Correu Blocs | VilaWeb.cat
pmayans | Principat de Catalunya | dimecres, 28 de juliol de 2010 | 18:55h

En l'arxiu de l'antic Servei d'Ensenyament del Català (actualment Servei d'Immersió i Ús de la Llengua) del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya he trobat un estudi sobre la llengua "materna" que declaraven els alumnes i sobre el nivell de coneixement de la llengua catalana del professorat de l'ensenyament no universitari de Catalunya en el curs 1975-1976.

De fet, es tracta d'una enquesta que féu la "Delegación Provincial de Educación de Barcelona", amb la col·laboració de les entitats Òmnium Cultural Rosa Sensat, i que comptà amb el vist-i-plau del, aleshores, Governador Civil de Barcelona, Martín Villa (sic!).

En aquest apunt us ofereixo un resum de les dades que s'obtingueren, les quals ens poden servir, malgrat la precarietat dels mitjans metodològics amb què es féu, per comparar la situació sociolingüística de l'alumnat d'aleshores amb l'actual i per comparar el nivell de llengua del nostre professorat que, indiscutiblement, ha millorat d'una forma impensable aleshores.


La mostra

Les dades foren recollides pels directors dels centres d'eensenyament reglat no universitari de la "província" de Barcelona, els quals havien d'indicar el nombre d'alumnes de parla materna catalana i de parla materna castellana (no es consideraven els bilingües familiars) i el nivell de coneixement de la llengua catalana dels professors "habituals del centre" (hi havia quatre possibles classificacions: "no la parlen", "la parlen però no l'escriuren", "l'escriuren amb incorrecció" i, finalment, "l'escriuren correctament").

Es van recollir dades  del 57,2 % de l'alumnat matriculat (519.266 alumnes) i del 66,9% del professorat (21.215 professors).


Les dades

Pel que al total de l'alumnat de la província de Barcelona de preescolar, EGB, Batxillerat i COU, i Formació professional, segons dada observada pel professorat, amb la supervisió del director, el 60,1% era de llengua familiar castellana, mentre que el 39,9 era de llengua familiar catalana.

Pel que fa al castellà, la forquilla anava d'un 65,3% de l'alumnat a la primera etapa d'EGB fins al 41,1% del batxillerat/COU, on els catalanoparlant eren majoria.

Tenint en compte que les dades es referien només a la província de Barcelona, la província més castellanitzada del Principat de Catalunya, podríem comparar- les amb algunes actuals que ens ofereix el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu.

Així, a la pregunta "recordes quina llengua vas parlar a casa quan eres petit?" (una pregunta que es podria atansar a l'observació sobre qui és i qui no era catalanoparlant als anys 70), la resposta actual és que un 41% de l'alumnat de primària considera que és el català, per un 39,9% del de secundària. Actualment, tenim dades dels bilingües familiars (un 11,7% de l'alumnat de primària i un 14,1% del de secundària). Òbviament, ara també hi ha un percentatge d'alumnat que no parla ni català ni castellà a casa (un 5,6% a primària i un 3,2% a secundària). Els que només parlen castellà a casa són un 37,9% a primària i un 42,8% a secundària). La clau, com es pot veure, és a les mans dels bilingües, ja que la llengua per la qual es decantin donarà la idea de cap a on va el futur sociolingüístic del país.

És més, si les dades les comparem amb les l'Estudi PISA 2006, podrem comprovar que aquelles dades que, aleshores eren vàlides per a la província de Barcelona, ara ho són per al conjunt de Catalunya, ja que el 37% de l'alumnat avaluat manifesta que la llengua parlada principalment a casa és el castellà, el 59% diu que és el castellà i el 4% restant diu que és una altra llengua. Potser som allà mateix o potser, fins i tot, una mica més malament pel que fa a l'ús interpersonal que a la sortida del franquisme...?


Professorat

Pel que fa al professorat aquí sí que el canvi ha estat radical, ja que en aquell moment teníem un 41,1% dels mestres i professors que no parlaven la nostra llengua (a EGB eren el 46,4%!). A més, un 17,3% més, encara que el podien parlar, no el sabien escriure. Un 22,3 l'escrivia incorrectament i només un 19,3 el podia escriure amb correcció.

Sens dubte, la ingent feina de reciclatge que es féu en aquest país en els anys 80, malgrat algunes llacunes (com la qualitat en el model de llengua de molts mestres i professors), no té paral·lel en cap altra comunitat lingüística ja que desenes de milers de docents hagueren d'aprendre la llengua del país que, per decisió democràtica del nostre Parlament, esdevenia la llengua de l'escola d'aquest país.

Arxius: Quaderns d'avaluació, 17. Educació primària 2007. Síntesi de resultats. - Publicació on podem trobar dades sociolingüístiques de l'alumnat de primària i de secundària

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

  • Informació sobre la ciutat catalana de Sardenya, actualment a l'Estat italià
  • Informació sobre aquesta comarca de parla catalana que les circumstàncies històriques han convertit en un estat independent, i on el català és l'única llengua oficial
  • Informació sobre aquesta subcomarca de parla catalana que es troba a Múrcia, dins dels muncipis de Jumella, Favanella i Iecla
  • Informació sobre la part de Catalunya que actualment és a l'Estat francès
  • Informació sobre les comarques de parla catalana que actualment són a l'Aragó (Matarranya, Baix Cinca, Llitera, Baixa Ribagorça i part de les comarques de la Terra Alta, Ribera d'Ebre i Alta Ribagorça)
  • Informació sobre Mallorca i Menorca (les Balears) i sobre Eivissa i Formentera (les Pitiüses)
  • Informacions que afecten el conjunt de la comunitat lingüística catalana
  • Informació sobre les comarques catalanoparlants que actualment formen part de l'anomenada "comunitat valenciana"
  • Informació sobre la part de Catalunya que actualment es troba sota el govern de la Generalitat de Catalunya
  • Informació sobre la realitat sociolingüísica d'altres pobles del món i informació sobre les llengües de la nova immigració que ha arribat als Països Catalans als anys darrers
  • Materials didàctics per treballar la reflexió sociolingüística amb l'alumnat de l'ensenyament no universitari

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 38 visites
  • Aquesta setmana: 202 visites
  • Aquest mes: 921 visites
  • Des de l'inici: 123110 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 59 visites
  • Aquesta setmana: 296 visites
  • Aquest mes: 2147 visites
  • Des de l'inici: 265272 visites

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats