Correu Blocs | VilaWeb.cat
jrenyer | Cròniques d'una ocupació | dilluns, 10 de març de 2008 | 09:33h

Catalunya ha tingut, novament, un comportament electoral diferent a la resta de l'Estat: aquí ha pujat clarament el vot socialista, quan arreu s'ha estancat, i ho ha fet a costa de l'independentisme.


La primera valoració que cal fer és que els guanyadors, el PSC-PSOE, ho han aconseguit malgrat el maltracte que els catalans patim per part de la política estatal en matèria econòmica i d'infraestructures. El sobiranisme pràctic, basat en la denúncia de les condicions de dependència que afecten la vida quotidiana dels ciutadans no s'ha reflectit a les urnes.
La segona valoració, referida específicament a ERC, és que les urnes han demostrat que és un error considerar el PP l'adversari principal i fer bo el PSOE. L'adversari són els partits espanyols i la mentalitat amb la que cal actuar políticament és la de conflicte democràtic entre Catalunya-Espanya, contraposant d'una banda, la dominació representada per l'ordre establert i, de l'altra, els anhels de llibertat i prosperitat. 
I finalment, en tercer lloc (també referit a ERC), el mite de la governabilitat com a únic argument electoral (i estratègic), sense contingut polític pròpi (ningú ha parlat d'autodeterminació, ni del 2014), no és suficient per bastir un projecte nacional.  
Aquestes valoracions succintes, són aportacions a un debat profund i rigorós que ha de fer Esquerra, i el catalanisme en general, (que ha perdut pes davant l'augment de l'espanyolisme), per redreçar el rumb de l'independentisme. No és hora ni de claudicacions, ni fugides endavant, sinó de crítica i autocrítica. ERC necessita actualitzar el seu perfil ideològic (el republicanisme), adoptar una estratègia creïble orientada efectivament a l'exercici del dret d'autodeterminació i, sobretot, dotar-se d'una direcció política congruent amb aquests objectius i amb voluntat i capacitat necessària per fer-los possibles. Amb patriotisme, intel·ligència i coratge.

Comentaris: 24
  • LLIBERTAT
    Josep | dijous, 20 de març de 2008 | 11:04h

    Només un pacte Reagrupament, Esquerra independentista ens farà lliures.


    Si presentem a Carretero com a president d’Esquerra i a Uriel com a secretari general obtindrem mes del 50%

  • Peix gran menja peix petit
    Dani | dimarts, 11 de març de 2008 | 12:02h
    Ahir un amic em deia...

    Diuen que qui s'ajunta amb el peix gran, se l'acaba menjant...
  • Hola Jaume, recordes el que et vaig al sopar fa un parell de mesos
    mba4639 | dimarts, 11 de març de 2008 | 11:34h
    has estat de sort de no sortir el primer de la llista per Tarragona, perquè igualment hauries perdut, malgrat que el teu clar perfil polític es crític amb l'actual exectuvia d'ERC.

    Per desgràcia vaig encertat totalment amb els pronostics.

    Una abraça
    Manel
    Karlsruhe

    • Estimat Manel
      jrenyer | dijous, 13 de març de 2008 | 13:52h

      Hi tant que me'n recordo, quanta raó tenies en preveure un resultat com el que s'ha donat. I jo que no t'acabava de creure. No deixis de fer-nos saber el teu criteri, ara menys que mai. Una abraçada.

  • Puigcercós
    Anònim | dimarts, 11 de març de 2008 | 00:29h
    En Puigcercós només vol fer calaix per a ell.
    Cal canviar gent que només es dins Esquerra per aixuplugar-se.
  • No sé ...
    Roser| Adreça electrònica | dilluns, 10 de març de 2008 | 19:41h
    Potser alguns votans tradicionals d'ERC s'han abstingut, alguns potser han votat CiU (¿?) perquè respon més als postul·lats ètnics i segurament d'altres han passat al Psc per fer el vot útil.
    Però crec que totes els enquestes estaven donant una dada important: el nivell de fidelitat del votant d'ERC era escassament d'un 50 % i això vol dir que els resultats anteriors són fruits cojunturals i no pas de creixement. Un partit que de la nit al dia puja espectacularment, no li costa gens baixar (allò de suflè). I la tasca de fidelitzar el vot no s'ha aconseguit amb l'estratègia quee s proposava.
    Fent l'anàlisi de les dades de la meva mesa electoral i accedint al cens (que els interventors de cada partit tenen), amb el registre de qui ha votat i qui no, una bateria d'entrevistes telefòniques a persones i una mica d'investigació en l'entorn proper, podria tenir el mapa més clar de com ha anat tot plegat. Fer parlar els números no és res més que una opinió sense cap més base que la d'operar matemàticament.
    Apa, salut i endavant!
    • Que es diguin les coses pel seu nom.
      Anònim | dilluns, 10 de març de 2008 | 20:37h

      No crec que el votant d'ERC, ara hagi donat el vot al PSC per allò de fer anar el vot "útil".Útil per a qui? Francament crec que ERC ha sofert un fort vot de càstig dels seus votants. Un toc d'atenció que hauran de notar i fer reflexionar als que han mogut fins ara la màquina política del partit a la seva conveniència particular practicant la política del panxacontentisme.

      Que es diguin les coses pel seu nom. Clar i català. Res més ben dit.

  • Ara calen dimissions irrevocables i refundar el partit
    Anònim | dilluns, 10 de març de 2008 | 19:06h

    crec que no es mereix ser gaire intel·ligent/a per saber que ERC ha sofert un fort vot de càstig del seu propi electorat natural, que per molt que s’esforcin els “capos” en justificar en la utilització del “vot útil” no és cert. Hi ha hagut un autèntic vot de càstig i prou !!!!


     


    Ara calen dimissions irrevocables i refundar el partit. Encara hi som a temps.

  • Molt previsible
    Núria | dilluns, 10 de març de 2008 | 17:25h
    Era molt previsible. Com s'ha fet sentir la veu de vuit (vuit!) diputats a Madrid? Jo, almenys, no els he sentit. Almenys en raonaments polítics.
    • Potser només calia escolar
      Anònim | dimarts, 11 de març de 2008 | 00:05h
      Què no s'han fet notar? Què segueixes la política estatal? En Tardà i en Puig han fet forat al Congeso, fins i tot els escopien al metro de coneguts que eren. Un altra cosa és que estiguis d'acord amb el defensaven... però coneguts... més que la monyos!
  • Es veia a venir...
    Quico Ventalló| Adreça electrònica | dilluns, 10 de març de 2008 | 17:17h
    Es veia a venir, tothom ho veia...menys ells. En Carod, en Puigcercós,
    i tot l'aparell, han malbaratat el somni. Es hora, doncs, d'exigir
    responsabilitats.

    1- caldrà que ens expliquin quin ha estat el
    paper (d'estrassa) de l'independentisme dins el govern Montilla. S'ha
    fet alguna cosa positiva per Catalunya que no s'hagués fet sense
    consellers d'ERC a l'executiu?. S'ha evitat algun mal ?. En quin fet
    concret es pot notar la presència d'ERC dins el tripartit?. Els votants
    han intuït que la cúpula del partit ha confós l'exercici del poder
    polític, al servei de l'ideari pel que van estar votats, amb
    l'ocupació, sense més, de càrrecs públics. També han percebut una
    submissió total als socialistes: "no plantem cara, no,que no ens fotin
    fora com va fer el Pasqual", aquesta sembla que ha estat la divisa, no
    escrita, que ha guiat l'ERC puigcarotiana!.

    2- quin ha estat el
    llegat dels 8 diputats a Madrid?: iniciatives sense solta ni volta,
    baixissim nivell dialèctic, entreguisme total a Zapatero, manca de
    rigor...s'em glaça la sang només de pensar que hagués passat si al grup
    parlamentari hi haguéssim enviat gent més preparada...sino fos que a
    l'aparell no li convé la gent qüalificada.

    3- també ens hauran
    d'explicar perquè s´ha marginat en Carretero i la seva gent, perquè en
    Carod, en un acte de misèria política, ha vetat l'entrada d'una figura
    com l'Hector Lopez Bofill (que li dona mil voltes), perquè l'aparell va
    purgar l'Uriel Bertran?, perquè va saltar de les llistes l'Elisenda
    Paluzie?, perquè....són masses perquès sense resposta; o la resposta és
    que la cúpula republicana ha tingut molt de cúpula i poc o gens de
    republicana.

    Conclusió: ho han enviat tot a la merda.

    Calen
    dimissions immediates i fer foc nou. Amb aquestes cendres haurem de
    refer una nova força nacional catalana. Complicat, sí; però, deixeu
    pas, ara, a aquells que poden fer-ho.
    Si més no, feu-ho per Catalunya.
    • Conclusió: és l'hora del canvi
      jrenyer | dijous, 13 de març de 2008 | 14:00h

      Quico, comparteixo bona part dels teus arguments, no així la conclusió: res és irreversible. Allò que efectivament ho és són les actituds tarradellistes, pròpies d'un partit d'ordre, que ens han portat a la desfeta electoral del 9 de març. Els qui estan instal·lats en la lògica del poder i no en la de la llibertat són els que no poden continuar dirigint el partit. 

  • La promiscuitat d'Esquerra ha estat castigada pels electors.
    Anònim | dilluns, 10 de març de 2008 | 14:24h

    La complicitat amb l'actual govern i la manca de coherència amb una oposició coherent, transparent i responsable de país.

  • Militans D'ERC sense entusiasme¿?
    JoanAturat | dilluns, 10 de març de 2008 | 13:22h
    Fa quatre anys els militans d'ERC vam ser veritablement transmisors de l'entusiasme per a redimir en Carod, per plantar cara a les agressions espanyoles i aixo es va ser positiu. aquestes darreres setmanes hem estat apàtics , callats, vuits d'entusiasme,  quasi avergonyits de la poca talla d'algun cap de llista, dolguts per els processos interns de designació dels caps de llista i aixó s'ha notat, a més en unes eleccions cada vegada més bipartidistes i en les que l'imatge dels candidats primen per damunt dels continguts ideológics cal tenir cura i astúcia electoral. Coneixeu algú que s'hagi entusismat amb el discurs d'en Ridau, conèixeu algú que no hagi sentit vergonya aliena amb el discurs de l'Aragonés?
    Cal renovar les il·lusions!
    • Vergonya aliena
      Tondo Rotondo| Adreça electrònica | dilluns, 10 de març de 2008 | 16:12h
      Salutacions JoanAturat,

      El teu missatge, que parla de vergonmya, m'ha fet pensar novament en com m'he sentit llegint el blog de l'Aragonès, que en ben poc es diferencia de qualsevol polític que apuntala el sistema. Però això és qüestió d'impressions, de gustos. I puc equivocar-me per tant.

      El que m'ha sentat malament és que vaig enviar un missatge al seu post "de manual" sobre l'enèsim atemptat d'ETA i ves per on no me l'ha publicat. Ni l'Alejandro fernández, del PP m'ha censurat cap comentari que ara ho ha de fer el cap de llista d'Esquerra.

      Com diuen a València: a fer la mà!

      http://cucadellum.blogspot.com/
  • Provincians
    Àngel| Adreça electrònica | dilluns, 10 de març de 2008 | 13:10h
    Em aquestes eleccions, Catalunya ha votat com una província més d'Espanya, en clau totalment espanyola i oblidant-nos que som una nació i que calia apretar fort per defensar-la. La culpa no és de la bipolarització que hi ha a Espanya, sinó que des d'aquí els hem seguit el joc. Totes les radios i televisions de l'àmbit català han seguit amb bombo i platets la campanya, des del debat als postdebats fins al seguiment de la campanya!
    I això ha estat nefast pel país. Des d'avui, el futur que ens espera és més dur i hauran de canviar moltes coses.
    Des d'ahir, el PSOE ha quedat amb les mans lliures per fer amb Catalunya el que vulgui! Ja ens podem calçar! Perquè del PSOE, amb aquests resultats, no en podem esperar res! I si no, ja m'ho direu...!
  • No, a costa de la despolitització
    cat | dilluns, 10 de març de 2008 | 13:01h
    perdona però els independentistes ens hem abstingut, no hem passat a votar el PsoE

    i ERC ha llençat per la borda la possibilitat que havia tingut -i probablement mai havia merescut- d'aglutinar un espai rupturista

    anirem per una altra banda

    almenys han caigut les caretes, com diuen els de l'esquerra independentista real, ja no engenyeu més

  • fidelització
    JORDI| Adreça electrònica | dilluns, 10 de març de 2008 | 12:01h
    La gent "normal" (sense gaires palles mentals polítiques) va votar ERC el 2004 per la il·lusió que despertava, per anar contra el PP... Els crítics independentistes també per respondre a l'agressió al Carod. Però vet aquí que la gent normal aquest cop ha votat Psoe o Ciu o s'ha abstingut i la més politizada li ha costat creure en un partit que s'aferra al poder (a la poltrona) d'aquesta manera. ERC no ha sabut fidelitzar el vot més crític, i l'altre, el "normal" se n'ha anat al poderós de debò (Psoe  o Ciu). Sense cap il·lusió, per cert. Jo, exvotant, m'he abstingut. Podria tornar a votar-los, però han de canviar moltes coses i moltes cares!
  • simplement
    Oriol Nicolau| Adreça electrònica | dilluns, 10 de març de 2008 | 11:53h
    El vot socialista ha pujat a costa de l'independentisme? Jo no ho tinc tant clar. Jo penso que el vot socialista ha pujat simplement perque han aconseguit mobilitzar el seu votant de base, molt menys crític amb el seu partit que el votant d'Esquerra. El transvassament de vot independentista al PSC és gairebé irrellevant si mirem el número d'independentistes que han deixat de votar Esquerra en aquestes eleccions. La bipolarització d'aquesta campanya sembla que no ha afectat a un electorat nostre que simplement està decebut.
    Ens hem de preguntar per que ens han deixat de votar i per que no generem la mateixa il·lusió que fa quatre anys.

    Salut!
  • Cal analitzar sense apriorismes
    Pere | dilluns, 10 de març de 2008 | 11:14h
    Cal molta reflexió a ERC i als seus voltants.

    Però hi ha dades contradictòries: alguna gent que ha deixat de votar ERC està decebuda per l'actual direcció i pel tripartit. Però d'altra gent, està decebuda per la gestió de la direcció però no ha tingut cap problema a votar PSC-PSOE davant la "por" del PP. El vot a ERC del 2003 i 2004, molt ample, té lectures diverses i molt flexibles. Seria un error pensar que tots els que han deixat de votar-la són indepes radicals decebuts amb el tripartit.

    Desgraciadament o sortosament, però en tot cas clarament, molta de la gent que va votar ERC el 2003 i el 2004 era gent "normal": és a dir sense massa menjades de tarro ni massa consciència política. Van votar ERC perquè era un partit nou i fresc i, avui, voten ZP perquè para els peus a la dreta.


  • Com guanyar
    francesc| Adreça electrònica | dilluns, 10 de març de 2008 | 10:58h
    Jaume,

    Sort que encara he anat a votar. Són bastants els que fa 4 anys van anar i ara han passat. I perquè? o millor, que hem de fer per passar a ser una opció guanyadora, ja que l'independència només podrà ser si ERC passa a ser el partit guanyador i si no fos ERC seria un partit similar en el futur...

    estic d'acord amb el que escrius. Jo remarcaria que hi ha una sensació de que els dirigents del partit no han estat a l'altura del que esperàvem, dessitjàvem o somiàvem en el 2003 i 2004. Ens fa falta un Obama que obri els ulls de la gent i que il·lusioni votar independència?, estic somiant?

    el camí és dur, el PSC i el PP són una càrrega molt gran. Estar el govern no ajuda, potser tampoc perjudica, però no és un argument ni per seguir ni per sortir...

    El que crec del resultat és que l'independència a reculat uns quans anys ...  estem en el final d'una etapa? la que potser esta esgotada va començar fa casi 20 anys i que fa 10 ja era en boca de molts.

    potser ens falta començar pel principi ... per la joventut... mirar el que necesita la nostra societat no fins el 2011 o 2012, sinó més enllà...   estic somiant de nou?

    Una abraçada molt forta
    Francesc M.
    Sant Cugat del Vallès
  • PREVISIBLE
    ALBERT CORTÉS MONSERRAT | dilluns, 10 de març de 2008 | 10:19h

    Crec que la clatellada era previsible, potser no amb tanta contundencia, però buscada i finalment trobada. Coincideixo amb els teus raonaments i crec que es urgent una renovació de cares a la direcció i tornar al 2003 on el missatge clar junt amb l'horitzó de llibertat el 2014 amb un full de ruta pautat i ben explicat i renunciar el poder pel poder, posant el projecte per damunt de qualsevol càrrec per llaminer que sigui. Aquest no ha de ser l'objectiu d'ERC a diferencia de la resta de partits i això es el que va fer ilusionar a la gent i ho tornara a fer.

    • Renunciar al poder pel poder
      miquel c| Adreça electrònica | dilluns, 10 de març de 2008 | 11:31h
      Renunciar al poder pel poder. Aquesta és la clau. El dia que deixem les cadires d'aquest govern titella, no perquè ens treguin sinó perquè en marxem nosaltres pel propi peu, podrem començar a plantejar seriosament i amb credibilitat la viabilitat del nostre projecte independentista, democràtic i d'esquerres. Potser costarà molt esdevenir una força prou creïble per ser majoritària -el pes de l'espanyolisme es va engreixant i engreixant- però sols des de la humilitat, l'ètica i la coherència podrem tornar a convèncer als catalans i assolir l'objectiu de GUANYAR, no de ser una mera crossa dels que manen i reparteixen, graciosament, despatxos oficials.  
  • ERC o la continuitat del 'peix al cove' per l'esquerre ...
    Anònim | dilluns, 10 de març de 2008 | 10:13h
    ERC ha desbalifiat un cabdal important de confiança depositada amb ella per continuar creixent i s'ha dedicat a fer una política continuista de complicitat  de 'peix al cove' però per l'esquerre, en volta de fer una oposició coherent i responsable i de país defenen tots els seus plantejaments per continuar creixent exponencial ment i ha perdut l'oportunitat de captar el gran cabdal de descontent generat la passada legislatura a Catalunya.  

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 322 visites
  • Aquesta setmana: 905 visites
  • Aquest mes: 1860 visites
  • Des de l'inici: 383745 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 783 visites
  • Aquesta setmana: 2956 visites
  • Aquest mes: 7272 visites
  • Des de l'inici: 810715 visites
Bloc obert el 18 de juliol de 2007

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats