VilaWeb.cat
dfigueres | Arpegis | dijous, 17 d'abril de 2008 | 12:04h

Els companys d'Enderrock fan quinze anys. A més d'un especial amb una tirallonga llarga d'entrevistes a molts dels protagonistes musicals de tots aquests anys, se'ns regala una reportatge en DVD sobre el famós concert que el juny de 1991 aplegà al Palau Sant Jordi, els grups Els Pets, Sangtraït, Sopa de Cabra i Sau. Arrepapat al sofà, me'l miro i viatjo.


El concert va significar, a nivells de màrqueting, la consagració d'un quartet de grups que, cadascú per las seva banda, feia ja uns quants anys que arrossegava molts i molts seguidors cadascú en la seva demarcació d'origen. En el meu cas, qui regnava al Camp de Tarragona eren els Pets i puc constatar que en aquell temps, la formació de Constantí, distava molt de ser la banda pulcre i posada, apte per a tots els públics, que ara pot semblar dalt de l'escenari. En aquells temps, era una banda on tot hi tenia cabuda. Des del punk, al funk passant pel soul. Ironies del destí, malgrat que el 1991 eren els més inexperts, el 2008 és l'únic grup que queda en actiu.

No hi vaig anar al concert esmentat. No en recordo la causa. Tenia disset anys i pels del Camp, en aquella edat, la Comtal quedava molt, molt lluny. Seguia i he seguit tots quatre grups. De tots tres, potser el que menys m'agradava era Sangtraït, no per res. El meu germà sí que hi tenia un deliri. Deixant de banda els Pets, que eren els de casa, Sopa de Cabra, que en aquella època potser era el grup en el seu punt més àlgids, eren els meus preferits. També escoltava Sau, probablement el que musicalment estava més preparat: un gran músic en Pep Sala, una gran veu la de Carles Sabater i el que, per motius obvis, millor sabia moure's dalt l'escenari.

Val la pena el reportatge. A més de fer-se un seguiment d'on eren i d'on són els quatre grups, s'explica com es va gestar tot plegat. De fet la celebració del concert no fou res més que la culminació o el punt de partida més comercial, d'una realitat sorgida fora de Barcelona. D'una manera natural, els quatre grups, tenien molts i molts seguidors. Es cantaven les seves cançons, s'anava als seus concerts i tot en la nostra llengua.

Potser sí que després del famós concert, les coses es polititzaren un poc, però cal dir que molt abans que els senyors de les discogràfiques posessin la grapa, érem molts els qui anàvem de concert en concert, fent cerveses, dient de tot a les noies... en definitiva bastint la nostra pròpia banda sonora en la mateixa llengua en què parlàvem, vivíem i estimàvem, com en qualsevol país normal.

(Us animo nostàlgics trentanyerus a dir-hi la vostra, si vau anar al concert, o qualsevol altra cosa que us passi pel cap sobre els grups esmentats. Salut!)

Comentaris: 2
  • no tot es va acabar al Palau
    dimoniet1960| Adreça electrònica | dijous, 17 d'abril de 2008 | 21:48h
    Encara que només hagis animat als trentanyerus m'imagino que els quarantanyerus també hi podem posar cullerada...

    :)

    El concert dels 4 del Palau Sant Jordi va ser important, això no es pot posar en dubte. Però també hi van haver altres iniciatives prou interessants per aquells mateixos anys.

    Sense anar més lluny, a Reus, 8 dies després d'aquell mític concert de Barcelona, el 22 de juny de 1991, hi va haver el macroconcert 'Els 10 de Rock'n'Reus'. Al de Barcelona tampoc hi vaig anar però a aquest de Reus sí i ja t'asseguro que va ser impressionant. Va ser al camp de futbol del Reddis. I hi havia 3 dels 4 grups del Palau i 7 més: Terratrèmol, Tancat per defunció,
    Bars, Sau,  Sopa de cabra, Els Pets, Tradivàrius, Nats,
    Lax'n'busto, Detectors.

    Això, junt amb moltes altres coses també forma part de la història del rock en català o de la música en català en general de tots aquests anys. Però, clar... als senyors de l'Enderrock, com que són de per allà a Barna, es veu que aquestes altres coses els queden una mica lluny i s'han estimat més centrar-se per enèsima vegada en el concert del Sant Jordi.

    Òbviament aquesta és la meva opinió personal i, com a tal, perfectament discutible o matisable. Però m'ha semblat convenient aportar també aquesta altra visió.
    • Sí senyor
      dfigueres | divendres, 18 d'abril de 2008 | 08:26h
      Agraït per la informació, dimoniet, i és clar que s'han de saber aquestes coses. Salut!

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

  • Perfil al Facebook de David Figueres Felip
  • El David va fer estudis administratius, de guió de tele i d’Humanitats. També té dos diplomes: un de natació i un altre de mecanografia. Ha fet de jardiner, de viatjant de material fotogràfic i d'enquestador. De ben petit son pare li feia escriure rodolins després dels dinars familiars. D'aquí li ve, potser, que es posés a escriure versos més seriosos que van guanyar algun premi literari quan era jovenet. De més gran, també n'ha guanyat algun altre. Ara, a més de poesia i en aquest bloc, escriu narrativa i articles de temàtica diversa. Però no s'hi guanya la vida. Curiós de mena, va deixar el seu Reus natal per marxar a Barcelona ja fa uns anys. És donant d'òrgans, membre del Comitè d’Escriptors Empresonats del PEN català, soci del videoclub Hollywood, de l'AELC, i del Centre de Lectura de Reus, on va ser secretari de la Secció de Llengua i Literatura. Diu poemes, fa ràdio quan pot, organitza esdeveniments culturals, sap tocar "Frère Jacke" amb flauta amb el nas i es deixa dir que està més prim cada vegada que sa mare el veu.
  • Coses de tele
  • Recull de poemes meus recitats per mi mateix
  • Bloc de l'espectacle poètic que hem creat amb el guitarrista Nadim Majure
  • Passejades, llocs, viatges, indrets...
  • Apunts al voltant de l'assassinat de la periodista russa Anna Politkvòskaia
  • Música i coses així de fer sorolls bonics amb instruments
  • De tot que ens hi fan a aquest que fa bum-bum
  • Cròniques sobre la Catosfera de Granollers
  • Els apunts més llegits de cada mes
  • Tot fent diana a la pintura, l'escultura, les projeccions, les instal·lacions...
  • Sèrie de 10 contes que vaig escriure durant l'estiu del 2006
  • Sobre el crític, poeta i lingüista Gabriel Ferrater
  • ...veus millors que aquesta meva
  • Un glop d'ironia i humor
  • Quan s'apaguen els llums i s'obre el teló
  • Literatura i lletraferidures variades
  • Amb el puny alçat, malgrat tot
  • Tot el que vaig aprenent d'aquesta mania meva d'arrenglerar mots i paraules
  • (amb veu asmàtica) La famiglia...!
  • Actes i activitats d'aquesta entitat de la qual formo part del seu Comitè d'Escriptors Empresonats.
  • De tapa dura i escrit a mà
  • Quan s'apaguen els llums i s'encèn el projector
  • Apunts de política

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats