VilaWeb.cat
adam | Manresa | dimarts, 7 de desembre de 2010 | 19:45h
L’Ajuntament de Manresa acabarà l’any 2010 en una situació econòmica complicadíssima. Tot i haver incomplert els acords amb els treballadors municipals, rebaixant-los el sou (a alguns més que a d’altres, tot s’ha de dir) i fent-los pagar les conseqüències de la mala gestió de l’equip de govern, els números encara no surten i de cara a l’any que ve pràcticament no es podran fer inversions a la ciutat i perillen serveis i llocs de treball. Com hem arribat fins aquí? Qui en té la culpa? Miro de resumir-ho en els 2000 caràcters que em queden i en tres punts

Primer. Vivím una crisi mundial, és cert, causada per l’esgotament d’un determinat model de creixement basat en el petroli barat i per l’especulació financera descontrolada que quí podia, les institucions, els governs, no ha sabut ni volgut volgut evitar o, com a mínim, limitar. Una crisi que a l’estat espanyol s’ha vist agreujada per la imposició, des del poder econòmic i polític (caixes d’estalvi i ajuntaments inclosos), d'un model de creixement basat en la construcció excessiva i l’endeutament generalitzat.

Segon. Els Països Catalans són la nació d’Europa que pateix una pitjor balança fiscal amb l’exterior, un dèficit superior al de qualsevol altre estat o regió del continent. Gairebé el 8 % del PIB, no dels pressupostos públics, del Pe-I-Be!, es paga en forma d’impostos i no torna perquè es destina a intentar convertir Madrid en la capital del Sud d’Europa i a subvencionar determinades comunitats evitant, així, transformacions eternament pendents com la reforma agrària. Ni el país ni les seves institucions poden afrontar una sitiuació de crisi econòmica com la que patim amb aquest espoli (aquesta és la paraula justa) fiscal.

Tercer. L’any 1995 l’Ajuntament de Manresa devia 17.618.000 euros (el 75.33% dels ingressos ordinaris liquidats d’aleshores). Enguany devem 79.578.000 euros i això suposa el 121.47% dels pressupostos. Dit d’una altra manera, després de 10 anys d’expansió econòmica i augment exponencial dels ingressos municipals, de superhàbit i alegria comptable, no tant sol no s’ha aprofitat l’avinentesa per reduir l’endeutament i encarar en millors condicions el futur (el present) sinó que s’ha disparat la despesa ordinària de forma inconscient, sense que això hagi tingut una reprecussió proporcional en la millora dels serveis prestats per l’ajuntament, s’han fet inversions discutibles i excessivament cares (no cal posar exemples, oi?) i s’han destinat massa recursos a propaganda i despeses innecessàries.

Comentaris: 4
  • Re:
    Callie| Adreça electrònica | dimecres, 29 de febrer de 2012 | 06:27h
    We have to guess about the progress. However, how can we do it if have got a lot of things to do one at time? It is hard to get in time with all those stuff. Therefore, we have to utilize some specific things like American essay writers. That can definitely aid.
  • Cap on estem anat i com?
    Ferran | dilluns, 13 de desembre de 2010 | 00:25h

    Gràcies pel resum,
    Unes questions a veure si des de l'ajuntament hi ha més llum:
    - S'està fent un canvi de model? quines aquest nou model?
    - Com es pot realitzar aquest canvi des de un ajuntament? 
    Moltes gràcies,
    Ferran 

    • Uf!
      adam | dimarts, 14 de desembre de 2010 | 09:48h
      Hola Ferran,

      Si et refereixes a un canvi en el model econòmic dominant, em temo que s'està fent més per defecte que per iniciativa pròpia. Vull dir que si ja no es construeix no és perquè s'hagi decidit apostar per altre sectors o àmbits, sinó perquè ja no hi ha més finançament per a seguir projectant, construint i comprant pisos. Des d'un ajuntament petit com el de Manresa no es pot canviar el model econòmic general, però si que pots  contribuir a modificar tendències, mirar d'anticipar-te als canvis i intentar que el teu municipi jugui un paper o un altre.
      Salut!

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats