VilaWeb.cat
pereblasco | Política i polítics | divendres, 18 de maig de 2007 | 13:32h

Els que solen abusar tant d’un mot (ecològic) com de l'altre (sostenible) i ambdós els usen en va,  acostumen també a confondre'ls i a barrejar-los.

D'aquí que el candidat de CIU a l'Ajuntament de Lleida es mostrés davant la premsa molt cofoi exhibint el vehicle "ecològic" que usarà durant la campanya: un toyota prius.

Però ignora (?) que usar un toyota prius per moure's per Lleida durant la campanya (i fora de campanya, és clar) no és sostenible?


En efecte, la sostenibilitat està renyida, entra en contradicció amb l'ús d'un vehicle com el toyota prius (malgrat que és un vehicle menys contaminant que altres) perquè:

a) El toyota prius val 26.000 € i això xoca brutalment amb l'ètica de la sostenibilitat de la que emana el principi de la universalització de la conductes en virtut del qual només és sostenible aquell comportament, aquell consum, aquell ús que sigui universalitzable, que pogués estar a l'abast de tothom. I no parlo tant del preu (que naturalment també) sinó de les despesa de materials, d'energia esmerçada en la producció, del consum de combustibles sòlids... etc... que són inherents a la figura de l'automòbil, a aquest símbol d'una manera de viure que és, naturalment, insostenible perquè no és universalitzable.

b) Però, a més, l'ús d'un vehicle (al marge de les anteriors consideracions) per a consum exclusiu d’un candidat que només ha de moure's per la ciutat de Lleida, és també palesament insostenible des de l'òptica de la mobilitat. I no calen més comentaris. El transport públic, la bicicleta o caminar (les tres coses per si mateixes o hàbilment combinades són ben possibles a la ciutat de Lleida) són les úniques alternatives de mobilitat sostenible a la ciutat.

Em direu que tots els candidats fan anar cotxe. I segurament és ben cert... però de moment cap altra ha fet el fatxenda lluint un cotxe "ecològic" que, a banda de que molts pocs ciutadans se'l poden comprar, consagraria, de generalitzar-se, una manera insostenible de moure's per la ciutat.

 Posiblement el candidat de CIU s'hagi deixat portar per les recomanacions que l'Al Gore fa al final de la lamentable pelicula "Una veritat incòmoda" en que quan anuncia que "hi ha solució" de entre les coses que proposa és l'ús de vehicles hibrids.

Lamentable la película (que no és més que una estrategia de distració dels vertaders problemes) però esfereidor el final perquè la seva tendenciositat (a banda de les seves falsedats) és (mai millor dit) de película.

 

Comentaris: 3
  • Cotxes híbrids i més mesures
    andreutb | divendres, 18 de maig de 2007 | 13:55h
    Hi ha molts cotxes pel carrer igual o més cars que el Toyota Prius. Almenys aquest contamina la meitat. Considero pitjor els polítics que et volen convèncer que vagis en bicicleta metre ells es mouen amb cotxe oficial i xofer. En un d'aquells "dies sense cotxes" el sr. Joan Clos, llavors alcalde de Barcelona, va anar amb cotxe a Catalunya Ràdio a fer una entrevista sobre el tema.
    El que sí que haurien de fer els polítics és muntar els impostos -sobre el consumidor i sobre la fabricació i comercialització- de manera que els cotxes híbrids sortissin més barats que els de gasolina o gasoil. A banda de moltes altres mesures ben factibles com la generalització de les energies alternatives,  la potenciació dels transports públics, l'ús de vehicles elèctrics per als serveis i transports urbans, etc.... Que ja serà prou difícil perquè al gran capital (elèctriques, petrolieres) no els fa cap gràcia. Caldrà doncs que empenyem fort.
    La gent no vol, i sovint no pot, renunciar a la mobilitat. La política ha de partir de la realitat (sinó caus en la prèdica estèril) i del respecte als individus.


    • lo ecològic no és sempre sostenible
      pereblasco | dissabte, 26 de maig de 2007 | 19:04h

      Estic ben d'acord amb tu en tot els que dius. En realitat la meva intenció és la de fer veure que una cosa és lo ecològic i una altra lo sostenible (tinc algunes entrades en que veuràs que miro d'aprofundir en això) perquè és molt fàcil, de vegades, vendre les coses com "ecològiques" (lo ecològic s'ha apoderat del mercat) però sovint aquestes coses no son sostenibles. Suposo que estàs d'acord amb jo en que l'ús del cotxe és intrínsecament insostenible, malgrat que, com dius, no podem demanar a la gent que hi prescindeixi, sinó treballar per les alternatives de mobilitat sostenibles. Jo mateix, a l'Ajuntament de Lleida, uso un toyota prius per a aquells desplaçaments que no puc evitar, però entenc que ni jo ni un candidat en campanya podem "lluir-lo" com a paradigma de la sostenibilitat ni de la mobilitat urbana (ni pel preu, al que naturalment no hi pot accedir tothom, ni pel que suposa de model equivocat de mobilitat a la ciutat).

      T'agraeixo el comentari (que he tardat una mica a respondre a causa de la feina i del període electoral en que hem estat immersos) i tan aviat com pugui entraré al teu bloc per llegir les entrades de les que em parles en un altra comentari que em fas del que ja en  parlarem. Salut.

      Ah!, absolutament d'acord amb tu en que cal incentivar fiscalment l'ús de vehicles menys contaminants. Absolutament d'acord i em plau dir-te que ja estic treballant en un esborrany de text per a que algun diputat del meu partit pugui presentar una proposició al Parlament en aquest sentit (conscient, però, de que serà un tema molt difícil de dur endavant). Fins un altra.

      • ?
        Anònim | divendres, 13 de juny de 2008 | 18:11h
        Estic d'acord amb algunes coses que dieu, però perdoneu, no pel que dieu del preu.... No desviem l'atenció per branques que no toquen. Des de quan un cotxe és accessible a tothom pel preu? o és que hi ha cotxes que els regalen?
        Ben bé, això és criticar per criticar!

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

  • Reflexions personals sobre el bloc, el que diu la gent i com veig algunes coses del dia a dia que em plau comentar
  • Articles i comentaris d'actualitat sobre el que està pasant al voltant de la ecologia i de la política (termes que, probablement, son redundants)
  • Aportacions per reactivar el debat sobre el posicionament nacionalista d'ICV.
  • Reflexions i comentaris a l'actualitat sobre el debat al voltant del concepte de la seguretat ciutadana
  • Els homes violeta són aquells que veuen en la masculinitat tradicional un obstacle en la lluita per a la equitat de genere
  • Articles, informacions i noticies sobre la tasca de recuperació de la memoria democràtica que es du a terme des del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació
  • Comentaris d'actualitat sobre temes polítics i sobre actuacions dels polítics i de les polítiques
  • Probablement un dels més greus problemes de la nostra societat i probablement un dels més fàcilment solucionables
  • De què parlem quan parlem de sostenibilitat?(Col.leció de textos, articles i altres documents en els que intento precisar l'abast del concepte)

Últims 40 canvis

Arxiu

« Setembre 2010 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats