Correu Blocs | VilaWeb.cat
jrenyer | ERC | dimecres, 9 de gener de 2008 | 17:47h
En dues tongades, Heribert Barrera ha publicat un llarg article al diari "Avui", (del 6 i el 7 d'aquest mes), titulat "El vot en blanc" que mereix un comentari.

En primer lloc, Heribert Barrera és un dels escassos referents amb opinió pròpia i fonamentada de l'espectre polític republicà. Per tant, compartit o no, el seu capteniment contingut en els  articles de fons que publica hauria de ser analitzat amb ponderació per part dels seus hipotètics correligionaris (permeteu-me l'expressió). Així doncs, recomano la lectura retrospectiva del treball que va publicar a "La Revista de Catalunya", número 211, corresponent a novembre del 2005 i titulat "Sobre l'Estatut".
Dit això, en l'article al qual em refereixo fa una sèrie de consideracions sobre el sentit del vot de l'electorat nacionalista català que, segons ell aprecia i així ho detecten també diversos indicadors, no té clara l'opció de vot o ni tant sols el mateix fet d'anar a les urnes. Comparteixo la seva crítica a la falta d'un sistema electoral pròpi: el conseller de Governació Joan Puigcercós va encarregar un estudi al professor Josep Maria Colomer sobre les línies generals d'una llei electoral catalana però tot i que el treball ha estat lliurat no crec que s'arribi a convertir en projecte de llei.
El nucli de l'argumentació de Barrera és la conveniència d'un acord estratègic entre CIU i ERC per una actuació conjunta a les Corts espanyoles. L'actual direcció republicana prioritza l'entesa amb els socialistes catalans com a mínim fins al 2010 i manté la creença que el PSOE pot ésser un aliat conjuntural en temes d'Estat, bàsicament en matèria social. Si el primer aspecte permet una diversitat de valoracions, el segon no: el socialisme estrictament espanyol és tant enemic de les reivindicacions nacionals catalanes com ho és el PP, les formes són diferents però la seva voluntat assimiladora és manifesta. En tindrem una nova demostració en les commemoracions que preparen amb motiu dels dos-cents anys de "Guerra de la Independencia" contra Napoleó. El principal argument per mantenir la ficció d'una eventual coincidència tàctica amb el PSOE és que no hi ha alternativa a la vista: CIU no ha resolt encara (i no sabem si ho farà en el futur immediat) la contradicció de fons entre el regeneracionisme espanyol de Duran i el dubitatiu sobiranisme de Mas i companyia. Per tant, no hi aliat possible per a un front nacionalista (ICV, l'altre teòric partidari del dret d'autodeterminació i integrant potencial d'una majoria parlamentaria i de govern en clau nacional catalana no en vol ni sentir parlar, de moment).
El plantejament de Barrera és raonable, respon a l'estat d'ànim  d'una part de l'electorat independentista, però no té traducció operativa a curt termini. Menys encara abans de les eleccions. El vot en blanc, (tampoc l'abstenció), no farà replantejar l'estratègia dels partits nacionalistes catalans (la d'ERC segur que no). Tot i les deficiències evidents en la seva línia política tant convergents com republicans mantindran els seus actuals nivells de representació amb lleugeres oscil·lacions. Els canvis d'orientació, de mentalitat i de composició dels nuclis dirigents d'ambdues formacions només es produiran (si arriben), al marge dels resultats electorals, si hi ha prou components amb voluntat i capacitat per afrontar un conflicte polític Catalunya-Espanya. Mentrestant, allò més convenient des d'un punt de vista nacional català és continuar votant els partits catalanistes i singularment ERC ja que l'existència, en un futur, d'una nova majoria social i electoral pluripartidista passa necessàriament perquè Esquerra assumeixi un paper de lideratge. Un mal resultat electoral no atansa sinó que allunya ERC d'aquesta eventual funció.


 
Comentaris: 13
  • De vegades la gent perd la perspectiva política i els arbre no ens deixen vore el bosc
    Anònim | diumenge, 13 de gener de 2008 | 17:50h
    En unes eleccions universals el més important és votar de forma principal el que representa i pot arribar a representar un partit politic amb els seus estatuts per què el legitime el poble amb el seu vot. Amb independència de la direcció política puntual en un moment determinat elegida en el seu ambit intern.
  • L'abstenció o el vot blanc pot arribar a significar com una llevat de cervell provocat on reste en blanc.
    Anònim | diumenge, 13 de gener de 2008 | 17:35h
    Hi ha que diferenciar amb claredat les direccions polítiques cojunturals que té que pendre un partit en el seu ambit intern on hom pot votar en blanc o abstindres si ho creu convient.  Amb unes eleccions universals on es vota el partit respectuós al servei dels seus estatuts, militants i el poble que el legitima amb el seu vot que són els que li donen les seves possibilitats de futur amb indepedència de les direccions polítiques cojunturals d'un moment determinat.



    Cada vegada que asistim al sufragi universal del vot és una possibilitat més per autodeterminar-nos de forma gradual cap el que representa el partit pels ciutadans i els seus estatuts.



  • Abstencio
    Pep | divendres, 11 de gener de 2008 | 05:13h
    Jo crec que el millor és l'abstencio. No fem res votant a les eleccions espanyoles. El futur de Catalunya l'hem de decidir al parlament català, i no pas al parlament espanyol.



    Si volem ser independnets, no podem anar a fer comèdia a Madrid. Anem cap a un referendum i deixem-nos d'histories. A mAdrid i perdem el temps. I jo el temps no el vull perdre ni per anar a votar a les eleccions espanyoles. Que quedi clar
    • Cada vegada que hi ha unes eleccions les podem aprofitar per autodeterminar-nos en un sentit u altre de forma gradual.
      Anònim | diumenge, 13 de gener de 2008 | 15:09h
      Les direccions no són l'amo dels partits si no al servei dels partits amb les seves conjuntures polítiques actuals i el més important és que la gent el que vota són els partits que són dels militants i el poble que els legitima amb el vot i el que representen amb els seus estatuts am independència d'eixes direccions cojunturals. 



      Absternir-se per les direccions de polítiques cojunturals pot significar la precipitació al suïcidi des legimitador dels nostres partits en favor de deixar fer i legimitar encara més a les dictadures de l'abstenció i l'imposició alienes.
      • La gent vota els partits que representen el poble i per tant no deu abstenir-se.
        Anònim | diumenge, 13 de gener de 2008 | 15:19h
        Una altra qüestió són les direccions cojunturals que és prenen des de  organs dels partits, que és prenen amb l'ambit intern de les polítiques cojunturals que representen en cada moment, amb les quals un pot estar més d'acord o en des acord i no per això ens obliga ni és bó abstenir-nos en aquestes decissions cojunturals internes dels partits.
  • La immolació no fa Pàtria
    Jordi Carbonell | dijous, 10 de gener de 2008 | 22:24h
    Heribert Barrera,no es l'únic que té una idea romàntica  de la política - alhora què inútil- , també molts blocaires, sobre tot els més joves. Reduir els partits catalans a la mínima expressió parlamentaria no fa més que afeblir-nos en la lluita per aconseguir una Catalunya lliure i independent, i en canvi enforteix, i de quina manera!, el poder dels espanyols. Jo estic amb aquesta qüestió totalment d'acord amb el teu post,i ressaltaria la frase de cloenda,l'existència, en un futur, d'una nova majoria social i electoral
    pluripartidista passa necessàriament perquè Esquerra assumeixi un paper
    de lideratge.
    Un mal resultat electoral no atansa sinó que allunya ERC d'aquesta eventual funció.

  • més enllà de les properes eleccions
    Ricardo Santiago| Adreça electrònica | dijous, 10 de gener de 2008 | 17:00h
    crec que ens cal veure una mica més enllà. entenc, i comparteixo, el desencant i cert regust d'emprenyament de com han anat les coses des que erc està al govern però hem de mirar una mica més enllà.

    d'entrada cal sincerar-se una mica i posar les cartes (cadascú amb la seua visió) sobre la taula.

    Ciu no vol la independència i no farà res que ens hi porti.

    el que sí que farà és apuntar-se al carro si la tendència que s'evidencia és aquesta, però d'entrada no la vol.

    de fet, per mi, l'actitut sempre ha estat una mica classista en el sentit de voler ser els "amos" de la patria, valedors únics devant l'estat i autoritzats a fer el que calgui i pactar amb qui convingui.

    aquesta ha esta l'oferta durant vora un quart de segle.

    ara en Mas i la seua part del bipartit volen "el dret a decidir", que eufemísticament vol dir molt però concretament vol dir poca cosa.

    per l'altre costat tenim Erc, assemblearis, reclamadors eterns d'una llibertat i d'un camí cap a la independència que quan arriben a manar en coal.lició no són capaços de traduir en excessius canvis.

    a veure, el pacte amb psc+icv és el que havia de ser, no haver-lo fet ens conduia a perpetuar un stablishment que no ens duu enlloc i que només cannibalitza certes idees i certes actituts, la majoria ideals de foto i poc més....

    i si bé és veritat que s'han aconseguit pocs avenços, el fet de normalitzar el país i mostrar que d'altra gent pot manar, i que no és necessari haver nescut aquí per ser president del país, ens compensa i molt....



    ara bé, el futur que ens interessa als que volem un país lliure del tot crec que és senzill, cal continuar dotant de múscul a erc.

    cal fer-ho per què és la manera de que la relació erc/ciu sigui més honesta i de tu a tu i menys d'amo / treballador.



    jo no votaré en blanc, per què tot i que a dia d'avui he tingut decepcions provocades per desencerts d'erc, crec que no votar-los ens acaba deixant en mans de ciu, o sigui a continuar sent el que som, una comunitat autònoma.



    la gent d'icv, amb tot el respecte, no tenen una visió de país clara, a més que per un independentista això de l'estat federal és un absurd doncs internacionalment acabes diluit, i interiorment has de continuar col.laborant amb l'estat i els seus pressupostos.....
  • DESCONFIANÇA-2
    Albert Cortés| Adreça electrònica | dijous, 10 de gener de 2008 | 10:32h


    Un clar exemple recent de desmobilització i indignació amb ERC, es la reunió per actualitzar el pacte tripartit d'ahir. Un altre cop fum i mes fum, tot pura façana i cap acord ni ganes de canviar les coses.

    Amb aquestes actituds de la direcció, el vot blanc o nul pren forma.


  • Per a una Entesa dels Catalans
    Ciutadà | dijous, 10 de gener de 2008 | 10:24h
    Cada vot que rebi el PSC o el PP és un vot contra Catalunya. Com sempre les maquinàries electorals dels partits (els catalans) passen per sobre de les legítimes aspiracions de bona part del nostre poble. Si fossin conseqüents i deixessin els seus càlculs sectaris i partidistes i posessin els interessos dels electors per damunt de tot, haurien de fer un gran coalició electoral o Entesa dels Catalans i a partir d'aquí un front unitari davant Madrid. Un acte de generositat així seria capaç de mobilitzar la gran majoria que vota per inèrcia a un partit, vota en blanc o s'absté.

    Si a les eleccions passades ERC va ser capaç d'agrupar una bona part d'aquest vot (ara no crec que hi estigui en condicions) contra el PP (malgrat que molts encara van votar PSC per allò del vot útil) ara una entesa de forces catalanes contra el PP i el PSOE tindria un efecte multiplicador molt més gran. Ara, l'electoral conscient sap que cal no votar PP però tampoc PSC.
  • DESCONFIANÇA
    Albert Cortés| Adreça electrònica | dijous, 10 de gener de 2008 | 10:07h


    Crec que qualsevol opinió d'Heribert Barrera ha de ser escoltada per la seva llarga experiència.  Tanmateix en aquestes elecciones generales i com s'ha demostrat al llarg dels anys, els grans temes  uneixen PP-PSOE en la seva versió mes centralista i imperialista, les altres forces que es barallen per ser decisives, i poder treure pit amb les engrunes que es pensen haver aconseguit, quan en realitat tots sabem que no es així.  En el tema del vot, treient PP i PSC-PSOE, evidentment partits amb la mateixa versió de Catalunya i que ja sabem on ens volen portar, ICV no acaba d'arrancar amb les seva desorientació federalista, CIU amb un candidat com Duran i un dret a decidir el no saber que, ja sabem que la seva prioritat es recuperar el govern de la Generalitat pactant amb qui sigui i recuperar la seva influencia malmesa, i finalment ERC, crec que si realment es vol començar un pols amb l'Estat la utilitat de tenir mes diputats al Congreso o menys es nul·la com s'ha demostrat tots aquests anys, apart de quatre accions de cara a la galeria, no ens enganyem que res que no ens vulguin donar ho faran. Aquest pols desacomplexat hauria de començar per dir que no es pactara amb cap dels dos partits estatals i denunciar amb contundencia i desacomplexament la demagògia dels dos partits i les lleis antidemocratiques de l'estat, com per exemple la llei de partits o la negació del dret a referèndums.

    De moment el primer pas hauria de ser no assistir a les reunions bilaterals sobre els traspasos de l'estatut i denunciar la verdadera presa de pel per part de l'estat i el total incompliment i nul·la voluntad de complir una llei orgànica que suposadament es d'obligat compliment.

    Vist tot això, el vot blanc o nul es una possibilitat a contemplar per començar aquesta insubmissió amb l'estat i fer veure la desafecció amb els partits que ens haurien de defensar i en realitat no ho fan per por o interes.


  • Convergent que votarà en blanc
    J.Cardona| Adreça electrònica | dijous, 10 de gener de 2008 | 01:42h
    Jo sóc convergent i explico per què votaré en blanc: encara no sé per a què serviria el meu vot -no ho han explicat encara- i no confio gens en el candidat.



    Ja sé que Trias, Molins o Roca Junyet tampoc eren el general Moragues. Als 90 els pactes podien tenir sentit després de les majories absolutes dels socialistes, on calia desbloquejar traspassos i finançament. Ara, però,  vindrà una sentència del TC que amputarà l'estatutet, un pacte PSOE-PP en materia electoral, de lluita contra el terrorisme entre d'altres.



    Molts hem demanat el dret a decidir on hi èrem tots els que votaríem sí en un referèndum d'autodeterminació. Crec que és le moment d'apostar per accions unitàries, mes quan no hi ha cap partit català hegemònic i em sembla clar que ningú es fia del PSC-PSOE.
  • En desacord
    mmmhhhhhhh| Adreça electrònica | dimecres, 9 de gener de 2008 | 19:52h
    Sóc dels que creu que cal votar en blanc, malgrat tinc un munt de dubtes. Havia votat ERC des dels 18 anys, i en tinc 43.

    Discrepo del teu raonament en un punt: les cúpules d'ambdós partits (CiU i Esquerra) s'arrapen als resultats electorals com a ferro roent. Ja estan dient que tot plegat no és mes que una petita crisi de creixement. Els vots en la política de curt termini són com els diners pels empresaris, aire fresc.

    Per altra banda, és evident que ara mateix un pacte CiU i Esquerra no és possible... i potser, ni desitjable. Ara bé, que la dreta i l'esquerra del nostre país no siguin capaços d'entendre's en un mínim de plantajaments nacionals, més enllà del benefici immediat, sense que això afecti a altres pactes o polítiques, només indica que tenim uns dirigents mediocres, que cal substituir com abans millor. Els espanyols s'han entès a Navarra, en el tema de l'aeroport de Barajas, i es segueixen tirant els plats per sobre en temes en els que no perillen els interessos del seu país.

    Si en saps donar una opció que impliqui votar a favor d'ERC, i que el meu vot no afavoreixi a la cúpula dirigent actual del partit, tornaré a votar per ERC. Si no, en blanc.

    • desacord
      Teresa| Adreça electrònica | dijous, 10 de gener de 2008 | 23:19h
      Bona nit, estic en total desacord amb l'opció del vot en blanc i no a favor d'ERC per part de tots aquells que lluitem amb la raó per un estat lliure català. I aquesta afirmació no surt pas del meu cor i fetge sinó del raonament de la situació actual d'ERC, portes enfora i portes endisn. L'actual direcció d'ERC ha mimetitzat les direccions i funcionament de la resta de forces polítiques catalanes, i adoleix, també com la resta de forces catalanes, d'un lideratge fort, és més, s'autoconvençut de la viabilitat política d'una bicefàlia compartida i pactada. I amb la seva ingenuïtat de bona gent d'ERC es pensen que én són els amos. Aquest fet crec que qualsevol militant de base que hagi fet una petiteta anàlisi de la situació ha arribat a la conclusió que l'actual direcció d'ERC no es creu que poguem assolir la independència de Catalunya  en un espai de temps relativament curt. En conseqüència es transforma en una direcció de capitants, davant la qual només entenen dues coses, estàs amb ells i  formes part de les seves files (sobre tot si tens un càrrec ben retribuït generat per la teva militància o per la teva relació personal amb algun dels capitants) o estàs contra ells si goses dir el que en penses (no cal dir que si ets dels que tens el càrrec retribuït més val que callis si el vols mantenir). I això per què passa? Fàcil, han patrimonialitzat l'ideari d'ERC per patrominialitzar la seva cadira i la seva projecció i aspiració política. No estem davant de cap nova situació històrica, és més, la direcció està plasmant l'etern esdevenir dels mediocres quan assoleixen el poder. I és per això que cal votar ERC, perquè potser si que arribaran a patrimonialitzar els seus carrecs, retribucions i cadires  pero mai patrimonialitzaran ERC i el seu ideari. Mai manipularan la militància de base i els independentistes catalans que sempre han estat a l'esquerra de la lliberta, no eliminaran l'assemblearisme (em remeto al darrer Congrès Nacional) ni ens anul.laran per pensar diferent. ERC mantindrà el seu ideari que està dotat de la  la força suficient per mantenir en el seu si tots els moviments que reivindiquen les llibertats, els drets i les il.lusions que s'han perdut pel el camí dels darrers anys i que gosen nomenar com "els renovadors". Per tot això és pel que ERC és  la pedra de toc de l'independentisme català i d'esquerres. No hem de castigar ERC amb un vot contrari al partit, abstenció o nul.litat, hem d'enfortir la nostra representació a través d'ERC i des de dins mateix, amb els instruments que les nostres normes internes ens proporcionen i que sempre poden ser objecte de millora. Estem vivint un moment històric  apassionant en el que la societat catalana es replanteja el que per alguns són  noves i per altres velles reivindicacions com és el dret a l'autodeterminació, un referèndum i la independència. Pocs confiavem fa uns anys en que la societat catalana debatis la qüestió i hi volgues aprofundir, però el cas és que el debat sobre l'autodeterminació i la independència està al carrer, amb totes les contradiccions, perversions i opinions diferents que lògicament han de generar-se, però el debat està obert i encès. Aquest ha de ser el nostre objectiu i per aquest motiu cal que ERC es faci forta, augmenti la representació a Madrid, aconsegueixi un espai electoral superior al d'ara que comprengui tots els votants  decensisats que han generat pels acords PSC i PSOE, CiU i PSOE, inclus els desensisats amb l'actuació d'ERC per recuperar la força que amb la que combatre les errades comeces tan recentment per les forces polítiques catalanes, tenint com eix central la redacció, aprovacio i retallada de l'Estatut, incloent-hi les errades del govern català tripartit del que ERC n'és part activa. Aquest és el meu parer, si ERC és forta, el camí està obert, si ERC es feble, tots enfeblirem. La passió que demostra l'actual direcció pel manteniment del seu estatus s'esmorteirà amb al força del partit dels que se'n creuen els amos. Amb el nostre vot demostrarem que qui ha de manar a ERC som els militants a través dels nostres òrgans de representació que han de ser transparents i no críptics, elitistes i foscos, ells també estan sotmesos als canvis que han d'esdevenir des de les bases que si creiem en l'estat lliure.



      Acabo, encara que Espanya no ens importi, Espanya no ens deixarà en pau i només amb una alta representació independentista i d'esquerres podren plantar-los cara des de dins del seu cor que son Las Cortes, i amb una mica de sort provocar-los algun  infart si l'amic Jaume surt segon per la demarcació de Tarragona, i ara paro que quan agafo el teclat sóc expansiva i ara començaria a ser divertida.



      Salut i visca la Terra !!!!!



      Teresa  

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 261 visites
  • Aquesta setmana: 1249 visites
  • Aquest mes: 2204 visites
  • Des de l'inici: 384089 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 596 visites
  • Aquesta setmana: 3722 visites
  • Aquest mes: 8038 visites
  • Des de l'inici: 811481 visites
Bloc obert el 18 de juliol de 2007

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats