Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

  • per un desenvolupament diferent, cap transvasament. "Nuestras vidas son los ríos que van a dar a la mar".
  • Comentaris sobre el meu poble, al qual impediren ser municipi injustament.
  • aquest és un BLOC EBRENC
  • llengua anglesa
  • per parlar de l'esport català, del Barça i de la Unió Esportiva Campredó. per defensar les seleccions nacionals catalanes.
  • articles ideològics, basats en la defensa obrera i la lluita contra qualsevol discriminació per tipus racial, social o sexual
  • l'Araceli, la Rosa i el Guillem
  • la història que hem construït els campredonencs i les campredonenques, els catalans i les catalans, la gent d'arreu del planeta.
  • Independència nacional dels Països Catalans.
  • Cròniques sobre literatura ilercavona (Ebre-Matarranya, Maestrat)
  • Una llengua parlada a Formentera, Calaceit, l'Alguer, Sant Julià, Elna, Campredó, Eslida i el Carxe. Una llengua rica en variants dialectals, que necessita vies de normalització en moltes parts del seu domini lingüístic.
  • poemes ilercavons d'abans i d'ara
  • el sexe és salut i els blocaires el practiquen
  • Respectar les opcions sexuals de tothom. No discriminar ningú pel color de la seua pell o la seua procedència.

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
emigdi | campredó | divendres, 30 de juliol de 2010 | 08:17h

 

 Una part essencial de la Festa Major de Campredó (Baix Ebre) són els berenars a la plaça de bous, construïda amb carros i carretes com en  altres pobles de les Terres de l'Ebre. És a dir, lluny d'una plaça convencional de la "Fiesta Nacional" (dels veïns de ponent). No he estat mai un gran afeccionat als correbous precisament, i no m'agraden els espectacles del bou capllaçat ni del bou embolat. Tot i això, gaudeixo com el qui més dels berenars de cada vespre a la carreta amb els companys i les companyes de la colla i amb els nostres xiquets i xiquetes respectius/ves. La nostra carreta és la més gran de la plaça, propietat de l'amic ampostí Jou Vidal (un "latifundista" de l'arròs del Delta de l'Ebre, ai si em llegeix!!!). Hem anat organitzant berenars de categoria, amb la degustació de pizzes, truites, espardenyes... Enguany les cuineres són les dones, els anys anteriors els cuiners "sense títol ni jornal" érem els homes. Destacarem molt especialment el perniler oficial de la carreta, Abel Rodríguez, per la paciència que té tallant pernil per a tothom. Cuini qui cuini, després de l'àpat difícilment ens podem aixecar dels bancs on estem asseguts, ni gairebé gosem desplaçar-nos a buscar un cafè!!!
Com diuen popularment els més vells de la població, a Campredó hi ha molt "torero de carreta". És a dir, gent que no corre davant del bou, sinó que prefereix omplir-se l'estómac. Els cadafals del mig de la plaça (tablados, per entendre'ns en llenguatge col·loquial campredonenc) estan plens de pernils i cassoles, al costat  d'homes i dones amb entrepans de tota mena, que es disposen a fer el ritual de cada tarda. Els menjars a la plaça i la tertúlia pertinent són una de les essències intrínseques de la nostra festa.
No  em considero un ebrenc atípic pel fet que no m'agraden gaire els correbous, ja que és fàcil adonar-se que en som molts els qui anem a la plaça per xerrera i teca, i que a voltes no sabem ni que hi ha una vaqueta a la plaça. L'únic cop que he baixat a la plaça és per anar a buscar la xocolata per als xiquets i els pares, just ahir dia de la xocolatada...
I cal tenir el gust de parlar amb llibertat  al respecte. N'hi ha centenars d'ebrencs i d'ebrenques que voldrien un model diferent de la festa major. Personalment, no em sobren els correbous... Altra opinió em mereixen pràctiques amb els bous clarament abusives que també s'han convertit en tradició, si acceptem que s'anomeni així. El model ball-bous és compatible amb altres activitats necessàries que també podrien tenir gran acceptació. Després d'anys i panys d'un mateix model de festa, cal imaginació i propostes noves que la revitalitzin.
I de bon matí, estem de festa major i no ens volem de perdre ni un detall!!!

PD. La primera foto és del bloc Lo Barber i la segona del bloc Lo Sifo, tots dos retraten el bou capllaçat, no l'ambient a les carretes.

Comentaris: 12
  • sona be
    brian| Adreça electrònica | divendres, 30 de juliol de 2010 | 15:38h
    Sonen bé els berenars a la carreta, tan bé inclos que fins i tot els puc imaginar sense bous - amb una varietat d'activitats al mig de la plaça que agradin a tothom sense molestar ningu i sense fer mal a ningu, ni cap animal.
    Tal com vaig dir ahir, segur que si mirem que fan als pobles riu amunt, veriem que es poden organitzar activitats molt boniques on la gent també es pot ajuntar i passar-ho bé.

    El primer pas seria en comptes de 5 tardes de bous, pos 3 i 2 de coses diferents a veure com respon la gent .... pero quin seria l'ajuntament prou valent per provar-ho?
    • Segur
      emigdi | divendres, 30 de juliol de 2010 | 15:53h

      que tens raó, i coincidim en el teu diagnòstic. Tot i això, no depèn de mi. Quant als berenars, baixa una tarda i comprovaràs el nostre ambient. Saps que estàs convidat. T'asseguro que jo també bereno de cul  a la plaça... és una broma...

  • Estic d'acord
    Jordi P. | divendres, 30 de juliol de 2010 | 11:53h
    Emigdi,
    Estic totalment d'acord amb els teus arguments. A mi tampoc no m'agraden els correbous i sóc dels ebrencs que s'ha de reprimir. Aquest és un tema que han fet tabú, i no tots els ebrencs som de bous, ni molt menys. També em sembla molt bé que hagin abolit la vergonya aquesta de les corregudes, que només una incivilització com Espanya pot difondre i els espanyols poden anar a aplaudir com veuen sang.
    Per cert, quina indecència alguns comentaris d'ahir. El poca-vergonya aquell que et falta al respecte pel teu físic, hauria de mirar-se al mirall ben mirat. Només un espanyol et podria tractar així.
    Ànims en tot,
    Jordi, sóc el planer.
    • No és tant sezill, ni simple
      Lector II | divendres, 30 de juliol de 2010 | 13:47h
      Reconeguts literats espanyols ( que també n'hi han ) i algun de català han escrit inspirant-se en els bous.  La qual cosa, sí, no demostra res més que aixo, però aquí esta, com a demostració que és quelcom d'ignorants i incultes........Des de Garcia Lorca, Machado ( Antonio ) passant per Rafael Alberti i Pere Gimferrer. El mateix pasa amb altres artistes com Picaso, Dali o Goya. Aixo no vol dir que entre els mateixos intel·lectuals  que ho defensen no siguin conscients -com algun cop he sentit- que des de la raó no es pot defensar, nomes es pot fer des de la passió més irracional, la mateixa que fa a molts ebrencs i catalans agrada'l-hi les corregudes de bous, l'embolat o el el capllaçat. El que no m'agrada gens ni mica és el complexe de superioritat que volem/u demostrar amb la prohibició. No faré menció dels perills que comporten els correfocs per als participants, se'm podrà dir, amb tota la raó, que és una cosa voluntària i que no s'obliga ningú; però clar, a l'enxaneta ( MENOR D'EDAT ) molt menor,  no se'ls obliga a pujar dalt de tot del castell? No em digueu lo del casc, que aixo fa quatre dies i tampoc és garantia absoluta de seguretat. Aixo deu ser la proba del nou que demostra el civisme i  superior grau de civilització.
      Mira si te pebrots, aquest mati, a una emissora d'aquestes de militancia anticatalana, una dona tertuliana deia: "A ver si porque no me gustan los toros y no me parece mal su prohibición dejaré de ser española". Venia a dir....es pot ser espanyola i no agradr-te els bous ni "la fiesta" que, a més, rebutjava que s'hagues de dir "nacional".  Per altra part, aixo que alguns donen per fet, que tirara endavant la iniciativa del PP i consegüent rebocament de la decisió del Parlament, no ho tinguiem tant clar, a Espanya també hi ha molta gent que esta en contra de les corregudes de bous.
      Per cert, us imagineu un referendum per aquesta qüestió a Catalunya?
      UUUIIIIIIIIIIIII. Que millor manera de saber l'opino de la gent que preguntar-ho directament. El fet que els dos partits més importants haguessin donat llibertat de vot demostra que la cosa pot ser completament transversal. Tal vegada si els altres partits haguessin fet el mateix ( de veritat ) hauriem vist algun vot del PP a favor de la ILP i algun d'iniciativa o Esquerra en contra, qui sap.
      Preveient la resposta.......SI, jo tambe estic a favor de L'ALTRE referendum, pero ara parlem d'una altra cosa.


      • Bon comentari
        emigdi | divendres, 30 de juliol de 2010 | 14:10h
        amb argumentacions molt correctes, com sempre fas. La primera part la podríem estrapolar a molts àmbits. Per exemple, la sardana... També hi ha a les nostres comarques un sentiment anti-sardana, com si per defensar la jota s'hagués de combatre la sardana. Doncs, dos importants poetes nostrats, Roc Llop i Joan Cid i Mulet, han composat bellíssims poemes dedicats a la sardana, i, recentment, un compositor sardanista d'Horta de Sant Joan acaba de rebre la creu de Sant Jordi. Et poso aquest exemple com a mostra de pluralitat arreu, i que hi ha tabús que s'han de tombar. No et deixo de donar raó en el teu argument sobre els bous. El que no m'agrada és l'eterna comparació amb els castellers, perquè no hi ha cap sentit. Ahir la meua xiqueta es va escandalitzar en veure imatges de bous sagnant a les places. La imatge de l'enxaneta no és la mateixa, i el fet casteller no és comparable al fet torero, si us plau. Tampoc és just això que dius del grau superior de civilització. El meu apunt d'ahir, al d'avui no en parlo, feia referència a la incivilització de la corrida, no a altres aspectes culturals dels veïns de ponent. Com ja et vaig dir, la meua argumentació està a l'apunt, no quan contesto als provocadors de torn, allí me'n puc anar de l'olla i dir coses que no crec, com li passaria a qualsevol altre. Crec que això ho pots entendre, perquè tu no em demostres animadversió. En el cas d'ahir jo tirava en bala a uns tios que s'han posat en el meu aspecte físic!!! Nivell, ho entens, oi!!!
        Quant al tema dels partits més grans, també sempre són els que guarden la roba habitualment. Quan hi ha temes que els interessa de debò, són els que menys llibertat de vot donen, i ho saps.
        salut
        Si t'apuntes a la tarda de berenars de Campredó avui o demà, encantat de donar-te la mà i convidar-te. De debò... Com deia aquell, si veus algú que no està que cau, sóc jo...
        • Fins Setembre
          Lector II | divendres, 30 de juliol de 2010 | 15:47h
          No voldria allargar-ho, però deixa'm dir que sovint ( potser massa? ) la raó no pot explicar coses que fem. Tothom. O és que els caçadors -amb la raó- ens poden explicar el seu hobby?. Una dita castellana ve a dir, més o menys, que " A menudo la razón no entiende lo que dicta el corazón ".
          Que el mon casteller no és comparable amb el dels toros, segurament és cert, ara, a Catalunya no, però a altres indrets, (  Valencia, Blbao, Pamplona, Sevilla, Còrdova etc. ) les penyes taurines, l'ambient festiu, camaraderia i confraternitza-cio, pot ser tant saludable com l'ambient de qualsevol colla castellera ( salvan les distancies, si fa o no fa com als berenars que tu descrius ), és obvi que no tots els aficionats als bous son Ducs d'Alba ni membres del TC amb purs de pam i mig; en una colla és possible que hi hagin uns trets diferencials propis, possiblement......... participa tothom, hi ha ambient de germanor, cultura, tradició, integració, cultura, catalanitat. Peró al final ( anava a dir " de la correguda" ) hi han xiquets/es que sense ser del tot conscients del perill de corren pujant dalt de tot amb el risc de caure i trencar-se el coll. Aixo és aixi i jo, amb la raó, no ho se explicar.
          Per cert, a alguns països com ara Mèxic, esta permès torejar a menors d'edat i a Espanya, no.
          I ara que hi caic, a Campredo no n'hi havia un de "toreret" ara fa uns anys?

          I per acabar i desengrassar definitivament, home, no és per sortir en defensa de ningú, però aixo de que s'han posat amb el teu físic, no et cal patir perquè tens un tipus perfectament homologable i estandar. A no ser que les fotos de més avall, amb el teus fills, les hagis pasat pel photoshop.
          • Quant al meu físic
            emigdi | divendres, 30 de juliol de 2010 | 15:57h
            saps que aquell no ho deia amb "carinyo", ni molt menys. Però prou amb aquest tema, que tothom repeteix. T'he de dir que tinc paràl·lisi facial incurable des de fa 8 anys i que a voltes se'm veu l'ull tord, i fa molt mal veure'l, t'ho asseguro. És d'aquelles coses que no supero, per la qual cosa em va saber greu la insinuació d'aquell individu espanyolista. Hi ha coses que fan mal moralment i aquesta és una. Quant a l'ambient de les penyes prou bous d'Espanya, pot ser divertit per suposat, però no és correcte comparar-ho amb els castellers ja que no es fomenta la sang en el món casteller, i als bous sí. No als correbous per suposat. Ens estem repetint un i una altra volta, però no entenc tampoc el costum de lligar castellers amb un acte sanguinari com les corridas.
            Salut i fins setembre
            • Relectura
              Lector X | divendres, 30 de juliol de 2010 | 17:38h
              Com a lector "equidistant" vull donar la meva opinió respecte a la polèmica de l'apunt d'ahir. He llegit tot el que es va escriure, i penso que per part teva (Emigdi) estàs fent un gra massa respecte als suposats atacs al teu aspecte físic... el més greu que he pogut trobar del que va dir aquell individu és "lustrós". No sembla gaire ofensiu en la meva opinió.
              De vegades es molt fàcil dir tot el que ens ve en gana de la gent, però molt difícil acceptar les critiques que ens fan a natros. Reflexiona una mica.
              • Equidistància
                Des d'Alacant | dissabte, 31 de juliol de 2010 | 10:29h
                Voldria veure si t'ho haguessin posat a tu si ho diries amb la mateixa "equidistància". El tio tirava amb bala i de la pitjor manera que ho podia fer, ficant-se en el físic d'una persona. Mira que hi ha altres arguments per criticar Emigdi i qualsevol blocaire amb qui no congregues ideològicament, però davant de la seua incapacitat d'argumentar res és millor posar-te en l'aspecte físic d'una persona que et contraria. Em fa gràcia que diguis suposats, quan saps perfectament que era un atac directe. No sé si no vas fer-lo tu mateix, i ara vas de moderat. El que més m'agrada és que Emigdi us fa enlairar-vos per les parets i molt a tots els espanyols que veniu per ací.
                • Gràcies pel comentari
                  emigdi | dissabte, 31 de juliol de 2010 | 23:32h
                  Gràcies pel comentari al bloc, i més venint d'un lector d'Alacant, terra que conec i estimo força. No cal incidir més en el tema del físic, ja ho he dit molts cops. L'animadversió ideològica d'aquest individu l'ha portat a ficar-se en mi amb molt mala baba, com si ell fos el més guapo del món!!! Se'n vagi a cagar, senzillament. Espero que un altre cop poguem parlar de coses més interessants i positives per a la nostra llengua, cultura i país.
                  Salut a les terres meridionals...
  • Equidistant?
    emigdi | divendres, 30 de juliol de 2010 | 17:44h
    Home, ja n'estem parlant massa, però vols dir que ho veus equidistant? Dins del context del comentari és clarament ofensiu, com ho és el de poeta pedani o simple professor. Suposo que tu acceptes totes les crítiques que et vénen amb molt de gust, no t'és gens difícil d'acceptar i no et cal reflexionar que ho tens tot reflexionat. Hi ha d'altres que han vist diferent la intenció de l'individu en qüestió. I no cal ser "equidistant", per comprendre que es vol veure un tema d'una determinada manera depenent de com et cau la persona. tu ho veus així, no ho veus com una ofensa, perquè no et dec caure bé o no comparteixes els meus ideals. Però dintre del context en què va escriure, no era innocent. Ara bé, tallem-ho d'una vegada...
  • Gràcies pel teu suport
    emigdi | divendres, 30 de juliol de 2010 | 12:11h
    La persona que va escriure el comentari a què et refereixes senzillament volia faltar-me al respecte i va usar tres aspectes francament desagradables, propis d'un nivell de persona baixíssim. Posar-se en el físic és greu. Cadascú som físicament com som, ell deu ser guapo amb els ulls blaus i alt. Doncs jo no. Què hi farem? És francament ridícul i lamentable que ho posés per faltar-me al respecte. També allò de "simple" professor. Doncs sí, no tinc pretensions de tenir càrrecs a l'insti. Ara bé, si llegeix aquest bloc, que ho fa, veurà que professor molt estimat pels alumnes d'Amposta i pels de Sitges. Hi puc presumir d'això, i que rosegui ceba. Quant al de poeta pedani, volia menysprear el fet que sóc de Campredó i burlar-se del fet "poeta", quan jo sóc dels que parla d'afeccionat a la poesia. Per a mi poeta és una paraula major, jo l'únic que faig és promoure molts poetes d'aquí a les TErres de l'ebre i de la resta del país. I ho faig amb tot el cor, al programa de ràdio i als cursos de literatura, i a les conferències, i sense esperar res a canvi. Cap reconeixement a canvi, perquè com demostra aquest individu, l'únic reconeixement és el del menyspreu que reps de part de gent com ell.
    quant als correbous, m'alegra coincidir. jo no els prohibiria ni molt menys, però tampoc cal fer-ne un tabú. Diferent és l'opinió que tinc del bou embolat i del bou capllaçat.
    salut i bon agost, jo faré vacances blocaires
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats