Correu Blocs | VilaWeb.cat
xaviermir | ERC (primer front) | dilluns, 14 de juny de 2010 | 08:40h
A l'apunt d'ahir alertava del risc que els vots independentistes que vegin en Artur Mas la millor garantia per evitar que Montilla repeteixi com a presidet podrien trobar-se amb el vot segrestat en la qüestió més important de la propera legislatura: la votació al Ple de la IP per convocar un referèndum d'independència. CiU no podrà pas fer com si sentís ploure. També a Esquerra, però, l'admissió a tràmit de la IP ha de tenir conseqüències.



Recordem, d'entrada, que Esquerra havia decidit centrar l'estratègia en la "consulta sobre el futur de la nació". Qui volgués formar govern amb ells havia d'acceptar fer aquesta consulta. Això els acostava a CiU perquè també Mas té intenció de posar en pràctica el dret de decidir a través de consultes; amb un matís important, però: Mas no farà cap d'aquestes consultes amb la independència com a pregunta perquè creu que no és una qüestió que generi prou consens. Un matís per a l'independentisme que no havia d'impedir l'acord ERC-CiU si tenim en compte l'ambigüitat de la condició formulada per Esquerra.

L'altra opció era que el PSOE-C s'avingués a fer també una consulta d'aquest tipus i que això conduís, en cas que l'aritmètica ho permetés, a un tercer govern d'esquerres, aquest cop amb un PSOE-C clarament desviat de la trajectòria que inicialment tenia prevista. Per aconseguir això, la jugada passava per incloure l'opció federal en la consulta.

Ara, però, ens trobem que l'admissió a tràmit de la IP obre el camí a un referèndum d'independència a la propera legislatura. I subratllo això de la propera perquè així mateix ho diu Uriel Bertran. Es podria haver decidit prioritzar el calendari, presentar les 220.000 signatures, tan aviat com les tinguéssim, per poder forçar el debat abans de les eleccions al Parlament de Catalunya. Si es prioritza la quantitat, si s'opta per exhaurir el termini per obtenir el màxim de signatures possible, aleshores estem parlant, evidentment, de fer que el debat tingui lloc a la propera legislatura.

Tenint en compte tot això, s'imposa una pregunta: Esquerra farà una consulta i un referèndum a la mateixa legislatura? Com que això no tindria cap sentit, és lògic pensar que la condició que havien plantejat de cara a la formació d'acords de govern s'ha de reformular. Des del meu punt de vista, el més lògic seria concretar la condició, que ara faria referència al vot per convocar el referèndum que demana la IP admesa a tràmit. Això, a la pràctica, i vist el sentit del vot del PSOE-C en l'admissió a tràmit, significa que no hi ha tripartit. Montilla no serà president. No té cap possibilitat de ser-ne. Per tant, la motivació antimontillista per votar CiU queda desactivada. Si Esquerra imposa aquesta condició, el joc polític que se'n derivi serà realment interessant, no trobeu?
Comentaris: 13
  • NO HI HA CAS
    Jaumetria| Adreça electrònica | dimarts, 15 de juny de 2010 | 15:25h
    Llegit l'apunt de Xavier Mir 'IP: conseqúències a Esquerra', interessa a aquesta part plantejar com entenem la qüestió. # Els partits han d'estar al servei de la societat. La relació no es pot, de cap de les maneres, invertir. I convé que no perdem de vista que el moviment per la consulta arrenca dels ciutadans, i que ERC, l'única candidatura que porta de fa anys el referèndum al programa, només compta --avui-- 21 diputats a l'hemicicle. # La pregunta del referèndum és la que és. Perquè és aquesta, i no cap altra, la que ha formulat la societat civil (amb la introducció que amb tant d'encert hi ha incorporat Alfons López Tena). Qui vulgui muntar als pobles consultes sobre el vel integral, el federalisme o "el dret a decidir (i el deure, obligació, responsabilitat, de no estar més temps de braços plegats mentre decideixen per nosaltres a distància i pèssimament, o encara col·laborar-hi i/o pactar-ho i tot)", qui vulgui un referèndum sobre això, o sobre la qüestió que sigui, sisplau, que se l'organitzi (possibilitat que no tenim constància que s'hagi ni tan sols insinuat). # Les eleccions que vénen ja no són o Montilla o Mas. Admesa a tràmit la IP al Parlament, i veient la reacció dels diferents partits, avui (dia 15 de juny) a l'electorat només se li presenta una sola disjuntiva: o referèndum (ERC) o no (totes les altres opcions). # Si algú coneix algun altre partit que coincideixi, a favor del referèndum, amb els republicans --que dissabte, amb els fulls per firmar encara per fer, ja es van escarrassar a buscar voluntaris--, li agrairem enormement que ens ho digui.
  • Tot depèn
    Albert| Adreça electrònica | dilluns, 14 de juny de 2010 | 19:51h
    És una llàstima que la IP s'hagi presentat ara i no fa uns mesos, però no ho podem canviar. Per altra banda, ERC durant les dues legislatures, han dilapidat el seu crèdit fent molt de mal a l'independentisme ara sembla que volen treure pit una altra vegada però tenen molt baixa credibilitat.

    Per altra banda estic d'acord que CiU no farà absolutament res per la independència a no ser que es vàries vegades més signatures de les necessàries.

    Finalment, espero que una candidatura transversal independentista (amb RCat i Laporta, entre d'altres) aconsegueixi fer forat al Parlament, encara que reconec que la feina no serà fàcil. Aquesta serà la única manera de forçar CiU amb respecte al referèndum.
    • A qui dius que ha fet mal?
      pau.comes | dimecres, 16 de juny de 2010 | 00:15h
      Albert, perdona però no entenc en què et bases per dir que "ERC ha fet molt de mal a l'independentisme". Home, si ara més que mai l'independentisme està creixent tant -gràcies als canvis que va forçar ERC, precisament-, l'última cosa que pots dir és això que dius. Si de cas, podria ser que ERC s'hagi fet mal a ella mateixa, que és tota una altra cosa, però de cap manera a l'independentisme. A mi em sabria greu que hagués de pagar un preu elevat, però crec que s'havia de fer, justament, per fer sortir l'independentisme del forat on s'havia passat quasi trenta anys.

      Una altra cosa és que a alguns independentistes no els hagi agradat veure el Montilla de president, però ens haurem de començar a fer a la idea que no podrem escollir tots els detalls del procés cap a la independència.

      Segur que el dia de la independència hi haurà independentistes que es queixaran de la tria del dia, de lloc o del temps que farà, però molt probablement tampoc serà culpa d'ERC...
  • Anem cap a la sociovergència o bé un govern de CiU en solitari.
    Andreu | dilluns, 14 de juny de 2010 | 15:59h
    ERC si que està evolucionant, sortosament, cap al suport total al referendum d'independència, gràcies a la IP. Una altre cosa és la credibilitatat que té Esquerra atès l'actitud que ha tingut durant tota la legilstura i tenint en compte, sobretot, que vol aturar la previsible patacada electoral com sigui.
    Pel que fa a CiU i al PSOE treu-te del cap, Xavier, que donin suport a cap referendum d'autodeterminació. Repeteixo, a cap. Ni CiU ni PSOE. No li donis més voltes. Tret, és clar, que la pressió popular sigui molt forta. Això passaria si es presentessin al parlament 1 milió de signatures per la independència. Però si se'n presenten 300.000, no ho dubtis, CiU no donarà suport a cap tipus de referendum.
    Et dic això perquè t'entestes en conservar una ingenua esperança respecte a CiU però no t'equivoquis: Si no hi ha una pressió popular molt forta CiU no mourà ni un dit per l'autodeterminació.
    Una altre cosa és ERC que veient-se a venir la patacada intenta anar recuperant gradualment el seu espai natural: la defensa desacomplaxada de la independència.
  • I és molt bona notícia
    smartinez | dilluns, 14 de juny de 2010 | 09:48h
    Per tant, la motivació antimontillista per votar CiU queda desactivada. Molt bona notícia la concreció que obliga la IP aprovada a la Mesa del Parlament en aquests dos punts que assenyales: la pregunta sense el conte federalista i la fi de la motivació antimontillista.
    Realment interessant, i tant.
  • CONCLUSIONS
    ALBERT CORTÉS| Adreça electrònica | dilluns, 14 de juny de 2010 | 09:30h

    Hola Xavier,
    Crec que suposar el que farà Esquerra o CIU es força arriscat, igual que pensar que faran alhora de la realitat al votar la IP al Parlament, i es que es més important que diran davant la negativa espanyola. Aquesta es la clau, de moment dona la impressió més de tàctica electoral que vertadera proposició de fons.  Es important no vendre fum, i aquests dos partits haurien de dir clarament que pensen fer en el moment precis que apuntava. El demes son gestos de cara a la galeria que d'aqui dos dies ja hauran passat.
    Salutacions.
    Albert

    • Ostres
      smartinez | dilluns, 14 de juny de 2010 | 09:55h
      Albert Cortés, està ben clar: ERC ha dit clar que votarà que sí (i treballa per les signatures), CiU ha dit ben clar que votarà que no (de la campanya de recollida de signatures no li he escoltat res).
      El que encara no ha dit res clar és part de l'electorat independentista, la part que no vol acceptar la claredat del moment, la part de l'independentisme que obligaria CiU a deixar el joc de mots i a prendre partit si vol ser independentista, la que té fa temps (I ja uns mesos de manera ben clara) aquesta responsabilitat i la defuig.
  • Discrepo
    xaviermir | dilluns, 14 de juny de 2010 | 09:49h
    Home, Albert, és cert que la política sempre conserva un marge per a la incertesa i la sorpresa, però no trobo gens fonamentat el teu dubte respecte de la posició d'Esquerra quan es voti la IP. S'hi han posicionat públicament, van fer un acte dissabte davant del Parlament i han dit que s'abocaran a recollir les signatures que fan falta. Tu veus possible que després de tot això votin que no al Ple que ha de convocar el referèndum a la propera legislatura?

    Per CiU no puc pas parlar i per això estic inquiet, però que podem comptar amb els vots d'Esquerra és evident i no sé on trobes el fum aquest que dius. No comparteixo això que dius que recollir les signatures i decidir en Ple que es convoqui un referèndum amb la pregunta proposada sigui "vendre fum" o "gestos de cara a la galeria". 

    Si estem més pendents de la posició d'Espanya respecte de la nostra democràcia que de nosaltres mateixos, malament rai. Crec que entenc el que vols dir en el fons, però crec que formulat d'una altra manera seria més enraonat.

    Gràcies pel comentari.


    • CONCLUSIONS 2
      ALBERT CORTÉS | dilluns, 14 de juny de 2010 | 14:18h

      Hola Xavier, potser no m'he expressat amb tota la claretat que volia, de totes maneres jo no em referia a la votació de la IP al Parlament, on veig clarament que ERC votarà SI, i de CIU no ho tinc gaire clar. Jo em referia, i suposant el Parlament aprovi la IP, el següent pas seguint la llei de Consultes es l'autorització de l'estat, aquesta serà negativa, en aquest precis moment els partits o diputats que han votat SI hauran de fer un acte de sobirania i seguir endavant, d'altra manera es fum i frustració, semblant al que va passar al País Basc.  No es estar pendent d'Espanya, però aquesta iniciativa s'ha fet seguint escrupulosament la llei de consultes i aquesta diu el que diu. Espero haver aclarit el malentes creat.
      Salutacions
      Albert Cortés.

      • Rèplica
        xaviermir | dilluns, 14 de juny de 2010 | 14:35h
        Aclarit el tema de la votació de la IP al Parlament, doncs, que ja m'estranyava que en dubtessis.

        No donis per feta la negativa a l'autorització de l'Estat espanyol. És una possibilitat, però no ho donis per fet. Recorda que la pregunta és absolutament ajustada a la Constitució i que si hi ha negativa serà per raons polítiques. La nostra situació no és pas la d'Ibarretxe. El que nosaltres hem d'intentar és que hi hagi el màxim nombre possible de parlamentaris demòcrates compromesos a votar favorablement a la convocatòria del referèndum. Si això s'ha de votar a la propera legislatura, n'hem de fer el centre absolut al voltant del qual girin les eleccions. Compromís amb la declaració unilateral i, en cas que aquest compromís no sigui assumit, compromís amb el referèndum.

        Del que puguin fer Esquerra i CiU davant d'una eventual negativa de l'Estat n'anirem parlant, i molt, però no caiguem en el parany de llançar-nos pedres a la teulada. Entenc el teu neguit i espero que ho puguem resoldre.
  • "Re-discrepo"
    jgavaldà | dilluns, 14 de juny de 2010 | 11:27h
    No cal alabar a un (ERC) per criticar a l'altre (CiU), ni cal alabar a un (CiU) per criticar a l'altre (ERC)... Tots dos tenen els seus "pecats" i tots dos la seva penitència, ERC perden votants a cabassos i CiU fent la viu-viu a la oposició...És possible que CiU guanyi el govern de la Generalitat i de l'Ajuntament de Barcelona, però més per demèrits sociates i la crisi econòmica que per mèrits propis... respecte a ERC l'aposta és quants votants més perdrà... Ah, i no en tingueu cap dubte CiU si suma pactarà amb el PP, el PsoE o qui sigui per governar... igual que ERC tornarà a pactar amb el PsoE per editar el Tripartit si sumen...
    • independentisme intel.ligent
      miquel | dimecres, 16 de juny de 2010 | 12:39h
      ERC va fer un pacte ESTRATÈGIC l'any 2003 que ens havia de portar justament on estem: a demostrar que l'estació federal no existeix.
      Per tant, s'obre un nou cicle.
       

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 91 visites
  • Aquesta setmana: 608 visites
  • Aquest mes: 2707 visites
  • Des de l'inici: 542708 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 828 visites
  • Aquesta setmana: 4654 visites
  • Aquest mes: 18256 visites
  • Des de l'inici: 1201073 visites

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats