Correu Blocs | VilaWeb.cat
losanti | Cultura | dimecres, 12 de gener de 2011 | 15:55h
Publicat al bloc de Cristianisme i Justícia


Cada vegada més vivim sota la tirania dels “tòpics”. No sé si la causa és  la  influència dels mitjans de comunicació o una preocupant manca de temps i ganes per pensar, el cert, però, és que correm el risc de morir ofegats per aquelles afirmacions que es comencen a difondre ves a saber on, i que van rebotant fins a convertir-se en un lloc comú que vol explicar-ho tot. Llavors la gent diu, “vivim en una societat complexa” (un altre tòpic) quan la veritat és que les opinions tendeixen més aviat a la simplificació i a una visió de la realitat que es sosté en dos o tres afirmacions. Per això surten partits només xenòfobs, o només nacionalistes, o només preocupats per un sol tema (ja sigui la llengua, internet, la defensa dels animals…). Al final resulta molt més fàcil això que assumir que darrere les simplificacions hi ha mil i un equilibris a fer i que cal tenir en compte si un no vol morir estrellat.

Ens adonem d’aquesta tendència quan en som” víctimes”, ja sigui a nivell personal o com a persones que formem part d’un determinat col·lectiu (ser jesuïta i català, us puc assegurar que és tota una experiència en aquest sentit). Llavors ens fem creus de com es pot arribar a un nivell d’ignorància i de desconeixement tan gran de la realitat. Ens costa més adonar-nos-en quan en som propagadors. Perquè la simplificació dita amb convenciment ens dóna una força i una autoritat que no fa res més que amagar la inseguretat davant allò que no acabem d’entendre del tot.

Escolteu sinó moltes de les tertúlies o molts dels “opinadors” estrella ja sigui de televisió, de ràdio o de premsa. Amb un mínim de pensament crític i una mica de lògica, seria suficient per adonar-nos que aquells que avui es presenten com a veritables creadors d’opinió, en altres circumstàncies, no serien res més que pèssims humoristes
Comentaris: 2
  • Dit d'una altra manera
    Albert Vila Lusilla| Adreça electrònica | dimecres, 12 de gener de 2011 | 20:49h
    Qualsevol enunciat que contingui una conjunció adversativa o una oració subordinada, serà bandejat per complex i confús, sempre en favor d'un eslogan de no més de 10 paraules.
  • ...
    Anònim | dimecres, 12 de gener de 2011 | 16:36h
    Ni a partits que no arriben ni tant sols són nacionalistes i sobiranistas. Simplement són partits i prou, sense més i normalment són els que governen l'Estat espanyol.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats