VilaWeb.cat
cucarella | divendres, 17 de juny de 2005 | 14:36h

Entre novembre i desembre de 1996 va celebrar-se el VII Congrés d'Unitat del Poble Valencià (UPV) a l'Eliana. Aquest Congrés va posar les bases per constituir -l'any 2000- el Bloc Nacionalista Valencià (BNV), i va aprovar (per majoria de vora el 80% de la militància) una Ponència Política que abandonava els Països Catalans i enfilava els camins de l'anomenada "tercera via". De fet, en aquell Congrés hi havia entre els convidats de primera fila membres de les Juventudes Valencianistas d'UV.

Prèviament, alguns havíem mostrat la nostra discrepància amb aquesta nova bandada. Un dia haguérem d'acudir a una reunió de les Comarques Centrals a Ontinyent per comentar les nostres posicions de cara al Congrés. Hi havia Emili Selfa, aleshores Secretari Comarcal de la Safor. Aquest col.lectiu havia declarat a Levante (27-06-96) que havien preparat un document per al VII Congrés; i la notícia s'expressava en aquests termes: "Este sector de UPV coincide con algunas de las propuestas lanzadas por la dirección del partido en Valencia ciudad, respecto a aceptar la bandera quatribarrada con franja azul. Respecto a las relaciones con otras fuerzas políticas, se defiende la normalitzación de las relaciones con Unión Valenciana". També proposaven abandonar el marc nacional del Països Catalans.

Nosaltres vam dir a Selfa que no volíem tornar a discutir sobre la nació, els símbols i tota la pesca: volíem debatre per quins motius, després de tants anys de presència política, la societat valenciana encara no percebia UPV com un partit útil, i pensàvem que els reiterats fracassos electorals no eren conseqüència de la ideologia social i nacional (d'esquerres i dels Països Catalans) sinó d'una greu incapacitat política. Selfa va insistir en les qüestions indentitàries, i llavors ens va advertir que ja veuríem si quan llegiríem el llibre que estava a punt de publicar Joan Francesc Mira encara seríem capaços de continuar defensant els Països Catalans. L'amic i company de col·lectiu local Josep Perucho li va retrucar: "Nosaltres no tenim oracles. Si Mira ha escrit un llibre, el llegirem i ja veurem si estem d'acord o no amb els seus plantejaments". El llibre, Sobre la nació dels valencians, va publicar-se pocs mesos més tard d'aquesta conversació. Si posem les propostes del llibre de Mira costat per costat de la Ponència Política que va aprovar-se al VII Congrés d'UPV hi trobarem moltes convergències. Diríem que el llibre venia a reforçar el viratge polític, però a més d'això va provocar una profunda fractura nacional al País Valencià. Els catalanistes valencians passàrem a ser criminalitzats, i posats en el mateix sac, amb el beneplàcit de J.F. Mira, que la ultradreta blavera. Fórem tractats, si ens estossudíem a no retractar-nos dels PPCC, ben bé de traïdors a la nova pàtria valenciana de J.F. Mira. Fins i tot diria que fórem tractats amb més acarnissament que els blaveros de tota la vida, com Lizondo. No debades la necrològica que li va dedicar J.F. Mira destil·lava comprensió i, fins i tot, admiració.

De seguida que vaig llegir el llibre de J.F. Mira vaig donar la meua opinió públicament. I ara, doncs, aquell article: A Joan Francesc Mira.


A Joan Francesc Mira

Li faig saber d'antuvi, senyor Mira, que amb aquesta nota pública no pretenc, ni de bon tros, de prendre part ni partit en la disputa fonamental sobre a qui pertoca la distinció vacant de pare de la pàtria o bisbe o cardenal de la novíssima parròquia nacional. El meu interès es criscumscriu només al seu llibre [Sobre la nació dels valencians], i doncs tant m'és si les seues reflexions són originals o les ha safunyades d'altres plats, com alguns aspirants a pare de la pàtria han espampolat amb patètica indignació.

Sobre el seu llibre, la impressió final que em queda és que l'ha plantejat vostè de manera diguem-ne deshonesta -i amb la cursiva vull matisar el mot, llevar-li ferro-. Després de la llarga exposició sobre els nostres orígens i les nostres manies, sobre quin és el sentiment patriòtic majoritari i sobre la mística al voltant dels conceptes de pàtria i nació, si al final de la partida tot ho ha promogut a fi i efecte d'acotxar eixa ja cèlebre frase, contundent i lapidària, que sentencia que el catalanisme polític és una utopia prescindible, francament, senyor Mira, no ho ha explicat tot com caldria: ha fugit d'estudi.

El meu parer és que calia haver explicat, amb valor i referències, quin clima de terror, quina duríssima campanya de criminalització hem viscut els nacionalistes valencians en els darrers vint anys. Minimitzar o defugir aquest capítol de la nostra història no és gaire honest. I no sé si ho ha fet deliberadament o no, si la prudència l'ha traït, o si potser ho ha volgut així per no entrebancar tota aquesta campanya ecumènica, tan emfàtica i comboiada, que està trasbalsant l'aldea del nacionalisme valencià.

Insistesc, senyor Mira, que era important haver parlat a fons de tota eixa etapa duríssima per al nacionalisme, de les repressions i agressions de tota mena que culminen amb els atemptats a Sanchis Guarner i Joan Fuster. Vostè despatxa aquest capítol en un parell de planes i una nota a peu de pàgina amb una proposta de lectures. Cal explicar amb pèls i senyals, amb noms i cognoms, com en aquest país, en els darrers vint anys, s'ha passat dels "valencians i catalans, cosins germans" al "català, fill de puta!" Si no parlem d'això, d'eixos anys de terror, senyor Mira, la reflexió final en resulta massa esbiaixada, massa deshonesta.

Assumir la realitat: això és que vostè ve a proposar com a única solució. Com ja ha proposat la UPV al seu VII congrés. I fer ecumenisme. Però fer ecumenisme en un sol sentit, de cara a acontentar un sol bàndol, i és potser per aquesta raó que passa amb presses i correres per la nostra història més recent. La seua tan alabada frase de la "utopia prescindible" ha passat a ser l'acusació definitiva. Els qui no volem renunciar al nostre catalanisme -irreductible o pragmàtic- ja no tenim lloc en el novíssim nacionalisme que vostès i altres animen i miren de quallar. Nosaltres, al capdavall, hem esdevingut prescindibles, perquè prescindible és la nostra utopia. I vist per on s'encamina el projecte, queda clar que la tria que hauríem de fer és a caixa o faixa: o renunciem al nostre concepte de nació -més o menys utòpic, més o menys pragmatitzable- o no tindrem cadira en el Nou Nacionalisme Valencià. Els altres sí que tenen la cadira assegurada -blava, supose-. De fet, tota aquesta comèdia s'ha muntat per a tirar-los l'estora als peus. I, és clar, si són els convidats a festes no seria de bon gust retraure'ls l'origen, ni de tirar-se terra als ulls denunciant amb qui ara cal fer garba i botifarra, i fins i tot encunyar a l'ensems el nou nacionalisme "estricament valencià".

La història del nostre país ha passat per moments més durs que no aquest. I, malgrat tot, sempre hi ha hagut qui no ha volgut assumir la realitat del moment i ha mantès un cert grau d'utopia. Pense, com ara, en Carles Ros, Llombart, Duran i Tortajada, Carles Salvador, Enric Valor... Si ells, i tants d'altres, hagueren assumit la realitat que els va tocar de viure, és molt possible que aquesta disputa d'idees ja no tindria lloc. Assumir la realitat, descriure el seu efecte pretesament irreversible... no deu ser, fet i fet, una forma d'abandonar-se, senyor Mira, de claudicar?

I, en tot cas, si qualla tot plegat, ja m'explicarà vostè a quin sant li estaran fent la festa, quin país i nacionalisme estaran construint aleshores, quantes vegades hauran de posar la tisora al paper de la història o esparadrap a la boca dels dissidents per no solsir una aliança tan precària i gratuïta.

Toni Cucarella. Levante, 8 de maig 1997

Comentaris: 1
  • Una resposta
    josep| Adreça electrònica | divendres, 31 de març de 2006 | 19:41h

    Senyor Cucarella: En resposta a la seua resposta a Joan Francesc Mira només he de dir-li que la renúncia al marc nacional dels Països Catalans és només conseqüència de la pura lògica. En primer lloc, la idea de Països Catalans resulta en si difícilment justificable. Tal idea resulta, en si mateixa, bastant propera al blaverisme, perquè , si bé es mira, tant el blaverisme com el pancatalanisme parteixen d'una mateixa equació: llengua = nació. Des del mateix pressupòsit que vosté defensa hom podria afirmar que els canadencs són anglesos. D'altra banda, creu sincerament que un nacionalisme pot alçar cap en la societat valenciana defensant una consciència nacional de catalanitat? Ja és ben difícil acostumar als valencians a que se sentisquen més valencians que espanyols (o únicament valencians) com per a damunt exigir-los que avantposen a la seua diluïda valencianitat una consiència aliena per a la rotunda majoria d'ells.

    No li parle, crega'm, des de posicions antagòniques o bel·licistes. Sóc nacionalista, crec en la unitat de la llengua, sóc professor de valencià i col·labore en una de les planes que vosté promociona en el seu blog, plana que curiosament porta el nom de antiblavers.info. Des d'aquesta propera posició, i des del convenciment de compartir els mateixos fonaments ideològics, només em cal desenganyar-li de prosseguir amb un ideari sense futur i que només esquartera el nacionalisme valencià. Siga com siga, des del congrés del 1996 el Bloc ha abastit els millors resultats electorals de la història, amb un 4'8 % autonòmic i més de 300 regidors. Una feina per a la qual encara resta molta feina, però a la qual evidentment no contribueix la presència d'ERPV, gràcies a la qual el nacionalisme valencià es quedà fora de les corts. Ha pensat alguna volta que sense els vots d'ERPV actualment hi hauria un diputat nacionalista a les corts valencianes?

    Quina estranya satisfacció la de pertànyer a la minoria d'il·luminats que amb la seua estranya ortodòxia contribueixen a la desaparició dels mateixos ideals pels quals lluiten. Ho lamente, senyor Cucarella, però els nacionalistes valencians continuem treballant. Llàstima que alguns s'hagen autoexclòs de la lluita.


  • Massa moderat, amb els anys millores com els bons vins...
    Anònim | divendres, 17 de juny de 2005 | 22:47h

    Crec que et vares quedar curt, massa curt... Mira on han acabat les Joventuts Valencianistes (d'Unió Valenciana no cal oblidar-ho !) : la meitat al Bloc i l'altra meitat (els més llestos ) al PP.

    Tal vegada açò quede massa lluny i ens diguen que continuem sommiant amb els mateixos fanstasmes de sempre... però és el mateix que passarà amb la Unio (sic) Valenciana dels darrers anys: Chiquillo & Co. al PP i els que ara han fundat Opció Nacionalista Valenciana, més tard o més d'hora al Bloc... i la resta de kafres a continuar fent de camises pardes del poder establert (siga quin siga) amb Sentandreu i la resta de falangistes a Coalició(n) Valenciana.

    Ample i descansat es quedà Sant Kiko Mira !

    Mira, ves per on, el nom li ve que ni pintat : Kiko, com Kiko Argüello, el fundador del "Camino Neocatecumenal" secta catòlica ultra molt ben posicionada al si de l'esglesia....Igual algun dia d'aquestos el beatifiquen... o... te l'imagines a la diestra del padre...

    Però vaja, que ara, com diria el molt honorable: ara, no toca ! Estem immersos en pactes, enteses, entesetes i entesiues per a que a ningú li falte poltrona el 2007, des dels PCeros més espanyols, tots els colors dels Verds, republicans de no se sap quina república, valencianistes (no confondre amb valencianistes de mestalla, o si ), i altres herbes...Perquè amic Cucarella, aquestos si que ens van arreglar el país... espera't, espera't, que ja voràs...


Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats