Correu Blocs | VilaWeb.cat
marcbel | Personal | dijous, 21 d'octubre de 2010 | 12:31h

Actualització: un comentari (signat Martí) argumenta que el manifest del que parlo no és la posició de D-Recerca.

Igualment, el bloc que referencio també ha fet un aclariment al respecte.

Agraeixo a tots els aclariments sobre el que molts havíem interpretat. Més detalls a la respostes que he fet als comentaris d'aquest apunt. Final de l'actualització.

Primer una prèvia. Durant 3 cursos de 4 vaig ser representant estudiantil a la UAB. Delegat de curs de Geologia. Igualment, des d'altres àmbits tinc experiència de tractar amb representants d'alt nivell de la Generalitat.


Durant la meva estada a la universitat, vaig comprovar com els sindicats d'estudiants, que presumptament es dedicaven a defensar els estudiants, en realitat es preocupaven més de grans qüestions ideològiques (dretes, esquerres, capitalisme, comunisme, etc), en comptes de problemes més prosaics i reals com que estiguessis a una classe a l'hivern amb jaqueta i guants perquè no funcionava la cal·lefacció. Un problema general al sindicalisme espanyol.

Anem al cas concret. Hi ha hagut una forta pujada de la matrícula dels cursos de doctorat a Catalunya. D-Recerca, Associació de doctorands i becaris de recerca de Catalunya, si més no d'alguns, ha començat una campanya de protesta.

Bloc que ignora el català


Primer de tot, ha fet (hi ha) un bloc, http://tutela400euros.blogspot.com/, que està en espanyol i anglès. Només. No pas en català. A molts, amb una mica de coneixement de la societat catalana i la història de reclamacions del darrer segle i mig, ens resulta ofensiu que es menystingui el català d'aquesta manera. Que en un missatge adreçat a la societat catalana s'utilitzi abans l'anglès que el català.


Manifest

Segon, han fet un manifest que demanen signar:

http://www.peticiones.es/peticion/manifest-contra-la-pujada-de-taxes-de-doctorat-manifiesto-contra-la-subida-de-tasas-de-doctorado/243 

Un manifest que, amb l'excusa del problema de la matrícula, pretén col·lar concepcions ideològiques que s'oposen als valors generals de la societat catalana. Tractem-ho amb una mica de detall.

El manifest s'inicia amb aquesta frase:


Els sotasignats, investigadors predoctorals, persones del món científic i demòcrates simpatitzants

“demòcrates simpatitzants” és la típica expressió de superioritat moral de l'esquerra espanyola. D-recerca s'ha de dedicar a defensar els interessos dels estudiants predoctorals de Catalunya, no pas a repartir carnets de demòcrates. Això és inacceptable.


Al text trobem expressions per referir-se al Govern de la Generalitat del tipus “per part del seu govern autonòmic”, “del govern autonòmic de Catalunya“, “formes emprades pel govern autonòmic “, “Que el govern autonòmic té potestat “...

Això novament demostra un gran desconeixement de la societat catalana i dels mitjans de comunicació catalans. Aquesta forma per referir-se al Govern de la Generalitat és aliena al llenguatge que s'utilitza en la vida pública a Catalunya.


El missatge s'ha de fer pensant en els receptors. Adreçant-te als catalans (la protesta és catalana) utilitzant la forma “govern autonòmic” a molts ens resulta ofensiu. Per innecessari. Una altra cosa és si et vols adreçar a les persones de Guadalajara, París o Berlín per comunicar-los el problema que tenim aquí. Aleshores sí que pots utilitzar la forma “govern autonòmic” o “govern regional” si vols, per aclarir què és això de Generalitat de Catalunya.

Atac frontal a l'autogovern de Catalunya

Però el més greu de tot plegat, és el punt 13:

 

  1. Que el govern autonòmic té potestat per a fixar els preus com ho fa en el Decret 98/2010 de la Generalitat de Catalunya, Annex 1, punt 4.6, atès que el Real Decret 1393/2007, en l’aplicació del qual va ser promulgat, refereix en el seu article 7 al dictamen de la Conferencia General de Política Universitària per establir els límits dels preus públics, sempre relacionats amb els costs del servei, d’estudis que condueixen a l’obtenció de títols oficials i aquest dictamen no estableix límits per als preus de doctorat, concedint als governs autonòmics total llibertat per establir aquests preus. Aquesta situació posa als doctorands de tot l’Estat a mercè dels seus governs autonòmics i en situació d’indefensió.

 

Negretes meves. Això ja no és un error comunicatiu. Això és un atac ideològic en tota regla a l'autogovern de Catalunya. Un atac neocentralista que s'alinea amb el nacionalisme espanyol en l'actual batalla per recuperar “transferències” i suprimir qualsevol mena d'autogovern. Per aquí molts no passem. No en el nostre nom. No acceptem una D-Recerca que ataca frontalment a les reclamacions que la societat catalana ha fet en el darrer segle i mig.


A més, és no estar informat. El problema no és el “govern autonòmic”. El problema és l'Estat i l'expoli fiscal del 10% del PIB que genera a Catalunya. El problema és que l'Estat no transfereixi les beques tot i tenir diverses sentències judicials que l'obliguen, i que provoca el subfinançament dels estudiants catalans de forma premeditada. El problema és que la Generalitat de Catalunya degui 89 milions a la UPC perquè no els ha pogut pagar, tot i que de Catalunya marxin 20.000 milions d'euros d'impostos dels catalans i no tornin, els quals farien augmentar el pressupost de la Generalitat un 50%. Que tot i tenir el tant per cent de funcionaris més baix de l'estat, amb una taxa d'ocupació més alta que la general espanyola, la Generalitat hagi de recórrer a bons privats per pagar despeses corrents. I moltíssims altres problemes dels serveis públics (inclòs l'ensenyament) que estan generats per un expoli fiscal insostenible, inacceptable i sense equivalents en el món occidental.

D-recerca s'ha de preocupar de millorar la situació dels doctorands catalans, no a atacar ideològicament els punts d'acord de la societat catalana en el darrer segle i mig. No feu política d'aquesta manera, perquè si no aconseguireu que tothom estigui en contra d'unes reclamacions que poden ser justes.

A Catalunya va sent hora que els sindicats deixen les grans qüestions ideològiques a qui pertoca (els partits polítics) i comencin a preocupar-se de la millora de les condicions laborals i d'estudi de les persones. De coses concretes, com es fa a mitja europa. El problema és la pujada de la matrícula. El problema no és que ho hagi fet la Generalitat o qui sigui en exercici de les seves competències.






Comentaris: 13
  • D-Recerca no em representa
    Griselda| Adreça electrònica | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 20:13h

    Hola Marc,

    No sé pas qui ets, el que em queda clar, es que ets un becari que vol, al igual que jo, solucionar el tema dels 400 euros, però no de qualsevol manera, i això m’alegra.
    Estic totalment d'acord amb tots els punts que tractes, i des de D-Recerca, penso que hauríeu d'acceptar les crítiques.
    Jo també creia que el manifest l'havia escrit D-Recerca, o si ho voleu, gent de D-Recerca, si més no, ells són els que sempre firmen.
    Crec que no hi hauria d'haver cap associació que ens representi, simplement, diferents becaris de cada centre que facin de portaveus per aquest tema (els 400 euros) en concret. Un cop solucionat això, que cada representant lluiti dins les seves institucions pel que es just.
    D'altra banda, tinc una pregunta per aquells de D-Recerca que tan s'ofenen. Rebeu alguna subvenció per part del Govern? aquesta necessitat de firmar amb el nom de l'associació qualsevol esdeveniment que es fa, a què es deu?
    Ja en tenim prou amb sindicats que no són més que una extensió del Govern, i de polítics que diuen mentides.

  • A veure...
    Martí | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 12:00h
    Marc, cal anar amb compte d'acusar directament algú sense tenir gaire clar de què va la cosa.

    El manifest no és de D-Recerca. El manifest s'ha fet per diversos doctorands de Catalunya, discutint-lo sobretot a través del blog que menciones i de la llista de correu de D-Recerca, i es firma a títol individual. Pots veure les discusions, són públiques i en alguns llocs surten mencionats alguns dels temes que toques.

    Al final el manifest que hi ha és el que va sortir votat globalment, i per això és el que s'està signant. Des de la llista, es va votar majoritàriament un altre manifest semblant, però més curt, que pots trobar aquí. En alguns casos la redacció pot pecar de poc sensible, com dius, amb la realitat catalana, i el text en negreta que has ressaltat jo també el trobo molt desafortunat. El problema, crec jo, no és estar a mercè d'un govern autonòmic, sinó d'aquesta gent que es diuen d'esquerres i llavors fan pagar a qui està més putejat la seva incapacitat per gestionar crisis i transferències de competències, sigui al govern català o a l'espanyol. El manifest s'ha hagut de fer molt ràpid, i tot i que en alguns punts puc no estar-hi del tot d'acord el recolzo plenament.

    El problema és l'Estat que retalla el pressupost d'investigació, crec (de memòria) un 15% l'any passat i un 8% aquest any. Però el problema és també de la Generalitat que ens "passa el pet" a nosaltres: que quadruplica les taxes de tutela de tesi, que depenen d'ella, a la vegada que les universitats aprofiten per augmentar les pròpies (quintuplicant-les, en el cas de la UAB). I també és de la Generalitat, quan aplica el 5% de baixada del sou indiscriminadament a tots els treballadors públics, passant completament de fer una baixada progressiva: els doctorands per a pagar som estudiants, però a l'hora de cobrar ens redueixen el sou (que ja no solia arribar ni als 1.000€) com si fóssim catedràtics d'universitat.

    I és per tot això que ara hi ha moviment entre els doctorands. Els 400€ ha estat la gota que ha fet vessar el got. No és un sindicat. No és tampoc només D-Recerca, ni només el blog, sinó també totes les assembles d'universitats i centres, i la gent que simplement ja en té prou. I siusplau no etiquetis i despreciïs tan ràpidament tot aquest moviment. No és un atac frontal a l'autogovern de Catalunya, el que espero que sigui és un atac frontal a la política de recerca que puteja els doctorands (i a la investigació en general) ara sí i ara també.
    • Posicionament de D-Recerca
      marcbel | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 13:20h

      Gràcies Martí per l'explicació. Tanmateix crec seria convenient un posicionament públic de D-recerca sobre el tema. A molts doctorands ens preocupa molt aquest manifest.


      El manifest s'està distribuint pels centres de recerca de Catalunya com si fos de D-Recerca. Igualment, des de D-Recerca s'enllaça, però en cap cas es diu que NO és un manifest de D-Recerca. Som moltíssima gent que hem interpretat que aquest document és de D-Recerca, i francament, ens decep molt.


      Si és veritat que aquest document no és compartit per D-Recerca, ho celebro i me n'alegro.

      • Preocupats? Apunteu-vos a la discussió ;)
        Martí | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 14:12h
        Deixa'm aclarir primer que jo no sóc de D-Recerca. Tanmateix, sí que
        estic subscrit a la seva llista, i pel que entenc D-Recerca recolza el
        que es consensua (o es vota, si no hi ha consens) en assemblea o a la
        llista. A la llista es va votar "la versió curta"
        que no conté cap dels punts que critiques. Aquest, entenc, és el
        manifest que recolza D-Recerca com a associació (repeteixo que jo no en
        formo part).

        El manifest que s'està signant, es signa
        individualment. Però suposo que D-Recerca el recolza, com jo mateix ho
        faig, tot i veure-hi potser algunes coses amb les que no està
        completament d'acord. A mi també em preocupaven aquests punts i preveia
        que portarien polèmica, però el manifest ja es va redactar i votar, i
        crec que el que cal ara és seguir endavant i pressionar la Generalitat i
        les universitats perquè facin marxa enrere amb els 400€, amb el 5% i
        amb tot el que es pugui.

        Si a tants doctorands us preocupa el
        manifest, us animo a afegir-vos a la llista de D-Recerca i discutir-ho
        allà. Així el següent sortiria diferent. Però repeteixo que ara mateix
        és el que tenim i crec que val la pena recolzar-lo fort.
  • fonts informatives
    Elena Capel| Adreça electrònica | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 11:06h

    Bon dia,



    em sap molt greu el que dius al teu blog. Primer de tot, m'agradaria indicar-te
    que t'informessis una mica millor abans d'emetre una opinió.

    Aquesta protesta dels doctorands ha estat duta a terme no només pels membres de
    D-recerca, sinó també per molts altres doctorands de Catalunya que no hi
    formaven part. Un grup de doctorands va decidir crear el blog al que fas referència,
    per tal de facilitar l’organització entre nosaltres, fet que trobo genial. Crec
    que cadascú és lliure d’expressar-se en la llengua que li agradi. Després de ajuntar-nos
    un grup de doctorands ara fa una setmana, varem decidir d’escriure un manifest
    conjunt dirigit tant als vicerectorats de recerca de les diferents universitats
    com a la Direcció General d’Universitats (amb qui ja ens havíem reunit prèviament).
    Així doncs després de sotmetre aquest manifest a modificacions per part de qui
    es va voler implicar, per últim va ser aprovat. Al mateix temps es va fer una
    versió més curta que pots trobar a la web de D-recerca, en català per cert.
    Aquest última versió és la que firma D-recerca, per que és la versió que els
    seus membres van triar.


     


    Respecte al punt
    13, en cap moment diu que s'haurien de treure competències a les autonomies, sinó
    que hauria de estar controlat, per evitar aquestes mesures preses de sobte i
    desproporcionades. Potser no s'explica de manera clara. A mi personalment
    tampoc m’agrada molt com està redactat aquest punt. Però vull recalcar que en
    cap moment es vol treure la competència d’autogovern de les diferents
    autonomies.


     


    Sincerament, et
    vull fer arribar el meu malestar al llegir un text mal fonamentat. Potser
    tampoc no hem fet arribar nosaltres la informació com calia, però tot això s’ha
    fet en molt poc temps.


     


    Elena Capel, doctorand de la UAB
    • "Control"
      marcbel | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 13:26h

      Elena,


      Sobre el punt 13, suposo que t'adones que un autogovern "control·lat" no és cap autogovern. És papa estat, i catalans nens petits. Ho sento, però si un doctorand no es capaç d'adonar-se del clar biaix ideològic d'un text, francament, el problema menor és que hagi de pagar 400 euros de matrícula.


      Una altra cosa és que estiguis d'acord amb el biaix. Ho respecto. Però cal tenir molt clar sempre quan es parla en nom propi i en nom d'un col·lectiu. Cal ser honestos.


      D'altra banda, quan parles en nom d'un col·lectiu, la bona voluntat no es suficient. Tot plegat és molt més complex.


      Els altres punts que tractes, crec que els he respost als altres comentaris.

  • Bloc seriós
    marcbel | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 10:30h
    Aquest bloc s'adreça a persones adultes. Els adults donem la cara amb noms i cognoms. Els anònims no són benvinguts.

    Tinc dues normes bàsiques en aquesta casa meva:

    - No responc anònims

    - Si el fet de no respondre un anònim em provoca indefensió, suprimeixo l'anònim.

    Per aquesta raó s'han suprimit 3 anònims que es ficaven amb mi en termes personals.
    • no estàs assabentat
      manel cano| Adreça electrònica | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 12:13h
      Escolta Marc,
      si us plau. No critiquis la feina que s'ha fet de tota bona voluntat i que bàsicament recau en una única persona! Tot s'ha fet per consens i tu (i tothom que vulgués) estaves totalment invitat a col·laborar en la redacció del manifest.
      Probablement jo sigui molt més independentista del que ets tu, però trobo molt infantil només atacar temes que no són part de la discusió del blog.
      També des del blog se t'anima a que tradueixis totes les entrades que hi ha en castellà al català. I no dubtis que ho publicaran.
      Hi ha una cosa per damunt de Catalunya, són les persones.
      Salut
      • Document públic
        marcbel | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 13:15h

        Manel,


        Tot document públic és criticable. Se'n diu llibertat d'expressió. Si no estàs disposat a acceptar la crítica, no facis documents públics. T'ho dic com autor d'infinitat de documents públics.


        A tu et pot semblar infantil, però cada lector d'un document públic pot criticar el que li doni la gana. Se'n diu llibertat d'expressió, i no accepto el teu paternalisme.


        Hi ha una cosa per davant de Catalunya i les persones: l'honestedat quan pretens parlar en nom d'un col·lectiu.

        • Cap competició
          marcbel | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 13:55h

          Per cert, això no és tracta de cap competició de a veure qui la té més grossa (qui és "més" independentista), que a mi me la bufa.


          Es tracta de l'honestedat de no col·lar les concepcions polítiques pròpies (les que siguin) utilitzant tot un col·lectiu i aprofitant la bona voluntat de la gent a signar una reclamació. D'altra banda, jo respecto totes les posicions ideològiques individuals (totalitarismes a banda).


          Com he dit en un altre comentari, quan parles en nom d'un col·lectiu la bona voluntat no és suficient ni serveix per justificar-se, la cosa és molt més complexa. T'ho dic per experiència en discussions i trencament de col·lectius.


           

          • jo tampoc competeixo
            manel | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 15:33h
            saps el que és una assemblea? saps que una assemblea és sobirana? saps que el document es va consensuar?
            tot dit!

            p.d: ningú t'està obligant a signar el document.
            fés-ne un altre d' alternatiu i comença a demanar signatures. Apa sort!
            • Assemblees
              marcbel | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 23:47h
              Sí que sé què és una assemblea. N'he participat en unes quantes. Fins i tot n'he convocat, d'estudiants, quan feia moltíssims anys que cap representant d'estudiants en convocava. Fins i tot n'he estat a diverses meses d'assemblea fent de moderador.

              Una assemblea es representa a sí mateixa. Si en aquesta assemblea, s'ajunten quatre, l'assemblea representa als quatre. No a tot un col·lectiu.
  • Jejejeje
    Gràcia | divendres, 22 d'octubre de 2010 | 09:07h
    De veritat que et creus que hi ha un atac a l'autogovern de Catalunya i la qüestió identitària?

    Com diu Pepito grillo, fixa't una mica, aquest no és el tema.

Catalanitzador per al Windows


RSS 2.0 RSS Comentaris

Vols rebre els apunts del bloc? Escriu el teu correu:

Lliurat per FeedBurner


Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 277 visites
  • Aquesta setmana: 2299 visites
  • Aquest mes: 9796 visites
  • Des de l'inici: 738124 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 1076 visites
  • Aquesta setmana: 7414 visites
  • Aquest mes: 29461 visites
  • Des de l'inici: 1805564 visites

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Els meus llibres preferits

La identitat de les nacions Sense Espanya. Balanç econòmic de la independència. Espanya, capital París. Tots els camins porten a Madrid. Informe Diagonal El dit d'en Colom. Catalunya, l'imperi i la primera colonització Americana

More of Marc's books »
Book recommendations, book reviews, quotes, book clubs, book trivia, book lists

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Últims 40 canvis


Creative Commons License

www.flickr.com
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats