VilaWeb.cat
 
carme.laura | dimarts, 16 de març de 2010 | 08:56h

El pensament polític actual es mou, des del inicis del catalanisme ideològic, dins d'un espai limitat per tres coordenades: l'ordre, Espanya i la modernització. Alguns dels documents i articles que es publiquen, malgrat en alguns casos el seu rellevant interès, s'emmarquen en aquell mateix espai, obviant la possibilitat d'una Catalunya amb Estat propi o , en determinat cas, despullant aquella de qualsevol valor.

Quan s'afirma que cal modernitzar Catalunya per a afrontar el futur amb èxit i excel·lència la seva consecució es fonamenta en la realitat d'avui: el capital humà, el talent i la formació, la producció amb valor afegit, les infrastructures, la consecució de la Catalunya en xarxa i la Catalunya global amb l'obertura a la Unió Europea, la Mediterrània i el món. És un objectiu necessari i engrescador per a una nació i per a una regió, però en el cas específic de Catalunya no es fa èmfasi en la seva dependència  d'Espanya pel que fa a recursos econòmics i legals, ben al contrari es dibuixen estratègies per a Espanya que incloguin o possibilitin la consecució de l'objectiu. Que la modernització plena de Catalunya és la nacional hauria de ser part substancial i emfàtica del pensament polític català i no ho és.   


La reflexió política sobre la identitat i el pluralisme de la societat catalana es planteja, sempre, sobre la foto fixa actual. La modernització s'hi defineix com l'adequació a aquella realitat i la superació del suposat dilema identitari  amb l'assumpció de la llengua castellana com a llengua de Catalunya, tesi pròpia fins ara dels partits espanyols i una temptació sempre latent per als partits nacionalistes catalans.
En les anàlisis sobre "els reptes lingüístics" no s'obre la reflexió sobre el perquè d'aquella realitat  plural, multicultural de la societat catalana que és la d'una nació amb llengua i cultura pròpies dins de l'Estat espanyol. No es planteja que si Catalunya hagués tingut un Estat propi la realitat seria una altra, que si Catalunya tingués Estat propi la societat catalana seria diferent de la d'avui, plural, però diferent, car la persona arribada de nou emigraria a Catalunya i no a una part d'Espanya, a un país amb maneres d'acolliment pròpies, amb diàlegs diferents, amb noms nous, en què sense dubte la llengua catalana seria l'eina indiscutida de cohesió i comunicació de la pluralitat. 

Obviar la premissa de la possibilitat d'un futur d'independència de Catalunya és posicionar el futur de la Catalunya glocal dins dels límits de l'Estat espanyol. Obligar-nos a enfortir la nostra identitat respecte a l'altri, essent Espanya aquest altri, és sotmetre'ns a la dependència i a alimentar el fals dilema entre llengües i identitats, dilema  que cal deconstruir proclamant sense ambages que la identitat nacional col·lectiva és una i catalana.

Quan es reflexiona políticament sobre la Catalunya del segle XXI no fer-ho, si més no, sobre el dibuix final de la Catalunya independent és o miopia o una renúncia imperdonable. 

  
Comentaris: 4
  • Identitats
    borinotus | dimarts, 16 de març de 2010 | 14:22h
    Suposo que parles per la conclusió de la CatDem. Jo vaig sentir-lo i no m'ho creia. Aquest debat està més que superat!.
    Arreu del món hi ha immigració!. A Anglaterra i França hi ha milions d'araboparlants i ni es plantegen fer aquestes llengües oficials!. A Alemanya hi ha milions de turcs i ídem....
    És més, ho demana algú?

    Que cal ser multilingües ja ho sabem. Però farem com a tot arreu. Entre ser un essencialista tancat i permetre que la teva personalitat es dilueixi hi ha un terme mig. No ens passem de multi-cultis.
    • Sí.
      carme.laura | dijous, 25 de març de 2010 | 16:04h
      Em dol perquè suspito que són conclusions interessades, pre-establertes. Les conclusions sobre "reptes lingüístics" són un article de Branchadell on exposa la seva coneguda opinió que cal admetre que el castellà és "una llengua de Catalunya", com ho és el català. I és de tots conegut el que sosté l'autor des de fa molts anys. Preocupant. Una abraçada.
  • Com sempre
    Victoria | dimarts, 16 de març de 2010 | 11:46h
    Com sempre,Carme-Laura, neta, lliure, sàvia. Jo ho veig talment, tot altri es nedar i guardar la roba per esgarrapar alguns vots més, quins?
    • Pensem el mateix,
      carme.laura | dijous, 25 de març de 2010 | 16:07h
      com sempre. Els vots de caire espanyol-català que té el PSC i en menor grau el PP, no?. Fins sempre!

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829