(Queden 296 dies) El candidat demòcrata Bill Richardson va anunciar ahir la seva retirada de la cursa presidencial, i això vol dir que el front de dos contra dos que es va formar l’altre dia a la cursa per a la nominació al Partit Demòcrata queda ara bàsicament reduït a una lluita a tres entre Obama, Clinton i Edwards. Després de les primàries a Nou Hampshire, Richardson va dir que esperaria l'arribada dels Estats amb més vot hispànic (Nevada, Arizona, Califòrnia, Nou Mèxic) per veure si la seva candidatura era viable, però no ha complert la seva paraula. [Apunt: tres dels seus avis eren mexicans, s'identifica com a hispànic i parla un castellà molt correcte.] Les raons més probables de la seva retirada són, d’una banda, la manca de pressupost por competir mínimament al Súper Dijous del 5 de febrer i, de l’altra, que Richardson no vol acumular més mals resultats (quart lloc tant a Iowa com a Nou Hampshire, amb percentatges inferiors al 5% dels vots) per no posar en perill les seves possibilitats de convertir-se en candidat a la vicepresidència (sobretot si Hillary Clinton és la candidata demòcrata a la presidència) o d'obtenir un lloc al pròxim govern a Washington.
Bill Richardson aportava a la seva candidatura unes credencials poc menys que inigualables. Per treure a relluir el seu increïble currículum, al principi de la campanya va treure dos anuncis televisius que considero d’entre els més intel·ligents que s’han vist en aquestes presidencials. En el primer, Richardson apareix en una entrevista de treball per ser president i l’entrevistador li diu: “Molt bé... 14 anys al Congrés, ambaixador a les Nacions Unides, secretari d’Energia, governador de Nou Mèxic, vas negociar amb dictadors a l'Iraq, Corea del Nord, Cuba, Zaire, Nigèria, Iugoslàvia i Kenya, vas aconseguir un alto-el-foc a Darfur, quatre vegades nominat per al premi Nobel de la Pau... D’acord... Què et fa pensar que estàs qualificat per ser President?”
És un dels candidats que més ha parlat de les energies renovables. Coneix bé el tema perquè va ser secretari d'Energia a l’administració Clinton (1998-2001) i per l’èmfasi que ha posat en desenvolupar-les com a governador de Nou Mèxic (des del 2003); el 2007 va publicar un llibre que tracta el “problema energètic”. Entre d'altres coses, està en contra de crear un impost especial per a les empreses que emetin massa diòxid de carboni, ja que no es tracta de fer pagar els que embruten el medi ambient, sinó de directament impedir que ho facin i reduir significativament l’emissió de gasos que provoquin l’efecte hivernacle.
Richardson ha dit que no avalarà cap altre candidat (encara que, ja ho hem vist, és capaç de trencar la seva paraula en dos dies). En qualsevol cas, la pregunta és cap a on aniran els que li donaven suport a ell fins ara, i això no està gens clar. Si hem de guiar-nos pels debats anteriors, el seu discurs era més clintonià que obamià. Però la base de suport d’un candidat és independent dels seus desitjos, i ara entra en joc el poder de seducció d’Obama, Clinton i Edwards per atraure els antics partidaris del governador de Nou Mèxic.






La gent ha prefereix tanmateix el canvi i la novetaqt en la imatge davant el canvi propugnat per Obama o el molt més moderat propugnat per Hillary, que un canvi més a la europea-alemanya propugnat per Richardson.