&count Els blocs de VilaWeb - MÉSVilaWeb
Correu Blocs | VilaWeb.cat
oriol_llado | Aquest país és tan petit | dijous, 2 de desembre de 2010 | 21:10h

Continuem l'anàlisi del 28N (amb la vista posada al 29M). Després de la immigració, toca el debat identitari. En clau metropolitana. Som-hi?

Amb el debilitament galopant del PSC (autèntic partit frontissa, avui abocat a un ser o no ser dolorsíssim per cru i inesperat) la falla nacional es fa més abrupta, després del 28n. Guanyen pes dos partits (PP i C’s) que recullen amb naturalitat (però amb moltes trampes!) la incomoditat que sent una part de la població amb el reforç del procés de construcció nacional. A l’altra banda, veiem un bloc majoritari, difusament sobiranista i encara més difusament independentista que assegura, això sí, una centralitat forta (malgrat tot) d’un projecte inclusiu de país. En aquest espai domina CiU (avui) però s’hi inclou també ERC, SI i parcialment ICV. I el PSC? Hi era, hi ha estat. Però... --‘ser o no ser?, es debaten al carrer Nicaragua--; hi serà? Ai...

Avui es desafien obertament alguns dels consensos de la transició (immersió lingüística, discriminació positiva, etc). Fa un temps això semblava impossible. Ja no. En aquest context --el debat identitari es presenta més polaritzat-- és més important que mai cercar de nou aquests espais de trobada; ampliar-los, vaja; renovar el consens dels anys setanta En clau de ciutat, en clau metropolitana, és imprescindible incorporar el PSC en aquest procés. Construir la nació? Li podem dir així. També li podem dir construir la ciutat, la plaça pública.

Quan la incomoditat amb aquest procés de construcció guanya pes, també han de guanyar pes les raons i els arguments que assegurin allò que de veritat ens empeny el compromís amb la igualtat d’oportunitats, la cohesió social, la riquesa cultural.


+ foto: extreta de la meva pàgina de flickr.
Comentaris: 4
  • Projecte inclusiu?
    ismael peña-lópez| Adreça electrònica | dijous, 2 de desembre de 2010 | 22:18h
    En la meva opinió, no o no massa.

    Definitivament, el PSC jugava a intentar-ho (tot i que jo crec que, més aviat, se'n desinhibia).

    D'acord amb l'esperit integrador de CiU, potser la d'ICV (que no crec que mai ha parlat d'identitat fora de la càmera i perquè tocava) i d'una part d'ERC (potser la banda de Carod, crec que no tant la més bel·ligerant de Puigcercós i de la majoria de les bases). Definitivament no, en la meva opinió, la de SI. I, en absolut, però de signe contrari, PPC i C's.

    No entenc com afirmes que el debat ha estat integrador i alhora més polaritzat -- essent aquesta darrera la visió del panorama que comparteixo -- quan a mi em semblen posicions si no oposades, sí difícils de compaginar.

    Les identitats col·lectives -- com la religió, que forma part d'aquesta definició -- o es fomenten activament o surten de l'agenda, es renuncia a la seva construcció i es deixa que la identitat s'atomitzi i n'hi hagi tantes com persones.

    Ens ho estem trobant amb la (necessària, crec) crítica al favoritisme que l'Església Catòlica té a Espanya. Peró, en el camí cap al laïcisme, la tendència està essent contra l'Església Catòlica, en concret, i les religions, en particular.

    Però fujo d'estudi: crec que mentre les identitats col·lectives siguin a l'agenda, se n'afavorirà un model vers l'altre, l'estàs amb mi o contra mi. Crec que la identitat col·lectiva inclusiva és com allò del Principi de Heisemberg: si és identitat col·lectiva, no és inclusiva; i si és inclusiva, no és identitat col·lectiva.

    I on diu identitat col·lectiva diem-ne nacionalisme. Del color que sigui.
    • Identitats estàtiques? Mai.
      oriol_llado | divendres, 3 de desembre de 2010 | 10:18h
      És veritat que les identitats col·lectives requereixen un element comú, de referència, i per tant, necessàriament i per definició, només poden ser limitadament inclusives. Però les identitats col·lectives no són estàtiques --malgrat l'interés a presentar-les d'aquesta manera pels, diguem-ne, nacionalismes clàssics. No sé si és allò de les societats líquides o no (en part sí, suposo), però jo veig la identitat com un diàleg, una conversa. Un espai que es discuteix en cada moment, que canvia cada dia. Per a mi és important abordar aquesta discussió amb alguns elements que a mi, personalment, em semblen importants: la igualtat d'oportunitats, la preservació de la diversitat cultural... Reclamava un reforç d'aquest espai de consens del qual s'han separat, per voluntat pròpia, PP i C's.

      Però ni tan sols aquest espai de consens que reclamo està acabat. La fórmula que ens servia a principis dels anys vuitanta s'ha d'actualitzar avui. És important que el PSC no defugi el debat que ens reclama avui, i més des d'aquest territori metropolità, amb tan poc pes, fins ara!, en la narració de país.

      Aquest debat té a veure amb la cohesió social i amb la qualitat de vida de les persones (atenció, gent d'ICV) i supera, per tant, els símbols i el país estàtic per idealitzat (atenció, gent de CiU, ERC i SI). Ah! Jo no volia dir que el debat ha estat integrador (no ho ha estat prou), he dit (o volia dir, almenys) que el debat haurà de ser integrador.

      En tot cas, sempre un plaer conversar amb vostè sr. Ictlogist. Continuem en unes hores davant d'un bon sopar.
       
      • Les identitats dinàmiques
        ismael peña-lópez| Adreça electrònica | divendres, 3 de desembre de 2010 | 10:34h
        No saps quant m'ha agradat llegir-te això "Però les identitats col·lectives no són estàtiques --malgrat l'interés a presentar-les d'aquesta manera pels, diguem-ne, nacionalismes clàssics" i com n'estic d'acord.

        Jo crec que la identitat i la cultura, com la llengua, tenen una dimensió sincrònica i una de diacrònica, i això ha estat sempre així -- tot i que segurament la "liquidesa" del Bauman afegeix velocitat a la dimensió diacrònica.

        Estic d'acord amb la necessitat del debat, i com aquest semblava anar per uns camins que ara semblen més difícils de transitar. En aquest debat, però, ens caldrà (crec!) fer algunes concessions i saber què volem adreçar primer.

        La identitat és com un llençol massa curt que o ens tapa els peus o ens tapa el cap. Si l'aferrem al passat (al país i símbols estàtics que tu apuntaves), és probable que el futur agafi fred. Si volem aixoplugar l'esdevenidor i aquells que en formaran part, és possible que ho haguem de fer a costa de destapar els peus i el lloc on els teníem arrelats amb força.

        El que passa, sovint, és que tothom estira per una banda diferent i el llençol, com les identitats i la convivència, acaba estripat.
        • el llençol
          oriol_llado | divendres, 3 de desembre de 2010 | 10:41h
          "La identitat és com un llençol massa curt que o ens tapa els peus o ens tapa el cap. Si l'aferrem al passat (al país i símbols estàtics que tu apuntaves), és probable que el futur agafi fred. Si volem aixoplugar l'esdevenidor i aquells que en formaran part, és possible que ho haguem de fer a costa de destapar els peus i el lloc on els teníem arrelats amb força."

          I sí, aquí estem.

          PS. Aquesta metàfora la trobo molt suggerent, la veritat.  





Oriol Lladó Esteller (Badalona, 1971). Periodista especialitzat en noves tecnologies, cultura i medi. Aquest blog és un blog d'actualitat, o d'actualitats (potser millor). Recull apunts sobre la meva ciutat i recupera articles publicats en altres mitjans (Sostenible, Revista Òmnium, Media.cat, Blog d'Escacc, etc). Ah, fa uns mesos, i en el marc de les eleccions municipals, vaig formar part d'Accent, Independents per Badalona, un projecte polític que no sé si va arribar massa tard, o massa d'hora. Trobareu també alguns apunts sobre el 'tema'.

Per cert, la meva pàgina professional la trobareu a oriolllado.cat. A Time Out, actualitzo Retalls d'Asfalt, un blog bàsicament fotogràfic.








Contacteu:
info@oriolllado.cat









Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 40 visites
  • Aquesta setmana: 364 visites
  • Aquest mes: 1777 visites
  • Des de l'inici: 96839 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 355 visites
  • Aquesta setmana: 1933 visites
  • Aquest mes: 8011 visites
  • Des de l'inici: 210082 visites

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories





















Twitter Updates

    follow me on Twitter






      www.flickr.com
      Oriol Lladó's photos More of Oriol Lladó's photos




      Perfil al Facebook de Oriol Lladó Esteller













    Últims 40 canvis

    Arxiu

    « Maig 2012 »
    dl dt dc dj dv ds dg
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031   
    RSS 2.0 RSS Comentaris
    MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats








    ESTADÍSTIQUES




    View blog reactions