Punt Global

Notícies i opinions d'actualitat sobre un món modern

19 de febrer de 2017
0 comentaris

L’exportació i la internacionalització, vacuna contra la crisi

Alguns països ja han sortit de la crisi econòmica, financera i de valors que va començar l’any 2007, però Espanya no és un d’ells. En la mateixa situació es troben Grècia, Portugal o Irlanda, on sembla que la crisi es mantindrà durant alguns anys encara, a causa dels problemes estructurals no resolts i al fet que els dirigents polítics d’aquests països no estan fent el que caldria fer per sortir-ne.

En aquest negatiu panorama, però, hi trobem exemples que ens demostren que hi ha una sortida. Aquest és el cas de les empreses que tenen percentatges importants de la seva producció al mercat estranger. En aquests casos, la crisi no ha tingut efecte, o ha estat molt baix en el seu compte d’explotació.

I és que en aquests moments, les dades macroeconòmiques constaten que si hi ha hagut un petit creixement del PIB ha estat bàsicament per les exportacions, que s’apunten com a l’única solució per a la indústria del país durant molt de temps. La situació de crisi està clar que es perllongarà durant molt temps, ja que no s’està creant ocupació i la política econòmica no està fomentant ni el crèdit ni la creació de noves empreses. Per això, l’atur continuarà creixent i la demanda interna romandrà estancada. Tot i que el turisme pugui reactivar de forma puntual l’economia en el sector serveis, això només tindrà efectes en el PIB de forma estacional. Val a dir, a més, que el sector turístic constitueix una altra forma d’internacionalització, ja que s’estan venent serveis a població estrangera.

Per tant, en aquests moments, podem afirmar que les empreses han de tenir una visió del mercat global, independentment de les seves dimensions. Tota empresa moderna ha d’entendre que el seu mercat és tot el món, i això ho saben molt bé les immobiliàries o portals del sector com Idealista, FotoCasa o Casasdepueblo.net que busquen inversors a tot el món per als seus edificis i cases. A aquesta visió s’hi ha d’afegir una estratègia d’internacionalització amb l’objectiu de dominar el mercat i evitar que sigui el mercat qui domini l’empresa.

Les dades que constaten els bons resultats de les empreses que tenen presència en els mercats internacionals estan demostrant a l’empresariat la necessitat de sortir als mercats exteriors. Cal tenir present, però, que no es pot abordar la internacionalització de forma precipitada i que aquesta és una inversió a mig i llarg termini que no dóna resultats immediats. Per això cal que aquest procés es faci amb plena consciència, amb vocació i amb una estratègia global d’empresa.

Si no es fa així, la internacionalització es converteix en un cost i es perd eficiència i eficàcia en l’empresa. Per tant, l’opció pel comerç exterior ha de ser clara y global, però sempre partint d’un plantejament fet a consciència i amb planificació i coneixement. Perquè l’experiència sense teoria té uns costos elevats i la teoria sense experiència suposa un risc massa alt.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.