VilaWeb.cat
jaumefabrega | Opinió | dimecres, 9 de juny de 2010 | 20:04h
Hi ha una cuina comunista? I uns productes anarquistes?. De Vázquez Montalbán a  Adndrea Camilleri, entre Catalunya i Sicília.

BACALLÀ COMUNISTA I POLLASTRE ANARQUISTA

En un vell llibre portuguès de cuina de al meva biblioteca, A cozinheira das cozinheiras, escrit per una tal Rosa Maria, i que ja va per la 32 edició- una mena de  “La teca”, pel que fa a Catalunya, o “Carmencita, la buena cocinera”, pel que fa a Espanya-,hi apareix un recepta- de bacallà- naturalment, tractant-se de cuina portuguesa!-, anomenada “Bacalhau à comunista”, o sigui, bacallà a la comunista. No sé que té de comunista aquesta recepta- que, suposo, faria les delícies d’ d’ Imma Mayol-, que no són més que uns filets de bacallà enfarinats, fregits i fets al forn amb patata i ceba- com tantes monòtones receptes portugueses d’ aquest peix momificat-, això sí, recobert amb una salsa blanca o beixamel que ho empastifa tot. Se m’ escapa el que pugui tenir de comunista aquesta recepta- potser la beixamel que ho iguala i ho empastifa tot?. Potser perquè el somni comunista és que tothom pugui menjar- i, tractant-se de Portugal, bacallà, naturalment?. Ara bé, ja deia Goya que el somni de la raó produeix monstres i no hi ha cap monstre més poderós que tots els comunismes que s’ ha fet i desfet- de Rússia a Romania, de Cuba a la Xina, de Cambodja a Corea del Nord- per impedir, justament, que la gent pogués menjar de forma suficients o igualitària (només cal veure la situació del camp de concentració que és l´illa del Carib, on nomen bé  els membres de la “Nomenklatura”-. A un sistema paranoic que pretén “l’home nou”- com si no tinguéssim prou religions- a tots els llocs on s’ ha implantat, ha destruït la cuina tradicional: sigui a la unió Soviètica o a Cuba, o sigui a Xina amb els sinistres intents del “Gram Timoner” i la seva revolució cultural. Josep Pla ja deia que el bon pollastre, si de cas, és l’ anarquista (el gratapallers o pollastre de pagès), i no  comunista o de bateria. I, a més, el pollastre comunista sol tenir la grip aviària.

Amb tot devem al comunisme occidental una enorme aportació cultural la ram de la gastronomia. La despenalització del plaer per a les esquerres- que abans es comportaven com els vells puritans de “El festín de Babette”-.Es una de les grans aportacions de Vázquez Montalbán que, de forma ben explícita, anuncia, urbi et orbi, que passar gust amb el menjar ja no és un atemptat burgès contra el proletariat, sinó una conquesta cultural. El seu gran amic de correries gastronòmiques, el milionari Miquel Horta, va aprendre la lliçó: finançava, alhora, el PSUC (o el que en quedava, en versió “happyflower” i “pijoprogre”) i el restaurant El Bulli.

 

 

Vázquez Montalbán

Un gran escriptor i persona remarcable, que vaig tenir el plaer de tractar, i que va escriure elogiosament sobre mi, val a dir-ho. El seu fill, especialitzat en cinema, és també un bon escriptor gastronòmic, i ha publicat una interessant obra sobre cinema i gastronomia (Daniel Vázquez Sellés, Comer con los ojos).

El Carvalho posa en circulació grans plats de la cuina catalana- ocm els fideus a la cassola-.. El seu amor a la cuina inspira el sicilià Andrea Camilleri per crear el seu detectiu Salvo Montalbano, també aficionat a la gastronomia.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats