Correu Blocs | VilaWeb.cat
ricardgarcia | Cupressus sempervirens | diumenge, 5 de setembre de 2010 | 19:34h

No ho sé si les emocions ens poden enganyar, però començo a pensar que sí, que enterboleixen la percepció que tenim de la realitat i no ens deixen veure amb claredat el que ens passa personalment ni el que passa al nostre voltant. I no vull pas dir que ens n’haguem de desfer de les emocions, ningú no podria pas viure sense, però si que em sembla que quan s’escapen dels espais íntims i envaeixen l’espai comú sense haver estat prèviament destil·lades, no ens ajuden a pensar de forma raonable ni equànime. 

Estimem i odiem amb les emocions, i no només no és pas cap mal que ho fem sinó que són una part fonamental del nostre ésser, però quan el plaer, la ràbia, l’eufòria, el dolor, el desig, la rancúnia, l’alegria, la gelosia, l’amor o l’enveja... emergeixen desbocades per guiar-nos, tendim a donar més valor a allò que nosaltres sentim que no pas a allò que pugui sentir algú altre. És llavors que l’emoció ens situa falsament en el centre d’un món que -no ho voldria oblidar mai- és tan divers i canviant com ho puguin ser cada una de les nostres vides. I tot i que és ben cert que en els sentiments hi ha el combustible que ens empeny a viure, l’emoció no és ben bé ni necessariament el mateix que la veritat.


Comentaris: 10
  • emocions
    Mireia (racó de la solsida)| Adreça electrònica | dimecres, 8 de setembre de 2010 | 15:47h
    mira, lligaré emocions i literatura,   la literatura que més m'atreu és aquella que és capaç de MODIFICAR les meves emocions!
    • Tècnica i emoció
      ricardgarcia | dimecres, 8 de setembre de 2010 | 20:54h
      Però la literatura no és només emocions. Aquestes són com la punta de l'iceberg i poden emergir amb força perquè se sustenten sobre l'estructura precisa del llenguatge. Qualsevol traductor sap que si les estructures lingüístiques li fallen, les emocions d'aquell text que vol traduir es tornen inconsistents i es desfan.
      És el mateix que passa amb la bellesa d'un edifici o d'un pont, que és plena de matemàtiques. Doncs bé, la bellesa de les emocions -i no totes en tenen, de bellesa- neix també de les raons que les desencadenen i de la forma que prenen. El gaudi que en podem treure de qualsevol obra artística, és molt més gran si al paladejar els matisos de l'emoció que ens proporciona, també en podem entendre les raons i els mecanismes que la desencadenen. Per això és pel que no es pot separar el domini de la tècnica de l'emoció artística o literària.
  • Amb dues regnes...
    Teresa Costa-Gramunt | dimecres, 8 de setembre de 2010 | 11:11h
    L'ideal, és clar, és conduir les nostres vides amb dues regnes: la raó i el sentiment en equilibri... Però, què difícil! Els sentiments ens porten més del que ens pensem, i la raó tot ho vol quadricular i no, hi ha coses que s'escapen.
    • Serenitat
      ricardgarcia | dimecres, 8 de setembre de 2010 | 20:27h
      És difícil, tens raó. Però és tot un repte, i les estones que ho aconseguim: quina serenitat!
  • Manca d'emocions
    PereVilanova | diumenge, 5 de setembre de 2010 | 21:56h
    La maca d'emocions, el cansament més absolut, el distanciament respecte el món també pot produir una gran ansietat i una gran angoixa. Tots els extrems són dolents, sens dubte
    • Equilibri
      ricardgarcia | diumenge, 5 de setembre de 2010 | 23:25h
      Si Pere, per això hauríem de perseguir aquella vella fita dels cortesans renaixentistes que cercaven viure en equilibri entre la raó i la passió.
  • ... i que és la veritat?
    Victoria | diumenge, 5 de setembre de 2010 | 21:09h
    La manca d'emocions i de ressò emocional és la psicopatia. El ressò emocional, els receptors mirall , ens permeten posar-nos al lloc de l'altre/a. És vera, però, que com tot l'ésser humà, les emocions són educables en la seva gama i modulació. L'emoció és una de les poques coses vertaderes, si és que n'hi ha. Són els pensaments els que ens allunyen de la realitat/veritat o la falsegen . Avui diferim, tot i que ens entenem.
    • No ho sé pas
      ricardgarcia | diumenge, 5 de setembre de 2010 | 23:50h
      No les rebutjo pas, les emocions. Hi treballo un dia i un altre amb elles, però a vegades, veure com poden regir la nostra vida sense deixar espais per a la raó em fa una mica de por. I també em preocupa veure com anem d'un extrem a l'altre: a vegades actuem instal·lats en la raó més asèptica i unes altres ho fem esclaus dels instints. Per què no ens eduquem per l'equilibri?

      Tens raó que allò que sentim, ho sentim com a veritat; segurament perquè ens empeny amb més força que cap altra cosa. Però el que jo reclamo és que aprenguem a modular aquests sentiments perquè no ens invalidin a l'hora de fer-nos càrrec dels sentiments i de les raons dels altres.

      I la veritat... no ho sé pas què és la veritat. Només sé que sovint el concepte de veritat ha servit per fer-nos xantatge i agreujar el nostre sentiment de culpa. Per això fóra bo que poguéssim eradicar la idea nefasta de la veritat única.

      Una abraçada!
      • Ha estat
        Victoria | dimarts, 7 de setembre de 2010 | 12:27h
        un bon diàleg. Som matèria en magma i combustió, som contraris que topen i creen noves veritats, potser som dialèctics... àtoms, grans de sorra... :-)
        • Dialèctics!
          ricardgarcia | dimecres, 8 de setembre de 2010 | 10:57h
          M'agrada això que dius: som dialèctics! Un mar de paraules en constant moviment que topen i juguen i es fonen per expressar les emocions i per explicar tantes i tantes veritats. Afortunadament, som dialèctics!

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm
MSF

Categories

Creative Commons License
Llicència de creative commons
anar a Blocs de Lletres
Penedesfera
Top Blogs
Free counter and web stats

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats