VilaWeb.cat
adam | Polítiques | dimecres, 21 de juliol de 2010 | 00:04h
Convergència i Unió no és l’únic partit d’Europa que fa campanyes electorals basades en el nacionalisme, en l’afirmació nacional, tant per explicar quin és el projecte col.lectiu que s’ofereix com per amagar els interessos que s’amaguen darrera les seves propostes polítiques. Si seguiu les eleccions diverses que es fan  pel continent veureu que gairebé tots els partits que aspiren a guanyar, ja es diguin conservadors o socialdemòcrates,  utilitzen el nom del país en el seus lemes, no estalvien banderes en cap dels seus actes públics i apel.len, constantment, al nosaltres nacional. En el què sí que s’ha quedat més sola CiU és en la utilització del terme nacionalisme, una expressió que a Europa ja només manté la ultra-dreta però que aquí encara té una significació de construció nacional, com en el segle XIX, i d’alliberament, com en els processos de descolonització; circumstància que s’explica, evidentment, per la incompleta evolució del projecte nacional català. Però Convergència no només ha basat el seu discurs en la nació, en el fer país, sinó que ho ha combinat amb la implicació directe en un altre projecte nacional, l’espanyol, per qui pretenien un estat més o menys modern i integrat a Occident. Aquesta esquizofrènia, la de ser alhora Bismark a Espanya i Bolivar a Catalunya, ja la va intentar en Cambó però és a Jordi Pujol a qui millor li ha anat gràcies a la seva habilitat i carisma i, sobretot, a què sortint del franquisme gairebé tot estava per fer. Qualsevol nova competència o iniciativa que prenia el govern de la Generalitat era un pas endavant en relació al desert d’on proveníem i, alhora, modernitzar l’Espanya autàrquica i casposa del moment tampoc era tant difícil. Es tractava de vendre responsabilitat, per poder influir a Madrid, i practicar l’estratègia del peix al cove, per aconseguir eixamplar l’autonomia sense qüestionar la subordinació prevista en la Constitució del 78.

Però tot això ja és història. L’autonomisme ha arribat al seu límit i les comeptències que ara caldria assolir són les que afecten al moll de l’os de l’estat, tant en el terreny simbòlic, com econòmic o de representació internacional.

L’ambigüitat calculada del projecte convergent, que, com les bicis,  s’aguantava mentre anava endavant, ha arribat al límit de les seves possibilitats. Si a la tardor guanyen les eleccions al parlament  hauran de decidir-se i optar per un dels dos únics plantejaments que hi ha actualment sobre la taula: o ser una simple regió del regne d’Espanya o un nou Estat independent amb totes les conseqüències. Una cruïlla, la que ara se’ls planteja, de la que difícilment en sortiran sencers.

Comentaris: 10
  • OmegaWatches
    OmegaWatches| Adreça electrònica | dimecres, 25 d'agost de 2010 | 08:34h
    The New Rolex Watches model was presented during the Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH) 2010- Cartier Must de Cartier Unisex. The renowned watchmaker Cartier is proud of its new Cartier Les Must collection, which includes small and large models (for men and women) elegant as usual. These Replica Watches can be found in the Cartier brand’s boutiques all over the world. Cartier Les Must collection includes jewelry, leather goods, accessories and… timepieces.
  • a Louis Vuitton fairytale
    louis44| Adreça electrònica | dijous, 19 d'agost de 2010 | 07:34h
    Buy Louis Vuitton replica wallets from Louis Vuitton Wallet,we sell replica Louis Vuitton wallet ... Electronics Best Seller; Shop By Brands; Home & Garden Container; Cushion

    are in good quality and they are cheap Louis Vuittons.welcome to order them.Now all of our usa Louis Vuitton wallets have a great discount Louis vuitton we willing try our best to ...
    With a glitzy new Louis Vuitton outlet flagship on the Champs Elysées, the world's richest luxury brand celebrates yet another year of robust growth.
  • Eleccions 2010
    Falco| Adreça electrònica | dijous, 22 de juliol de 2010 | 00:14h

    No tinc cap dubte de l´exit de CIU a les properes eleccions a Catalunya, cada cop es veu mes clar que qui mana en el PSC viu a Madrid i aixo els fara perdre molts vots, ERC ja fa temps que no es una alternativa creible per camviar les coses aixi dons l´unic partit que crea una mica d´il.lusio per camviar el govern i aumentar el catalanisme es CIU.
    Sobre el teu comentari sobre Jordi Pujol es cert que ho tenia facil perque es venia del desert pero......  tambe ho podia haver fet molt malament i pert tant mereix tots els meus respectes.

  • foto
    Jordi | dimecres, 21 de juliol de 2010 | 10:56h

    Sempre he admirat la teva destresa a l'hora de triar les fotos que il·lustren el post, però avui t'has superat a tu mateix. La perfecció feta il·lustració.

  • No se'n sortiran
    Carles | dimecres, 21 de juliol de 2010 | 10:54h
    No se'n sortiran sencers, perquè optin per l'opció que optin predran electorat. Tots els qui s'han compromès amb l'autonomisme: CiU, PSC, ICV- EUiA... han quedat despullats. S'nan de canviar el vestit o quedar-se nus. I canviar-se el vestit vol dir triar.
    • a l'igual que ERC
      Manel | dimecres, 21 de juliol de 2010 | 13:27h
      Jo no ho tinc tant clar Carles. Mentre CiU ha sabut jugar les cartes de catalanismeme i va picant l'ullet a l'independentisme, els que s'han quedat despullats són els d'ERC que ens han enganyat a tots. Primer fent president al Montilla del PSOE (no em vingueu amb que el PSC és diferent) i aliant-se amb els incompetents d'iniciativa i després fent-se el Hara-Kiri amb el beneplàcit del Sr. Benach.

      ERC sí que es fotrà una patacada important. I certament s'ho hauran buscat, doncs realment han fet la pena aquesta legislatura. El primer tripartit es podia arribar a entendre, pèrò el segon ha estat lamentable.

      Ah, i no t'equivoquis, he votat ERC tota la vida, però no penso votar-los ara. Potser faré una ullada a Solidaritat Catalana.
  • Puntualitzo
    adam | dimecres, 21 de juliol de 2010 | 00:08h
    Aquest article el vaig escriure dilluns, abans de la roda de premsa d'en Joan, l'Alfons i l'Uriel.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats