Correu Blocs | VilaWeb.cat
xaviermir | ICV | diumenge, 30 de setembre de 2007 | 20:35h

El secretari general d'Iniciativa per Catalunya Verds ha publicat un parell d'apunts al seu bloc que m'agradaria comentar en una nova carta oberta. Aquesta modalitat d'apunt, la carta oberta, es basa en les possibilitats que ofereixen els blocs d'obtenir comunicació directa, d'obrir debats amb persones que també tenen bloc. En algunes ocasions ha estat possible perquè l'interlocutor ha tingut l'amabilitat d'avenir-s'hi. Però sempre hi ha qui no respon, sempre hi ha qui evita el debat amb un que, a part de blocaire, no és res més amb pes social o polític. Esperem que aquest nou intent sigui afortunat.


Dissabte 29 de setembre, Guillot publicava l'apunt “La demagògia republicanista, la fiscalia inoportuna i la manipulació política”, que començava així: “Ser republicà no vol dir, ni cremar fotos del rei ni apuntar-se a un bombardeig, com fan alguns, autoinculpant-se de cremar fotos del Borbó. Crec que una pràctica republicanista és perfectament compatible amb el mínim respecte que es mereix el cap d’estat del nostre ordenament constitucional, que és el rei.” És evident que per ser republicà no cal cremar fotos del rei. No discutirem això perquè és bàsic. En canvi, jo no seria tan contundent a l'hora de menystenir un mecanisme de solidarització com és l'autoinculpació. Si algú és acusat injustament d'alguna cosa, sigui la crema d'una foto o qualsevol altra acció que topa amb una legislació més que qüestionable, l'autoinculpació és un mecanisme que permet convertir un cas puntual en un paradigma, un problema individual en un problema col·lectiu. Com que Guillot mateix mostra el seu desacord amb la llei (“Amb tot, si alguns patriotes alegres i combatius, es veuen amb la urgència de cremar un retrat del rei o qualsevol bandera, tampoc no hauria de passar res.”), entenc que té pensada alguna alternativa per fer pressió social perquè aquesta llei canviï si no és partidari de solidaritzar-se via autoinculpació. Si no té res pensat, si no proposa una actuació alternativa, ens veiem obligats a secundar les propostes que hi ha en curs.

Entre els dos fragments que acabo de citar hi ha una frase que també voldria comentar: “I no està de més recordar que la defensa de la república passa, abans que res, per la defensa dels valors republicans, com són els de la democràcia , la tolerància…” Els punts suspensius encotillen, per desgràcia, el que podia haver estat un desglossament dels valors republicans. Però em quedo amb els dos que dóna. Si parlem de democràcia, hem de dir que aquest cap d'estat no l'ha triat ningú, com tampoc triarà ningú el seu fill el dia que el succeeixi en el títol si és que això arriba a passar. Si la democràcia és un valor, que ens preguntin si estem d'acord que una part considerable dels nostres impostos (que per cert no podem saber quina; es veu que no hi tenim dret) vagi a parar a la monarquia. El segon valor republicà segons Guillot és la tolerància. I la meva opinió és que aquest valor només és possible des de la igualtat de condicions. Entenguem-nos. El senyor Joan Carles de Borbó seria una persona com qualsevol altra a la qual segurament jo no m'hauria referit mai de la vida. Però és en la seva condició de monarca i cap d'estat que m'hi refereixo. I en aquesta condició seva no hi ha una relació d'gual a igual. Ell pot mentir públicament com ha fet (dient que el castellà no ha estat mai imposat a ningú), que té total impunitat. Pot infringir la llei, perquè té immunitat. Si jo denuncio que menteix, a qui jutjaran és a mi. Estem moralment obligats a ser tolerants amb qui ens imposa aquesta desigualtat?

I passant ara a un altre apunt, Guillot reprodueix al seu bloc l'article que va publicar a El País el passat 18 de setembre: “Ni centralismo ni independentismo: federalismo”. El títol de l'article ja demostra la intenció de situar-se al centre, entre dues opcions que es presenten com a radicals. Guillot denuncia en altres apunts seus la manipulació que fan alguns mitjans, però no s'adona (no?) que ell també cau en aquest parany. Guillot tendeix a tractar amb molt poc respecte i amb molt poca tolerància l'opció d'un estat propi. Fixeu-vos en aquestes paraules: “Se ha encumbrado como puntos de referencia a magistrados convertidos ahora al independentismo y a profesores universitarios que se preguntan en público si la creación del ejército catalán debe ser anterior o posterior al referéndum por la independencia. Deberíamos considerar la posibilidad de vincular el debate público en Cataluña a la realidad.” Per tant, presenta el debat sobre la independència com un debat desvinculat de la realitat, cosa que no és certa. Segons el darrer baròmetre d'opinió política (juliol de 2007 – pregunta 28), només un 37,3% dels enquestats opina que Catalunya hauria de ser el que és, una comunitat autònoma d'Espanya. En canvi, el 34% creu que Catalunya hauria de ser un estat dins d'una Espanya federal (que diria que és l'opció que defensa Guillot, tot i que no queda clar i potser aniria bé que ho expliqués) i el 16,9%, un estat independent. Deixem de banda que aquestes dues darreres opcions sumen el 50,9% i que això és majoria absoluta. Posem-ho més fàcil i centrem-nos només en aquest 16,9%: no és un percentatge prou significatiu per considerar que forma part de la realitat?

Per no malinterpretar les paraules de Guillot, remeto el lector d'aquest apunt al text original: “Parece no haber nada entre el independentismo de unos y el centralismo de los otros, aunque diríase que es justamente en esta franja intermedia donde nos concentramos el grueso de la población, de los partidos políticos y de las organizaciones sociales. Los federalistas, existir, existimos, pero nos cuesta mucho aparecer.” És cert que una bona part de la població catalana conserva la voluntat d'un model federal per a l'Estat espanyol i que aquesta voluntat comprèn diversos matisos. Però també és cert que hi ha molta confusió entre federalisme i confederalisme. I la cosa més certa és que ni un model ni l'altre funcionen si a l'altra banda no hi ha interlocutor. L'Estat ha tingut l'oportunitat de canviar de model precisament arran de les reformes estatutàries i no ho ha fet. Davant d'aquesta realitat, continuar apostant per un federalisme no correspost és una actitud política poc encoratjadora i molt més arriscada que l'objectiu d'un estat propi, ja que tots els esforços que s'hi destinin poden quedar en la via morta, sense correspondència per part de l'Estat que es vol federal. Amb tot, és evident que qui ho vulgui defensar ho ha de poder fer. I en aquest punt arribem al moll de l'os.

Guillot ha assegurat aquest diumenge a Lleida que l'independentisme tampoc és la solució. És lògic que els representants polítics dels diferents grups proposin solucions diferents. Forma part del joc democràtic que cadascú expliqui i defensi la seva. Però resulta que quan algú proposa una consulta per decidir l'estatus polític, per veure quin suport tenen aquestes diverses opcions, la centralista, la federalista o la independentista, des d'ICV es posen al costat no pas dels principis democràtics, sinó del centralisme que ho vol impedir. Aquesta consulta democràtica l'han de poder fer al País Basc i l'hem de poder fer nosaltres. I que cadascú defensi les seves posicions i respecti la voluntat expressada a les urnes. En tot cas, quan ens hagin de demanar el suport per a un projecte federalista que Espanya rebutja, ja tindrem ocasió d'explicar-los que l'única manera de forçar aquesta federació és a través d'un estat propi, lliurement federat si així ho volgués la majoria. I si no, ens federem directament amb la Unió Europea. Guillot pot no estar-hi d'acord, però això no ha de portar-lo a impedir la celebració de la consulta perquè això és atemptar contra els principis que ell mateix defensa.

Comentaris: 9
  • Regla matemàtica
    moments | dimecres, 3 d'octubre de 2007 | 13:00h
    L'independentisme i defensa del dret a l'autodeterminació per part d'ICV és directament proporcional a la llunyania del país on s'ha d'exercir.
    Per tant, si la llunyania del país és 0, la seva defensa del dret a l'autodeterminació és 0 també.

  • sempre igual.
    mateix | dilluns, 1 d'octubre de 2007 | 00:38h
    La democràcia és un valor superior al de la Constitució. En el moment que et bases en la Constitució per aturar la democràcia, estàs matant la democràcia i estàs convertint la Constitució en paper mullat.
    De fet és més simple. Els que es diuen demòcrates en aquest país són constitucionals i prou, no saben el que és la democràcia perquè són els privilegiats d'aquest immens muntatge que anomenen democràcia. Els d'Iniciativa són una colla d'hipòcrites vividors i ja és hora que els posin al seu lloc els vots, és a dir en el no-res.

  • Apunt sobre el federalisme d'ICV
    Felip | diumenge, 30 de setembre de 2007 | 23:47h
    Tot i estar d'acord amb el que diu, considero que cal ser una mica més cru amb el federalisme espanyol actual d'ICV. Ser federalista espanyol avui des de Catalunya no és només una "actitud poc encoratjadora", sinó que l'evident inviabilitat del projecte per falta de "partenaire" el converteix en una forma especialment covarda de defensar el statu quo. En comptes de defensar l'estructura política actual es defensa un projecte que se sap condemnat al fracàs perpetu. El resultat és el mateix, però la forma de defensar la situació actual et permet desresponsabilitzar-te'n: "nosaltres ja ho canviaríem, però és que no volen...". És una actitud antipolítica i, en el fons, cínica.
    • Que cert és
      Jack Monterey | dimecres, 3 d'octubre de 2007 | 03:47h

      Sí senyor, Felip, d'això en dic jo clarividència. La trobo una anàlisi molt il·luminadora aquesta.

  • Solidaritat
    xaviermir | diumenge, 30 de setembre de 2007 | 23:02h

    Tot i que evidentment no retiro ni un mot de tot el que he escrit i que m'agradaria molt llegir algun tipus de rèplica, assabentat d'aquesta
    notícia

    que publica Vilaweb em solidaritzo amb els amics d'ICV i condemno tota acció violenta.

  • ICV: un partit d'ordre
    Pere B.| Adreça electrònica | diumenge, 30 de setembre de 2007 | 22:34h

    Els d'ICV són hereus d'aquell discurs tan tronat, tan del segle XX, que creu en la superioritat moral i intel·lectual de l'esquerra (la de debò, perquè ens entenguem). Tant se'l creuen, aquest discurs, que en Saura es permet el luxe de donar lliçons al lehendakari Ibarretxe, i li aconsella que retiri el seu pla democràtic que permetrà als bascos decidir lliurement el seu futur.

    L'actuació d'ICV en aquest afer (i en algun altre) és patètica. Més que l'esquerra alternativa, els d'ICV són l'esquerra apoltronada. De debò que sí.

    P.D. No cal ni dir que condemno tot acte violent contra persones i béns. La crítica contra els adversaris polítics s'ha de fer de forma pacífica i raonada. 

    • ...
      carles | dilluns, 1 d'octubre de 2007 | 00:03h

      ...sempre que qui ostenta el legítim monopoli de la força en faci un ús adequat.

  • Totalment d'acord
    Bixo | diumenge, 30 de setembre de 2007 | 22:24h
    Doncs no puc estar més d'acord amb totes les rèpliques que fas a en Guillot. Només una coseta pel que fa al tema de la monarquia; m'agradaria comentar una sensació que suposo que tots i totes hem tingut aquests dies. I és que trobo que es un tema que amb una mica d'organització i de ganes, podem muntar-ne una de ben grossa. Sembla que la gent en té ganes, no? D'antimonàrquics, per sort, en trobem sota qualsevol bandera i sota diversos colors polítics. Potser és l'hora d'agrupar-nos tots.
    • ...
      carles | dilluns, 1 d'octubre de 2007 | 00:04h

      Com tot, cal moure's. Si algú es mulla i s'hi implica sense sectarismes, ben segur que qualla.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 85 visites
  • Aquesta setmana: 704 visites
  • Aquest mes: 2803 visites
  • Des de l'inici: 542804 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 734 visites
  • Aquesta setmana: 5837 visites
  • Aquest mes: 19439 visites
  • Des de l'inici: 1202256 visites

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats