Correu Blocs Traductor | VilaWeb.cat
marcus | TIC [Categoria antiga] | dilluns, 13 de novembre de 2006 | 17:15h

L’escriptor i filòsof italià, Umberto Eco, ha declarat en una entrevista a la revista italiana Cicero que Internet és el principal motiu pel qual els europeus saben cada cop menys d’història. L’autor assegura que “un excés d’informació pot arribar a ser tan perillós com una carència d’aquesta” i va afirmar que la xarxa contribueix a accelerar la pèrdua de la perspectiva històrica ja que difon una “gran massa d’informacions de poca importància”.

[Segueix]


Com als Estats Units

El literat italià va assegurar que la pèrdua de coneixements històrics és “una malaltia típica dels Estats Units” i va assegurar que s’està expandint “cada vegada més entre els joves europeus”. Eco va advertir que aquesta deriva pugui conduir a una pèrdua de memòria col·lectiva de conseqüències imprevisibles pel futur de la cultura europea”. (Font: Eurotribuna, 26/10/2006).

D'aquestes paraules d'Umberto Eco es desprèn que ho centra amb la història, però crec que es podria extrapolar en molts d'altres camps. Potser no cal ser alarmistes des d'un bon començament, però és bo començar-ne a parlar, perque de ben segur que Internet -a part de totes les coses bones que té- aportarà aspectes gens positius. No seré jo qui en faci una valoració precipitada, però és bo que se'n comenci a parlar.

Salut i llibertat!

Marcús

Blocus Track: Un vídeo d'Umberto Eco a Marcús Media.

Comentaris: 7
  • D'acord amb matisos
    borinotus | dimarts, 14 de novembre de 2006 | 09:10h

    Estic d'acord que un excés d'informació (no només a la història sinó a la informació en general) pot fer que perdem referents comuns i cohesió però alhora pot fer que la gent els refermi. Quanta gent no ens hem conegut gràcies a la xarxa i això ha estat el principi de tot un seguit d'iniciatives?.

    El risc existeix però com diu La Trappola també l'educació hi te molt a veure.

    Hem passat de tenir un sol canal de televisió i una única visió de la realitat a tenir-ne infinitat. Hem de ser prou capaços de veure el que ens convé i saber triar el gra de la palla.

  • La importància de la història.
    A.M.G.| Adreça electrònica | dilluns, 13 de novembre de 2006 | 20:19h
    Umberto Ecco posa el dit a la nafra en el seu diagnòstic: per avançar a la humanitat li cal aprendre dels errors, ço és, aprendre de la història.

    Si la gent no tenim un coneixement crític i una consciència històrica tornarem a caure en els mateixos paranys i en els mateixos errors que són tan i tan humans.

    L'excusa per fer-se sentir és donar la culpa a Internet, i així el diagnòstic és objecte de debat i comentari. Però qualsevol sap que Internet en pot tenir la culpa o no segons com s'utilitzi. El cas de la Fundació d'Estudis Històrics de Catalunya, pot ser paradigmàtic: jo en segueixo el seu itinerari gràcies a Internet i és ben segur que molt de tard en tard obtindrà el reconeixement en la premsa tradicional, i així una cosa que seria resultat d'uns estudiosos aïllats, avui té molta més ressonància.

    Ara també es magnifica la ignorància històrica del nostre futur President, aquell Ministre espanyol que negà l'existència de drets històrics per al Principat. És una ignorància sembrada pels espanyols amb contumàcia però que desgraciadament no ha estat prou combatuda pels vint-i-cinc anys de democràcia. I ara la culpa és del polític més fred que obté la Presidència de la nostra Comunitat Autònoma i que des d'aquest lloc descobrirà una Espanya que dissimula com pot el seu imperialisme. En Maragall d'abans de ser President i el de després de ser-ne defenestrat ha de ser forçosament diferent respecte aquesta actuació dissimulada.

    El nostre nacionalisme s'alimenta tan de la voluntat de voler ser com de la voluntat dels espanyols d'assimilar-nos i alhora explotar-nos com una colònia, la qual cosa és curiosament contradictòria.

    En fi, ara respecte la política catalana, en majúscules, LA POLÍTICA CATALANA, doncs, jo em trobo molt ignorant, perquè em costa precisar no ja els continguts del que és català, sinó també les formes genuïnes. Per dir-ho així estem molt contaminats de provincianisme, inclús quan ens esforcem molt per no estar-ne i deixem de banda coses que ens poden ser útils.

    I llavors m'agafo al concepte històric tan bèstia si voleu, però per a mi reconfortant, de "justícia catalana", aquell punt on els principis dels drets personals estaven per sobre les institucions...

    Perdoneu-me doncs la ignorància i el primitivisme amb que la supero, però és que si no m'ofego.

    Mentres tant llegeixo el que puc, que és força.
  • Història
    latrappola | dilluns, 13 de novembre de 2006 | 18:57h
    La veritat és que l'estirabot d'Umberto Eco em sembla una exageració. Si de cas les causes les hauríem de buscar en primer lloc als plans d'estudis estatistes i en segon terme al "fast food"  que ens envolta.  Fixa't que la major part de best-sellers corresponen al gènere de la novel.la històrica, tanmateix la sensació que tens és que hi ha un desconeixement enorme de la història que no es correspon amb la part proporcional de pàgines llegides, el que hi manca sobre tot és una consciència crítica de la història, la gent pren com a real la visió de qualsevol escriptor que pel simple fet de vendre molts llibres ja és considerat un
    eminència en la matèria, i en canvi ningú es preocupa de contrastar entre allò que et diu una novel.la i la veritat històrica que s'amaga (el Codi Da Vinci n'és el millor exemple però no l'únic), el resultat final n'és la deformació històrica. Amb el cinema tres quarts del mateix.
    • història
      isaacot | dilluns, 13 de novembre de 2006 | 19:31h

      Totalment d'acord. D'aquesta deformació històrica jo li dic revisionisme, que unit amb la ignorància de gran part dels lectors de novel·la històrica, es converteix com la causa  del problema que denuncia l'Eco.

      isaacot

  • No hi estic d'acord
    isaacot | dilluns, 13 de novembre de 2006 | 17:45h

    És una evidència que internet ha provocat un excés d'informació, i molta d'ella innecesària. Ara bé, altre cosa es afirmar que la causa del creixent desconeixement en matèria històrica sigui internet.

    Els historiadors del segle XXII tindran una font d'informació que actualment no tenen, i això serà gràcies a internet.

    La causa del desconeixemnet general a Europa i arreu del món és el model educacional.

    • No sé si hi estic d'acord
      marcus | dilluns, 13 de novembre de 2006 | 19:00h


      Però, fa pensar-hi. I, per
      això ho he penjat. Isaacot, quan parles dels historiadors,
      crec que te'n vas a un altre tema: No estem parlant sobre si la gran
      quantitat d'informació que hi ha a internet serà o no
      útil per a poder estudiar història, sino que estem
      dient que pot ser que afecti a alguns camps culturals actuals. És
      a dir, internet ha facilitat molt l'accés a la informació,
      però és possible que un excés d'informació
      tingui efectes contraproduents.



      Jo havia pensat amb aquest tema,
      però no només amb internet, sino tenint en compte molts
      altres camps, com ara la premsa gratuïta, les pantalles
      informatives a les estacions dels trens, etc... fins al punt que, per
      exemple, ara estan posant pantalles informatives als gimnasos de la
      cadena DIR on es van posant informacions del diari gratuït ADN
      en format televisiu. Tota aquesta amalgama informativa és
      bona? O, per altra banda, ens pot arribar a saturar? Suposo que
      dependrà de cadascú, i hi ha un altre aspecte
      important: La velocitat amb què arriba la informació.
      Això fa que sigui difícil digerir-la.



      Bé, hi ha tema per estona
      aquí.



      Salut i llibertat!



      Marcús



Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 120 visites
  • Aquesta setmana: 335 visites
  • Aquest mes: 1707 visites
  • Des de l'inici: 280588 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 392 visites
  • Aquesta setmana: 923 visites
  • Aquest mes: 5852 visites
  • Des de l'inici: 618602 visites
El Punt - Notícies de Comunicació
TwitterCounter for @marcroca Delicious Enllaça aquest bloc a Delicious Top Temàtica

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner


Mostra el Mapa dels Diaris Digitals Locals dels PPCC més gran

Últims 40 canvis

Notícies VilaWeb

Marcús Twitter

Tot Marcús (friendfeed)

Arxiu

« Febrer 2010 »
dl dt dc dj dv ds dg
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner