Correu Blocs | VilaWeb.cat
xaviermir | Observatori del procés sobiranista | divendres, 16 de juliol de 2010 | 10:07h
No tot lliga a cal notari. La rèplica que Alfons López Tena va publicar a l'Indirecte dijous a quarts de sis després de l'apunt Parlem clar del president del Parlament Ernest Benach ha estat ben rebuda per moltes persones a la xarxa. Amb el títol Credibilitat i enganys: rèplica a Ernest Benach, el notari entra en el terreny jurídic amb la contundència i la seguretat que el caracteritzen i porta la discussió cap al camp que coneix, en una rèplica amb un to molt ad hominem"llàstima que el Sr. Benach, de raons, poques, i de desqualificacions als promotors, moltes"– sense raó ni fonament.


Si hem d'entrar a valorar aquesta mena de duel, hem de reconèixer que no és que López Tena es defensi dels atacs de Benach sinó que era Benach qui explicava els motius de la seva decisió i alhora es defensava dels atacs que tant el notari com el diputat d'Esquerra havien llançat tant a ell com a la resta de membres de la Mesa en una interpretació política que anava més enllà de l'estricta lectura jurídica. En aquest sentit, no és amb Benach, que s'hauria d'encarar López Tena, sinó amb els seus homòlegs juristes del Parlament. Al cap i a la fi, si anem a pams i analitzem primer el que va passar amb la IP (el pla A), va ser justament Benach, en qui ara se centren tots els atacs, l'únic que va votar contra la revocació i, per tant, a favor que la IP avancés malgrat el dictamen.

En primer lloc, permeteu-me que us recomani l'apunt Llei de Consultes Populars, publicat el 9 de març d'enguany i que pot aclarir algunes coses en la mesura que ja aleshores, fa quatre mesos, hi havia algunes incoherències que poques persones denunciaven. Però sense entretenir-m'hi gaire aniré a la que considero més important. En aquesta notícia de Vilaweb mateix del 14 d'abril d'enguany llegim, entre altres informacions d'interès que us convido a refrescar: "La nova llei de consultes populars, juntament amb l'article 122 de l'estatut de Catalunya, que en aquest punt no ha estat recorregut per ningú, brinden a la societat civil la possibilitat de presentar al Parlament una Iniciativa Popular de referèndum." M'he permès de subratllar en negreta el que per a mi és el punt clau de tot plegat.

El Sr. Alfons López Tena va irrompre a l'àgora politicomediàtica amb l'esclatant èxit del seu llibre Catalunya sota Espanya l'any 2007. Com sap tothom que li ho ha sentit explicar alguna vegada, va esperar que l'estatut entrés en vigor per publicar el llibre perquè allà s'hi detallava l'estratègia que ens havia de portar a la independència. La clau era que l'article que permetia la creació de la Llei de Consultes per via de Referèndum no estava recorreguda per ningú. Tena, que és una persona que ho té tot apamat i pensat fins a extrems maquiavèl·lics com va demostrar amb l'article "Males bèsties" de 30 de juny de 2010, havia trobat l'escletxa i a partir d'aquí es va muntar tot. El CES va elaborar les bases, la Llei va anar endavant i tot estava a punt quan, de sobte, passa allò que ell mateix diu gairebé sense donar-hi importància a la rèplica d'ahir dijous: "El Tribunal Constitucional espanyol ha anul·lat la competència de la Generalitat sobre referèndums, malgrat no estar recorreguda." És a dir, que allò que ell havia dit i assegurat que no podia passar de cap de les maneres, ha passat.

Amb l'estratègia jurídica desmuntada per culpa de la sentència del Tribunal Constitucional, ell és el primer a saber que es poden fer consultes com la de la Diagonal sense demanar permís i consultes com les que, de fet, ja s'han realitzat a molts municipis, però que cap pla B no tenia l'eficàcia del pla A que havia esbossat anys abans i que seguia escrupolosament. Se li esgota, doncs, a ell i de rebot a tots plegats, el recorregut d'esprémer la legalitat al màxim i topa amb la realitat última: només la voluntat política ens portarà a la independència. Només la declaració unilateral. Només els 68 escons. A partir d'aquí, a partir de la sentència, desapareix el López Tena jurista i el que tenim davant és el Lopez Tena polític. Així mateix es va poder observar al debat especial que va fer Vilaweb la nit que es va saber la sentència, en què el notari era contundent amb tots els partits que, deia, havien embrancat el país en l'aventura fracassada de l'estatut.

I ve't aquí que aquest polític milita en un partit que, si el 8 de juny votava l'admissió a tràmit de la IP, el 15 avisava que hi votaria en contra quan arribés al Parlament perquè creia que el país no estava madur per decidir allò. Sense recorregut per a la IP, amb les consultes gairebé del tot espremudes i amb les eleccions al Parlament de Catalunya a la vista, les declaracions tant d'Alfons López Tena com d'Uriel Bertran el dimarts de la revocació de la IP són, doncs, les declaracions d'un polític que pren partit, que abandona la transversalitat en què molts l'havien ubicat aquests anys i que entra en la lluita partidista. És legítim, però el que no havia de fer era utilitzar la Coordinadora de la IP per anar contra el que ja era un rival polític.

Per tant, l'encrueliment contra Ernest Benach ja no és una lluita de l'àmbit jurídic, ja no és un enfrontament entre un representant de la societat civil i un representant d'un partit polític, sinó que en el fons és una diatriba d'un liberal independentista futur exmilitant de CiU que vol disputar a Esquerra l'espai electoral de les properes eleccions. I ho fa, paradoxalment, contra l'únic membre de la mesa i contra l'únic partit que, a l'hora de votar la IP, deixa de banda els criteris jurídics i opta pels polítics perquè entén que aquest és el mandat de la manifestació del 10 de juliol.

No és en va que darrerament estic reclamant moltes dosis d'honestedat. López Tena tampoc ha estat honest. Primer perquè no ha reconegut que tota l'estratègia s'ha enfonsat per un error de càlcul seu. Segon, perquè davant d'una sentència que és l'única responsable que cap referèndum no pugui tirar endavant, i en lloc de girar els ulls cap al partit on ha estat militant i on milita encara, el partit que, al costat d'ICV, canvia el sentit del vot per fer respectar la legalitat espanyola, adreça la seva càrrega irada contra Esquerra, únic partit que va votar la IP. Amb precedents tan desafortunats com l'article "Consultes dinamitades", publicat a l'Avui el 14 de desembre de 2009, potser ja ens ho podíem esperar.

Molta sort, Alfons, en la teva imminent nova aventura política.
Comentaris: 14
  • L'error d'en Tena
    Joan | dissabte, 17 de juliol de 2010 | 00:06h
    Hola, crec que l'error d'en López Tena en tot cas és no haver reconegut o no haver donat una explicació del seu error (de no adonar-se que el TC podria porquejar també la llei de consultes.

    Mirat en perspectiva, probablement el millor hauria estat engegar la IP (el pla a) després de la sentència, i no abans, ja que és més que probable que si no hi hagués hagut la ip en marxa els del tribunal no s'haguessin fixat en aquesta llei que no havia estat recorreguda.

    De totes maneres, cal reconèixer a en López Tena el gran treball que ha fet per la nostra causa. Amb cinc López Tena més gairebé ja seríem independents!
  • Company, fes-t'ho mirar be
    Jordi| Adreça electrònica | divendres, 16 de juliol de 2010 | 23:03h
    A mi el teu article em sembla francament de pobre contingut. Si tens un dit de logica (potser l'has perduda seguint el desori politic) es evident que els arguments de'n Lopez Tena arrasen els de'n Benach de molt. I t'ho tiu un que no ha votat mai CIU, ni ho pensa fer i ha votat sempre ERC i tampoc ho pensa fer. Salut i clarividencia.
     
    • Estic d'acord amb tu Jordi
      Paolo Pellegrino| Adreça electrònica | dissabte, 17 de juliol de 2010 | 12:11h
      Em sembla que el punt clau és que els partits catalanas
      s'han posat d'acord amb el fet que les 2 inciatives
      per un referendum/consulta no tirin endavant.
      Son ells els responsables i Lopez Tena té tot el dret
      d'emprenyar-se. Un salut. 
  • D'acord amb el Jordi
    Oriol | dissabte, 17 de juliol de 2010 | 03:02h
    Jo no puc més que estar d'acord amb el Jordi. M'ha sorprès el teu apunt avui. També he pensat, després de llegir la rèplica del López Tena, que els seus arguments eren molt més sòlids, i m'ha semblat que retratava en Benach (i tots aquells de la Mesa del Parlament que volen la independència) com un incompetent. Que en López Tena està molest també amb el seu partit és evident perquè ha plegat dels tres càrrecs que hi tenia, però en aquest cas ataca en Benach perquè és qui ha gosat donar explicacions, però les que ha donat són poc convincents. No acabo de veure tan clar que ara en López Tena estigui actuant de forma partidista, sinó que el veig fent el que ha fet sempre, combatre amb arguments fins i tot les posicions del seu partit. Jo diria que a en López Tena li és igual l'eina, i està centrat en l'objectiu. Si ara acaba canviant d'eina perquè creu que aquesta no li serveix no s'hi val a dir-li "partidista".

    D'altra banda, discrepo sobre això que dius: "en una rèplica amb un to molt ad hominem –"llàstima que el Sr. Benach, de raons, poques, i de desqualificacions als promotors, moltes"– sense raó ni fonament." Dir-li a algú que no té raons no és cap atac ad hominem, dir-li que és lleig o que no està qualificat per opinar sí. I dir que desqualifica els promotors tampoc no ho és, és al constatació d'un fet.

    Esquerra, a qui desitjo que pesqui tots els vots del PSC que pugui, s'ha equivocat políticament, però a més en López Tena demostra de manera clara que també s'ha equivocat jurídicament, i això és gairebé més imperdonable perquè és mostra d'incompetència. Resulta que els senyors legisladors a vegades no saben llegir bé les lleis. Molta de l'estratègia d'en Tena està basada en que l'Estat espanyol es vegi obligat a prohibir iniciatives que surten del nostre Govern i del nostre Parlament, i no veig perquè els treiem nosaltres l'oportunitat de fer-ho, tallant-nos nosaltres les ales, quan és molt més rendible passar-los la patata i que prohibeixin ells, que és el que millor saben fer.
  • Suport a en Lopez Tena
    Gerard| Adreça electrònica | divendres, 16 de juliol de 2010 | 17:26h
    Em sap greu que un independentista critiqui amb aquest rencor a en Lopez Tena, que és el cervell que més camí ha obert a l'independentisme en aquest país. Els seus arguments son sempre solids i rigurosos. Que ha tingut l'error de pensar que el TC no tocaria un article de l'Estatut no recorregut? Doncs ha tingut aquest error. Però segueix sent una de les persones més preparades i més vàlides per  liderar un el nou moviment independentista transversal i majoritari que tots desitgem que aparegui.
    • Pregunto
      xaviermir | divendres, 16 de juliol de 2010 | 17:35h
      A mi em sap greu que hi interpretis sentiments que no hi són. Creus que entre independentistes no hi hauria d'haver crítica ni tan sols si és constructiva? Creus que no ens ho hem de dir quan creiem que fem alguna cosa que no és prou honesta? Si t'hi fixes, al final li desitjo sort en la seva nova aventura. No dic pas que aquest error l'invalidi. Només dic que a mi no em lliga tot allò que diu i que diuen d'ell. Havies llegit a gaire llocs més aquest error de càlcul, que no és petit perquè ha condicionat moltes coses aquests darrers anys?
  • El seu error també és el meu
    Nuria| Adreça electrònica | divendres, 16 de juliol de 2010 | 16:11h
    Xavier, et segueixo des de fa algún temps, però no estic d'acord amb l'últim punt... tota l'estrategia s'ha enfonsat per un error seu. Quin error? confiar amb la democracia? 
    Des de fa temps llegeixo que aconseguirem la independencia al parlament, amb 68 escons i després d'un referendum... tot un procés democràtic i pacific... molt maco, si, molt maco... i qui ho legitimirà? el parlament?
    Al parlament tothom sabia que el dictament del Consell de Garanties Estatutaries no era vinculant... doncs perquè tornar a votar? per mi, aquest és l'error d'E (es tenia que haver negat... i ara fan un recurs perquè es voti per 3a vegada... quantes vegades caldrà, 25?)
    Qui em diu que el dia que pugui votar en el nostre referendum d'autodeterminació el meu vot valdrà? Qui legitimirà el meu vot? Aquests 68 escons? o es necesitaran 2/3 parts de la cambra per legitimar un procés com aquest? Potser haurem d'anar a votar 2 i 3 vegades... perquè a la primera no valdrà...
    Si l'error d'en Tena és confiar amb la democracia, jo també m'equivoco... 





     
    • L'error
      xaviermir | divendres, 16 de juliol de 2010 | 16:20h
      No, l'error no ha estat confiar en la democràcia. Em semblava que ja havia quedat clar a l'apunt però potser no és així. L'error és haver muntat tota l'estratègia sobre la certesa que el TC no tocaria l'articulat afectat quan finalment ha estat així.

      Es va tornar a votar perquè més d'un grup ho va demanar i a mi em sembla just i democràtic que fos així. Aquest no pot ser el problema mai de la vida.

      El recurs és pel canvi en el sentit del vot efectuat per CiU i ICV.

      T'ho he aclarit una mica?
      • No gaire
        Nuria| Adreça electrònica | divendres, 16 de juliol de 2010 | 17:45h
        Els promotors dels referendum van demanar que es tornés a votar?
        No!! Ahhh, es veu que les normes les fan els partits politics, i les canvien cada dia, segons amb quin peu s'aixequen del llit!!!
        Doncs no em sembla democràtic. I no estic parlant del TC, estic parlant del parlament de Catalunya... perquè la sentència encara s'ha de desenvolupar, de fet, la sentencia ara per ara segueix sent 800 fulls de colors!
        No es poden fer rectificacions cada 15 dies... per favor, siguem seriosos!!!

        I en quan al recurs, quan es demana que es torni a fer la votació, és per canviar el vot... si no, ja no faria falta repetir-la... per tant, és ridicul fer un recurs... és una contradicció! 

         
        • No
          xaviermir | divendres, 16 de juliol de 2010 | 17:54h
          Ho van demanar PP i PSOE, sembla ser, en saber que el CGE ja havia dictaminat. Entenent que era un element que justificava revocar la decisió, ho van demanar. Crec que hauria estat poc democràtic que el president de la Mesa els ho hagués negat. La sorpresa va ser el canvi de vot, és a dir, que CiU i ICV votessin la revocació d'allò que havien votat afirmativament.
  • ...
    Jordi | divendres, 16 de juliol de 2010 | 14:12h
    Has posat en paraules el que feia dies que pensava. Gràcies.
  • amb les consultes gairebé del tot espremudes
    Ignasi Badia Capdevila | divendres, 16 de juliol de 2010 | 11:52h
    Bon dia,

    Em fa molta angúnia aquesta sensació que detecto en moltes bandes que les consultes ja s'han acabat, o que en resten només les escorrialles, i que en Mir expressa amb el sintagma "amb les consultes gairebé del tot espremudes".

    A Barcelona hi ha molta gent que ara mateix treballem per l'èxit de la consulta del 10 d'abril del 2011, i tenint en compte la quantitat de votants potencials de què es tracta i de l'innegable ressò que el fet pot tenir arreu del món, ens sap greu -almenys a mi me'n sap- que sembli que les consultes ja s'han acabat.

    Suposo que el mateix deuen pensar a Tarragona, Terrassa, etc.

    • M'explico
      xaviermir | divendres, 16 de juliol de 2010 | 11:59h
      Ignasi, jo em referia a les consultes en relació al Sr. López Tena. Crec que per a ell les consultes queden en segon terme davant la possibilitat de formar part d'una candidatura que pugui proclamar la independència. En tot cas, fas bé de dir-ho perquè no era la intenció. Després de les eleccions veurem si realment encara cal continuar fent consultes (fer-ne de noves, a banda de les projectades) o si el camí ja és un altre. Fixem-nos que les coses evolucionen molt ràpidament.
  • El doble problema...
    Andreu | divendres, 16 de juliol de 2010 | 10:24h
    Sempre estem topant amb un doble problema. D'una banda, la fragmentació i els personalismes en el món independentista (sembla que també es vol presentar un escisió de les CUP) i, d'altre banda, la mania que tenim, encara, en seguir la legalitat espanyola quan no queda res més que saltar la paret.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 95 visites
  • Aquesta setmana: 612 visites
  • Aquest mes: 2711 visites
  • Des de l'inici: 542712 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 848 visites
  • Aquesta setmana: 4674 visites
  • Aquest mes: 18276 visites
  • Des de l'inici: 1201093 visites

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats