VilaWeb.cat
jaumefabrega | Vida pràctica | dijous, 4 d'octubre de 2007 | 09:16h

Anar al mercat urbà és tota una experiència sensorial.


EL MERCAT, ESPAI DE VIDA 
El mercat urbà cobert- o a l’ aire lliure, encara més universal- és uns institució fonamental, tant des del punt de vista culinari com cívic i convivencial. Històricament, fonamenta una "consciència ciutadana":Vic, Mercadal, Prades, Banyoles, Vilafranca del Penedès, Granollers, Barcelona, Maó, València.El mostassaf, un càrrec medieval  destinat a vetllar pesos i mesures, qualitats i fraus, en demostra la importància que ja tenia antigament a la Corona d’ Aragó, al que després serien els Països Catalans.
Olors, colors, sons, comunicació: el mercat és una festa dels sentis. I un escenari de pel.lícula. Com imaginar la Rambla i Barcelona- sense la Boqueria, espai de totes les mirades i tots els flaixos?. I de tots els desitjos del palada. Qui no ha sentit parlar del famós Pinotxo on, de forma real i literal, s’ hi fa “cuina de mercat”?. I qui no ha sentit parlar de Ramon Cabau i d’ altres restauradors que el freqüentaven.
El mercat és una institució ciutadana, una tipologia urbana i una obra d' art, que va més enllà del funcionalisme , tal com ha explicat Oriol Bohigas. Urbanísticament i arquitectònicament segueixen Cerdà, la Renaixença, el Classicisme i el Modernisme. I també la modernitat, com veiem en l’ actual fase de renovació de què han estat subjectes- Santa Caterina, Sant Josep o Boqueria (1840) etc.-. Barcelona, en efecte, ofereix el conjunt europeu més important, 41 mercats:Santa Caterina (1842),Born (1874), Ninot,St. Antoni (1872; de pròxima remodelació) la Concepció. No oblidem tampoc València- el mercat Central es presenta com el primer d’ Europa-, Tarragona,Tortosa, Girona, Maó o Carlet. Un país sense mercats, seria un país sense menys colors. Incloent els de al diversitat i de l’ emigració, que ara també hi tenen el seu lloc. El mercat també esdevé un soc, un “mercadillo”  o una botiga japonesa, al costat de les parades amb productes tradicionals i de tota la vida: fruites i verdures, carns i menuts, bolets  i herbes, fruits secs i embotits. Anar al mercat és tot un espectacle multisensorial: per als ulls, les orelles o el nas.
Comentaris: 1
  • mercat de Banyoles
    perladeriu | divendres, 7 de maig de 2010 | 09:28h
    Des de la parada estant recolzo la teva opinió. Banyoles, autocton, parada de granel ecologic. Sento passió pels mercats.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats