Correu Blocs | VilaWeb.cat
xaviermir | El pla sobiranista | diumenge, 3 d'octubre de 2010 | 22:01h
"... aquesta predominança de l'ambició d'emancipació nacional que detecten les enquestes des fa força mesos, fins i tot abans de la sentència del Constitucional –i, per tant, que no sembla pas reactiva– [Cardús recorda el Racòmetre de dilluns passat: "el 48,8% dels enquestats votarien sí en un referèndum sobre la independència, mentre que un 9,7% estan indecisos i un 41,4% dirien no. "], quan es tradueix en expectativa –encara lluny del dia de les eleccions, també s'ha de dir–, resulta que el vot a propostes explícitament independentistes cau a poc més del 10 per cent."


Ho escrivia Salvador Cardús avui a l'Avui per denunciar que l'oferta no recull la voluntat d'independència: "Hi ha més ambició nacional que no pas oferta política sòlida i fiable que sigui capaç de recollir explícitament l'aspiració nacional dels catalans", deia. Hi podem llegir, clarament, un retret a CiU, que continua dient que no estem madurs i ho combina amb un silenci absolut respecte de la manera com podem madurar. Perquè, on és el pla convergent per acabar de convèncer els qui segons ells no estan convençuts encara? Se suposa que sap com hem de madurar, no?

Calen més articles com aquest que recordin que la majoria ja existeix i que alertin del regal que farem als autonomistes si el conjunt de l'oferta independentista no supera els 21 escons actualment existents. És el que diuen els socialistes des de fa temps: si un vol la independència, vota partits independentistes. I si els partits independentistes sumen 15 o 16 escons, aquest és el pes de l'independentisme al Parlament.

Alerta, doncs, que el comportament electoral que molts independentistes declaren pot tenir conseqüències nefastes i provocar un refredament del tot contraproduent.  A les properes eleccions, Vot Nacional per la Independència: o Esquerra o Reagrupament o Solidaritat. Els actes de fe que els facin els altres. Estarem pendents de noves enquestes com el Racòmetre per veure si anem capgirant la tendència i donem més pes a l'independentisme d'aquests partits que no pas a l'autonomisme de CiU.
Comentaris: 7
  • La solució: Que Reagrupament i Solidaritat es presentin junts.
    Andreu | dilluns, 4 d'octubre de 2010 | 21:58h
    La gent vol que el seu vot serveixi per a fer coses importants. Votar una formació que totes les enquestes indiquen que treurà tres diputats (i encara que fossin sis) això desmotiva i desmobilitza absolutament a qualsevol. En canvi votar a la formació que sabem -ningú ho dubta- que guanyarà això si que motiva i molt. Per més que no sigui independentista. Aquesta no és la meva posició personal però, evidenment, ho és de la inmensa majoria de persones. La gent s'apunta al "carro guanyador". La gent vol guanyar. Es així.
    La única solució per paliar - en part- aquest problema és que Reagrupament i Solidaritat vagin juntes. Aquesta coalició engrescaria molta gent i produiria un efecte multiplicador. I podrien treure 15 escons tranquilament. Més els que tregui Esquerra.
    Jo treballo a la empresa TNS -la que ha fet l'enquesta manada per Solidaritat i que els otorga entre sis i vuit escons- i sé molt bé del que parlo.
    Màxima pressió doncs a les direccions de Reagrupament i Solidaritat per a la coalició.
    Aquesta és "la" solució.
    • sí, però
      Albert| Adreça electrònica | dimarts, 5 d'octubre de 2010 | 06:01h
      Estic d'acord en que per una banda la unitat faria incrementar el vot. El que no entenc és:

      1 per què es demana aquesta unitat a l'independentisme quan no es demana a les altres opcions

      2 per què molta gent amenaça amb que si no hi ha unitat no votarà RCat ni SCI, no ho puc entendre, és totalment contraproduent i suicida, els dependentistes voten tots

      • Respostes a les dues preguntes
        Crossroads | dimarts, 5 d'octubre de 2010 | 23:27h
        1. Perquè no hi ha cap diferènia objectiva entre les propostes de R-Cat i de Solidaritat i, donada la llei electoral, és estúpid presentar-se per separat. És més, no hi ha cap raó per no presentar-se junts. No està el panorama per vedetismes i per divisions basades en no-res.
         
        2. Perquè la llei electoral pot condemnar aquestes dues opcions a no tenir representació, i davant del fet6 que hi ha una altra opció independentista (ERC) que sí que aconseguirà representació, gent com jo optem per l'única opció que ens assegurarà que no llençarem el vot a les escombraries. El que seria suïcida podria acabar sent que molts vots independentistes quedessin fora del Parlament perque els senyors aquests tan intel·ligents (López Tena, Laporta, Carretero i companyia) no han sabut posar-se d'acord per fer un front comú que engrescaria els més ensopits.
         
        No és difícil d'entendre, oi que no? En resum: llei d'Hondt.
  • Tens raó, però ells, tossuts, no ho veuen
    Crossroads | dilluns, 4 d'octubre de 2010 | 23:38h
    Andreu, si això passa els voto. La pregunta és: segons el calendari electoral, quan acaba el termini perquè s'ho puguin repensar i es presentin en coalició? De totes maneres, el Laporta, a Facebook, ja ha anat dient que no cal lamentar més que bo vagin junts, etc., donant-ho per fet que no hi ha cap possibilitat. Jo m'he apuntat al grup de Facebook de Reagrupats i Solidaris que volen anar junts.

    Estic d'acord que l'efecte seria multiplicador. Però les possibilitats són escasses, especialment perquè Solidaritat s'ha parat una trampa donant tanta importància a això de les llistes. Per això si no canvia res tornaré a votar Esquerra, partit del que vaig ser militant durant tres anys i del qual em vaig donar de baixa el 2005.
  • Què fer?
    Crossroads | dilluns, 4 d'octubre de 2010 | 07:59h
    Xavier, estic molt d'acord amb aquesta anàlisi. Seguint aquesta lògica del "votar independentista" (és a dir, aquells partits que portin, sense embuts, la independència al seu programa electoral), i també una cosa que diu el Cardús ---la inexistència de noves opcions prou madures per capitalitzar aquesta tendència social cada cop més favorable--- he decidit el meu vot en un sentit que fa pocs mesos hauria estat impensable: continuar votant Esquerra. Havia gairebé jurat que no els votaria més, però com que no em plantejo l'abstenció, gairebé no em queda altra opció.
     
    M'explico: (1) No votaré per una opció que pugui quedar en representació zero (Solidaritat, malgrat la seva pròpia enquesta..., i Reagrupament). Em molesta, i molt, que dues opcions que volen el mateix exactament es permetin el luxe d'anar per separat. No és el moment de comportar-se con nens capriciosos i després intentar racionalitzar el que només es pot titllar de comportament immadur. En definitiva, no està la cosa com per tirar el vot a les escombraries. Per tant, optaré pel vot útil independentista per assegurar el tret.

    (2) Però... votar Esquerra? S'ho mereixen? Bé, en primer lloc és evident que el Tripartit és impossible. El Tripartit d'esquerres ha tingut algun aspecte positiu (en l'estratègia electoral sobretot: enfonsament del PSC i fugida del seu sector maragallià/catalanista) i molts de negatius (sobretot el guirigall i les inconsistències en la governació del país, a més d'un discurs sovint ridícul de "nosaltres, els d'esquerra, els bons" que em fa tanta ràbia, però que és més patrimoni del Lenin del Bages que del Puigcercós). Posar en contradiccions ideològiques evidents el PSC ha donat rèdits, encara que la majoria no els recollirà Esquerra. Però podem perdonar el relatiu "desgovern"? La meva conclusió és que CiU governarà: si és amb Esquerra el batibull que hi ha hagut al tripartit no existirà (Esquerra haurà aprés i CiU té més experiència en governs "monolítics"); i si CiU governa amb suports puntuals externs (que crec que és la fórmula que intentarà), Esquerra pot ser clau per marcar el to com a soci principal o com a oposició-corcó. Compte, però: amb qui pactara CiU la investidura? Això serà clau. Artur Mas, per mi, és una veritable incògnita, i ja va fer un mal pacte pel país en el seu dia a canvi de no sé quins rèdits personals que al final no va obtenir. Ara, si agafa Ibarretxe com a model doncs benvingut.
     
    El joc per Esquerra és un altre que el de l'etapa Tripartit: el camí amb els "federalistes" (que no ho eren, i es tractava de desemmascarar-los) s'ha acabat, i l'evolució de la massa social no deixa dubte que ha començat el compte enrere de la pertinença de Catalunya a Espanya. El discurs del Puigcercós es veu ara alliberat d'ambigüitats en aquest sentit. Em queden dubtes, és clar, però les crítiques que diuen que ERC no és independentista em semblen pura hipèrbole. 
     
    Una altra reflexió que em faig és que en aquesta legislatura clau caldrà gent bregada en política, no nouvinguts que estripin les cartes i se'n vagin a casa a les primeres de canvi. Tinc dubtes del poder de permanència del Laporta si es converteix en un actor irrellevant al Parlament. L'experiència del Puigcercós (que està fent un discurs molt realista últimament) pot ser molt útil al grup de diputats independentistes que entrin al Parlament. El que espero i desitjo és que aquesta legislatura es vagi coent un veritable front independentista de cara a les eleccions del 2014, ja amb Rajoy ocupant la Moncloa.
     
    En fi, estic disposat a deixar-me convèncer que estic equivocat, però és així com veig les coses. Esquerra ja ha dit que no pactarà amb ningú que no es comprometi a convocar un referèndum sobre la independència aquesta legislatura (una promesa que no va fer ni el 2003 ni el 2006). CiU aposta pel dret a decidir, encara que de forma poc realista amb això del concert econòmic i amb la seva habitual duplicitat/ambigüitat. ICV continua oficialment encallada en el federalisme. I el PSC cada cop s'assembla més al seu homòleg basc (Patxi López & cia.). Algú està disposat a il·luminar-me amb bons arguments?
    • Ja ho has dit tot
      albertbadia | dilluns, 4 d'octubre de 2010 | 10:50h
      Qualsevol diria que estaves a la conversa d'ahir vespre al facebook del Xavier. Tan si és així com no: Fantàstic! Sembla que els independentistes, tinguem la tendència que tinguem, comencem a posar-nos d'acord.

      Ah, Xavier! M'apunto la data de 10/10/2010 per fer memòria de l'esperit del 10J. Proposo fer-ne difusió i concretar un missatge conjunt. A veure si comencem a esverar la xarxa independentista! No sembla que faltin menys de 2 mesos per unes eleccions nacionals tan importants per l'esdevenir del nostre país!

      Salut i feina, que això tot just comença!
      • Coincidències
        Crossroads | dilluns, 4 d'octubre de 2010 | 21:00h
        No, Albert, no vaig formar par de la conversa aquesta que dius, però m'alegro que hi hagi gent fent reflexions similars. Sóc dels que no tenia cap dubte que votaria "la nova opció independentista" (fos quina fos la fórmula final), però la miopia que han demostrat (i que denunciava amb contundència la Patricia Gavancho en el seu dia) és imperdonable. No penso arriscar-me i votaré l'única opció independentista que sé segur que obtindrà representació. Espero que Laporta, López Tena i companyia reflexionin i se n'adonin que no es pot tirar pel dret d'aquesta manera menyspreant tota la feina de Reagrupament (companys de viatge que, com qui diu, els havien estat esperant per anar plegats, i que han mantingut viva la flama de l'independentisme no parlamentari durant més de dos anys). Això de "tu vas fer les llistes així i jo en canvi les faig aixà" són tecnicismes que no interessen ningú.

        D'altra banda, vaig veure l'entrevista que l'Helena Garcia Melero li va fer al Puigcercós als Matins de TV3 i em va agradar molt el seu to conciliador (no ens barallem els independentistes) i el llibre que va presentar sobre catalans emprenedors (el Puigcercós sembla ser un social demòcrata modern, per entendre'ns, sense ortodòxies esquerranes passades de moda). El meu candidat ideal fins fa poc era el López Tena, però estic decebut amb tota aquesta colla, no puc evitar-ho.
         
        Salut i que tinguem sort tots plegats!

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 91 visites
  • Aquesta setmana: 608 visites
  • Aquest mes: 2707 visites
  • Des de l'inici: 542708 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 828 visites
  • Aquesta setmana: 4654 visites
  • Aquest mes: 18256 visites
  • Des de l'inici: 1201073 visites

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats