VilaWeb.cat
emigdi | campredó | dijous, 15 de maig de 2008 | 18:30h


Josep Mulet i Arrufat va ser un destacat membre dels col·lectius esquerrans i revolucionaris, que varen tenir un paper preponderant en la vida política del període republicà a Campredó. Era el secretari del Centre Obrer i també de les Joventuts Socialistes, alhora que es va convertir un membre actiu del sindicat UGT.  Va ser elegit membre del comitè d'enllaç entre CNT i UGT durant la guerra civil, per coordinar els moviments de guerra.  Varen posar en funcionament l'organització que va aplegar els "Peoners", xiquets entre sis i deu anys que es varen dedicar a recaptar fons per als companys que estaven lluitant al front, també per a les necessitats de la guerra, amb l'abastament de camions amb menjar.
La premsa esquerrana va tenir una gran presència a Campredó durant els primers mesos de 1936. Hem trobat nombrosos articles publicats al diari "Lluita" (portaveu del PSUC i de la UGT) i a "El Poble" (portaveu dels seguidors de Marcel·lí Domingo), que expliquen les dificultats polítiques del moment i critiquen les deficients infrastructures de què disposava la població. Josep Mulet era el corresponsal campredonenc del rotatiu comunista (solia usar el pseudònim Democles), les cròniques del qual ens permeten conèixer nombrosos fets del dia a dia del Campredó en període bèl·lic. Alguns dels companys revolucionaris dels primers mesos de guerra varen ser: Vicent Querol, Joaquim Prades, Pere Sanahuja, Joaqum Roca, Eduard Rey, Francesc Sebastià. Joan Mulet va perdre la vida al front d'Aragó.
http  


Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

  • per un desenvolupament diferent, cap transvasament. "Nuestras vidas son los ríos que van a dar a la mar".
  • Comentaris sobre el meu poble, al qual impediren ser municipi injustament.
  • aquest és un BLOC EBRENC
  • per parlar de l'esport català, del Barça i de la Unió Esportiva Campredó. per defensar les seleccions nacionals catalanes.
  • articles ideològics, basats en la defensa obrera i la lluita contra qualsevol discriminació per tipus racial, social o sexual
  • l'Araceli, la Rosa i el Guillem
  • la història que hem construït els campredonencs i les campredonenques, els catalans i les catalans, la gent d'arreu del planeta.
  • Independència nacional dels Països Catalans.
  • Cròniques sobre literatura ilercavona (Ebre-Matarranya, Maestrat)
  • Una llengua parlada a Formentera, Calaceit, l'Alguer, Sant Julià, Elna, Campredó, Eslida i el Carxe. Una llengua rica en variants dialectals, que necessita vies de normalització en moltes parts del seu domini lingüístic.
  • poemes ilercavons d'abans i d'ara
  • el sexe és salut i els blocaires el practiquen
  • Respectar les opcions sexuals de tothom. No discriminar ningú pel color de la seua pell o la seua procedència.

Últims 40 canvis

Arxiu

« Juliol 2009 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats