VilaWeb.cat
cnoguera | Política | dimecres, 25 de maig de 2011 | 23:14h

Les eleccions municipals del 22 de maig de 2011 han confirmat els grans canvis del mapa polític català que van començar amb les passades eleccions al Parlament. Es consuma també a nivell municipal el gir a la dreta (o centre-dreta si voleu) de la societat catalana que, encara disgustada amb la gestió dels partits esquerres durant el darrer cicle polític, castiga durament PSC i ERC, i aposta sobretot per CIU, però també pel PP i, significativament, també per la xenòfoba PxC en alguns indrets. De les esquerres només se salven de la desfeta una ICV, que ja havia aguantat el tipus al Parlament, i una CUP que emergeix amb força en diversos municipis, malgrat que llurs petits èxits no compensen ni de lluny la davallada de les altres dues forces.


Davant d'aquesta situació s'imposen amb força, entre moltes d'altres, dues reflexions sobre l'actual sistema de partits català:

 

(1) Catalunya té un sòlid centre-dreta nacional: la federació de partits formada per Convergència i Unió. Quan l'electorat de l'Estat Espanyol està fent, en general, un gir radical cap al PP que castiga la nefasta gestió del PSOE però que també en part reclama un procés de recentralització de l'Estat, a Catalunya en canvi el PP hi experimenta un ascens molt més moderat i, fins i tot, s'ha d'inventar experiments perillosament propers a la xenofòbia explícita com el de Garcia Albiol a Badalona per poder aconseguir alguna victòria en una gran ciutat. Vist des d'un punt de vista d'interès nacional català, l'actual fortalesa de CIU és d'una importància extrema, ja que és l'única formació que ha pogut evitar un gir cap a la dreta espanyolista que ens hauria pogut acostar a la dramàtica situació del País Valencià i de les Illes Balears. A més, aquesta exitosa CIU, en concordança amb el sostingut creixement que s'ha produït els darrers anys del suport social a les propostes de més autogovern i fins i tot d'Estat propi per Catalunya, és més sobiranista que mai i, almenys retòricament, no posa cap límit al dret del nostre país a decidir, i permet que tinguem tant un president de la Generalitat com un alcalde de Barcelona que han votat a favor de la independència a les consultes populars no oficials sobre aquesta qüestió.

 

(2) Catalunya necessita desesperadament una esquerra nacional que pugui competir amb el centre-dreta per ser hegemònica. El nostre país, com passa en tota democràcia mínimament sana, no és ideològicament homogeni. No ens podem permetre que una sola formació, CIU, amb tots el rebutjos que naturalment produeix el seu ideari de centre-dreta conservadora a gran part de la població, sigui l'únic instrument eficaç per a la governació de Catalunya i per a la interlocució amb el poder espanyol. El nostre país també necessita, i s'ho mereix, una esquerra a l'alçada de les circumstàncies, una esquerra que ha de ser la contrapartida ideològica de CIU. I per ser-ho veritablement, no pot ser una repetició ni de PSC, ni d'ERC ni d'ICV, ni tan sols en llurs moments de més èxit electoral, sinó que ha de ser molt més que tot això. Ha de ser una esquerra arrelada a tot el territori, tant l'urbà com el rural, i ho ha de ser tant o més que CIU. I ha de ser una esquerra nacional, és a dir, d'obediència estrictament catalana, no subsidiària de cap instància de decisió aliena al poble que aspira a representar. Ha de ser, finalment, una esquerra que, també sigui capaç de llegir les necessitats i les justes aspiracions de la nostra ciutadania i que, per tant, defensi amb convicció els interessos econòmics dels ciutadans de Catalunya enfront de la sagnia fiscal que comporta la pertinença a l'actual model d'Estat espanyol, i es rebel·li contra la clara vulneració dels nostres principis democràtics més bàsics que representa un poder constitucional, encarnat en el Tribunal Constitucional espanyol, que es permet de derogar allò que el nostre poble aprova en referèndum.

 

ERC ha aspirat a convertir-se en aquesta esquerra nacional, però clarament ha fracassat en l'intent. L'arriscada aposta pels governs tripartits d'esquerres responia sobretot a una estratègia cap a aquesta legítima aspiració. Ara, vist en perspectiva, en podem valorar molt positivament els rèdits aconseguits per a l'independentisme social en haver propiciat un xoc institucional amb el poder espanyol gràcies al procés de l'Estatut, que finalment ha desemmascarat la veritable naturalesa d'un Estat que no es vol plural i ha fet evident que l'exercici del dret a decidir és l'única sortida de l'atzucac. Però, d'altra banda, ERC ha d'admetre que no ha sabut transformar aquest creixement del suport a l'independentisme en un augment (ni tan sols manteniment) de la seva base electoral, ni tampoc no ha aconseguit l'esperat gir cap al sobiranisme que un PSC al capdavant del país hauria hagut de fer. Les causes del fracàs són múltiples i variades, i moltes són alienes al partit; d'entre les d'origen intern en destaco algunes d'especialment rellevants: (a) la injustificable contradicció entre l'expulsió del Govern per haver demanat el vot en contra a l'Estatut el 2006 i a continuació pactar ràpidament un nou tripartit amb Montilla (ambdues coses eren clarament incompatibles; personalment penso que era millor haver votat afirmativament a l'Estatut ja que així s'hauria aconseguit que el suport referendari fos més gran, i per tant, la previsible posterior retallada del TC hauria estat encara més il·legítima i conseqüentment el creixement de l'independentisme encara hauria estat més gran), (b) la manera impresentable i barroera com, tant Carod com Puigcercós, van escenificar el procés de substitució de l'un per l'altre al capdavant del partit, (c) la precipitació del sectors crítics de Carretero i Bertran que no van saber entendre l'estratègia de guany segur que significava el procés estatutari ni la importància de la unitat per aconseguir bastir una forta esquerra nacional en un context de xoc institucional creixent amb l'Estat, (d) la ineptitud d'una direcció del partit que no va saber escoltar una part de la militància ni resoldre'n les inquietuds ni va ser prou generosa per evitar dues greus escissions que no s'haurien d'haver produït mai. Però també cal reconèixer l'honestedat de la militància que es mantingué ferma al peu del canó i que amb gran treball des de baix, des del govern, des del territori i des dels ajuntaments ha aconseguit que ERC es ratifiqui com a referent hegemònic de l'independentisme català mantenint-se malgrat tot com a tercera força municipal en nombre de regidors (quasi 1400 a tot el país), mentre que la CUP (tot i haver tingut un meritori creixement) n'obté 101, i RCat 46. D'altra banda, l'independentisme de Solidaritat, que es pretén transversal i no classificable en cap ideologia, fracassa notòriament i, bo i perdent el 70% dels vots que havia obtingut a les eleccions al Parlament, només obté 47 regidors. Cal reconèixer també que de moment només l'executiva d'ERC ha tingut l'honestedat d'admetre la seva part de responsabilitat per aquests mals resultats que globalment han debilitat l'independentisme i ha dimitit en bloc. Això obre la porta, finalment, al procés congressual que ha d'efectuar un relleu total de la direcció del partit.

 

El PSC també paga dramàticament les flagrants contradiccions que signifiquen participar d'un procés ambiciós de revisió estatutària i a la vegada participar també d'un govern i una esquerra espanyola que s'encarreguen de retallar sense pietat el text català i després acaten sense protestar una sentència del TC que l'acaba de convertir en paper mullat. A més, no pot evitar aparèixer als ulls de gran part de l'electorat (també del que li era fidel) com un partit sense veu a Madrid, totalment diluït en el grup parlamentari del PSOE, fins i tot incapaç de desmarcar-se'n quan es tracta de defensar els pagaments derivats del model fiscal que ells mateixos havien pactat amb el govern central. Arribats a aquest punt justament molts catalanistes del PSC es deuen estar demanant desconcertats com poden recuperar un projecte que torni a ser a la vegada fidel al país i a la ideologia que són llur raó de ser.

 

Crec que, tal com darrerament han defensat Carod i Serallès, la sortida natural de tal situació passa per un acostament de tots aquells que comparteixen una sensibilitat d'esquerres i que creuen que Catalunya ha de poder decidir lliurement el seu futur. Cal que tots ells treballin per bastir aquesta esquerra nacional com una coalició de partits tan àmplia com sigui possible, amb ERC, amb la gent de les CUP i de Reagrupament, amb els catalanistes coherents de PSC i d'ICV, amb la gent de Solidaritat i de Democràcia Catalana que se sentin d'esquerres, i amb tots els altres catalanistes d'esquerres que pugui estar oblidant. Només així podrem construir políticament un projecte de país lliure i socialment just i avançat que obtingui tot el suport ciutadà que li resulta natural i que, al final, a través d'un gran pacte de país amb el centre-dreta nacional de CIU, ens pugui portar a fer un gran pas endavant. Només així podrem acabar tenint allò que normalment tenen les democràcies lliures, és a dir, un gran referent de dretes i un gran referent d'esquerres que estiguin d'acord almenys en una única cosa: la llibertat del país i dels ciutadans que representen.

Comentaris: 13
  • Molt bé, però hi han dues vies
    jordimesc | dijous, 26 de maig de 2011 | 19:43h
     D'acord que és necessària aquesta esquerra nacional catalana. Però em sembla que, després de l'experiència dels tripartits, seguiran havent-hi dues vies:

    1. La via que admet formar governs autonomistes per tal d'intentar avançar cap a la independència des del govern autònom. Hi ha una part d'ERC que segueix creient amb això (Joan Ridao i Carod-Rovira al capdavant), aquests acabaran ajuntant-se amb ICV perquè estan al mateix espai, i potser alguns altres descontents que saltaran del PSC.

    2. La via que no entrarà en cap govern si no és amb un acord per declarar la independència, o com a mínim fer un referèndum i iniciar el procés cap a la independència amb l'acord de tots els partits que pactin per governar. Hi ha un sector a ERC que crec que apostarà per això, i veurem si els de Rcat i SI finalment entren en raó i s'hi ajunten.

       Les sigles de ERC hauran d'escollir per una via o l'altra. Si segueixen la primera s'hauran d'ajuntar amb ICV i escissions del PSC, per la segona poden liderar l'independentisme més conseqüent.
    • Resposta
      cnoguera | dimarts, 14 de juny de 2011 | 11:29h
      Benvolgut Jordi, gràcies pels comentaris. Són especialment rellevants en les circumstàncies actuals. Precisament he escrit un nou article on intento donar-hi resposta.
  • No és tan senzill...
    Saint-Simon| Adreça electrònica | dijous, 26 de maig de 2011 | 14:06h
    Em sembla que la dicotomia dretes-esquerres ha estat clarament superada, i ja fa més d'una dècada. Vegem, si més no, governs d'esquerres fent costat a G. W. Bush (laboristes anglesos i socialistes portuguesos), propugnant solucions neo-con per a sortir de la crisi (cas dels suecs, neerlandesos o grecs) o receptes capitalistes per a progressar (xinesos, brasilers, mexicans). Aprofundir en aquest esquema em sembla del tot inútil.

    D'altra banda, tinguem ben present dues constants històriques:

    1. La independència d'un poble respecte a la metròpoli sempre l'ha aconseguit la dreta política i econòmica, sense excepció.

    2. Amb tots els matisos, mai una independència no ha estat aconseguida mitjançant les urnes. Com a molt, hi ha hagut plebiscits un cop el fet ha estat consumat.


    • De senzill, gens ni mica. Però és necessari.
      cnoguera | dijous, 26 de maig de 2011 | 14:32h
      Hola Saint-Simon. Gràcies per les teves observacions. En efecte, les formulacions d'esquerra-dreta actualment no tenen el significat que tenien dècades enrera. Tot evoluciona. Però sí que continua sent veritat que la majoria de les democràcies tenen un parell de partits forts que aspiren a alternar-se al poder. Encara que les seves diferències ideològiques siguin més difuminades que en èpoques anteriors, hi ha uns votants que prefereixen unes propostes i uns votants que en prefereixen unes altres. I en els països lliures, aquests grans partits són (quasi) sempre independentistes, perquè defensen la sobirania del país que governen o que aspiren a governar. Això passa, per exemple, a Espanya amb el PP i el PSOE: dos grans partits independentistes espanyols, perquè, que jo sàpiga, tots dos estan d'acord a defensar que Espanya continuï sent un Estat sobirà, oi? Doncs m'agradaria que Catalunya també pogués ser normal i tenir una cosa semblant: una CIU i una esquerra nacional forta que totes dues estiguessin d'acord amb aquesta aspiració a la lliure decisió.
      • Dreta-esquerra nacional
        Joan | dijous, 26 de maig de 2011 | 20:31h
        Respecte a l'entrada del Desblocat, fa una bona análisi ultrapolítica. Que els Estats constutuits, i més després de la la II GM, tinguin una dreta i una esquerra fortes (ideal bipartidista) respón a tota una concepció sobre l'Estat-Nació que Desblocat dona per bona (com a normal, seriós, etc...). Pero es que Catalunya no es un Estat. Més aviat el que resta de la nostra nació, pateix la ficció de creu-re que l'administració autonómica es un semi-estat en procés de consolidació cap un Estat tradicional (Fem Estat.... des de la Generalitat, deien alguns). La realitat no es aquesta. Fins que no s'assumeixi LA REALITAT, fins que l'ultrapolítica dels partits nostrats (?) no assumeixin la ficció institucional de la Comunidad Autónoma de Régimen Común, será impossible una anàlisi de com avançar...... política i socialment. Segueixo amb interés els debats ficticis, plens d'anormalitat normalitzada, sobre la dreta i l'esquerra nacional (als anys 80 del secle passat, el que diu Desblocat ja es deia) i que sempre acaben al voltant del PSOE. En un altra nació això es va acabar fent President a Patxi Lopez. Bé, no us esperbereu, prèviament l'esquerra nacional, es va canviar el nom pel d' Euskadiko Esquerra, sempre amb el lloc comú de rebutjar un pressumpte front nacional o d'altres forces que no antepossen l'ultrapolítica ideològica, als avanços socials i nacionals.
        • Aclarim-ho
          cnoguera | dilluns, 30 de maig de 2011 | 22:55h
          Hola Joan, em sembla que no m'has acabat d'entendre o no m'he explicat prou bé. La meva proposta no consisteix a construir una esquerra que disputi a la dreta catalana el miserable govern autonòmic de què disposem. No dóno per vàlid l'autonomisme com a succedani vàlid de l'Estat. No. De cap manera. El que estic dient va molt més enllà que tot això. El que dic és que tot l'arc ideològic català s'ha d'adonar, al final, que amb el marc jurídic actual no tenim capacitat de decisió. Que la Generalitat autonòmica està lligada de mans i peus i no és capaç d'aturar el terrible dèficit fiscal que ens agreuja encara més la crisi econòmica global. El que vull són forces polítiques potents que facin la maduració necessària per acabar apostant per un procés d'autodeterminació que plantegi la superació d'aquest marc. No ens poden permetre que només CIU tingui a les seves mans aquesta possibilitat perquè no ens representa a tots. Necessitem també una esquerra nacional potent que també vulgui liderar un procés cap a la llibertat.
  • Moltes gràcies
    Laia | dijous, 26 de maig de 2011 | 13:34h
    Carles, moltes gràcies per dedicar el temps i l'energia a pensar i a compartir, des del cor, les teves idees.
  • NO a l'estatut i NO al 2n tripartit. A l'oposició sinó es podia avançar
    Josep | dijous, 26 de maig de 2011 | 11:31h
    El punt "(a) la
    injustificable contradicció entre l'expulsió del Govern per haver
    demanat el vot en contra a l'Estatut el 2006 i a continuació pactar
    ràpidament un nou tripartit amb Montilla (ambdues coses eren
    clarament incompatibles"
    Fins aquí completament d'acord.
    En canvi discrepància absoluta en què el què s'havia d'haver fet és votar si a l'estatut. El que s'havia d'haver fet és no fer el 2n tripartit. ERC s'havia d'haver quedat a l'oposició en coherència amb la seva defensa de la independència parlamentaria i l'intent de reforma federall de l'estat Espanyol. S'haguessin desgastat Ciu i/o PSC i ERC hagués emergit el 28N amb una força impressionant i aglutinant bona part del vot independentista sobiranista.
    • I un apunt més
      cnoguera | dijous, 26 de maig de 2011 | 14:23h
      Deixa'm afegir que tanmateix crec que tens raó en una cosa: en l'escenari que planteges ERC hauria tingut un millor resultat el 28N, sí. Però en canvi l'independentisme social no seria tan fort com és ara, ni CIU hauria fet els passos cap al sobiranisme que ha hagut de fer fins ara, ni el PSC estaria tan desorientat com ho està ara, perquè la sentència del TC no els hauria explotat a les mans. En definitiva, com a partit estaríem millor, però com a moviment social estaríem molt pitjor, i per mi és molt més important l'independentisme social que el nombre d'escons que pugui tenir ERC. Perquè no hem de confondre mai la fi i el mitjà. ERC, com qualsevol partit polític, no és bona en si mateixa. No és un fi. És un simple instrument.
  • Deixem-ho argumentar, doncs.
    cnoguera | dijous, 26 de maig de 2011 | 14:17h
    Hola Josep, gràcies per la lectura i pel comentari. Aquesta discrepància és bona i no em sorprèn gens, perquè efectivament un altre dels errors de la direcció d'ERC ha estat no haver sabut explicar gens ni mica la utilitat del segon tripartit. En efecte, és només una opinió personal, però continuo pensant que aquell pacte (tot i que terriblement incoherent amb l'expulsió de l'anterior govern i el vot negatiu al referèndum), ha donat molt bons rèdits a l'independentisme social. Crec que no n'hi havia prou amb l'aprovacio de l'Estatut per visualitzar el gran xoc de legitimitats amb l'Estat espanyol. També calia fer lleis concretes derivades del nou text estatutari, per tal que quan aquest caigués també quedessin sense efecte les lleis que en penjaven, i així tothom pogués entendre fins a quin punt el poder espanyol xoca amb les decisions democràtiques del poble català. Exemples:

    - El PP utilitza la sentència del TC per impugnar la llei d'acollida, la del cinema i la del codi consum.
    - La sentència del TC invalida la Llei de consultes.
    - La sentència també deixa sense efectes la Llei de vegueries (només permet un canvi de nom de les províncies)
    - El Suprem espanyol torna a atacar la immersió lingüística

    L'estratègia
    de fer el segon tripartit ha forçat el PSC a aprovar lleis a les quals
    mai no hauria volgut donar suport des de l'oposició. Ara la impugnació
    successiva de tots aquests avenços donen una munició argumental que
    l'independentisme no havia tingut mai. Permeten visualitzar el conflicte
    i convertir en independentistes molta gent que no ho eren el 2003 ni el
    2006. Pels que ja éreu independentistes el 2006, certament no calia fer
    el segon tripartit; però pensa que si realment un dia volem arribar a
    l'Estat propi, abans hem de convèncer una gran massa de gent.
    En canvi en la situació que tu planteges, amb ERC en contra de l'Estatut i a l'oposició des del 2006, crec que CIU i PSC no s'haurien atrevit a fer aquests passos, i encara que el TC hagués dictat la mateixa sentència, les conseqüències haurien estat molt menys evidents.
    De tots maneres, aquesta discussió ara és una mica fútil, perquè només estem fent política-ficció a base de contrafàctics. Allà on si que m'agradaria que estiguessim és en les propostes de futur: (1) aprofundiment de l'independentisme social a través d'eines potents com l'incipient Assemblea Nacional Catalana, i (2) reconstrucció d'una esquerra política que torni a ser útil per portar el país a la llibertat.
  • D'acord amb part....
    Pilar| Adreça electrònica | dijous, 26 de maig de 2011 | 11:24h
    Sols difereixo amb un punt PSC,ICV. Mai, mai aquest partits, com qualsevol altre que tingui "el mando" a Madrid, mirarà preferentment per Catalunya. A Catalunya, units si, però amb partits d'aquì, de dreta, d'esquerra,de centre, verds, tan es els que siguin però primer Catalunya, desprès els catalans i sempre amb ùltim lloc els partits. Mai, mai han d'oblidar que nosaltres els paguem, nosaltres els votem i a nosaltres ens deuen fidelitat.
  • Absolutament d'acord
    Manel| Adreça electrònica | dijous, 26 de maig de 2011 | 11:01h
    Cal definir uns objectius que dibuixin un horitzor que conciti grans segments de població. Explicar el projecte: més democràcia, més justícia, més prosperitat, honestedat i valentia, davant d'això qui es pot sentir exclòs ?

    Crec que aquest és l'únic platejament viable, i vull creure que serem capaços de dur-lo a terme.
  • 100%
    Antoni | dijous, 26 de maig de 2011 | 08:49h
    100% d'acord, llàstima que tothom prefereix ser cap de sardina que cua de lluç

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats