VilaWeb.cat
botxi | Polític-militar | dilluns, 27 de novembre de 2006 | 22:15h

El tsunami social desborda els dics de contenció de la vergonya.  L’escullera de la pura demagògia semblava que tenia una certa força a l’oasi català.

Ja no.  Hem deixat de córrer al Circuit de la Nació per emprendre una mena de cross pels aiguamolls del Social-isme.  No ens hem canviat les bambes ni la samarreta.  Seguim amb la aquesta nostra de disseny quadribarrat, apta per als Circuits de Casa, impròpia per a travessar a tota velocitat un territori desconegut.

Al Cross dels Aiguamolls ens trobem altres competidors, més experts, sobre tot molt més entrenats.  I amb equipament superior.  Ens trobem els campions habituals en aquests indrets, els socialistes.  També els ocasionals guanyadors d’etapes, els eco-socialistes.  Hi ha uns competidors nous, molt “de ciudad”, que podríem anomenar post-socialistes.  Corrent pel cantó dret hi ha fins i tot un que sempre quedava últim al Circuit de la Nació, però que a l’Aiguamoll té algunes opcions fins i tot de superar-nos.  (...)


Avui, CiU ha renunciat a votar “no” als Pressupostos de l’Estat, i en canvi presentarà 400 esmenes per fer-los “més socials”.  I el paper d’ERC en aquesta cursa per l’Aiguamoll, ja ens l’ensumem :  seguir les petjades del corredor que va primer, no sortir massa esquitxada, i admetre que quedar segons o tercers en el Cross Social ja és un bon resultat.

¿ Quan s’adonaran que el nostre equipament, el nostre entrenament, només serveix per guanyar al Circuit de la Nació ?  ¿ Quan tornaran a veure que només fent sortir els altres competidors de l’Aiguamoll i fer-los córrer “a casa nostra” ens garanteix les medalles ?

¿ Quant de temps trigaran a copsar que la cursa boja pel social-isme... només la poden guanyar els social-istes ?  El pitjor és que com més correm enfollits amb l’aigua fins als genolls més ens allunyem del nostre Camí.  Del Camí que hem de recórrer, si no volem acabar amb l’aigua fins al coll, sense opció de retornar.

Quina pena....  El “millor Estatut” només servirà de llarg epitafi a la làpida de la tomba de la Nació.

Comentaris: 8
  • no hi ha solució
    Toni | dilluns, 27 de novembre de 2006 | 23:38h
    cada dia veig més que aquí tothom busca un interès propi.
    Ben aviat la independència no serà més que una paraula per anar dient de tant en tant, com una cosa que ja veuran els nostres nets potser algun dia, però que no és important, perquè poguent fer polítiques socials i integrar-se a l'estat espanyol, per què la necessitem?
    Collons, que no ho hem vist prou encara de quin peu calça l'espanya plural? Prou d'ambigüitats. Tant ERC com CiU, si realment són nacionalistes haurien de dir que volen un estat català i que el volen com més aviat millor, i que treballaran per aconseguir-lo, que això d'intentar fer-se el simpàtic a Madrid ja ha fracassat masses vegades i sempre hi perdem els mateixos.


    • Bon apunt !
      botxi | dilluns, 27 de novembre de 2006 | 23:49h

      Dius "... poguent fer polítiques socials i integrar-se a l'estat espanyol ..."  Això és interessant, i potser caldrà una reflexió més pregona :  les polítiques socials, ens apropen a Espanya o ens n'allunyen ?

      Mirant-ho una mica per sobre, penso que ens hi apropen.  En no tenir un model social propi (ni en tenim, ni realment en volem un...) tota política social acaba sent una mena de porta d'entrada al sentiment comú espanyol.  És Espanya qui atorga els drets socials.  Catalunya només fa de gestoria.  Aleshores, o bastim un model social segregat de l'estatal, o l'únic que fem és subvencionar l'espanyolitat.

      • dubte
        Reyes | dimarts, 28 de novembre de 2006 | 14:50h
        Ahh Però... reduir l'impost de successions és una política social? Sentiment comú espanyol?
        • Política fiscal
          botxi | dimarts, 28 de novembre de 2006 | 17:34h

          Penso que en cap cas pot considerar-se la política fiscal com a part de la política social.  La hipotètica reducció de l'Impost sobre Successions i Donacions (ISD) correspon, sobre tot, a criteris polítics i, a tot estirar, econòmics.

          En particular, jo penso que l'ISD és absolutament redundant : o tenim ISD i gravem la transmissió de béns, o tenim Impost sobre el Patrimoni (IP) i gravem la simple possessió de béns.  És una tria.  Tots dos alhora em sembla abusiu.  En aquest cas, penso que l'ISD és més just que no pas l'IP, així que personalment suprimiria l'IP, tot deixant l'ISD.

          • política fiscal
            Reyes | dimecres, 29 de novembre de 2006 | 00:36h
            No sóc cap experta en fiscal, però... Tècnicament potser que tinguis raó i siguin coses diferents. Ara bé, si la política fiscal no "és" política social, el que no em negaràs és que "fa" una determinada política social. No significa el mateix aplicar impostos directes que indirectes, de la mateixa manera que no és el mateix defensar un model tributari potent que defensar la rebaixa d'impostos... Poden ser (i són) "polítiques socials" completament oposades pel que fa a la redistribució de la renda.
            Tema ISD i IP. Jo no els veig redundants perquè canvien el subjecte passiu i la naturalesa de la transacció. Tal com tu ho planteges és com dir que l'IRPF i l'IVA són redundants... Si els meus ingressos de nòmina ja han pagat impostos, per què hauria de pagar també quan la consumeixo?
            Reprenent el motiu final del meu post anterior en relació al teu escrit... La primera mesura confirmada per Montilla és aquesta. Per cert, una mesura reiteradament reclamada des de Catalunya. A qui beneficia la reducció de l'ISD? No especialment als votants del nou Tripartit, oi? 
            • Política (no)fiscal
              botxi | dimecres, 29 de novembre de 2006 | 00:55h

              Moltes coses... (però m'encantes, Reyes :-)

              * Jo no estic d'acord amb això de que "polìtica fiscal fa política social". Pots buscar exemples concrets on sí, i altres justament oposats.  Les polítiques socials són (fonamentalment) de despesa, no gaire vegades d'ingressos.

              * Model tributari potent :   no hi ha cap exemple de model no potent al món civilitzat.  No hi ha gaire països amb intervenció pública per sota del 40% del PIB.  Ens movem en matisos, però sempre en la banda (molt) alta.

              * ISD <> IP : això és un debat que pot ser llarguíssim (si vols, el fem).  Però ISD i IP són impostos directes, com l'IRPF.  La diferència és que l'IRPF grava l'obtenció de renda, o sigui, socialitza part del guany.  Tant l'ISD com l'IP graven la simple possessió de béns que han estat adquirits amb la renda sobrera després de pagar l'IRPF.  Els béns gravats poden no generar cap ingrés, però tributen, o sigui, "empobreixen" el contribuent sense generar-li cap benefici.

              So gravem la possessió d'un bé en vida (IP) sembla abusiu gravar també la seva cessió en mort a un tercer al qual tampoc no se li reporta cap renda.  És el mateix (o semblant) objecte tributari, insisteixo, dues vegades, perquè no genera renda.

              * Consum = generació d'utilitat.  Per això es grava.  La simple possessió de béns no genera utilitat.

              * Reducció de l'ISD : caldrà veure quant i a qui.  De moment l'únic que hem sentit són discrepàncies amb ICV.  Si únicament rebaixen de forma cosmètica, millor que ho deixin estar.  No crec que les rebaixes siguin sucoses.

              A qui beneficia?  Fonamentalment a les pimes, però també als propietaris de pisos (molta gent).  Penso que la hipotètica reforma pot anar per aquí, fonamentalment per a elevar els mínims exempts de tributació dels pisos heredats dels pares.

              • suggeriment
                Reyes | dijous, 30 de novembre de 2006 | 01:05h
                La discussió s'allargaria massa i tampoc es tracta d'això. Aquest tema dels impostos mereix un post monogràfict... Es pot saber a què esperes?
                PD Qui ha dit que no és possible el diàleg civilitzat entre persones molt distanciades, ideològicament parlant? :-)
  • Interessant dilema.
    Anònim | dimarts, 28 de novembre de 2006 | 13:14h

    Bonic dilema el qual has descobert. O sigui, que, des de la perspectiva nacionalista, que li vagin les coses millor a la ciutadania, sobretot a la pitjor tractada pel sISTEMA, és dolent per al projecte d'estat independent. Interessant.

    Enfonsa en aquest raonament, que arribaràs a conclusions reveladores.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats