Correu Blocs | VilaWeb.cat
marcbel | Llengua | dimecres, 31 d'agost de 2011 | 11:28h
Aquest matí he anat a tancar el compte a Triodos Bank. A més de gastar-m'hi 18 EUR (manteniment targeta) he hagut de rebre un alliçonament, més propi del colonialisme europeu africà, versió supremacisme moral de l'esquerra espanyolista, que no pas d'una entitat "ètica".

Coses de la tecnologia, aquí teniu l'àudio de la conversa:

Triodos Bank i el català (389 kB)

(si no el podeu reproduir, proveu amb l'VLC)

El motiu que ha posat la treballadora de Triodos Bank per la baixa ha estat correctíssim. Hi ha escrit "Vol operar plenament en català". Cosa inviable a Triodos Bank.

De la conversa, podem concloure:

- A Triodos Bank no volen escoltar als seus clients catalans. Ells tenen raó, tu t'equivoques. Ni es preocupen el més mínim perquè marxis.

- Triodos Bank ha rebut diverses denúncies pel català.

- La Generalitat no ha vist res (és a dir, ha mirat cap a un altre costat).

- La voluntat de Triodos Bank no és respectar els catalans, sinó de complir estrictament la llei, ni una coma més.

- Triodos Bank no compleix la llei actualment, perquè t'obliga a utilitzar l'espanyol en el teu dia a dia.

- Triodos Bank vol canviar el món, però no es capaç de respectar els catalans.

- La superioritat moral de Triodos Bank és insultant. A veure si ara resulta que són ells els únics que tenen ètica i fan alguna cosa per la resta.

- Segons Triodos Bank, no pot ser que a mi m'interessi el català, i no l'euskera. Escolti, si parlés l'euskera, potser sí que m'interessa que tinguin el web en aqueixa llengua. Però no és el cas. És que us he de demanar perdó per això?

A Catalunya hi ha centenars de milers de pobres, i hi ha desenes de milers de catalans que treballen des de l'associonanisme, sense cobrar, per mirar de fer un món millor, començant per la seva societat, i respectant la societat catalana tal com és. Hi ha diversos bancs amb seu fiscal a Catalunya (paguen impostos aquí) i obra social a Catalunya.

Amb els seus defectes (que en tenen, i molts), potser que aquests bancs (caixes) tenen més impacte sobre la societat catalana i el món que no pas Triodos Bank amb la seva militància lingüística a favor de l'espanyol.

Convé resaltar que posar tot un lloc web en català és una cosa no gaire complicada ni tècnicament ni lingüísticament. Només s'ha de tenir una mentalitat de respectar a la gent, multilingüe (com li pertoca a una multinacional) i dedicar-hi uns escassíssim calers (pel volum de l'empresa en qüestió).

Si Triodos Bank no vol tractar correctament als clients catalanoparlants, reclamació que li fan fa anys, és perquè sencillament per ells no és important.

Senyors de Triodos Bank, els clients catalanoparlants volem ser tractats IGUAL que els clients castellanoparlants. Ni més, ni menys, I-GU-AL.

ACTUALITZACIÓ 06/09/11

Sobre els comentaris d'anònims, i altres que no puc comprovar-ne la veracitat, que demanen retirar la grabació, després d'aplicar els principis que he exposat sobre comentaristes anònims, vull puntualitzar:

1.- És la gravació d'una conversa meva, on l'única persona que s'identifica sóc jo.

2.- Correspon a la gravació d'una conversa en un lloc públic.

3.- No s'identifica a ningú més en aquesta conversa. Ni conec el nom de la persona amb qui vaig parlar ni en cas que el conegués el diria.

4.- La gravació és per recollir un testimoni d'una empresa que margina als clients catalanoparlants oferint-los un tracte diferent dels castellanoparlants i obligant-los a fer servir l'espanyol.

5.- La denúncia pública no té per objectiu cap atac sobre cap persona concreta, sinó informar públicament d'una injustícia i il·legalitat.

Interpreto que no estic incomplint cap llei al no identificar cap persona (excepto jo mateix) i sí denunciar una situació que interpreto que va en contra de la llei.

Comentaris: 20
  • Normes del bloc
    marcbel | dijous, 1 de setembre de 2011 | 13:22h
    Recordo les normes del bloc:

    1.- No contesto anònims

    2.- Si el fet de seguir el punt 1 em provoca indefensió, suprimeixo els missatges anònims en qüestió.

    3.- Els missatges amb insults se suprimiran.

    4.- Els comentaris respectuosos i constructius són benvinguts. Si és un comentari anònim respectuós exposant un parer que no entri en conflicte amb el punt 2, es mantindrà.

    A la Internet dels adults la gent dóna la cara identificant-se. I aquest bloc és per adults.
  • relativitzant
    Jordi| Adreça electrònica | dijous, 1 de setembre de 2011 | 08:34h
    Entenc el teu malestar. He anat a llegir la teva entrada perque estem pensant obrir-hi un compte. Malgrat tot, crec que hi ha altres llocs on la protesta hauria de ser més enèrgica que no pas a Triodos Bank. No em val això de carregar contra l'esquerra espanyola cada cop que no ens agrada alguna cosa. Per començar, TB no és pas espanyol, si ho tinc ben entès.
    Tot i que comparteixo que cal fer un esforç a tots els fronts, pot ser no val la pena malversar energies a tot arreu i amb la mateixa intensitat. I especialment en aquest cas, on TB sembla estar fent una excel.lent feina, també amb entitats catalanes.  Un ha de saber valorar quin és l'objectiu de cada cosa que es fa, i tenir diners a TB, quan ING pot donar-te, pot ser, millor rendiment, implica una voluntat per canviar coses que d'entrada no tenen a veure directament amb la identitat de les persones sino amb el benestar global de la societat. Evidentment, aquest benestar és entès de forma diferent per cadascú, i per això serà difícil no trobar algú altre que s'emprenyi per que el color de l'oficina de TB és un i no un altre.
    • No és l'únic problema que tenen... Diria que simplement és una tapadora "alternativa" per a uns especuladors més.
      Marcos1987 | dijous, 1 de setembre de 2011 | 09:13h

      No és l'únic problema que tenen... Diria que simplement és una tapadora "alternativa" per a uns especuladors més.
      Ha sortit a la llum que financen a la Fundació O'Belén, una "ONG" creada per regidors del PP per recloure a nens en centres privats que ha estat denunciada tant pel Defensor del Puablo com per Amnistia Internacional, que maneja milions d'euros de manera tèrbola i sota la custòdia han mort almenys tres nens ... I es neguen a respectar els criteris d'exclusió que venen!
      Al final perds un munt de diners obrint un compte amb ells i seria més interessant donar-lo directament a qui tu vulguis.
      Diria que simplement és una tapadora "alternativa" per a uns especuladors més.
      Ha sortit a la llum que financen a la Fundació O'Belén, una "ONG" creada per regidors del PP per recloure a nens en centres privats que ha estat denunciada tant pel Defensor del Puablo com per Amnistia Internacional, que maneja milions d'euros de manera tèrbola i sota la custòdia han mort almenys tres nens ... I es neguen a respectar els criteris d'exclusió que venen!
      Al final perds un munt de diners obrint un compte amb ells i seria més interessant donar-lo directament a qui tu vulguis.
      Más info: http://www.centrosdemenores.com/?Nos-sumamos-a-la-campana-de-boicot
      Recollida de signatures: http://actuable.es/peticiones/exige-triodos-bank-deje-financiar-entidades-vinculadas

      Disculpeu el meu català, sóc asturià :-)

  • Els drets no són relatius
    marcbel | dijous, 1 de setembre de 2011 | 08:47h
    Els drets no són relatius, a no ser que defensis la posició del partit comunista xinès.

    Equiparar desenvolupar-se en la llengua pròpia de Catalunya i el color d'una oficiana resulta insultant, i intel·lectualment és miserable.

    Molta gent ha d'entendre que en democràcia cadascú pot reclamar el que li doni la gana. I ha d'entendre més encara que un dret no se sotmet a votació: si el reclama 1 persona ja n'hi ha prou.

    D'altra banda, si a tu no t'importa no tenir les coses en català, ni tenir un sentit mínim de solidaritat cap als que ho volen tenir, i prefereixes defensar una "multinacional de l'ètica", és el teu problema, no el meu o el d'altres.

    Triodos Bank una excel·lent feina a Catalunya? Suposo que mirat des de la seu fiscal de Madrid, segur. "Sin que se note el cuidado": perquè racionalment estar negant-se a tenir un lloc web en català i tractar els clients catalanoparlants igual que els castellanoparlants, no és neutral, és militància (anti)lingüística.
    • Els drets, malauradament, són relatius a les lleis que els regulen
      Jordi| Adreça electrònica | diumenge, 4 de setembre de 2011 | 09:26h
      aleshores entenc que estàs a favor del que diu el TSJC respecte la immersió lingüística, doncs allà es respecta el dret d'unes families particulars davant la societat catalana seguint una interpretació estricta d'una llei feta amb presses i mala llet. Doncs ves per on, a mi em sembla més greu això. Sento tenir un sentit tan miserable i sibil.lí de les coses.

      Respecte o no, com be ha dit algú als comentaris, acaba depenent massa de les lleis pelades que existeixen. Si anem pel món invocant les lleis només quan ens convenen no podem aleshores raonar sobre el seu origen i els interessos que hi havia darrera en fer-les. El problema és no ser-hi quan aquestes lleis es basteixen i no poder tenir en compte les implicacions futures que tindran.

      Em sembla, òbviament, bé criticar TB pel que fa malament, també el no usar el català quan ha de fer-ho (tot i que em sembla molt més greu que using els nostres diners per activitats ben poc ètiques -gràcies pels links). Simplement volia emfatitzar que cal tenir una visió més global de les coses i actuar conseqüentment a tots els nivells i a cada moment del dia.
       
      • Visions globals
        marcbel | dilluns, 5 de setembre de 2011 | 07:52h
        I per què et penses que tu tens una visió més global que la resta? Repeteixo, si a tu no t'importen els teus drets, és la teva opció, no la meva. Òbviament, en una democràcia tothom té dret a invocar les lleis que vulgui, agradin o no a la resta.

        I això del TSJC i els drets lingüístics a l'escola te n'hauries d'informar millor.


        Hi ha gent que sempre busca excuses per no ocupar-se de les coses concretes, i especialment del català. Si seguim el teu raonament, si un dia la polícia et fot una pallissa, podem dir que total no té importància, que a Corea del Nord t'haurien mort. O si et fan fora de casa, també et direm que no té importància, que el que és greu és que a l'Àfrica hi ha milions de persones que no en tenen. Mentre invoquem a coses "globals", tu estaràs apallissat i sense casa.

        És molt més greu que Triodos Bank no respecti els drets lingüístics dels SEUS clients a Catalunya, un fet demostrat i reconegut, que no cap inversió dubtosa  per demostrar. O és que us deixeu entabanar per la propaganda "ètica" i no coneixeu la realitat econòmica?
        • potser tens raó
          Jordi | dilluns, 5 de setembre de 2011 | 09:00h

          si en aquesta vida he après alguna cosa és a no fer sang amb opinions que podria compartir, tot i que m'agrada debatre amb serenitat i ponderant matissos. Quan veig que l'oponent no surt del seu argument o bé és que no tinc raó o bé que perdo el temps. En qualsevol cas, millor deixar-ho així.
          La història de Catalunya és plena de disputes sobre el sexe dels àngels que només han conduït a que des de fora s'enfotin de nosaltres o se n'aprofitin. Sort amb les reivindicacions a TB.
          Salut. 

          • Raó?
            marcbel | dilluns, 5 de setembre de 2011 | 19:39h
            És que l'argument és molt clar: defenso els MEUS drets.

            També ha quedat clar que a tu no t'importa. Fins i tot podríem dir que et molesta, perquè ho menystens cínicament (equipares amb el color d'una oficia, li dius "sexe dels àngels").
  • Ética o 'sinvergüenzas' Triodos Bank?
    Anònim | dijous, 1 de setembre de 2011 | 00:43h
    Triodos Bank, un banc amb molt poca ètica i molt poca vergonya.

    Al final resultarà que els bancs ètics són els menys ètics.

    Ja ho diu una dita espanyola 'dime de que presumes i te diré de que careces'. 
    • L'ètica.
      Ferran | divendres, 2 de setembre de 2011 | 05:58h
      L'ètica i per tant la banca 'ètica' crec que hauria de ser alguna qüestió més que voler complir la legislació vigent raspada i pelada de cada país.
  • N'hi ha molts altres
    Jordi| Adreça electrònica | dimecres, 31 d'agost de 2011 | 19:15h
    Doncs si parlem d'ING ... Segons diuen, els clients tenim dret a informar-nos en català si i només si ens desplacem físicament a les seves oficines de Barcelona. Un banc que sobretot és per operar en línia o per telèfon ! El fomut del cas és que habitualment, un tria el banc sobretot per la rendibilitat que li poden donar els seus diners, per tant si et donen més pels teus estalvis, tant fot si després t'informen en català, castellà o swahili... Però tret del segon cas, que el cumpleixen tots els bancs, els altres semblen ser optatius o molt optatius. Com és això ? Doncs per que ens han venut la moto que el català és llengua oficial i protegida per llei ! I això és fals ! Els que han de protegir els drets dels consumidors sempre miren cap una altra banda, sobretot en aquests casos. Ens cal doncs ser un estat, i només potser aleshores hi haurà una llei de veritat.
  • Quin altre?
    Xarxa social | dimecres, 31 d'agost de 2011 | 18:59h
    Encara que no estic d'acord amb el negativisme i la manifesta pataleta d'aquest article, ja que estan donants passos, però són totalment insuficients encara.


    Segons tu, a quin banc hem d'anar? Ho dic perquè jo on més problemes he tingut perquè m'atenguen en català és a la catalaníssima CatalunyaCaixa...

    I al País Valencià on menys t'atenen en català és a les caixes catalanes...
  • No hi ha res perfecte
    Sergi| Adreça electrònica | dimecres, 31 d'agost de 2011 | 17:22h
    No hi ha res perfecte. Si la banca ètica és respectable, això no és garantia d'altres coses. Per al cas català, ja fa anys, com dieu que vam demanar, com a mínim, la web de Triodos en català.
    Fins enguany, teníem les caixes d'estalvi, que en el seu orígen tenien una finalitat social. Els darrers anys les han ensorrat, i s'han convertit en bancs. No oblidem el seu arrelament a Catalunya, tant pel que fa a nivell econòmic com social.
  • Un altre que renuncia
    Marc | dimecres, 31 d'agost de 2011 | 17:03h
    Ja fa mesos que estava mirant Triodos per obrir-hi un compte, però després de veure les teves darreres experiències amb aquesta gent, renunciaré.

    Potser hi passaré per demanar obrir un compte i demanaré tota la informació i el contracte en català. Com que no m'ho podran oferir, adéu-siau!
    • Doncs...
      contracorrent| Adreça electrònica | dijous, 1 de setembre de 2011 | 09:58h
      Doncs jo vaig anar-hi a obrir un compte i em van donar els fulletons informatius en català i també la paperassa per obrir el compte. És cert que hi ha moltes coses que encara les fan només en castellà, com la web. Però si hi vas amb la intenció de demanar la paperassa i plantar-los perquè no és en català, et quedaràs amb un pam de nas!
  • M'ho repenso
    Aljullu| Adreça electrònica | dimecres, 31 d'agost de 2011 | 16:34h
    Doncs jo volia fer-me de Triodos, però ara que dius això m'ho repensarà.

    Hi ha algun altre banc ètic que sí que atengui en català?
  • Volem Triodos en català
    Jordi | dimecres, 31 d'agost de 2011 | 12:32h
    Marc, crec que t'interessarà aquesta petició de Twitter que acaba de començar: http://act.ly/46d ;)

    Salut!
  • QUIN URC
    Llull Bedoll| Adreça electrònica | dimecres, 31 d'agost de 2011 | 12:17h
    Fa ja mesos que els hi vaig dir que si no es comunicaven amb mi en català no treballaria amb ells. Si tots féssim igual ja baixarien de la seva superioritat moral de fireta. Semblen assiris en comptes de neerlandesos.

Catalanitzador per al Windows


RSS 2.0 RSS Comentaris

Vols rebre els apunts del bloc? Escriu el teu correu:

Lliurat per FeedBurner


Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 94 visites
  • Aquesta setmana: 2452 visites
  • Aquest mes: 9949 visites
  • Des de l'inici: 738277 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 367 visites
  • Aquesta setmana: 7940 visites
  • Aquest mes: 29987 visites
  • Des de l'inici: 1806090 visites

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Els meus llibres preferits

La identitat de les nacions Sense Espanya. Balanç econòmic de la independència. Espanya, capital París. Tots els camins porten a Madrid. Informe Diagonal El dit d'en Colom. Catalunya, l'imperi i la primera colonització Americana

More of Marc's books »
Book recommendations, book reviews, quotes, book clubs, book trivia, book lists

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Últims 40 canvis


Creative Commons License

www.flickr.com
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats