VilaWeb.cat
tonifullat | dijous, 15 de març de 2007 | 11:25h

El cas de Navarra sembla que pot jugar un paper en el procés (suposant que encara hi hagi procés) de Pau al País Basc. I els espanyols ja estan posant el crit al cel. El PP amb manifestació neofatxa inclosa a Navarra. I el PSOE l’ai al cor i el no aclarir ben bé res. No tenen remei.


De fet, la disposició transitòria quarta de la sacra santa intergalàctica i única constitució espanyola ja ho preveu; a iniciativa del Parlament Foral de Navarra i ratificada en referèndum. A Navarra, és clar. Per tant, els redactors de la la seva intocable constitució ja sabien, i acceptaven, que aquest debat es es produiria més aviat que tard.

Els espanyols insisteixen en veure-ho com un xantatge d’ETA i no sé quantes trames conspiratives més. Però al meu entendre la unió entre Euskadi i Navarra beneficia als dos i reforça els lligams naturals, culturals i històrics que totes dues parts saben que comparteixen. És una unió que suma.

Perquè algú es creu que Biscaia deixarà de ser Biscaia i Guipúscoa deixar de ser Guipúscoa. No. Navarra tampoc deixarà de ser Navarra.

Des de lluny potser no s’acaba d’entendre. Però una Diputació Foral, no és una província. És molt més. En certes coses, com els impostos, és molt més que la nostra pobra autonomia de Catalunya. Les Diputacions Forals son una realitat política, històrica i pressupostària molt forta. I representen la continuïtat històrica de l’autogovern dels bascos.

Una última cosa. Estic segur que aquesta nova comunitat autònoma resultant de la unió d’Euskadi i Navarra tindria com a capital Iruña (la ciutat, la capital en basc), o el que és el mateix, Pamplona. Segur.

Comentaris: 4
  • Jo no ho tinc gaire clar
    Sr.Martínez| Adreça electrònica | divendres, 16 de març de 2007 | 13:00h
    A mi no em sembla que els navarresos estiguin gaire per la feina de formar Euskal Herria, la veritat. Saps millor que jo, entre altres coses perquè has anat per allí més cops, que molta gent se sent espanyola (cosa que no entenem molts però que també ens passa aquí) i que aquest és un fet especialment marcat a certes zones de Navarra. Tan de bo que la iniciatviva tii endavant perquè en el fons no seria més que la ratificació d'un fet que culturalment ja es dona.
  • país
    jordimartif69 | dijous, 15 de març de 2007 | 11:37h
    En canvi, si mai arribés el procés, improbable ara però possible al nostre cap, que es pugués fer el mateix a nivell de Països Catalans, ni la Constitució ho permet ni, en cas que es fes, els regionalistes catalans admetrien que València fos la nostra capital.
    • Jordi, hi has ficat el dit a la nafra.
      josepblesa | dilluns, 19 de març de 2007 | 04:32h

      És que no volen ser com España, capital Madrid.

      Portugal, capital Lisboa.

      Bretanya, capital Nantes ( no pas Rennes).

      Això és geopolítica. I el pujolisme tants d'anys sense voler assabentar-se'n, Senyor !!!!

      És fotut d'admetre que la capital de la teua nació cau fora del teu petit hinterland, cedit pel colonitzador. Com que d'Euskal-Herria és Iruña. ¿Per a quan Convergència se la jugarà començant una campanya a València o Mallorca?

      Si et van titllar d'imperialista de tota manera, millor fer-ho a la brava. Amb un parell de neurones i un altre de testicles. La pela és la pela. I en això tothom, ací baix, s'apunta. Amb el esacomplexament propi dels españols. Són dignes d'imitar en aquest aspecte.

      Cordialment. Però és fotut i així. És, de fet, més complex.

      Cordialment.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats