1.- Un motiu de satisfacció recent
Aquesta setmana m’ha arribat per correu postal la revista Índex, el butlletí núm. 14 de la Coordinadora de Dinamització Lingüística del País Valencia (CDLPV); en aquest número ha estat editat un article meu sobre dialectometria (el podeu consultar si cliqueu ací), a la vora d’un estudi comparatiu de Gabriel Bibiloni sobre el tractament de la nostra llengua en els diferents estatuts autonòmics i a la vora d’un recull de locucions i modismes històrics valencians elaborat per Josep Lozano. La meua participació a Índex ha estat per iniciativa de Miquel Boronat (collistaire de Migjorn i impulsor de www.einesdellengua.org).
Epígrafs del post:
2.- Difussió i recepció en els darrers anys
3.- Condicions biogràfiques de producció.
4.- Altres projectes semblants d'anàlisi linguística multivariable.
5.- La llengua dels Països Catalans.
Imatge: Mapa de Tòkio, Japó, amb el barri de Meguro-ku al centre: un bon dia em va arribar des d'allí un paquet postal ben voluminós amb les troballes, entrevistes i articles científics del professor Hiroto Ueda, coordinador del projecte d'investigació lingüística global VARILEX.
[Hi ha molt més: clica avall...]
Difussió i recepció en els darrers anys
La història d’aquest article pioner arrenca amb una primera publicació en el número 0 de la Revista d’Assaig i Investigació Sarrià sobre temes comarcals de la Marina Baixa, editada des de Callosa d’en Sarrià per l’OAALC “Salvà-Pérez Miralles” en primavera de 1998. Immediatament després el vaig difondre en les Actes del Congrés Nacional d’Estudiants d’Estadística, organitzat pel Departament d’Estadística i Matemàtica Aplicada de la Universitat Miguel Hernández , cel·lebrat a Altea (la Marina Baixa) entre els dies24 i 25 de setembre de 1998.
Un any després, en primavera de 1999, el professor Esteve Clua Julve (de la Universitat Pompeu Fabra) se’n va fer ressò i el va incorporar, entre comentaris, a la bibliografia d’un article seu, titolat “Distància lingüística i classificació de varietats dialectals” i publicat a en el número 26 de la revista internacional de filologiaCaplletra (editada per l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana – IIFV—i allotjada en el servidor de la Xarxa Universitària “Joan Lluís Vives).
Posteriorment, en l’any 2004, apareix editada l’obra col·lectiva Dialectologia i recursos informàtics, coordinada per Maria Pilar Perea (del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de Barcelona), dins la col·lecció Lingüística Catalana de la impremta universitària PPU. Dins aquesta obra col·lectiva, en la primera part dedicada a Les Tecnologies informàtiques aplicades a la dialectologia, hi torna a haver un altre article d’Esteve Clua, titulat “El mètode dialectomètric: aplicació de l’anàlisi multivariant a la classificació de les varietats del català”, entre les pàgines 59-88, on la citació bibliogràfica del meu article pioner va acompanyada de majors reconeixements explícits.Val a dir que, com a fruit d’aquestes consideracions, eixe article iniciàtic de la Revista Sarrià es recomana com a bibliografia dins el Seminari de Llengua Catalana (orientat a l’estudi de la variació territorial) en el marc de la Llicenciatura en Traducció i Interpretació de la Universitat Pompeu Fabra.
Fins aquest punt, aquell article ha acomplit el seu destí, beneficiant amb noves aplicacions metodològiques sobre la nostra llengua, aportant un nou punt de vista panoràmic que permet aprofundir en el desenvolupament científic de la filologia catalana i sent incoporat en el repertori bibliogràfic acadèmic de la dialectologia. Vegeu per exemple Jordi Colomina, Dialectologia catalana: introducció i guia bibliogràfica, Alacant: Universitat d’Alacant, 1999.
Condicions biogràfiques de producció Quan vaig elaborar pel meu propi compte eixe article dialectomètric, en pla completament autodidacta i sense cap ajut oficial, em trobava treballant en el Departament d’Urbanisme de l’Ajuntament de Callosa d’en Sarrià (aleshores hi governava el PP i el Bloc Nacionalista Valencià, conjuntament). Als matins despatxava amb la Regidora d’Urbanisme, Rosa Montiel Ferrando, atenia les tasques encomanades, i, per les vesprades, durant unes quantes setmanes, vaig lliurar-me a la passió científica de la dialectometria.
Altres projectes semblants d’anàlisi lingüística multivariable Uns anys després, quan es va generalitzar l’accés a internet, al voltant de l’any 2000, cercant informació sobre temes semblants, vaig entrar en contacte amb el professor Hiroto Ueda del Departament d’Espanyol de la Universitat de Tòkio ubicada a Meguro-ku: és el coordinador d’un magnífic projecte titulat VARILEX. Variación léxica del español en el mundo . El professor Hiroto Hueda i jo ens vam intercanviar alguns articles per via postal i vaig rebre un paquet ben gros ple de troballes i articles seus publicats a Llatino-Amèrica i altres llocs del món. Havíem ultrapassat qualsevol límit i havíem entrat en contacte amb l’èlit de la investigació lingüística global. El professor Hiroto Ueda va afegir una citació considerada del meu article a l'extensa bibliografia del seu projecte.
En dades recents, en l'any 2007, m’he assabentat que l’Escola de Salzburg, amb la coordinació del professorHans Goebl (Departament de Romanística—Universitat de Salzburg) ha desenvolupat des de fa anys una línia d’investigació ambiciosa amb la mateixa metodologia del cluster analysis o anàlisi de conglomerats, per tal d’elaborar mapes sintètics de cartografies lingüístiques d’Itàlia, França, Àustria, Holanda, Ladínia, etc. Des de la seua web http://www.dialectometry.com/ s’ofereixen resultats d’isoglosses resumides per a grans regions europees, a més d’una aplicació informàtica específica per a dialectòlegs. Val a dir que els sociòlegs hem emprat tradicionalment les diferents versions del paquet d’estadística informàtica professional SPSS: així podríem aconseguir fer correlacionar les variables de pertinença a cada grup o conglomerat lingüístic amb altres variables socials, econòmiques, culturals i històriques (açò seria ben practicable sobretot amb dades sociolingüístiques sobre l’ús, en comptes d’aquelles que atenyen a la forma del parlar).
Un altre article interessant que he trobat darrerament discuteix les possibilitats del “cluster analysis” aplicat per a resumir les isoglosses habitualment monovariables dels Atles Lingüístics, té un notable interés per la seua discussió metodològica, “The Automatic Computation of Linguistic Maps with the Aid of Cluster Analysis", elaborat per Bernhard Kelle (Universitat de Friburg) i publicat al llibre col·lectiu coordinat per Alan R. Thomas, Methods in dialectology : proceedings of the sixth international conference held at the University college of North Wales, 3rd-7th august 1987.En la seua web hi ha links interessants.
La llengua dels Països Catalans Des de l’Escola de Salzburg s’ha oferit un mapa dialectal sintètic dels Països Catalans, amb dades dels anys 1929-1932: cliqueu ací. Avui en dia estem en condicions de realitzar una actualització més afinada d’eixos avanços inicials, tenint en compte tot el corpus de variacions dialectals territorials recollides i publicades en els darrers anys, tant al nivell macro de tot el domini general de la llengua catalana com al nivell micro de determinades comarques catalanes i valencianes on els dialectòlegs han fet reculls exhaustius previs poble per poble. Ara és el moment d’elaborar una taxonomia lingüística comprensiva de les comarques on es parla la nostra llengua.
Quan es fa una feina tant i tant interessant com la teva i et publiquen un dels teus treballs, cal celebrar-ho i molt. Les meves felicitacions i a més, com a ciutadana absolutament ignorant del que era la 'taxonomia lingüistica' o la 'dialectromia' he trobat d'allò més interessant el que has escrit. Curiosament sempre m'han interessat els diferents llenguatges de la gent. Recorde una nova anècdota del meu pas a Benidorm l'any 1969quan treballava per una agència anglesa i organitzava les excursions; la més exitosa a Callosa d'en Sarrià; passejada amb burrets per el riu Algars; trepitjar els camps de tarongers; sentir les olors de l'horta. Els britànics quedàven bocabadats. La persona que organitzava l'excursió, no recordo ara el seu nom, era un pagès de Callosa molt ferm i un dia parlant de que la seua filla o fill era a Granada a l'Universitat, em va dir el nom del carrer on vivia; carrer de les Arreplegaes .... No vaig saber quin era i vàrem estar discutint un poc, i finalment vaig comprendre que volia dir ' calle de Recogidas' !!! Vam riure tant i tant i vam coincidir que millor el nom d'Arreplegaes.
He vist el treball que vas publicar al bloc en diversos apunts al juliol de 2006 ( jo encara no m'havia afeccionat als bloc i no en tenia cap tampoc ) Trobo que has fet una feina seriosa i rigorosa. Et felicito. A mi m'interessa també el llenguatge i la parla. Jo he treballat més en producció infantil i rehabilitació .
Blogaire avançada: posts enriquits, textos radiants de plasticitat ambivalent, do de generositat documental. La madrilenya més xula de la catalanitat: sociòloga i multilingüe, mestra de resiliència. Sagacitat honesta, consciència sensitiva, esperit resolutiu. Molt bona xiqueta.
Equànim i objectiu, farcit de suggerències raonables i de constatacions depurades. Autor de diversos blocs literaris molt ben escrits: Aforismes, Anoharra, Diccionari Catalús, Haikus, Rimbaud, Talleret d'Art, ... Tot un mestre
Articles sobre l'actualitat per Josep Selva. Un estil modèlicament personal: prosa de factura lleugera amb moltes connexions neuronals per a que les idees volegen per damunt el previsible
"Filosofar és vivificar": blog de teoria i crítica literària molt exigent i ben documentat, destil·la els cànons amb una qualitat alta i amb un coneixement profund dels "maîtres à penser". Síndic de la cultura occidental, ha concedit el premi Dardos, entre altres, a Anotacions Rizomàtiques.
La Comtessa d'Angeville: l'alé vital al sud del Sud, una xica culta i entusiasta que escriu amb molta passió i fa "road-movies" (="mogudes rodades") en els límits de l'abisme valencià
Blog de Llorenç Carreres dedicat sobretot a la literatura. "Som allò que llegim i tenim el que dam" (Ponç Pons). Magnífiques troballes culturals, articles molt interessants, múltiple erudició tot terreny per a gaudir millor del plaer dels llibres
Recull col·lectiu de les blogosferes de les Comarques Centrals Valencianes. Col·laboracions satíriques i entrevistes sornegueres des de Xàtiva, tot donant-li marxa a l'absurd reversible de la valencianitat.
Poemes, recitats en àudio, cançons líriques, troballes estètiques, dissenys exclusius. Annabel Martínez Zamora, sociòloga i autora de "Los pájaros que crié en tu nombre", és la interpel·lació poètica d'Alacant. Molta qualitat i sinceritat creativa. Blog premiat per la Universitat d'Alacant.
Toni Ibañez: iniciatives enèrgiques i propostes obertes, dietari molt actualitzat d'un filòsof i escriptor guardonat amb premis importants. Creador del concepte de "catosfera" i d'un diccionari de "blogologia"
Anotacions, debats i articles ben documentats de Joan-Carles Martí Casanova, expert en turisme, dinamitzador cultural i intel·lectual independent, des d'Elx-Guardamar: l'extrem sud de la llengua catalana
Blog de lletres catosfèriques de Josep Manel Vidal: "Quant tinc un poc de temps sóc “agitador cultural”. Entre classes i “agitacions” vaig deixant caure paraules, com en un rosari, i puc fer fàcilment el camí de tornada als paradisos perduts"
"Inputs filosòfics per a ments inquietes". Comentaris, articles, reflexions i notícies sobre l'actualitat del pensament. Secció "El llibre que ve". Disseny atractiu. Imprescindible per a estar al dia sobre el que es cou en la filosofia del present i del futur
La web "De Carcaixent" fa un recull exhaustiu dels articles que expliquen la trajectòria vital, la bibliografia i les mostres d'afecte per Joan Pellicer (1947-2007), lluitador i etnobotànic valencià
Espai sobre literatura i natura de Sílvia Tarragó Castrillón, autora dels poemaris "La vida vençuda" i "Raïls escapçats", així com del recull de relats "Ciutats de l'impossible" i la novel·la "La Veu del Roure". Ha estat llibretera durant 14 anys. En aquest blog difon lectures i textos creatius.
Notes personals d'Emili Morant Llorca, des d'Almoines (la Safor): discurs autobiogràfic sincer i ben concatenat, amb "esprit de finesse" i "esprit de geómetrie"
L'escriptora mallorquina Xesca Ensenyat fa vibrar la llengua catalana amb un patrimoni lèxic excepcional i un doll d'enunciació líquida ben revitalitzat
L'home de teatre de més llarga trajectòria al PV. Dramaturg valencià. Criteri independent i innovació temàtica. Les seues obres magistrals segueixen explicant la contemporaneïtat més recent.
La sociòloga i actriu amb més "vis còmica" de les comarques del Sud: monòlegs, fotos, vídeos, espectacles, radionovela "La dona de l'alcalde". Fent país amb rialles intel·ligents
Apunts diaris enginyosos sobre la vida quotidiana, les lectures i els pensaments d'una xica de la Safor. Espontaneïtat i do de la improvisació, realisme biogràfic i honestedat creativa
Materials de classe i bloc de comunicació per als alumnes de català del professor i magnífic poeta Salvador Jàfer (Escola Oficial d'Idiomes de València). Lexicografia i recursos lingüístics. Molt útil per a observar l'actualització dels blogs valencians que conreen l'idioma.
Blog de Vicent Boscà, dedicat a avaluar els moviments de la poesia actual en la nostra llengua. "El blog ha estat creat per respondre a les exigències de l’assignatura de Poesia Contemporània del Màster del Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana"
Web de Xavier Pons, professor del Departament de Psicologia Social de la Universitat de València. Disponibles molts documents digitals de treballs seus: conflicte intergrupal, influència minoritària i innovació social, consum de drogues, prejudicis, conducta prosocial i altres temes d'interés en el camp de la psicologia social.
Memòria personal i instantània d'una noia que ja té una edat. Sinceritat i consciència multiplicades per mil: el dietari en català portat al grau 10 de l'empatia
Un magnífic escriptor valencià de Xàtiva exercint l'esperit crític per a dir les coses clares -- negre sobre blanc--. L'anàlisi intel·ligent i lúcida, el contrapunt informatiu
Blog sobre política, historiografia i altres divertiments personals escrits a recer del vent de ponent per Vicent Baydal, una barreja de xaloc i tramuntana
Bloc amb notícies de les comarques centrals valencianes, articles d'opinió, fotografies, ressenyes de viatges, creació literària... realitzat per Ximo Corts
Amb una majoria absoluta del PP. Alcaldesa Honorífica: la Mare de Déu de les Injúries, "patrona" de la localitat. Regidors nacionalistes en l'oposició: Vicent Llobell i Cèsar Ferrando.
L'Associació d'Allotjaments Rurals de la Muntanya d'Alacant fa una magnífica oferta en cases de lloguer per a turisme d'interior als emblemàtics pobles del nord de la província d'Alacant
Lectures, articles, reflexions i assajos d'Enric Balaguer, veí del poblet de Gines: "haver crescut a la Vall de Guadalest és una experiència transcendental".
Açò és el bloc de la Colla El Pinyol de Callosa d'en Sarrià (Marina Baixa). Ací tindreu informació sobre les nostres actuacions passades i futures. També trobareu "cosetes" sobre la nostra vila i entorn més pròxim. Des d'ací volem "fer poble i país".
Des de la Vila Joiosa, l'activisme i el coneixement de la Natura de la Marina Baixa: batalles legals per restaurar els drets del medi ambient i iniciatives de divulgació ecològica.
Resums de precipitacions diàries, resums mensuals i anuals dels estats climatològics, episodis de vent i ràfegues: els principals pobles de les comarques valencianes. Meteobotiga. Meteogrames. Models de predicció. Xarxa d'estacions metereològiques.
"La Veu del Bloc Nacionalista Valencià de Callosa d'en Sarrià", una web múltiple de política municipal en la que participen diverses persones amb les seues opinions i projectes: la intel·ligència col·lectiva en xarxa!
Article d'anàlisi dels origens de la repoblació mallorquina a la comarca de la Marina. Divulgat per Antoni Mas i Forners i amb la participació del filòleg Joan-Lluís Monjo, natural de Tàrbena.
Des del 107,8 FM. Disponible en directe a internet. Programació diversa, informació local, música, magazins, línia radiofònica de qualitat. Molt recomanable: "Café Montcau", coordinat per Joan Borja, divendres entre les 16:00 i les 17:00 hores.
El veritable parc temàtic natural de Callosa d'en Sarrià: fonts, cascades i tolls per a prendre el bany dins un paisatge verdíssim de geologia kàrstica