Correu Blocs | VilaWeb.cat
xaviermir | Consultes per la independència | dissabte, 5 de juny de 2010 | 19:04h
... aniria a votar el 20 de juny o abans, en les parades de vot anticipat que es poden trobar per tots els racons de la ciutat. L'alternativa seria no anar a votar, fer el boicot abstencionista com s'ha promogut des d'alguns sectors amb la idea que, si la participació era molt baixa, fins i tot es podria anar desincentivant els possibles votants del SÍ i, en qualsevol cas, es podria minimitzar el resultat general de la consulta. Ara, però, no veig que aquesta estratègia pugui donar gaire bons resultats per dos motius.




En primer lloc, perquè és evident que el referèndum d'Hereu sobre la Diagonal de Barcelona ha fet callar moltes de les veus amb què es comptava per minimitzar dades de participació. Aquell 20 % de participació que el 25 d'abril va servir d'excusa perquè algun diari parlés en portada d'una "punxada" del sobiranisme no es va pas repetir a Sabadell, on no es va arribar pas al 20%. Cap portada a cap mitjà per dir que allà la "punxada" encara havia estat més grossa. Per què? Sens dubte, perquè la consulta de la Diagonal ja havia tingut lloc i ningú no volia fer el ridícul ni en termes periodístics ni en termes polítics.

Del segon motiu us en dóna una pista aquest mateix diari digital que acull el bloc que esteu llegint: a Mataró ja s'ha obtingut un 12,36 % de vot anticipat. Ja hi ha alguns precedents d'alcaldes gamarussos que s'han llançat pedres a la teulada i han menystingut resultats superiors als que ells, com a candidats a l'alcaldia, havien obtingut. És difícil que ningú torni a caure en aquest parany. A partir de certs nivells de participació, i amb l'esmentat precedent de la Diagonal, l'estratègia del boicot entra en fallida. I Mataró comença a fer pinta de ser un èxit de participació sense precedents que trencarà moltes d'aquestes estratègies.

Però encara s'és a temps de reaccionar. Encara manquen quinze dies pel 20 de juny i es poden modificar les estratègies. Si jo fos de Mataró i no volgués la independència, com que estaria molt segur que la majoria són com jo, començaria a pensar en la possibilitat de votar i de demanar als meus que sí, que vagin a votar no per demostrar que el no pot guanyar aquest referèndum contra tot pronòstic.


Comentaris: 11
  • Cert, no és un fracàs, però la participació segueix essent baixa
    Octavi| Adreça electrònica | dissabte, 5 de juny de 2010 | 21:32h
    Estic d'acord amb que, vistos els mitjans amb que es compta, ja té mèrit la participació. En aquest sentit, he de rectificar. Des d'aquest punt de vista no és un fracàs. Però entenc que la independència és una idea o un desig que exigeix mobilització, i qui està per la independència no està per quedar-se a casa a l'hora de votar. El boicot, amb tots els respectes, no el veig per enlloc. Jo no consentiria que ningú m'impedís anar a votar. Segurament que en un referèndum "oficial" aniria més gent a votar, alguns dels que estan per la independència i que ara no hi han anat o no hi aniran, i els que estan en contra. Que la gent no es mobilitzi massivament per anar a votar en aquestes consultes, tot i que manquin mitjans per a fer una bona campanya, em sembla sintomàtic dels verdaders interessos dels ciutadans en l'actualitat. He de dir també, en honor a la veritat, que l'organització és excel·lent.
    • Torno a discrepar
      xaviermir | dissabte, 5 de juny de 2010 | 21:50h
      Celebro que admetis que no es pot parlar de fracàs, però en aquest nou comentari tornes a escriure coses amb les quals tampoc no estic d'acord.

      Dius que la independència exigeix mobilització i en part és cert. Exigeix la mobilització d'una massa crítica important, però no s'ha de confondre amb la massa de votants de la independència. Aquesta primera massa crítica hi és. Es va veure al carrer el 18 de febrer de 2006 i l'1 de desembre de 2007 i es tornarà a veure dissabte vinent dia 12; com, de fet, s'ha vist en el còmput de vots emesos a favor de la independència i consultables al web de la coordinadora: 476.674 (per cert: xifra capicua). D'aquí fins arribar al 55 % del 50 % només cal fer arribar el debat a les persones que potser no s'ho han plantejat encara, exposar pros i contres, etc. I no caldrà pas que totes aquestes persones es mobilitzin en el sentit que ho estem fent nosaltres. Només caldrà que vagin a votar. Per tant, i contra el que dius, sí que és perfectament possible que molts i molts vots que un dia comptaran per la independència siguin vots que ara mateix són a casa i no busquen desesperadament les parades del vot anticipat. Potser fins i tot hi passen pel davant i ho rebutgen, però després, gairebé sense adonar-se'n, comencen a madurar una reflexió. T'asseguro que és l'experiència que tenim els qui hem fet vot anticipat.

      Com també tenim l'experiència de sentir gent que respon que no vol votar perquè són contraris a la independència, que és, precisament, una de les opcions previstes. Aquesta actitud és induïda i per això parlo de boicot abstencionista. No estem parlant, en general, de perfils de votant que "no
      consentirien..." com dius tu, sinó d'actituds força més gregàries, acrítiques i submises. De fet, a moltes persones, només que els diguis que continuar dins l'Estat ens costa 3.000 euros per persona i any, ja els canvia la cara; sovint, aquesta micona d'informació ja acaba transformant-se en un vot afirmatiu. Perquè vegis...



      • O veurem quan sigui possible decidir
        Octavi| Adreça electrònica | diumenge, 6 de juny de 2010 | 12:38h
        De fet, Xavier, crec que el veritable pes de la voluntat independentista d'aquest país el veurem el dia que sigui possible fer un referèndum amb totes les de la Llei. Al marge del que cadascú pugui volguer sobre el futur de Catalunya, aquest referèndum hauria de ser possible des de ja, i resulta incomprensible que no sigui "legal". Jo, de tota manera, sóc més aviat pessimista sobre les verdaderes ganes d'independència dels catalans en el seu conjunt, i continuo pensant que el que ho vol de veritat o ja ha votat o està a punt de fer-ho. També crec que, arribat el moment de la veritat, és a dir quan els catalans poguem decidir lliurement sobre si volem ser o no independents, el resultat dependrà en gran manera d'una sèrie de circumstàncies, com qui pilota tot aquest moviment i quina confiança ens mereix, o si podem percebre la independència de Catalunya com una millora i no com un "maldecap" (els catalans, no és un tòpic, sempre hem estat molt pràctics), i també la reacció del centralisme (com més s'hi oposin, més ho voldrem - vegi's el culebró de l'estatut).

        Si ara, des de ja, es percebés una voluntat majoritària per a la independència, res la podria aturar, però amb un 20% de participació, que jo en diria un 20% de mobilització a favor de la independència, aquesta voluntat, al meu entendre, no es fa visible, i dibuixa un interrogant molt gros sobre el resultat d'un hipotètic referèndum decisori.

        Gràcies per respondre als meus comentaris, Xavier.
        • Alerta amb el pessimisme, doncs
          xaviermir | diumenge, 6 de juny de 2010 | 13:09h
          Anem trobant punts de coincidència. Certament, la voluntat de debò només se sabrà amb un referèndum oficial com el que es demana amb la IP entrada recentment al Parlament i que segur que prosperarà. Així, o amb el vot a una majoria de diputats compromesos electoralment i de manera pública amb la declaració d'independència. I també coincidim a denunciar els impediments que hi posa la precària democràcia de l'Estat, cosa que des del meu punt de vista afavoreix l'opció independentista perquè la carrega encara més de raons.

          Però em sap greu que, després de tot, encara manifestis el teu pessimisme. Aquest 20 % de mitjana que ha votat o que pot fer-ho properament no és encara tot l'univers de possibles votants del SÍ. Hi ha molts indecisos, molts desinformats, moltes persones que encara no s'ho han plantejat i que fins i tot a priori volen continuar dins d'Espanya, però que davant la mínima reflexió comencen a distingir els elements i a veure que una Catalunya independent serà, molt probablement, la millor manera de normalitzar les relacions col·lectives amb Espanya. Mira't, sisplau, el reportatge que van fer a Vilaweb arran de la consulta de Sabadell. De castellanoparlants que a priori semblarien votants del NO i que davant de l'urna voten SÍ, a cabassos!

          Amb tot plegat, només et demanaria que facis una reflexió profunda i al més rigorosa possible quant a dades abans de posicionar-te en el pessimisme. I que, en cas que no puguis abandonar aquest pessimisme, que això no et condicioni, perquè si en el fons no creiem en una cosa, la manera com ens hi impliquem ja no és la mateixa.

          Finalment, quan al pilot que comentes, sembla que a la propera legislatura tindrem CiU al govern i es tractarà de continuar avançant en aquesta nova situació. I quant a l'oposició des d'Espanya, el retorn del PP afavorirà aquesta dinàmica en el tram final del procés.

          No et confonguis amb el 20%, que no és un de cada cinc com pot semblar ni és el punt d'arribada. Completa el que t'he explicat en els comentaris anteriors amb les enquestes que s'han publicat recentment i que sempre situen els contraris a la independència per sota del 50 % del total de la població. No hi ha raons objectives per al pessimisme.

          Gràcies a tu per participar al bloc. Un plaer.
  • fer veure sense fer...
    josep m| Adreça electrònica | dissabte, 5 de juny de 2010 | 20:55h
    No entenc això de fracàs o no fracàs...quan es fa una consulta a la ciutadania, la ciutadania pot optar per dir sí, dir no o quedar-se a casa. I el resultat és el que és, o és que algú creu que el sistema democràtic s'esfonsa per sotar d'un llindar de participació?
    Diguem-ho d'una altra forma: tothom és ben lliure de quedar-se a casa, votar és un dret, no un deura. I no votar és donar carta blanca al resultat, és dir...ELS QUE VOTIN JA DECIDIRAN PER MI.
    Purament i simple.
  • Dos fracassos (de moment)
    Octavi| Adreça electrònica | dissabte, 5 de juny de 2010 | 20:26h
    Xavier, que el referèndum de la Diagonal punxés (va ser un fracàs estrepitós), no treu que també punxin, de moment, les consultes per la independència. Segurament que les coses encara poden canviar, però un 20 % de participació és un fracàs, tant si ho promou l'Hereu com si ho fan les plataformes sobiranistes.
    • En desacord
      xaviermir | dissabte, 5 de juny de 2010 | 21:18h
      Suposo que ja hi comptaves, però no hi estic d'acord. Ho he argumentat en molts altres apunts i si vols pots repassar les categories d'articles "Consultes per la independència" i "Observatori del procés sobiranista", però t'ho resumeixo en dos punts:

      1. Tenint en compte el boicot a la participació existent fins ara, un 27,5% de participació amb un vot NO purament testimonial permetria incorporar votants del NO fins arribar als criteris fixats per la UE en casos com Montenegro i encara guanyaria el SÍ. Amb aquest 27,5% seríem independents. Per tant, un 20 % no pot ser un fracàs. No és lògic.

      2. Aquestes consultes s'estan fent sense més pressupost que les contínues aportacions voluntàries i els sacrificis personals en el temps lliure. És injust i insensat exigir que els resultats siguin els mateixos que en els casos de campanyes de comunicació fortíssimes, amb pressupostos multimilionaris al darrere, debats televisius, radioafònics, espais gratuïs de propaganda, etc.

      3. Les consultes es produeixen en una situació en què pressionem perquè es reconegui que el debat és central en la política del país, però el control de la informació fa que moltes persones no ho percebin així. En aquest sentit, el debat de debò no ha començat encara.

      Per tot això, crec que no es pot parlar de fracàs en cap cas, sinó únicament de llocs on s'ha aconseguit més participació i llocs on se n'ha aconseguit menys.

  • Tants per cent
    Lluís Lledoner| Adreça electrònica | dissabte, 5 de juny de 2010 | 20:45h
    Fent una recerca a Google sobre consultes promogudes amb les següents condicions:
    • Des de baix, no des de partits amb poder a la zona
    • Sense finançament ni propaganda institucional
    • Sobre temes d'interès general
    • Sobre mostres apreciables de població, més de 5.000 persones de cens
    • En països democràtics
    Els resultats són que el normal és una participació de l'ordre del 5%, un 10% és totalment excepcional.

  • Ep! que ningú vol arribar tard a la festa
    Anna | dissabte, 5 de juny de 2010 | 20:21h
    Sorpreses t'enduries sobre qui ajuda, encara que d'amagatotis, les juntes promotores de les conusltes relatives a la independència. El tren que va començar a Arenys va agafant cada cop més velocitat. Ningú vol fer tard a la festa de la independència. Quedar-ne fora podria ser un error històric monumental.
    • Sorpreses?
      Albert | diumenge, 6 de juny de 2010 | 00:14h
      El Xavi coneix mitjanament les interioritats de les del seu poble i podria dir-ho. Si no, ja ho dic jo: No hi han sorpreses a les "juntes promotores", som els que som amb els recolzaments que tenim. Al Xavier se l'ha de veure cada dissabte fent una feina de base basada en el sacrifici (avui picava fort el sol, eh?) i a més opina al seu blog. Escriure missatges - comentaris és una feina senzilla, de cinc minuts. Si tots els que perdem el temps escrivint aquestes línies les dediquèssim a fer quelcom més productiu o, per exemple, a votar i fer que elsaltres votessin (encara que fos el NO), aquest pais aniria millor. Intentar dir que la baixa participació no ens dona dret a demanar el que s'hi diu a les butlletes és un intent desesperat d'impedir que es faci una consulta vinculant. Perquè no se'n fa i ens deixem de tonteries i cabòries? Per por dels qui la neguen.
      • Lleigeix millor
        Anna | diumenge, 6 de juny de 2010 | 08:57h
        Albert, són quarts de nou del dematí i m'acabo de passar gairebé dues hores embustiant informació sobre la consulta al meu poble. Llegeix dues vegades el què escric. Clar que no hi han sorpreses a les juntes promotores, el què manifesto és que hi ha suports sorpresius que són molt benviguts i que mai hauria pensat que arribarien.
        Apa que t'aprofiti el diumenge.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 95 visites
  • Aquesta setmana: 612 visites
  • Aquest mes: 2711 visites
  • Des de l'inici: 542712 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 1013 visites
  • Aquesta setmana: 4839 visites
  • Aquest mes: 18441 visites
  • Des de l'inici: 1201258 visites

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats