VilaWeb.cat
aleix | La comarca | dimarts, 29 de març de 2011 | 11:18h
Aquest proper cap de setmana, l'associació Solc, música i tradició al Lluçanès organitza unes jornades sobre la transhumància amb motiu de commemorar-se els 15 anys del Grup de Treball de Transhumància de Solc. Les jornades se celebraran a Santa Eulàlia de Puig-oriol i a Prats de Lluçanès i permetran conèixer de primera mà un seguit d'iniciatives que s'estan duent a terme al país i a Itàlia i Euskal Herria relacionades amb la transhumància, la feina de pastor i la ramaderia i els productes derivats.

(Continua)


Aquestes jornades volen ser un altaveu de la feina feta al Lluçanès en aquests 15 anys del GTTS i de la vigència i valor del patrimoni professional i cultural que es mou amb els camins ramaders. I per fer-ho, Solc ha previst la participació a les jornades de persones coneixedores de tot aquest món i d'entitats i organismes que s'hi poden vincular, en un programa que combina propostes més de fons sobre la situació i evolució del sector, amb iniciatives de caire més lúdic, i amb propostes més divulgatives.
El dia 2, dissabte, tota la jornada ens permetrà acostar-nos a la feina feta pel grup de transhumància de la Fundació del Món Rural, que ha editat un mapa actualitzat, però no exhaustiu, dels camins ramaders a Catalunya, al treball de l'quip d'antropòlegs de la Universitat de Barcelona, Transhumàncies del segle XXI; a l'experiència de l'associació Artzai Gazta, d'Euskal Herria, amb els més de 100 ramaders que treballen amb l'associació; a la tasca del projecte Grípia, del Pallars, intentant consolidar una escola de pastors o promovent la recuperació de l'ús de la llana; la presentació de materials diversos com llibres o rutes relacionades amb la transhumància, i la projecció de la pel·lícula "Fame d'erba", de l'antropòloga italiana, Valentina de Marchi, que ens explicarà el sentit i els resultats del seu treball amb els pastors transhumants dels Alps orientals.
I per acabar-ho tot plegat, un sopar de pastors, per gaudir d'un bon xai del Lluçanès, animat amb la música del grup "Surti com surti", amb pastors com a músics.
Enmig de tot plegat, es commemorarà la feina feta pel Grup de Treball de Transhumància de Solc, després de 15 anys d'aportacions fonamentals que han permès fer passos tan importants com la publicació del mapa dels camins ramaders del Lluçanès, la col·lecció de quaderns "La Ramada Encantada", o la preparació per a la senyalització dels principals camins de la comarca, feina feta d'acord amb el Consorci del Lluçanès.
I, precisament, per alguns trams d'aquests camins, el diumenge, dia 3, es farà la caminada que sortirà de Santa Eulàlia de Puig-oriol i s'acabarà a Prats de Lluçanès, amb un acte d'inauguració de l'exposició del projecte "Transhumàncies del segle XXI", i la cloenda de les jornades.
Per fer possible tot aquest programa, ha calgut la bona disposició de persones, entitats i institucions al voltant d'un tema que és referencial en l'àmbit del patrimoni al Lluçanès, tal com indiquen les conclusions de la feina feta amb l'elaboració dels Mapes de l'Inventari del Patrimoni Cultural de tots els pobles del Lluçanès, una tasca impulsada per la Diputació de Barcelona, i duta a terme, amb l'acord dels diferents ajuntaments del Lluçanès, per l'associació Solc, música i tradició al Lluçanès.
Al web de Solc podeu trobar el programa de les jornades.
Comentaris: 1

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats