VilaWeb.cat
manelmora | diumenge, 22 d'agost de 2010 | 13:23h






Avui, benvolguts lletraferits, parlarem d’un tema una mica pelut.
De la fal·lera de sentir-se propietari dels llibres. Però, sobretot, de la dificultat malaltissa a l’hora de deixar-los a la gent.





Aquesta segona qüestió, que pateixo de manera acusada, em fa sentir un pèl avergonyida.

Perquè... un cop llegits els llibres, què m’impedeix fer-ne un préstec? Què en trec de tenir-los avorrits a la lleixa, agafant pols? Per què pateixo tant quan són fora de casa? Fent un examen de consciència, he arribat a la conclusió que la “cosa” posseeix diverses implicacions. Per tant, intentem analitzar-les.


L’experiència negativa de molts anys representa un legítim motiu per no deixar llibres a tort i a dret. Quan ho feia, el resultat era desastrós. N’hem perdut tants, a casa meva! Exemplars en alguns casos prou valuosos, tant sentimentalment (regals, adquisicions plenes de records, dedicades o difícils de trobar) com objectivament (primeres edicions, títols exhaurits, volums  d’editorials desaparegudes o estrangeres). El cas és que molta gent se’ls ha quedat (i se’ls queda, això no ha canviat) sense cap remordiment. Els llibres no signifiquen el mateix per a tothom. En alguns casos m’he trobat en la tessitura d’haver de reclamar un llibre prestat de feia temps (situació prou delicada, a sobre!) i el   personatge contestar-me sorprès: Ah, pensava que no et corria pressa! Com que ja l’has llegit!

Doncs no, individu, no és això. Quan hom rep un llibre d’un altre, és amb el compromís implícit de llegir-lo i tornar-lo sense dilació. No amb la idea de desar-lo sine die en una lleixa aliena. Com a mínim, aquesta és la meva filosofia en les comptades ocasions en què accepto que algú me’n deixi un.   

Un altre problema rau en el fet inapel·lable que les persones, els coneguts, arriben i se’n van. Si no es tracta d’algú de l’entorn molt proper, el perill és enorme. No saps mai quan tornaràs a veure segons qui, de manera que tampoc no saps mai quan et retornarà el llibre o li podràs demanar. Per no parlar de la poca cura que molta gent té. Fa patir moltíssim imaginar en quines condicions hom pot recuperar un llibre prestat.   

 

Fins aquí, la posició del “fetitxista” sembla força defensable i racional. Però es complica quan també li costa fer el préstec a la gent del seu àmbit proper: fills, pares, germans, amics de tota la vida, companys de feina que veu a diari.

Un dia vaig tocar el tema (per casualitat, no feu més càbales del compte) amb la meva psicòloga, val a dir que també força lletraferida. El cas és que, quan li vaig oferir un préstec oh concessió generosa per part meva! va i em diu: “Gràcies, Anna, però no. Jo prefereixo comprar-me’ls, els llibres. Igual que no m’agrada deixar-los, tampoc no m’agrada que me’ls deixin. M’omple de satisfacció la compra, guardar-los en espera, veure’ls, tocar-los, llegir-los i després tenir-los a casa per sempre. Saber que són meus”.

Ahà. La psicòloga era com jo. Així que vaig aprofitar, ja que tenia una professional a mà, per preguntar-li si el sentiment es podia considerar malaltís. Resposta: “Home, si et passés amb totes les coses, si tinguessis arrelada de manera patològica la possessió, potser sí. Però un fetitxisme concret, i més aquest, és freqüent i bastant comprensible”.

Buf. Vaig respirar. “Freqüent i bastant comprensible”. Salvada.

 

Jo crec que la qüestió rau en la vinculació que alguns de nosaltres podem arribar a establir amb els llibres. És tan meravellós l’univers que contenen, que el sol fet de tenir-los a prop ens remet a la joia de la lectura passada. O a la promesa de la lectura futura. Al record. A la possibilitat de buscar una frase, un vers, el nom d’un personatge. De consultar un dubte, un oblit. O, simplement, al plaer d’obrir-los, de contemplar-los, d’olorar-los.

Mirar la lleixa i resseguir els noms dels grans autors. Saber que allà mateix, a tocar dels dits, s’hi pot trobar el compendi del seu saber, del seu llegat, no té preu.

 

Malgrat tot, per no ser rematadament antipàtica, he arribat a una entente (ignoro si cordiale) amb mi mateixa. De manera que només deixo llibres als intimíssims. I, tot i això, els tinc apuntats en una llista, per no despistar-me. El meu germà Jordi pot testimoniar com, de tant en tant, li pregunto per ells. Suposo que, a aquestes alçades, m’accepta com sóc (el meu germà). Deixar-li llibres a ell està bé, perquè em fa feliç recomanar-li lectures i compartir-hi plaers. Quan arriba a casa i em demana: quin llibre em pots deixar?, m’agrada decidir i fer-li solemne entrega de l’exemplar escollit, tot ressenyant-lo de paraula succintament. Quan marxa, això sí, corro a prendre’n nota. Per si les mosques.

 

He pensat que boja del tot no ho estic. Em puc salvar.

Però... que ningú no em toqui tampoc la roba, ni els discos, ni la bijuteria, ni l’ordinador, ni les pel·lícules.

Mmmmm. Em sembla que hauré de tornar a la psicòloga.

 

Què en penseu, lletraferits?

 

Aclariment: alguns dels lectors d’aquest bloc entreu en la llista d’intimíssims, estigueu tranquils.       

Comentaris: 10
  • Jo faig igual!
    Mireia (racó de la solsida) | dimarts, 24 d'agost de 2010 | 08:42h
    Jo segueixo el mateix criteri: només en deixo a gent de confiança i M'HO APUNTO!!!

    Quan la gent de "no tanta confoança" me'n demana un, últimament m'estimo més mirar si aquell llibre s'ha publicat en edició de butxaca i regalar-lo que no pas "deixar el meu i donar-lo per perdut!!"
    • Que bé
      Anna M.| Adreça electrònica | dimarts, 24 d'agost de 2010 | 12:47h
      Mireia. M'adono que no estic sola cada cop que faig un article sobre les meves fal·leres en aquest bloc.
      No estic sonada, no estic sonada!!!!
  • doncs jo si vull que me'n diexin
    jordi villalonga| Adreça electrònica | dilluns, 23 d'agost de 2010 | 12:44h
    Hola. Jo entenc els arguments i la posició de l'Anna (i dels comentaristes), no només perquè la conec bé, sinó perquè sóc "l'individu intimíssim" ( o sigui, el germà aprofitat).

    Però haig de dir que jo també sóc possessiu amb les coses personals, inclosos els llibres, i que, per tant, ho comparteixo.

    Tot i així, em pot més el meu sentit pràctic de les coses i hi ha 2 motius pels quals m'agrada que em deixin llibres:

    El primer és que a casa tens l'espai limitat: familia de 4, amb 2 nens estudiants, etc, etc... i no caben gaire coses més.

    El segon: la meva paradigmàtica garraperia. A què si, germaneta? Si puc llegir molts llibres (cosa que, estareu d'acord amb mi, és l'essencial a fer amb ells, a banda d'altres disquisicions), gratis, recomanats, sense ocupació d'espai permanent, sense haver de netejar-los ni res de res, perquè hauria de gastar diners, invertir temps en buscar-los, ubicar-los i cuidar-los?

    NO, germaneta i altres, SI !  Endavant amb la gasiveria "llibrerística", gaudim dels avantatges de tenir familiars intimíssims amb dèries com aquesta. Aprofitem-nos de les bibilioteques curulles, de les lleixes curvades sota el pes de volums i volums col·leccionats amb fruició per ments malaltisses, carn de divà psicoanalític!

    Penseu en l'orgull mal dissimulat, en l'autocomplaença i en l'augment de
    l'autoestima que us provoca que altres us demanin consell literari i, malgrat les pors i les recances col·laterals, en el plaer que experimenteu al fer lliurament formal d'un bé tan preuat, en el moment de superioritat, gairebé místic, on els receptors, amb les mans obertes, rebem, en actitud propera a l'homenatge vers el senyor feudal, alló que ens donarà moments de joia i que hem de cuidar, vigilar i retornar com si es tractés de la nostra pròpia vida.

    Aquesta magnífica simbiosi, germaneta intimíssima i altres, no només és beneficiosa per tothom, sinó que gairebe podriem dir que dona sentit a la vostra actitud compulsiva.

    Ah, gran germana, alguns dels llibres que m'has deixat darrerament han estat viatjant en maletes i motxilles diverses per mitja Europa (he, he)...
    • Estimat
      Anna M.| Adreça electrònica | dilluns, 23 d'agost de 2010 | 14:41h
      Tío Gilito,
      Ets un barrut, un aprofitat falton i un impresentable. Orgull mal dissimulat, complaença, bla bla bla. A sobre!!!!!
      Mira, mira... que deixaràs de ser intimíssim...
      Els meus preuats llibres han voltat per Europa en motxilles i maletes???? Ai, que m'agafa un cobriment!!!!!
        
      Parlant amb una certa seriositat, crec que en l'article ja apunto que em fa feliç recomanar-los i compartir-los. És cert.
      I lamento que tu no pateixis la compulsió, perquè és magnífica. Et fa sentir tan bé anar de llibreries, omplir les lleixes... etc. etc. Tu t'ho perds.

      També haig d'admetre que els llibres són molt cars. M'agrada pensar que jo no hi puc fer res amb la compulsió, però que, com a mínim, els amortitzo més.

      Per cert, Harpagon, ara mateix en tens 4. Quan me'ls penses tornar?????
      • Ai que se'm perden...
        jordi villalonga | dimarts, 24 d'agost de 2010 | 12:39h
        4?  crec que només en tinc 2, eh!

        De tota manera, jo també vaig fer lliurament solemne a la meva  intimíssima? muller dels que m'havies deixat, que jo ja els he llegit tots!!!

        Per tant, caldrà preguntar-li a ella com ho porta...

        He, He...

        IO (Mr. Scrooge les nits de lluna plena...)
        • Tu, Scrooge
          Anna M.| Adreça electrònica | dimarts, 24 d'agost de 2010 | 12:49h
          ja li estàs preguntant a la teva dona on són els meus 4 (Q-u-a-t-r-e) llibres. 
          Els vull a casa meva així que hi torni. 
          He dit. 

          Observa que t'he dit Scrooge sense el Mr. 
          El tractament te l'has de guanyar.  
  • OK
    Gemma C.O. | diumenge, 22 d'agost de 2010 | 21:50h
    Exacte, a mi tampoc m'agrada deixar llibres pel fet que no tornen, sols els deixo a la familia i també apunto a qui, quin llibre i quan. I si se'l trespasen entre pares i germans ,també apunto de qui a qui i quan. Els llibres com altres coses personals són intrasferibles. Tampoc puc suportar que em toquin re i em raca deixar re. Ara sí, si ho deixo algú és amb tota la confiança i amb tot el goig, però també soc partidaria de regalar en lloc de dixar si és possible. Els llibres un cop llegits, guarden una part de tu igual que nosaltres d'ells, casa nostra es transforma amb la seva i sembla que si no hi són pardem una part sustancial de la nostra essencia particular una mica de sabiduria.
    • Que bé
      Anna M.| Adreça electrònica | diumenge, 22 d'agost de 2010 | 22:19h
      veure que no sóc tan estranya. A banda de bromes, sempre pensava que era una mica massa possessiva amb les coses materials (les personals), sobretot amb els llibres. Però veig que no sóc sola i que és un fet més generalitzat que no em pensava.  
  • la propietat dels llibres
    Jordi Canals| Adreça electrònica | diumenge, 22 d'agost de 2010 | 15:55h

     No estic d’acord amb l’anomenada propietat malaltissa a l’hora de deixar els llibres a la gent, amics inclosos. El llibre no s’hauria de deixar, es un objecte íntim i personal que no admet aquesta operació de préstec. Per que? Doncs perquè la majoria els torna tard i alguns no els tornen mai, Així de clar. Els que els tornen tard ho fan desprès que tu els hagis reclamat un munt de vegades amb la conseqüent vergonya per part teva. Un llibre és un bé preuat que hauria d’estar exclòs de préstec. Els perfums, les flors i les joies no es presten,  es regalen. Doncs ? Conclusió : és millor regalar llibres que deixar-los. Si tens un amic que estimes, compra-li un llibre perquè si li deixes i no te’l  torna pots perdre l’amic. Exagerat, potser si! però és que un llibre, també, pot ser un bon amic.

    • No tothom pensa igual
      Anna M.| Adreça electrònica | diumenge, 22 d'agost de 2010 | 17:05h
      però em fa feliç veure que tu sí, Jordi. I que no sóc jo sola. La veritat, ho has expressat amb tanta contundència, després que jo fes tantes voltes "políticament correctes", que em rendeixo als teus arguments.
      Un llibre és un bé preuat, íntim i personal. D'altra banda, com tot allò que t'estimes i que et defineix. Joies, discos, roba, etc.
      I tens raó en una cosa. A mi em fa molt feliç regalar llibres.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats