VilaWeb.cat
frechina | dimecres, 18 d'abril de 2007 | 17:53h
Feliu Ventura és el màxim exponent a casa nostra d’una forma de cançó d’autor que està rehabilitant el gènere sense renunciar a alguns dels seus trets fundacionals. La fórmula de tal rehabilitació és ben senzilla: eixamplar generosament els confins de l’antiquat estament dels “cantants protesta” per agenciar-s’hi una nova categoria que consent una major complexitat retòrica i argumental; “cantautor moral” podia ser-ne una bona denominació.

El cantautor moral deixa de banda els maximalismes del passat i observa una major tendència al tractament intimista de les situacions. Renuncia a erigir-se com a portantveus del país, bescanvia certeses per dubtes, obri més portes que en tanca, qüestiona més que instrueix, espanta els prejudicis, alimenta l’esperança i ostenta un compromís cívic transparent que no es deixa entelar per vanitats ni impostures.

Els seus comentaris morals segueixen incomodant els esperits més irredents que se’n fotran o el parodiaran amb cruesa: això, però, forma part d’un més que saludable equilibri intel·lectual que, potser, resulta dolorós per l’afectat i els seus seguidors més fidels però és indispensable, al capdavall, per comprovar la fortalesa del seu vers.

Feliu Ventura té molts detractors, dins del seu públic potencial, que avorreixen la figura de l’“artista compromés”; a d’altres sempre els ha irritat que se li veieren les costures de l’estil —les evidents influències de Raimon, Ovidi o alguns notables autors sud-americans de presència tan recurrent en les seues primeres compareixences.

Tanmateix, la seua figura creix com el núvol de la cançó. Creix a mesura que es fa més íntim i sincer, que intenta el vol ran de terra, que basteix els seus versos cercant més cap endins que cap afora. (continua)



Alfabets de futur és una mostra esplendorosa d’aquest creixement. La seua simbiosi amb Borja Penalba —sempre amatent per amagar petits ensurts musicals en cadascuna de les cançons— assoleix una alçada notabilíssima. Els seus recursos vocals s’han multiplicat per mil des dels vacil·lants inicis de L’única diferència. La sensualitat de la seu veu s’hi enganxa gloriosament en l’arquitectura com més va més sòlida dels seus versos. Ha consolidat algunes de les seues aportacions textuals més originals com l’ús de la fraseologia popular —“les places a parir infantaran...”, “...deixar els mots i arribar a les mans”— o la gestió poètica del discurs independentista. I continua administrant amb molta intel·ligència les influències més diverses —des d’aquella espiral instrumental d’aires heavy metal que amenitza “Ni una coma”, i que diríeu pouada directament dels Scorpions, fins a les inesperades i potser inconscients referències als Último de la Fila de Enemigos de lo ajeno: el final d’“Habitar-te” que sembla inspirat pel de “Insurrección” i els versos “quan m’adone que els meus peus / són el meu únic govern” que ens remeten, necessàriament a aquells cèlebres “Mi patria en mis zapatos / mis manos son mi ejército”. Passant, és clar, per la més que explícita imitació de la dicció d’Ovidi en el tema “D’acord, d’acord”.

Personalment, em resulta una mica aspre l’aire “We are the World” que es respira a “Si véns (lloc 4)”, o l’excés de codes que fa més desmanegada la darrera part del disc —amb les mencionades “Si véns” i “D’acord...” i la represa d’”Habitar-te”.

Fins a aqueix punt, però, Alfabets de futur esdevé una obra absolutament rodona i coherent, plena d’atractius clarobscurs sonors, amb uns arranjaments que no donen treva a la inspiració i un Feliu que resulta vencedor en tots els reptes als quals s’hi enfronta —com ja féu en la gira i disc conjunt amb Lluís Llach, tot siga dit. Un Feliu madur, conscient que l’avenir passa per l’encalç i la consecució de nous codis i nous llenguatges en tots els àmbits, de l’estètic al moral: potser en les seues cançons ja s’hi cova alguna llavor d’aquests alfabets de futur —on fundar un demà amb olor a ginesta— que ens promet. Per si de cas, no deixarem de guaitar-hi.


 

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats