sectors més sostenibles,
corregint
les distorsions d’un mercat cec davant el medi ambient, les desigualtats
o la
pobresa.

És difícil que s’assoleixi aquest
canvi de paradigma.

S’ha de trencar amb la mentalitat neoliberal que té atrapada la UE.

Què ha de canviar a Europa?
La captura dels governants pels grans poders financers i certs sectors
empresarials no es dóna només a nivell estatal o autonòmic, sinó també a
escala
europea: tenim una UE amb un enorme dèficit democràtic, un sistema de
presa de
decisions incomparable fins i tot al dels EUA. Això ha de canviar.

¿Abans d’assumir l’euro s’hauria
hagut d’aprofundir a la UE
una major integració fiscal i laboral?

Alguns ja vam defensar que calia una altra mena d’integració europea, i
ara no
podem fer marxa enrere: necessitem un salt endavant a la UE que pivoti entorn un
New
Green Deal, un pacte keynesià verd que ens permeti superar la paràlisi
política
de la UE, i
la
captura del poder polític per part de les elits financeres i els vells
sectors
empresarials, que aprofundeixi en la democratització de les institucions
europees i canviï les prioritats de la política econòmica.

El suport dels ciutadans és
imprescindible i avui aquestes propostes només reben un suport
minoritari.

Hi ha una crisi molt forta de lideratge, que ja va anunciar el Club de
Roma el
1991 quan advertia que si s’admetia l’existència d’una crisi
sòcio-ecològica
global, però no s’avançava en la resolució dels problemes també a escala
global, hi hauria una crisi de legitimitat. Això és el que està
succeint. Les
poblacions potser no acaben d’entendre tot el que està passant, però
tenen bona
intuïció i perceben que el discurs polític no està a l’altura dels temps
i no
connecta amb l’experiència quotidiana.

¿L’objectiu ha de ser tornar al
creixement o hem d’optar pel que alguns anomenen un decreixement
socialment
sostenible?

Aquí convergeixen totes les crisis que estem patint. Des d’un punt de
vista
històric, estem vivint l’exhauriment de l’onada de creixement que va
iniciar-se
després de la
Segona
Guerra Mundial i es pot anomenar la Segona Revolució
Industrial. Aquest paradigma està esgotat. El conjunt de patologies que
hem
comentant, des de la propensió especulativa a l’augment de les
desigualtats,
deriven en una pregunta, que és, alhora, una resposta: per què no
invertim en
nous sectors emergents que portin cap al que Jeremy Rifkin anomena
Tercera
Revolució Industrial Verda?

Foto: Enric Tello. Font: Francesc Melción / AVUI.