Correu Blocs | VilaWeb.cat
quimvic | El racó dels mals endreços | divendres, 23 de maig de 2008 | 19:10h

Aquests dies es parla molt de la polèmica causada per les declaracions de Santi Santamaria acusant els nous cuiners de l’escola de Ferran Adrià d’utilitzar alguns productes de laboratori a les seves cuines. El problema no és, com diu Santamaria, de salut pública. La qüestió es respecte del concepte de cuina que tenen cada un d’ells.

Es tracta d’una dicotomia múltiple: producte contra tècnica, cuina contra laboratori, tradició contra modernitat, , allò conegut contra allò per conèixer, cultura contra ciència, cuina nacional contra cuina apàtrida. (continua)


A Can Fabes el rei és el producte, al Bulli el rei és la tècnica.

A Can Fabes es cuinen els productes, al Bulli s’hi experimenta.

A Can Fabes es bull, es fregeix, es rosteix, es gratina..., al Bulli, s’escuma, s’esferifica (o com se digui) i es gelifica.

A Can Fabes menges plats coneguts que ni t’imaginaves que es poguessin cuinar tan bé, al Bulli menges plats que mai no t’hauries imaginat que existissin.

Darrere la cuina de Can Fabes hi han segles de tradició culinària, darrere la cuina del Bulli hi han hores (dies, mesos, anys) de laboratori culinari.

Dins de cada plat de Can Fabes hi reconeixes un trosset de país, dins de cada plat d’el Bulli hi descobreixes una sensació nova.

Si Santi Santamaria cuinés al Japó, a Noruega o al Surinam, faria una cuina absolutament diferent de la que fa a Sant Celoni. Si Ferran Adrià cuinés al Japó, a Noruega, al Surinam o a l’Apollo XIII, faria exactament els mateixos plats que fa a Roses.

Santi Santamaria representa una filosofia, una cultura, una tradició i un país. Ferran Adrià representa la ciència, la multiculturaritat acultural, la modernitat i el desarrelament. En definitiva, com deia al principi, el cuiner nacional i el cuiner apàtrida.

I per acabar, un simil que a alguns els pot semblar fora de lloc però que penso que il·lustra molt bé els dos cuiners. Si haguéssim de traslladar l’experiència de sopar a Can Fabes i a El Bulli al terreny sexual (masculí), podríem dir que sopar a Can Fabes seria com passar una nit amb una geisha i sopar al Bulli seria com passar-la amb una dominàtrix. Dues experiències molt diferents, però úniques i inoblidables.

 

Comentaris: 13
  • Re:
    Lindsay| Adreça electrònica | diumenge, 2 d'octubre de 2011 | 15:08h
    Just submit stuff by directory submissions services supposes to be efficient if we talk about web traffic optimization. Nonetheless, a lot of business owners don't get it. Thus, they do not strive to use search engine optimization companies and that is a great failure just because specialists are able to optimize traffic very fast.
  • M'ha sobtat
    Joan | divendres, 6 de juny de 2008 | 17:56h
    M'ha sobtat que tu Quim també entressis a comentar aquest debat de classes mitjanes-altes, que pel que sembla és el que ha d'interessar a tothom ja que aquestes tenen el control i domini de tots els mitjans de comunicació, etc...  Penso que si des de la CUP se'n havia de parlar era per reflectir que al nostre país (com arreu del món occidental) només es parla de les coses que importen i afecten a una minsa minoria de la població. Minoria, però dominant, clar.
    Una llàstima, de debò.
    • És la meva opinió, no la de la CUP.
      quimvic | divendres, 6 de juny de 2008 | 19:37h

      Hola Joan,


       


      primer de tot, la meva opinió, en aquest cas, és
      una opinió personal que no té res a veure amb la CUP (fixa’t en quina categoria
      està classificada).


       


      Segon, a mi sí que m’ha interessat el tema, ja
      que, una vegada més, des dels grans mitjans se’ns intenta imposar el pensament únic:
      fixa’t que tothom ha sortit a defensar el cuiner del règim.


       


      I tercer, en aquesta polèmica hi ha un debat
      de fons que va més enllà de santamaries i adrians: el debat sobre si la nostra
      gastronomia (que també és cultura) s’ha de basar amb les tradicions de la terra
      o hem d’optar per una alimentació artificiosa que representa la modernitat, la
      globalització i la pèrdua de tots els referents culturals lligats a la terra; salvant
      totes les distàncies, el que promociona l’Adrià és l’equivalent elitista dels
      McDonalds i companyia:  la cuina asèptica
      deslligada de qualsevol tradició cultural.


       


      I que quedi clar que es tracta d’una opinió personal.
      Com tu dius, la CUP no s’ocupa d’aquests temes. Però penso que no és cap llàstima
      que la gent, més enllà de la política, tinguem opinió en altres temes.


       


      Cordialment,


      Quim
      • D'acord
        Joan | dissabte, 7 de juny de 2008 | 07:34h
        Estic d'acord en que em vaig equivocar dient "des de la CUP", es tracta de la teva opinió i punt.
        Ara, aquest debat de fons que tu dius em segueix deixant inquiet: ¿de debò creus que la gastronia del nostra país es debat entre experiments o canelons? Com et dic, aquest debat només existeix per una minoria de la població (classes altes), la resta menja molt més sovint un plat de mongetes que una esferificació o res que se li asembli. La cultura no és el que surt a la televisió, sinó el que fa i crea la majoria de gent d'un país, el poble.
        Els mitjans de comunicació és cert que han defensat l'Adrià, però no és això el que acaben defensant. Defensen el mateix que sempre, l'hegemonia d'uns pocs sobre uns molts, el pensament únic, l'imposició d'unes temàtiques que s'allunyen totalment de les persones de carrer... no sé si m'explico.
        Res, que és clar que es poden parlar de temes no polítics... si és que en queden, clar. Aquest tema per mi té un rerafons clarament polític. Com té rerafons polític estar parlant de les seleccions malgrat alguns diguin que és esport i no política.
        • No ben bé d'acord...
          quimvic | dissabte, 7 de juny de 2008 | 10:43h

          Joan,


          quan deia que parlava de temes no polítics em
          referia a que no estava expressant un plantejament de  partit, sinó meu (no que el tema no tingui connotacions
          polítiques: és evident que la meva opinió està basada en un plantejament políticocultural).


          I precisament, amb el que dius m’estàs donant la
          raó. Desgraciadament, els plantejaments elitistes acaben influint en la majoria
          de la població. I si els mitjans de comunicació ens imposen la cultura gastronòmica
          asèptica de l’Adrià, acabarem menjant tots la versió barata de l’esferificació
          que aviat ens comercialitzaran.


          En el fons és al revés del que tu dius. No és
          que ens imposin un debat de les classes altes; és que, amb l’excusa de que és un
          debat de classes altes (i que, per tant, no afecta directament a les classes populars
          i els pobres ens l’hem de mirar a distància), ens estan imposant (a tots) un model
          gastronòmic molt concret que dóna (encara) més beneficis a les grans
          multinacionals i perjudica més a la nostra gent que viu de l’agricultura i la ramaderia.

          • Més...
            Joan | dissabte, 7 de juny de 2008 | 11:41h

            Gràcies per les teves respostes Quim. Aquest últim punt que apuntes és realment interessant. El "dilema" aquest, si al ser un debat de classes altes ens ha d'interessar o no, o si el vènen directament com quelcom de classes altes com volguen dir: vosaltres escolteu, no opineu.

            La meva "denúncia" rau en el fet de que n'he quedat ben tip d'aquesta disputa, i jo estic totalment d'acord amb els plantejaments politicoculturals que tu fas (en quan a defensa de la nostra cultura, en la que evidenment en quan a "culinària" la referència a de ser (és) l'estil Santamaria, no l'estil Adrià).

            Però insisteixo, em sopren que hi hagis entrat. No pel tema, sino pel moment. Hem de ser capaços de generar debats propis i no parlar de cultura culinaria quan les grans empreses i grans cuiners promocionen un conflicte a fi d'aconseguir propaganda gratuita. N'hem de parlar d'aqui mig any, quan tots aquests que sembla que els importa tant la cuina del país parlarant de la simple i simplista notícia del moment.

            No sé si m'explico. Crec que en el fons en la nostra "conversa" hi ha més punts en acord que en desacord, potser són matisos. No sé.

  • El problema és ben bé això, dues maneres d'entendre la cuina
    Mònica | dijous, 29 de maig de 2008 | 23:59h
    Recordo del sopar a El Bulli entre moltes altres coses l'esbroncada monumental d'una taula de francesos perquè allò havia estat una ensarronada i una presa de pèl (a més, recordo el nefast francès d'Adrià parlant amb un crític gastronòmic a la taula del nostre costat, més nefast que el seu català i el seu castellà, que ja és dir).

    Tant el sopar a El Bulli com el sopar a Can Fabes em van emocionar i són inoblidables, però si he de triar ho faig a ulls clucs i sens cap mena de dubte: Can Fabes, ara i en qualsevol moment.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

  • Coses del món mundial
  • El món dels polítics funcionaris, semblant al dels pallassos, però sense gràcia
  • Aquí hi cap tot allò que no cap en cap altre cap (ai, en cap altre categoria)
  • o el país, aquell que gairebé ningú s'atreveix a reivindicar: Els Països Catalans
  • o el paiset, és a dir, Vic i la comarca d'Osona
  • Allò que em dicta algunes vegades el cor, d'altres el fetge i d'altres els budells
  • L'Ajuntament, on alguns hi planten la llavor i en recullen bitllets.
  • Les eleccions municipals del maig i la Candidatura d'Unitat Popular de Vic

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats