Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Víctimes dels tòxics: cal un REACH fort

0

La gent de WWF/Adena (campanya DETOX) em fa arribar una informació ben útil i interessant en relació a com ens afecten les substàncies químiques. Així mateix, alerten de la necessitat d’enfortir la legislació europea al respecte que en aquests moments estem debatent i de la qual aviat en votarem la segona lectura al Parlament Europeu. En concret, WWF/Adena explica a través d’aquest interessant document de quina manera les substàncies químiques es troben presents en la cadena alimentària, la via més important d’exposició humana a la contaminació de moltes substàncies químiques persistents, bioacumulatives i disruptors endocrins. (segueix…)

L’informe posa de manifest un cop més la necessitat urgent que la UE aprovi una legislació REACH forta i que, malgrat les enormes pressions que exerceix la industria, prioritzi i garanteixi la salut de les persones i a tots els éssers vius davant aquesta gran amenaça que són les substàncies químiques descontrolades i desregulades.

Així mateix, és possible participar en una campanya de sensibilització als diputats/es europeus/es que d’aqui a unes setmanes hauran de votar sobre la qüestió (segona lectura de la Directiva REACH), a través de la campanya DTOX.

Font foto: BBC

Futur de les patents, i novament PP-ETA-11M

0

Començo per l’anècdota (que no ho és tant). Ahir mateix comentava la qüestió de l’exposició sobre les víctimes del terrorisme que el PP ha muntat a Estrasburg, i assenyalava la ‘curiositat’ que en el peu de foto d’una de les imatges de l’11M en feien responsable Al Qaeda, mentre que quan la mateixa exposició la van presentar a Brussel.les, la setmana passada, el peu de foto n’obviava l’autoria amb la clara intenció de generar encara més confusió i, indirectament, vendre als col.legues europeus la idea que els responsables van ser, novament, ETA. Doncs bé, per raons que desconec del cert, però que és fàcil imaginar, el peu de foto va acabar desapareixent de nou.  Res de nou, és cert, excepte que sembla que el PP no en té prou amb intoxicar l’opinió pública espanyola sinó que aspira a fer-ho també amb la de la resta d’Europa. Per sort no semblen tenir massa èxit, i així els ho han fet saber aquests díes els diversos grups polítics, la gran majoria dels quals està a favor del procés de pau engegat a Euskadi. Pel què fa a la qüestió del futur de les patents (segueix…)

avui dijous per la tarda mantenim un nou debat sobre el tema. El fet més preocupant és que, després de la victòria que es va viure al Parlament Europeu ara fa uns mesos sobre la patentabilitat del software, per exemple (veure aquesta noticia), ara sembla que les autoritats europees pretenen que el Parlament Europeu no tingui cap rol legislatiu en el debat sobre el futur de les patents, especialment si aquest pot contravenir els interessos dels qui les promouen. Adjunto la meva intervenció al respecte d’avui en plenària:

Dear colleagues,

We always speak about a competitive, knowledge-based Europe, but then some people trust in Europe’s potential so little that prefer to strengthen a non-EU body, the European Patent Office to the detriment of the European Union interests. If what we want is harmonized jurisdiction, why not to pursue this aim through EU Directives? The most obvious way to proceed…

No, because again some people are afraid to face the democratic process. After the software patent fight, apparently there are people who are worried about the amendments that European Parliament would propose.

Therefore they want to proceed as undemocratically as possible. They want to put the fate of Europe’s companies in the hands of the patent bureaucracy instead of elected policy-makers.

Furthermore, the costs of litigations would be prohibitive for SMEs because every litigation concerning an EPO patent would go directly before a new international Court (EPO itself estimated that a small to a medium scale case will cost from 97.000 to 415.00o euro): a real own-goal for the Europe’s competitiveness!

What we can infer for sure is that it will only increase the work for some patent lawyers…

Europe does not need merely more patents, it needs more high quality patents which foster a real innovation. The number of patent applications filed at the European Patent Office (EPO) per year has over the last seven years increased by about 60%. However this number does not to correspond to an increase of innovative activity, therefore giving us cause for concern over an extension of the scope of patentable subject-matter.

We will keep on repeating to our colleagues and especially to the Commissioner that only a Community framework creates the conditions for effective, competitive Europe’s patent law at the international level.

Font foto: BBC

Pregunta sobre la MAT a la Comissió (i altres temes sessió plenària)

0

Davant les nombroses incerteses que encara queden en relació a la construcció de la línea de Molt Alta Tensió entre França i Espanya (passant per Catalunya), i recollint així mateix la preocupació que molt gent està manifestant de fa temps al territori a banda i banda dels Pirineus, l’eurodiputat verd francès de Toulouse, i vicepresident del Parlament Europeu, Gérard Onesta, i jo mateix hem presentat de manera conjunta una pregunta a la Comissió amb la intenció de mantenir obert el debat ja que entenem que encara hi ha marge, encara que sigui petit, per actuar sobre la qüestió. La pregunta és la següent: (segueix…)

Depuis que l’idée en a été émise il y a plus de 20 ans, la construction d’une ligne électrique à très haute tension (THT) entre la France et l’Espagne, traversant les Pyrénées, a rencontré -et continue toujours à  rencontrer- de fortes oppositions citoyennes et politiques, que nous partageons totalement. Pourtant cette ligne reste une priorité tant pour la Commission que pour les gouvernements français et espagnols comme l’attestent les déclarations des chefs de gouvernement lors du dernier sommet franco-espagnol du 17 octobre 2005.

Lors du débat public organisé par le gouvernement français sur cette ligne THT en 2003, une contre-expertise réalisée à la demande du préfet a prouvé que la nouvelle ligne ne servirait ni au réseau haut-débit, ni à l’alimentation du futur TGV franco-espagnol. La vente d’électricité par EDF à l’Espagne apparaît donc comme l’unique raison d’être de cette ligne. Etonnamment, aucun débat public n’a été réellement organisé par les autorités espagnoles.

Dans ce cadre, sur quelles études se base la Commission pour justifier la création d’une ligne THT nouvelle entre la France et l’Espagne? Et, plus avant, quelle utilité voit-elle dans cette interconnexion?

Par ailleurs, la Commission prévoit-elle d’intervenir directement dans le projet pour accélérer sa réalisation par la France et l’Espagne, malgré les oppositions locales? Dans ce cas, la Commission est-elle prête à soutenir un passage en force du gouvernement français et/ou espagnol, au mépris de ces oppositions locales?

Enfin cette ligne THT entre la France et l’Espagne amène à se placer dans le contexte plus large de la réalisation d’une boucle électrique méditerranéenne. Comment la Commission envisage-t-elle l’alimentation d’une telle boucle électrique autour de la Méditerranée?

Més sobre la sessió plenària a Estrasburg

Apart de les qüestions que ja he anat comentant en anteriors apunts voldria mencionar alguns altres aspectes que han estat importants aquesta setmana, com per exemple la discussió i votació sobre l’informe Rapkay relatiu als Serveis d’Interès General (SEIG) (l’antiga Directiva Bolkestein). En resum, la nostra postura és la mateixa que ja vàrem defensar quan el debat de la Directiva Bolkestein. És a dir, entenem que la prioritat és fer una llei marc de Serveis d’Interès General. Sigui com sigui aquesta no sembla la línea general que avui per avui defensen la majoria dels grups polítics del Parlament Europeu. El tema ha estat seguit ben de prop pels nostres companys de Grup, Alain Lipietz i Pierre Jonckeer, els quals en van fer la següent nota de premsa.

Pel què fa a l’ampliació, també s’ha debatut què fer amb Rumania i Bulgaria, pendents d’entrar el juny de 2007, però que encara mostren moltes deficiències que cal avaluar i que, des del meu punt de vista, recomanen que la incorporació es posposi fins 2008. Veure per exemple aquesta nota de premsa de Joost Lagendijk, company holandès del Grup, membre de Groenlinks.

Per part meva, em va tocar també intervenir sobre la situació actual a Darfur, i vaig reclamar que la comunitat internacional assumeixi la seva responsabilitat de protegir la població civil. No podem permetre que la nostra passivitat avali de manera còmplice un nou genocidi, aquest cop al Sudan. Aquesta és la meva intervenció.

Finalment, pel què fa al sempre delicat tema de Turquia, l’informe Eurlings ha permès novament discutir la qüestió. En resum, la nostra postura en relació a aquest informe és que consisteix en un text a la vegada exigent i dur, però també just, tal i com han expressat els nostres companys de grup Cem Özdemir, verd alemany, i Joost Lagendijk.

ETA i immigració, fantasmes del PP, també a Estrasburg

0

Dos dels temes que s’han tractat aquesta setmana a Estrasburg han estat la situació actual a Euskadi i la immigració. El primer entre passadissos, el segon en plenària. Pel què fa a la qüestió d’Euskadi, cal parlar, un cop més, de la irresponsable actitud del PP clarament dirigida a posar tants impediments com pugui a l’incipient procés de pau. Aquesta setmana la delegació espanyola del PP ha portat a l’edifici d’Estrasburg l’exposició amb fotografies de víctimes d’atemptats que la setmana passada era a Brussel.es. Cal dir que l’exposició presenta alguna modificació no menor, com és el fet que a Brussel.les incorporaven fotos de l’11M sense mencionar l’autoria i fent així una indirecta vinculació entre l’11M i ETA, mentre que aquest cop l’etiqueta ja especifica que l’autoria no és d’ETA sinó d’Al Qaeda. I aquí ve la primera paradoxa: finalment admeten, almenys aquí a Estrasburg, que l’11M no és obra d’ETA. Per altra banda, (segueix…)

han convidat també a diverses associacions, entre elles el Foro d’Ermua, a presentar l’exposició. Vull deixar clar, abans de seguir, que tinc un absolut i profund respecte per totes les víctimes de qualsevol mena de fanatisme. I és precisament en nom d’aquest respecte que trobo lamentable la instrumentalització que el PP està fent d’algunes de les víctimes d’ETA, i encara més quan l’objectiu d’aquesta actitud és posar tantes trabes com pugui al procés de pau. Cal dir, però, que el PP no només es troba sol a l’Estat amb la seva actitud aillacionista i partidista, sinó que cada cop més els seus propis companys de grup dins el PPE els estan deixant sols en la seva obsessió, i lògicament també els/les membres dels altres grups. Ningú entén aquí com és que quan allò que toca és posar-nos tots/es a treballar en favor de la pau, també des de les institucions europees, el PP insisteixi en anar en direcció contrària. I no només no s’entén, sinó que, com és el cas del nostre grup, es rebutja de ple. El més preocupant de tot plegat, però, és que sembla que al PP no l’afecti massa aquesta solitud. Tant encegats estan amb la seva veritat, o potser és que estan tant cofats de si mateixos, que ni tant sols els preocupa que els seus propis companys de grup els donin l’esquena.

L’altra qüestió que ha protagonitzat el debat ha estat, un cop més, la immigració, tema que s’ha tractat aquest matí en plenària. Les intervencions inicials del president del Consell i del Comissari han suscitat novament que molts/es dels qui hem intervingut després recordéssim la necessitat de no usar arguments que sovint defensa, entre d’altres, el PP, com són el de barrejar terrorisme i immigració. Per altra banda, el president del Grup Socialista, Martin Schultz, alemany, ha criticat durament aquells governs que s’oposen a aplicar la clàusula de la passarel.la del TUE que permetria afrontar el tema, ara en mans dels Estats, de manera comunitària. Ho subscric. El problema, però, és que el seu partit ha presidit el govern alemany durant molts anys i mai han impulsat això que avui defensava, fins i tot davant la insistència dels seus socis de govern Die Grüne. El mateix Schultz ha donat la clau per entendre-ho: i aquesta és que els governs no volen cedir competències, la qual cosa, des del meu punt de vista, no és sinó una enorme i preocupant ceguesa de greus conseqüències, tal i com estem veient. Tot plegat em porta a insistir, un cop més, en la necessitat de reclamar un veritable salt polític de la UE. Hi ha temes, com la immigració, que simplement es queden petits si es tracten a escala nacional, regional, o estatal. Sí, és clar que la gestió s’ha de fer quan més propera ciutadania millor(principi de subsidiarietat) i així ho preveu per exemple el nou Estatut de Catalunya. Però la definició de la política, i la responsabilitat de definir els fluxes migratoris, ha de correspondre a la UE.

Adjunto la meva intervenció:

Estimados y estimadas colegas, creo que debemos partir de una premisa incuestionable: la emigración es un fenómeno actual y creciente. Cada vez más la gente se ve forzada a marcharse de sus países por razones mil (guerras, pobreza, desastres ecológicos…), y pretender que es posible poner barreras y muros a este fenómeno es ilusorio e incluso no deseable.

A partir de aquí, de lo que se trata es de hablar de mecanismos sobre cómo regular esos flujos migratorios para evitar que esta gente se juegue la vida en el mar. No son sólo más radares ni más fragatas lo que hace falta, sino más política. Y sobretodo, más política europea. Porque, seamos claros, muchas de estas personas no van a Canarias, simplemente pasan por allí por que es la puerta más cercana a Europa. Y por ello no puede haber una respuesta efectiva si ésta no es en clave europea, política y financieramente.  Asumamos de una vez nuestra responsabilidad colectiva.

No entiendo, y aun menos comparto, las reticencias a convertir este tema al pilar comunitario (eso es, activar con carácter de urgencia las cláusulas de pasarela recogidas en el artículo 42 del TUE y 67.2 del TEC, con objeto de pasar el tema del tercer pilar intergubernamental al primer pilar).

Y aún comprendo menos a quienes insisten en esconder esta falta de voluntad política ‘delegando’ en terceros países, algunos bien conocidos por su falta de respeto de los derechos humanos, como Marruecos o Libia, la responsabilidad de acoger y atender a las personas procedentes de otros países. 

La política del avestruz en este tema es, me temo, una pésima política.

Demà votarem una resolució al respecte. De moment, podeu consultar aquí la que hem presentat el Grup Verds/ALE. En breu podré posar també a la vostra disposició la que s’ha consensuat entre els grups, i a la qual encara s’hi poden presentar esmenes durant la votació de demà. 

Qualitat de l’aire: el PE vota a favor de la indústria i en contra de la salut de les persones

0

La contaminació de l’aire provoca anualment 350.000 morts prematures a la UE i un increment del 9% del cost sanitari anual. És per això que la votació d’aquest matí al Parlament Europeu sobre l’informe Krahmer relatiu a la Directiva de qualitat de l’aire (primera lectura), només es pot titllar d’irresponsable. I és que, un cop més, cal lamentar que el Parlament Europeu hagi estat pres pels interessos del lobby proindustria i hagi votat majoritàriament contra la salut de les persones. La UE, que normalment s’erigeix en líder a escala mundial en qüestions medioambientals, té darrerament tendència a adormir-se i deixa que la seva política, moltes vegades exemplar, s’afebleixi a mans de la majoria conservadora del Parlament Europeu que s’ampara sovint amb la via/trampa de la simplificació legislativa. (segueix…)

Ara tot resta en mans del Consell, i per tant dels governs dels Estats membres. La reunió del Consell de Medi Ambient del 23 d’octubre és l’etapa següent. Caldrà, per tant, treballar no només a nivell de Congrés sin també dels governs de les Comunitats Autònomes (CCAA), en la mesura que hi tenen competències i possibilitat d’incidir en la postura que el govern ha de defensar davant el Consell. Posteriorment, el tema tornarà al Parlament Europeu per a fer-ne la segona lectura.

A tots/es aquells/es que encara critiquen el poc pes i interès del Parlament Europeu els voldria demanar que parin atenció a la votació d’avui, ja que suposa un exemple més, entre molts d’altres, sobre com determinats sectors s’aprofiten de l’aparent discreció que acompanya la feina europarlamentària per tal d’anar capgirant polítiques europees claus que després els governs, ja siguin estatals o regionals, hauran d’implementar.

Adjunto també la nota de premsa que ha fet la nostra companya de grup Satu Hassi, vice-presidenta de la Comissió de Medi Ambient al Parlament Europeu:

Greens fume at EP vote to weaken EU air pollution rules 

Following the vote by the European Parliament on the Air Quality Directive (1) in plenary today, Finnish Green MEP and vice-chair of the Environment Committee Satu Hassi said:

"It is a scandal that the Parliament has voted to weaken the existing air quality rules in Europe despite clear evidence of the severe health consequences of air pollution. With estimates suggesting that the health damage caused by air pollution is responsible for more than 350,000 premature deaths in Europe each year, resulting in health costs of up to 9% of EU25 GDP, it seems almost unthinkable that the current rules would be relaxed but that is exactly the situation we are facing. Even the Council recommended a more limited delay for meeting the air pollution limits than

"As it stands, the pollution limits in the proposed revision fall far short of the limit values recommended by the World Health Organisation for the key pollutant PM10 (particulate matter 10). Worse still, the EP has recommended almost doubling the amount of days a year on which Member States will be allowed to exceed these limit values from 2010  (2). For the pollutant PM2.5, Californian and even US federal air quality rules require limit values that are almost twice as strict as those being recommended by the EP (3).

"On top of this the EP has agreed to give Member States 6 years to meet the current air pollution limits, where even the Council agreed that 3 years is sufficient (4)."

"It is now up to Council to ensure that this revision is not merely an exercise in watering down the existing rules. If this proves to be the case, the Commission must withdraw its proposal. We cannot accept weaker rules, which would lead to an exacerbation of the already significant health problems caused by air pollution in Europe."

Editors notes:

(1) The report (Krahmer) on revising current air quality legislation was adopted by the European Parliament today, Tuesday.

(2) The WHO has recommended a daily limit value of 50µg of PM10 with 3 days on which this can be exceeded, with an annual limit of 20µg. Under a compromise amendment adopted by the EP, EU rules would allow for the limit to be exceeded on 55 days each year and set an annual limit of 33µg.

(3) California air quality laws require a PM2.5 limit value of 12µg by 2003, while the EP compromise on PM2.5 would set a limit value of 20µg only by 2015.

(4) The Environment Council agreed in June that Member States should be given three years after the entry into force of the Directive to meet the current limits, while the EP has given Member States four years plus a possible extra two years.

Font foto: BBC

Dues cares d’Àfrica: primera dona presidenta d’un govern africà i causes de la migració

0

La presidenta de Libèria es presenta al Parlament Europeu. Només hi ha sis governs al món en què la presidència l’assumeixi una dona: Xile, Finlàndia, Irlanda, Letònia, Filipinas i Liberia. Que una dona esdevingui presidenta de govern és encara, avui per avui, notícia, per la seva excepcionalitat. I assumir la presidència d’un país com Libèria, en plena postguerra, és tot un repte. La presidenta liberiana Ellen Johnson Sirleaf, primera dona que presideix el govern d’un país africà, ha presentat avui la seva aposta per fer sortir el pais de la guerra i de la pobresa, i ha demanat el suport europeu. Es tracta de la segona dona cap d’Estat que es dirigeix a l’Eurocambra. La primera va ser la presidenta finlandesa Tarja Halonen, mentre que el mes d’octubre ho farà la xilena Michelle Bachelet. És a dir, abans de final d’any el Parlament Europeu haurà rebut la meitat de les dones presidentes del món. Però és clar, el mèrit és relatiu, (segueix…)

ja que només parlem de 3 sobre 6. Es tracta, per tant, d’una dada estadística que deixarà de tenir rellevància el dia que ser a l’hora dona i presidenta d’un govern no sigui un fet excepcional. Més enllà d’això, però, la qüestió important és el fet que Libèria és un dels països d’on surten més persones migrants cap a Europa. Així doncs, contribuir a la millora de condicions de vida d’aquell país, i d’altres de la regió, resulta fonamental.

I aquest és precisament el tema que aquesta setmana toca debatre a Estrasburg: la qüestió de la (im)migració. Comencem amb una efemèride. A finals de setembre de 2005, centenars de persones emigrants van intentar entrar a territori de la Unió Europea a través de les tanques ubicades als enclaus espanyols de  Ceuta i Melilla. Les conseqüències per a moltes d’aquestes persones van ser prou greus com per què no ho oblidem: ferides de tota mena, deportacions i abandonaments al desert, negació del dret d’asil, i fins i tot morts a causa de trets d’arma de foc. Tot plegat fa que sigui obligat recordar aquests fets, i avaluar on som avui, un any després. Aquesta setmana està previst que el plenari del Parlament Europeu debateixi i aprovi una resolució sobre com afrontar l’afer de la immigració (aquí teniu la que hem preparat els Verds/ALE). Això serà demà dimecres (debat) i dijous (vot). Avui dimarts, de moment, el Grup Verds/ALE hem volgut escoltar els testimonis d’una de les persones que va ser abandonada per les autoritats marroquines al desert del Sàhara, Simon Pierre, refugiat de Costa d’Ivori, així com de la presidenta de Migreurop, Claire Rodier. L’encontre ha servit també per presentar el ‘Llibre negre de Ceuta i Melilla’, en el qual es recullen testimonis de persones migrants que es trobaven allà en el moment dels fets.

Foto: Ellen Johnson, primera Presidenta d’un govern africà. Font: Parlament Europeu.

Més d’un milió de ciutadans/es recolzen la campanya ‘Una sola seu’ pel Parlament Europeu

2

Aquesta setmana tornem a tenir sessions plenàries a Estrasburg. Un cop més reprenem el debat sobre el sentit i la idoneïtat de repartir la seu del Parlament Europeu entre Brussel.les i Estraburg. Recordem-ho una vegada més, moure l’Eurocambra un cop al mes durant quatre díes a la capital alsaciana costa als/les contribuents europeus/es 209 milions d’Euros anuals. La raó històrica de mantenir aquest doble seu rau en els mateixos Tractats, i correspon a una concessió feta a França en el seu moment. El valor simbòlic de la ciutat d’Estrasburg és inqüestionable. Emblema del retrobament i la reconciliació després de la II Guerra Mundial, i seu també del Consell d’Europa, penso que ha fet el fet fins avui. Ara però, (segueix…

amb una UE en constant ampliació, on hi ha d’altres prioritats simbòliques com, per exemple, garantir la representació de totes les llengües europees en les institucions, aquesta bicefàlia (esquizofrènia diuen alguns) deixa de tenir sentit, i és una despesa dificil de justificar de cara a la població. És per això que uns/es quants/es eurodiputats/es vàrem iniciar el mes de maig una cibercampanya per demanar el suport ciutadà reduir a una les seus del Parlament Europeu.

Tant per raons pràctiques (totes les seus comunitàries es troben allà) com logístiques (està molt més ben comunicada que Estrasburg), pensem que la seu permanent hauria de ser Brussel·les, on ja hi ha les instal·lacions pertinents i necessàries per dur a terme de manera a la vegada eficaç i eficient la tasca parlamentària.

La campanya ha comptat amb el suport de més d’un milió de ciutadans/es, i la xifra segueix creixent. D’entre els països que més suports s’han rebut cal mencionar Països Baixos (431.000), Suècia (138.000) i Bèlgica (124.847), mentre que a França, tal i com era esperable, només han recolzat la iniciativa uns/es 6.500 ciutadans/es.

La decisió final recau al Consell, és a dir als caps d’Estat i de Govern, ja que es tracta d’una modificació dels Tractats. Tanmateix, hi ha moltes propostes que podrien fer més ‘digerible’ per a la ciutat d’Estrasburg en particular, i per França en general, aquesta reforma. Per exemple, decretar Estrasburg com la seu permanent del Consell de la UE (actualment les reunions es fan en el país que en té la presidència), o convertir els edificis de l’Eurocambra en la seu de la Universitat Europea. Alguns fins i tot anem més enllà, i proposem que sigui la seu d’una eventual cambra alta europea que substituiria el Consell, i en la qual hi estarien representats els pobles europeus. Malgrat que assumeixo que aquesta possibilitat encara és força llunyana, no per això vull renunciar a plantejar-la.

Sigui com sigui, de moment caldrà compaginar ambdues seus, i aquesta setmana tindrà lloc a Estrasburg una nova sessió plenària amb el següent ordre del dia, en el qual destaquen temes com: els progressos de Turquia cap a l’adhesió, immigració, qualitat de l’aire, desenvolupament urbà o la gestió pressupostària del PE. Així mateix, la Comissió Europea informarà sobre l’adhesió de Bulgaria i Rumania, i es debatran diversos informes sobre educació. A més a més, el primer ministro libanès, Fouad Siniora, participarà en una Conferència de Presidents, i es designarà als tres finalistes al premi Sàjarov 2006.

Per altra banda, recomano la lectura de l’article d’avui a El Pais del Catedràtic de Ciència Política de la Universitat de Barcelona, Cesáreo R. Aguilera, ¿Unión política sin partidos europeos?, el qual aborda un tema que ja he comentat en apunts anteriors com és la necessitat de: 1. per afrontar la política europea calen actors polítics de dimensió europea, i 2. els primers interessats en avançar cap a una Unió política de la UE han de ser els partits, i a través d’ells les institucions de caire nacional i/o estatal. 

 Foto: escons del Parlament Europeu. Font: web oficial del Parlament Europeu

Per un món que marxi en verd: política de transports i mobilitat sostenible

0

Els Verds al Parlament Europeu vàrem engegar la setmana passada una campanya sobre la ‘mobilitat sostenible’ amb l’objectiu d’ajudar-nos col.lectivament a modificar determinades pràctiques i costums en l’ús del transport impulsant-ne aquelles més respectuoses amb el medi ambient.  Amb motiu del llançament de la campanya el Grup Verd al Parlament Europeu va presentar el document sobre la ‘mobilitat sostenible’.  El document, elaborat a iniciativa de l’eurodiputat alemany Michael Cramer, proposa mesures concretes per avançar cap a una estratègia europea que permeti reduir el consum de petroli i, per tant, disminuir l’impacte del transport sobre el clima. Entre les mesures proposades cal mencionar-ne les següents(segueix…):

  • reduir en un 8% les emissions de CO2 causades pel sector de transport d’aquí a 2012, i fins a un 30% en l’horitzó del 2020, prenent com a any de referència 1990;
  • modificar 1% el repartiment modal en favor dels mitjans de transport favorables al clima;
  • introduir un valor límit d’emissions totals de CO2 a 120gr/km fins l’any 2012 i de 80 gr/km per a l’any 2020;
  • internalitzar els costos externs i acabar amb les subvencions fiscals de les quals es beneficien les seccions més contaminats;
  • i integrar totes les categories de transport en el intercanvis de drets d’emissió de CO2 en virtut de Kioto II

Entre les activitats previstes, el Grup dels Verds aquesta setmana (16 a 22 de setembre) preveu inaugurar, amb la presència del mite del ciclisme Eddy Merckx, un viatge intermodal (bicicleta i tren) de Brussel.les cap a Estrasburg (on la setmana vinent tenim sessió plenària).

Per a més informació podeu consultar també:

– El folletó ‘Per un món que marxi en verd‘ (pdf)
– El resum del document sobre mobilitat sostenible.

Foto: Bogotà (dia sense cotxes). Font: BBC 

Tancament central nuclear de Garoña: s’imposa finalment el sentit comú

2

El País enunciava ahir finalment el tancament de la central nuclear de Garoña, en marxa desde 1970, i després d?una intensa campanya en favor del tancament de nombrosos col·lectius ecologistes, ciutadans i polítics. Malgrat que, lògicament, aquesta és una decisió que respon a múltiples variables, voldria destacar la feina que des del Congrés ha fet un diputat en concret, Joan Herrera, amic i company, qui ha demostrat amb la seva tenacitat que malgrat pertànyer a un grup petit es poden fer moltes coses (veure aquesta notícia d?avui, per exemple). Tot depèn del dinamisme i del grau de compromís, i no es pot negar que d’ambdues qualitats en Joan en té, i molt. Per altra banda, poc a poc es va extenent una certa consciència que, més enllà de pensar en termes de coalició, o de pacte postelectoral, cal considerar la importància i influència dels partits petits, la qual permet defugir el perillós imaginari que molta gent té, i els grans grups polítics alimenten, del bipartidisme,  (segueix…)


ja sigui CiU-PSC a Catalunya, PP-PSOE al conjunt de l?Estat, o PSE-PPE en dimensió europea. Els partits petits compten cada vegada més. La feina que ha dut a terme en Joan a Madrid en el tema de les nuclears, reconeguda també pels grups ecologistes com Greenpeace, Ecologistas en Acción, o WWF/Adena, demostra com n?és d?important comptar amb gent compromesa dins les institucions que pugui participar dels debats decisoris. Sovint són veus minoritàries en els debats en Comissions o en plenària, però certament necessàries, i importants. I sigui com sigui, tal i com assenyalava ara fa uns díes en un article el mateix Ernest Maragall, per molt que siguin minoritàries avui, es tracta de veus i propostes carregades de futur. L?anunci del tancament de la central de Garoña, si bé deixa encara moltes incògnites, tals com el calendari (40 anys són massa temps), significa una nova victòria del sentit comú sobre l?autodestrucció. Moltes felicitats, doncs, a totes i tots els qui hi heu contribuit, cadascú des del seu àmbit. I és que, si la feina de?n Joan al Congrés és important, també ho és la que diàriament fan les entitats,a ssociacions, o grups de ciutadans que veuen en les institucions una eina amb la qual treballar per transformar la societat. Sense tota aquesta gent, ni que el Congrés estigués plagat de Joans Herrera aconseguiríem modificar algunes de les preocupants tendències actuals autodestructives que caracteritzen la nostra època i les postres societats. Cal, doncs, construir i potenciar sinergies.

Nota : Podeu trobar més informació pel què fa a la dimensió del debat a escala europea (i el risc de la renuclearització que impulsa Blair, per exemple) a Blair reconsidera el renacer atómico. Per altra banda, personalment considero que els arguments a favor d?aquesta font d?energia queden ràpidament rebatuts pels que en recomanen la seva reducció/substitució/desaparició. 

Foto: La central nuclear de Santa María de Garoña, a la província de Burgos. Font foto: Ángeles Gil, El Pais.

Violacions de drets fonamentals a Mèxic, mentre el Consell de la UE no sap/no contesta

1

Sorprenent, i certament decebedora, la resposta del Consell a una pregunta relativa a la vulneració de drets fonamentals a Mèxic que, entre d’altres, afecta a ciutadanes europees. Ara fa uns mesos vaig enviar una pregunta escrita al Consell denunciant uns fets que m’havien arribat en relació a les agressions (violacions incloses) per part de la Policia Federal mexicana que havien patit algunes persones, entre elles algunes catalanes (Maria Sostres i Cristina Valls). Mèxic té una relació privilegiada amb la UE en el marc de l’Acord UE-Mèxic. Aquestes informacions (segueix…)

ens havien arribat per diverses víes, inclosos mitjans de comunicació, raó per la qual sorprèn que la resposta del Consell sigui: ‘que no en teniem coneixement’, i encara més quan en la resposta de la Comissió a la mateixa pregunta, la comissària Ferrero Waldner sí reconeixia els fets i els considerava com a molt greus, i que calia investigar. He transmès la meva preocupació al Responsable de Drets Humans de l’Alt Representat per a la Política Exterior, Michael Mathiessen, així com a l’eurodiputada Erika Mann, presidenta de la Delegació UE-Mèxic del Parlament Europeu que tot just avui viatjava de missió cap al país, per tal que la transmeti a les autoritats locals i europees amb les que té previst entrevistar-se. A continuació adjunto la pregunta que vaig presentar i la resposta del Consell: 

 

PREGUNTA ESCRITA E-2443/0 de Raül Romeva i Rueda (Verts/ALE) al Consejo (24 mayo 2006)

Asunto: México

El 6 de mayo las ciudadanas españolas María Sostres y Cristina Valls fueron expulsadas de México después de ser golpeadas y violadas por agentes de la Policía Federal Preventiva de México. En ningún momento las autoridades mexicanas respetaron sus derechos más elementales a la integridad física y jurídica e, incluso, se vulneró el cumplimiento de un amparo que una juez mexicana falló y que impedía su repatriación. Esta situación no es nueva para ciudadanos españoles en México. Tres españoles padecieron una situación similar el 28 de mayo de 2004. En ambos casos se denunciaron malos tratos físicos y psíquicos inferidos por funcionarios mexicanos y una actuación pasiva de la diplomacia en dicho país. Ningún representante del Gobierno de España se personó en las dependencias policiales donde se hallaban las detenidas. El cónsul sólo apareció en la Estación Migratoria de Distrito Federal, donde los ciudadanos españoles esperaban su deportación, una vez ya conculcados sus derechos. Ante la gravedad de la acusación de violación, y teniendo en cuenta que el artículo primero del Acuerdo de Asociación Económica, Concertación Política y Cooperación entre la Comunidad Europea y México establece que este acuerdo se fundamenta en el respeto a los principios democráticos y a los derechos humanos fundamentales:

¿Qué medidas piensa adoptar el Consejo para esclarecer los hechos? ¿Qué actuaciones piensa realizar para expresar su preocupación por la gravedad de las acusaciones formuladas por estas dos ciudadanas españolas? ¿Tiene intención de denunciar ante los organismos internacionales pertinentes, o de solicitar que se investigue al Gobierno de México por las graves acusaciones que se ciernen sobre las autoridades mexicanas en su trato a personas detenidas? En caso afirmativo, ¿cuándo? En caso negativo, ¿por qué? En el caso de que se demuestren los hechos denunciados y que, por lo tanto, se vulnere el artículo 1 y el 39, del Acuerdo citado, ¿cree necesario que se reúna el Consejo Conjunto encargado de supervisar la aplicación del Acuerdo?

*****

E-2443/06 Respuesta (1 de septiembre de 2006)

El Consejo no ha sido informado hasta la fecha del problema que plantea Su Señoría, por lo cual no ha podido tratarlo ni internamente ni con las autoridades mexicanas.

Las cuestiones relativas a los derechos humanos han sido debatidas con las autoridades mexicanas en repetidas ocasiones. Tanto México como la UE son conscientes de la importancia esencial que reviste el respeto de los derechos humanos, tal como ha quedado acordado en el artículo 1 del Acuerdo UE-México.

Font foto: Policia Federal mexicana, BBC

Petita victòria pels drets LGBT a Letònia

1

En apunts anteriors (veure, p.e., Autoritats letones prohibeixen marxa gai lesbiana ) he explicat la difícil situació que viu la població LGBT a Letònia. Avui, però, ens ha arribat una bona notícia provinent de Riga: el comitè d’afers socials i laborals del parlament letó ha aprovat esmenar la Llei Laboral establint la ‘prohibició de tota discriminació en l’àmbit laboral motivada per raons d’orientació sexual’. Letònia és, conjuntament amb Polònia, un dels països de la UE en què les autoritats mantenen una actitud més tancada, i de vegades manifestament homòfoba. Aquesta situació ha comportat que el bureau de l’intergrup LGBT del Parlament Europeu hàgim presentat diverses queixes i preguntes a la Comissió (veure per exemple aquesta, amb resposta inclosa de part de la Comissió), les quals, tal i com ha quedat manifest en la discussió al Parlament letó, han tingut una evident influència en el canvi d’actitud d’aquesta institució. La notícia ha aparegut en diversos mitjans de comunicació letons  de la manera següent: (segueix…)

Parliamentary committee supports including a ban on discrimination on grounds of sexual orientation in labour law

The parliament?s social and labour affairs committee Tuesday supported amendments to the labour law explicitly banning discrimination in labour relations on grounds of sexual orientation. Representatives of the Welfare Ministry said in the committee meeting that several members of the European Parliament have expressed a request to Latvia to explain why it has failed in two years time to transpose the discrimination prohibition directive. Latvia has to provide explanations by Oct. 2 and the issue will be considered by the European Parliament depending on what will be said in those explanations. The European Commission meanwhile will continue the infringement proceedings against Latvia and it, possibly, could file a claim against Latvia with the court, the Welfare Ministry officials said. (Latvijas Radio 1; ?Pusdiena?, 12.09.2006, 12.00; LNT NEWS ?Zi?as?, 12.09.2006, 20.00)

Aquest fet demostra la importància que determinats aspectes relacionats amb la vulneració de drets fonamentals siguin seguits amb atenció al Parlament Europeu, i que se’n facin les denuncies pertinents.

Per altra banda, aquesta bona notícia ha coincidit amb la presentació al Parlament Europeu de l’informe elaborat conjuntament per ILGA i IGLYO sobre ‘Social Exclusion of Young Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender (LGBT) people in Europe’ (el podeu trobar aquí) en el qual es posa de manifest les dificultats a les quals ha de fer front diàriament el col.lectiu LGBT, especialment les persones més joves, i les diverses maneres de discriminació i d’exclusió social que pateixen, entre les quals cal destacar tota mena d’agressions, físiques i verbals, així com persecucions i estigmatitzacions.  L’informe també recull, però, algunes bones pràctiques sobre com combatre aquesta situació, entre les quals destaca una iniciativa catalana: ‘Torna a l’escola’, promoguda per l’ONG INCLOU.

Publicat dins de LGBT | Deixa un comentari

13 de setembre: Dia Global d’Acció per un Tractat Internacional d’Armes (ATT)

0

Avui dimecres, 13 de setembre, és el Dia Global d’Acció per un Tractat Internacional que reguli les transferències d’Armes Convencionals (ATT), incloses les armes petites i lleugeres. El motiu de celebrar-ho avui és per influir sobre els Caps d’estat i de Govern i els ministres que viatjaran a Nova York el proper 18 de setembre per participar en la sessió d’obertura de l’Assemblea de Nacions Unides.

El mes d’octubre, en el Primer Comitè a l’Assemblea General, els governs votaran sobre si es comencen o no les negociacions d’aquest Tractat, el qual consisteix en una de les reivindicacions clau de la campanya Armes Sota Control. Està previst que avui tinguin lloc activitats i accions a més de 30 països. Per part nostra, (segueix…)

ahir vaig presentar en Subcomissió Seguretat i Defensa (SEDE) del Parlament Europeu les línees generals del què ha de ser el III Informe Romeva sobre Exportacions d’Armes de la UE, amb un apartat específic dedicat a l’ATT. A la Subcomissió hi va ser present la Presidència finlandesa del COARM (Consell) qui va assegurar que la postura negociadora de la UE a Nova York serà donar suport a l’ATT.

La part del III Informe sobre exportacions d’armes de la UE que aborda la qüestió de l’ATT reclama el següent (nota: es tracta d’un esborrany que encara s’ha de discutir i votar, però que ja es pot circular) :

En els considerants:

D.      whereas developments in arms transfer controls continue to move forward at the regional and international levels, such developments continue to require the full support of the EU, in particular after the outcome of the UN Review Conference on SALW in New York, 24 June to 7 July 2006, and in taking forward subsequent steps to develop an International Arms Trade Treaty in the framework of the UN,

En l’articulat:

International processes: an International Arms Trade Treaty

46.     Underlines the need for the EU and its Member States to play a dynamic role in supporting national, regional and international processes;

47.     Calls on the Council, and the European Commission, to set out concrete measures for the implementation of the five priority areas for the UN Programme of Action (UNPoA), namely, on brokering, marking and tracing, ammunition, development and technical assistance, and the development of a follow up mechanism for the UNPoA;

48.     Calls on the EU Presidency and Member States to support a Resolution in the UN General Assembly on the creation of an International Arms Trade Treaty;

49.     Calls on the Council and the European Commission to include in their further negotiations about developments in relation to the European Neighbourhood Policy and the Partnership and Cooperation Agreements the question of adherence to all EU embargoes on trade in arms;

Font Foto: BBC

La crisi de la tonyina vermella: crònica d’una extinció evitable

3

El Comitè de Pesca (PECH) del Parlament Europeu ha organitzat aquesta tarda una audiència sobre la situació de la tonyina vermella en el qual s’ha pogut constatar el gran probema que en aquests moments suposa la sobreexplotació d’aquesta espècie a mans d’una industria de vegades massa avariciosa i inconscient, i d’una administració pública sovint massa cega i preocupada per tenir contents determinats sectors de la gran industria. La Comissió Europea i el Parlament Europeu intenten desde fa anys reglamentar la pesca de la tonyina vermella que, cal recordar-ho, comporta uns guanys considerables, si bé aquests guanys no beneficien tant els pescadors tradicionals o almadravistes, sinó que van més aviat a fornir empreses que pesquen de manera industrial, de vegades legalment, i d’altres no (l’ús de banderes de conveniència és un dels mecanismes més usats per escapolir-se de les normatives comunitàries i internacionals). La conclusió a la qual he arribat al final de les diferents exposicions és ben simple: (segueix…)

calen mesures urgents que permetin la recuperació dels bancs de tonyina vermella, i cal que la UE adopti i promogui una política de pesca més responsable i sostenible, especialment a la Mediterrània. Més concretament, calen mesures específiques que regulin la proliferació de granges d’engreix de tonyina; cal ampliar la veda per a la pesca industrial; cal augmentar el tamany mínim autoritzat fins a 30kg; i calen mesures de control, millorar el sistema d’informar sobre les captures (declarant-les a temps real) i incorporant observadors als vaixells durant tota la campanya de pesca.

Les dades que ha exposat Sergi Tudela, de WWF/Adena, són prou el.loqüents: Les captures de tonyina vermella han baixat fins a un 15% en relació a fa una dècada en els caladors tradicionals al voltant de les Illes Balears. L’any 1995 les flotes espanyola i francesa van capturar en aquesta zona unes 14.699 tones, mentre que enguany les mateixes aigües només han proporcionat 2.270 tones (veure la seva nota de premsa aquí i els principals punts exposats a la reunió aquí). Amb aquestes dades és més que probable el colapse del sector pesquer, la qual cosa suposa, per altra banda, una gran amenaça particularment pel què fa als llocs de treball del sector tonyinarie. També la intervenció de la Directora de l’Organización de Productores de pesqueros de Almadraba, Marta Crespo, ha fet una exposició certament preocupant dels fets. Aquest sector és conscient que són la peça més fràgil de l’estructura, del qual depenen a més a més 600 famílies. La seva principal preocupació, compartida pels sectors ecologistes, és que mentre el sistema d’almadrava permet que les captures no posin en risc la pervivència de l’espècie, l’abús que practiquen les grans industries pesqueres, tant de manera legal, com sobretot il.legal, els afecta de ple, i veuen com és precisament el sector almadraver el qui primer, i de manera més important, es veu afectat per aquesta dramàtica reducció dels bancs de tonyina vermella.

Ara comença al Parlament Europeu el procés d’elaboració d’un informe específic, si bé de moment hi ha d’altres espais en què es pot afrontar la qüestió, com per exemple l’informe Aubert sobre ‘pesca il.legal’, que es troba en aquests moments en fase de preparació per part de la nostra companya de grup Marie Helène Aubert. Per altra banda, ara fa un mesos jo mateix vaig presentar una pregunta a la Comissió que encara no té resposta:

PREGUNTA ESCRITA E-2403/06 de Raül Romeva i Rueda (Verts/ALE) a la Comisión

Asunto: Pesca ilegal

En las últimas semanas se han retenido en puertos españoles tres barcos implicados en capturas ilegales de peces. Estos barcos están en los puertos de Vilagarcía de Arousa y de Las Palmas. Ante estos hechos, el Gobierno español ha admitido que existen vacíos legales, mientras que ONG como Greenpeace advierten que las prácticas de pesca ilegal van en aumento. Se calcula que un 20 % del valor mundial de la pesca procede de la pesca pirata. Asimismo, en el Mediterráneo, la pesca de atún rojo en 2005 ascendió a 50 000 toneladas, cuando lo permitido eran 32 000 toneladas. Según Greenpeace, la pesca ilegal aumenta porque, a pesar de los esfuerzos de los Gobiernos y de la UE, los barcos tienen muchas posibilidades de escapar a los controles. La pesca ilegal se hace en aguas internacionales y se produce en barcos bajo banderas de conveniencia de países que no son miembros de las convenciones internacionales del mar. En los casos citados, Greenpeace, a pesar de reconocer los esfuerzos del Gobierno español, advierte que, de no haber actuado la ONG, el pescado ilegal ya estaría en el mercado.

¿Tiene conocimiento la Comisión de los casos denunciados por Greenpeace? De ser así, ¿tiene la Comisión previsto algún tipo de actuación? ¿De qué instrumentos jurídicos y legales dispone la UE para afrontar la creciente pesca ilegal? ¿Tiene previsto la Comisión crear mecanismos para potenciar la cooperación y el intercambio de información entre países como parte de la solución a este problema? En este mismo sentido, ¿cabe la posibilidad de que la UE solicite a países como Guinea Bissau, Sierra Leona y Guinea-Conakry, entre otros, un listado de los buques con licencia de pesca para facilitar el control de la pesca ilegal?

Finalment, i canviant una mica de tema, recordo que està activa una cibercampanya per sensibilitzar els/les Eurodiputats/des sobre la importància d’enfortir REACH davant la Segona Lectura de la postura del Parlament Europeu sobre la Revisió de la Directiva relativa a les Substàncies Químiques (veure aquest apunt anterior). Si voleu poder participar-hi a través de la campanya dtox. 

Font foto: BBC

Gestió d’incendis; protecció de dades; conflicte a Orient Mitjà; i llibertat d’expressió

0

Finalitza avui la sessió plenària d’Estrasburg (Setembre I) havent-se votat aquest matí, entre d’altres, quatre temes ben importants: Una Resolució sobre la gestió dels incendis i les inundacions que han tingut lloc aquest estiu en diverses regions europees (entre elles Galicia i Catalunya), resolució que hem presentat de manera conjunta diputats i diputades de diversos grups i nacionalitats (veure text). Durant la votació s’han incorporat algunes de les esmenes que hem presentat diversos diputats/des dels grups PSE, Verds/ALE i GUE en relació a potenciar mesures de suport en la prevenció d’incendis forestals, incloent tasques de neteja de boscos, i hem rebutjat un intent del PP d’instrumentalitzar el debat per fer-ne llenya partidista (veure aquesta nota de Correo Gallego); a més a més de l’informe Belder sobre les relacions UE-Xina (comentat ahir); l’informe In’t Veldt sobre trasferència de dades de passatgers entre la UE i els Estats Units; la gestió del conflicte al Pròxim OrientPer altra banda, (segueix…)

Per la tarda hem tingut el debat sobre les Urgències relatives a situació de Drets Humans al món que sempre tanca formalment la sessió plenària. Els tres temes a tractar aquest cop són: Sri Lanka, peticions d’asil de nordcoreans i Zimbabwe.

En aquesta ocasió he participat en la discussió/el.laboració de la Resolució relativa a Zimbabwe, on m’he centrat especialment en el creixent control gubernamental sobre els mitjans de comunicació i Internet. Adjunto la meva intervenció:

Sí, la situación de crisis política y las violaciones de derechos humanos en Zimbabwe sigue siendo un asunto grave y preocupante. A ello hay que sumar el deterioramiento de las condiciones de vida, la creciente pobreza.

Pero además de todo ello, hay un tema de actualidad, que solemos tratar a menudo en estas sesiones sobre derechos humanos, que es la cuestión de la libertad de expresión. Ayer hablábamos de China y lamentábamos el alto (y creciente) grado de control gubernamental que en ese país se ejercía sobre los medios de comunicación, Internet u otros con objeto de impedir la libertad de expresión. Pues bien, parece que en Zimbabwe se han inspirado en China para desarrollar su propia Ley relativa a la Interceptación de Comunicaciones, que añaden a un sistema legislativo ya de por si altamente restrictivo en términos de libertades. La inspiración china no es menor, ya que como Human Rights Watch manifestó recientemente en un informe, el sistema de control chino, llamado también la (en inglés) ‘Great Firewall’ es el más avanzado del mundo.

Así, según esta ley, el ejército, los servicios de inteligencia, la policía e incluso la oficina del presidente podrán controlar e interceptar correos electrónicos, escuchar conversaciones telefónicas y censurar Internet, todo ellos sin necesidad de un mandato judicial. Ello afectaría a la relación entre doctores y sus pacientes, entre abogados y sus clientes, entre periodistas y sus fuentes, y supone sin duda un riesgo enorme hacia la privacidad y, habida cuenta de la situación del país, también para la seguridad de muchas personas. Por todo ello creo nuestra obligación solicitar que dicha ley sea retirada.

En cualquier caso deseo dejar muy claro que esta preocupación no me viene por el hecho de que estemos hablando de Zimbabwe, ni tampoco es exclusivamente un asunto con relación a la China. Se trata de una preocupación que debemos entender como universal, y sobre la que debemos alertar tanto en estos países mencionados como cuando esta práctica tiene lugar en otros lugares como Estados Unidos o la misma Unión Europea. El respeto a la libertad de expresión, así como el derecho a la privacidad, deben ser elementos fundamentales de cualquier sociedad moderna.

Hoy mencionamos este hecho con relación a Zimbabwe, pero no olvidemos también que este problema lo sufren en muchos otros países. Y hay que combatir-lo en todos por igual.