Correu Blocs | VilaWeb.cat
-->
mba4639 | Fira de Frankfurt i vivències a Alemanya | dimecres, 10 d'octubre de 2007 | 06:26h

He llegit el discurs de Quim Monzó en l’acte d’inaugural de la Fira del Llibre a Frankfurt, jo en català i la meva dona en alemany. A mi m’ha agradat per l'originalitat i com a català que conec una mica la cultura catalana. En canvi a la meva dona, no.

Segons ella, què és mig alemanya i ha viscut 20 anys en aquesta terra, els alemanys no estaran molt satisfets pel to poc seriós del discurs malgrat que per educació ho dissimularan. Els alemanys son persones que és prenen la vida seriosament i en el discurs inaugural de la mostra de la Cultura Catalana, no esperen sentir parlar d’un tal Otto Zutz o del senyor Damm. Els assistents a aquest acte, esperen quelcom més seriós i solemne, voldrien haver escoltat més dades de la nostre cultura perquè la cultura catalana encara es molt desconeguda per a ells. La situació anòmala del nostre país fa que la nostra llengua i la nostra cultura no trobin a Alemanya l’aprovació que voldríem.

Fa un parell de dies, a la radio pública alemanya, l’equivalent a la radio Catalunya Cultura, la Deutschlandradio Kultur ha emes un parell de reportatges a on es criticava molt els catalans. Per exemple en un dels reportatges els intel·lectuals alemanys no entenien perquè els escriptors catalans que escriuen en espanyol no han pogut venir a la Fira de Frankfurt.

La idiosincràsia de la mentalitat alemanya alimentada a més a més per la propaganda espanyolista, fa que potser els alemanys vegin els catalans com a xenòfobs i nacionalistes que coaccionen les llibertats dels escriptors catalans que escriuen en una de les llengües universals com és l’espanyol.

Per entendre aquesta mentalitat és important tenir present què els alemanys han patit molt per culpa del nacionalisme i que per això per a ells no hi ha rés pitjor que un nacionalista...

 

(continua)



El primer reportatge de la radio tractava del nou partit que han creat els de Basta Ya! amb Fernando Sabater i Rosa Diez com a caps visibles. El reportatge deixava molt bé al nou partit en front del PSOE del Zapatero que segons el reportatge era massa dèbil perquè tenia que pactar amb els separatistes catalans. Respecte a la proposta del referèndum al País Basc, deia que havia el perill que malgrat aquesta proposta tan forassenyada, que Ibarretxe podes tornar a guanyar les eleccions gràcies què era d’un partit nacionalista de dretes. Pels alemanys dir algú de nacionalista de dretes és com dir que ets quasi nazi.

L’altre més que un reportatge era una tertúlia literària sobre la Fira del Llibre a Frankfurt a on es criticava per no haver aconseguit que vinguessin els escriptors catalans que escriuen en espanyol en la mostra de la Cultura Catalana. Els catalans no sortien tampoc ben parats per aquest fet. Per aquells tertulians alemanys, la Cultura Catalana és tant la que fan els escriptors que escriuen en castellà a Catalunya com la que fan els escriptors que escriuen en català. Per aquell tertulians l’espanyol és la llengua oficial a Catalunya igual que el català i no entenien com és possible que un govern, en aquest cas el Govern de la Generalitat, ha permés el que ells consideren una discriminació en vers els escriptors catalans que escriuen en espanyol. Es va preguntar qui en formava part d’aquest govern, concretament com a responsable d’organitzar aquesta mostra i va sortir el nom d’Esquerra Republicana de Catalunya. El moderador va dir que Esquerra era com un partit nacionalista d’esquerres, cosa que va estranyar a la resta dels tertulians, com podia ser que existís un partit nacionalista que no fos de dreta!.

El nacionalisme pels alemanys es quasi sinònim d’extrema dreta o de nazisme. Pels alemanys és incompatible ser d’esquerres i nacionalistes.

Per intentar trobar-hi una lògica un tertulià va comentar que potser partits com Esquerra era la conseqüència de l’opressió de la dictadura d’en Franco. La tertúlia literària en la ràdio publica Alemanya en relació a la mostra de Cultura Catalana de la Fira del Llibre a Frankfurt donava a entendre que en aquesta mostra era potser només representada la part més folklòrica (nacionalista i per tant extremista) de la cultura que es fa a Catalunya.

Per acabar d’adobar, surt una tertuliana alemanya que era experta en literatura d’hispanoàmerica, què diu: A Paraguai hi ha dues llengües oficials, l’espanyol i el guaraní, i seria del tot incomprensible que si un dia Paraguai organitza una mostra de la cultura Paraguaiana, que només es mostrés els escriptors que escriuen en guaraní i no en espanyol!

El català i el guaraní a ulls d’aquests intel·lectuals Alemanys son llengües comparables.

Ha quedat clar!

Ni Frankfurt ni hòsties, si no aconseguim aviat que el català sigui l’única llengua oficial d’un Estat Europeu , el català igual que el guaraní està condemnat a ser només la llengua vehicular dels indígenes pel grat dels turistes i d’algun estudiós de llengües en via d’extinció
Comentaris: 20
  • Que provin la psicoanàlisi.
    Roger | divendres, 12 d'octubre de 2007 | 21:37h
    Els alemanys haurien de començar a superar el seu nazisme, encara el duen a l'inconscient. Pregunteu a un alemany si permetria que Alemanya perdés la sobirania en favor d'una nació estrangera. Pel que podem llegir als seus mitjans de comunicació tots estarien encantats que passés això i qui s'hi oposés seria un nacionalista d'extrema dreta o sigui "nazi". Vosaltres us ho creieu? Seria ridícul. Una altra qüestió: la fira de Frankfurt és una fira internacional, el que pensin els ciutadans alemanys sobre el que passa a la fira és totalment irrellevant.
    • Si, Si, No
      mba4639 | dissabte, 13 d'octubre de 2007 | 02:01h
      Si que els Alemanys haurien de començar a superar el seu nazisme, però és que no ho volen per no tornar a caure en el mateix parany. El poble alemany per tradició i per cultura, és un poble disciplinat que segueix les ordres sense pensar i també som d'entrada molt xivatos cap a l'autoritat. Això no treu que et pots trobat alemanys súper collonuts i ben parits, però en general son així.
      Si a l'exemple que fas, estic totalment d'acord.
      Respecte a que és una fira internacional, si que ho és, però els Alemanys son molt bon lectors i compren molt disciplinadament els llibres que son recomanats i per això es fa la fira a Frankfurt i no a Paris o Milà o a Londres.
      Si els catalans aconseguim que els alemanys ens mirin amb estimació, tenim molt de guanyat per el reconeixement com a nació dins d'Europa, sinó pregunta als nous països europeus que la majoria van ser reconeguts i recolzats per Alemanya i no per Anglaterra o França


  • No serà que no entenen el significat de catalanismé?
    Jordi Carbonell | divendres, 12 d'octubre de 2007 | 20:52h

    El que jo penso,evidentment des de Catalunya, i mirant totes les entrevistes que fan en els alemanys d'aquí i d'allà,es que el concepte de nacionalisme esta més relacionat amb l'extrema dreta i el nazisme,que no pas amb el que significa catalanisme.
    Per tant espero que aquesta setmana de Frankfurt serveixi per fer pedagogia entre els intel·lectuals alemanys.
    Per cert, veig que no soc l'únic que rep comentaris feixistes.

    • Potser la clau està en només fer servir catalanisme
      mba4639 | dissabte, 13 d'octubre de 2007 | 01:52h
      en contra de nacionalisme o sobiranisme o independentistes...etc

      Tenim un exemple amb Israel, fou el sionisme el que lluitant contra els feixisme i colonialisme Anglès va aconseguir crear l'estat de Israel. Ara el podran criticar de que estan fent servir mètodes feixistes amb els palestins, però quan varen lluitar per aconseguir la creació de l'estat de Israel, tota l'esquerra no comunista els tenia com un referent a seguir amb els seus models de cooperatives o els kibutz.

      Jo també crec que la fira servirà per fer pedagogia, però també per a alguns que faran la màxima propaganda per així justificar-se cara l'electorat i els seus militants. --)


  • ¿Aún necesitais mas pruebas?
    Kropotkin| Adreça electrònica | divendres, 12 d'octubre de 2007 | 19:55h
    Muy bien, todo el mundo se equivoca menos los nazioanistas catalanes. Vosotros teneis la verdad y ni el resto de los españoles ni los alemanes tienen ni idea de nada. Como conclusión: si no se impone el monolingüismo en catalán por narices entonces nada. Asi que a imponer dictatorialmente las ideas de una parte de los catalanes (ni siquiera la mayoria) al resto y punto, como en los buenos tiempos de franquismo.
    ¿Asi quereis construir una nación democratica e independiente? Mas bien os estais situando en la extrema derecha de siempre, aunque hableis en catalán. En Frankfurt habeis hecho el ridiculo como lo hareis en cualquier otra parte con un minimo de tradición democrática.

    Aún estais a tiempo de quedaros dentro de la democracia y de dejar de hacer el ridiculo a escala mundial.
    • Moltes gràcies per la visió, però...
      mba4639 | dissabte, 13 d'octubre de 2007 | 01:44h
      t'he esborrat els demes comentaris perquè amb un ja has tingut més que suficient
      per a manifestar com és el teu punt de vista respecte a nosaltres. Moltes
      gràcies per la teva aportació.
      • Democracia nacionalista
        Kropotkin| Adreça electrònica | dissabte, 13 d'octubre de 2007 | 17:07h
        Esto que haces es lo que se conoce como democracia orgánica. Borra el resto tambien si eso os sirve para dormir mas tranquilos. No hay problema. Ya nos conocemos todos en la democracia orgánica catalana.

        Muchas gracias.

        • Intel·ligència
          Rosa| Adreça electrònica | diumenge, 14 d'octubre de 2007 | 15:29h

          Contra el Feixisme, intel·ligència. Contra la intolerància, més intel·ligència. I als pobres d’esperit, pena...

  • Una mes
    Antoni| Adreça electrònica | divendres, 12 d'octubre de 2007 | 21:46h
    Woody Allen, va dir que un nacionalsocialista Alemany, era una persona que quan escoltava musica de Bach, l'hi entraven ganes d'envair Polònia. El Problema, està en que els Catalans, som els Polacs.
    • Wagner, no Bach
      Rpg| Adreça electrònica | dilluns, 15 d'octubre de 2007 | 07:19h

      La frase és de Woody Allen. I va fer referència a la música de WAGNER, música preferida del dictador i que per ell reflectia el veritable esperit alemany. Escoltar Bach és tota una altra cosa...
  • Molt bona!
    mba4639 | dissabte, 13 d'octubre de 2007 | 01:36h
    l'explicaré als meus amics alemanys!, o potser que no, perquè això dels nazis encara aquí es tabú
  • Hola,
    Marc| Adreça electrònica | divendres, 12 d'octubre de 2007 | 19:08h
    Jo he sentit i llegit visions diferents de la que té la teva dona. He sentit que a Alemanya hi ha hagut comentaris positius respecte del discurs del Monzó, precisament perquè va ser original i no va dedicar-se a cantar les excel·lències i magnificències de la nostra literatura. És paradoxal: un discurs que és l'antítesi de la proclama nacionalista i que fa servir l'humor per distanciar-se de tot una mica, i ens acusen de nacionalistes.

    Un dels reptes pendents que tenim com a país que vol ser lliure és començar a explicar a fora qui som i en què consisteix el nostre nacionalisme.


    Salut.
    • Si sempre em de fer pedagogia
      mba4639 | dissabte, 13 d'octubre de 2007 | 01:34h
      Sempre sense parar, però sense passar-nos sinó perdem la credibilitat i passem a ser un mers fanàtics.

      S'ha d'esser natural, sense sempre repetint-te i defenent la teva personalitat com a català.

      El problema és que els espanyols o francesos no tenen que fer aquesta feina perquè quasi tothom en el mon sap con son països i que tenen una cultura, mentre que nosaltres som uns grans ignorats en el millor dels casos.

      Respecte al discurs d'en Quim Monzó, personalment me h'agradat, però la meva dona potser perquè els coneix millor, ha pensat que faltaria ser menys original i aprofitar l'ocasió per fer pedagogia. A part que algunes expressions com la del repartidor del butà, son del tot incomprensibles pels Alemanys perquè no tenen butà. --)
  • Clar que el guaraní i el català són llengües comparables
    Ximi| Adreça electrònica | divendres, 12 d'octubre de 2007 | 18:06h
    No seràs d'aquests que creuen en la superioritat d'unes llengües sobre altres, no? Et molesta que els alemanys menyspreïn, segons tu, el català, i en canvi tu no tens cap problema en menysprear el guaraní? Potser hi ha un complex de superioritat que s'ha d'analitzar.
    • Si i no
      mba4639 | dissabte, 13 d'octubre de 2007 | 01:24h
      Tens raó i no!, Tens raó quan dius que cap llengua és superior a l'altre, però al que jo em referia era en el context d'una fira del Llibre, a on es convida un país, en aquest cas Catalunya. Per això la situació del guaraní respecte al català no es pot comparar si parlem de literatura que és del que es tracta en aquesta fira.

      El problema del "lio" mental dels Alemanys és que ells conviden un país i com els Països Catalans encara no existeixen com a país, han convidat a la Cultura Catalana i és aquí a on comença tot el "cacao" mental dels alemanys.

  • Frankfurt
    Rosa| Adreça electrònica | divendres, 12 d'octubre de 2007 | 10:03h
    Faig una reflexió: Qui paga tot el desplegament de mitjans de comunicació, hotels, viatges i divertiments inclosos? A TV3, sembla que no passi res mes que la fira de Frankfurt. Vull pensar que com que estem convidats, paguen els Alemanys, però si surten dels pressupostos del govern Català, mes val que pleguem. Mes de la meitat del govern esta a Frankfurt, al capdavant el President del Ramon Llull, amb aquest tens la gresca assegurada. Diuen que per la Cultura no s’han d’escatimar diners, però encara hi ha escoles prefabricades, falten mestres i professors arreu de Catalunya. I dons, com ho farem, senyor conseller d’ensenyament Maragall i senyor president de l’institut Ramon Llull, Josep Bargallo? Visca la disbauxa que la casa es gran. Com ens han de prendre en serio, si la delegació Catalana sembla La Feria de Abril. Amb tota la comparsa pel darrera o pel davant. Salut a tots els Alemanys que segur que n’hi ha que pensen el mateix que jo.
    • És què el tripartit i sobretot ERC necessita urgentament justificar el pacte de govern
      mba4639 | divendres, 12 d'octubre de 2007 | 11:22h

      i aquesta fira, es l'excusa perfecte per justificar tot el demés.

      Però aquí a Alemanya esta passant desapercebuda i fins ara tot el que hem sentit a la radio (en espera aquesta nit al canal de tele Arte que fan un programa especial al respecte) han estat crítiques contra els catalanistes tal com reflecteixo en el meu bloc.

      La projecció és necessària però aquesta ha d'esser constant i no esperar que fires com aquesta ens salvi la temporada.

  • Quanta raó tens.
    Antoni| Adreça electrònica | dijous, 11 d'octubre de 2007 | 17:49h

    Quanta raó tens, Manel. Des de la distància, i en aquest cas des de la proximitat de Frankfurt, es veuen les coses molt més clares. Gràcies pels teus raonaments tant encertats.

    Salut

    • Espero e vostre feedback sempre, perquè sino em sento sol
      mba4639 | dijous, 11 d'octubre de 2007 | 21:37h

      jo puc veure algunes coses, i les diré, però necessito la vostre reacció perquè a vegades penso que només son mal pensaments o pensaments degut a la meva enyorança de Catalunya.

      gràcies Antoni, ens veiem el dissabte a l'auditori
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats


Categories

  • Tot el relatiu a les activitats de 10mill. Des de Brussel·les, la ILP i ara Ginebra (8.5.2010)
  • Històries i anècdotes que m'han passat mentre vaig ser President de la Secció Local de Malgrat de Mar des del 1994 fins 1999
  • Tots els blocs adherits a aquesta xarxa som blocaires catalans que, des de la nostra llibertat de criteri, pensament i opinió, lluitem per una terra lliure i pròspera. Considerem que el règim polític del govern tripartit ha esdevingut una autèntica plaga insofrible i immerescuda que pateix la nostra nació.
  • Arxiu dels articles publicats al Bloc Gran del Sobiranisme
  • Noticies sobre els darrers descobriments en ciència i salut
  • Articles del blog "Des de les germanies" del diari ara.cat, a on explico les meves impressions d'un immigrat català a Alemanya
  • Tota la informació relacionada amb la meva experiència a la Fira del llibre 2007 a Frankfurt i les vivències a Alemanya
  • Temes personals
  • La meva opinió sobre la política
  • Articles relacionats amb el canvi que comportarà les noves tecnologies a la política
  • Trucs per programar i maquetejar el nostre bloc
  • Tots els articles referens al Referèndum d'autodeterminació del 2014
  • Articles relacionats amb Reagrupament Independentista

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Entra la teva adreça de correu:

Delivered by FeedBurner

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Últims 40 canvis

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 98 visites
  • Aquesta setmana: 919 visites
  • Aquest mes: 3652 visites
  • Des de l'inici: 220659 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 269 visites
  • Aquesta setmana: 1963 visites
  • Aquest mes: 7462 visites
  • Des de l'inici: 294335 visites