Correu Blocs | VilaWeb.cat
oriol_illa | pessics de quotidianitat | dissabte, 13 de març de 2010 | 22:50h










Per primera vegada, les enquestes d’opinió diuen què, després de la situació econòmica, els (i les) polítics son el que més ens preocupa a la ciutadania. L’índex d’insatisfacció política s’enfila al 80’2%...



Dia rere dia acaparen tot el sentiment de desencant que la societat ha acumulat sofertament els darrers anys i apareixen com a únics responsables d’una situació difícil que ja no sabem on ens du.

 

Dia rere dia exhibeixen la cara més humana, que no és altra que la de la imperfecció, la de la confusió, la de la perplexitat que ja no ens esforcem en amagar tots i cadascun de nosaltres.

 

Dia rere dia erren més en el seu propòsit d’alliberar-se d’una espiral que potser han provocat, parcialment, però sobre els quals no recau tota responsabilitat.

 

I la resta la societat els assenyala com a culpables sense marge per a la defensa perquè ja no hi ha marge per a la confiança.

 

I si ens preguntéssim el que passa, més que no respondre el que ens falta?

 

I si ens interpel·léssim a nosaltres mateixos sobre què fa que estiguem on som i no on voldríem ser?

 

I si orientéssim, també, el focus de la crítica cap a l’anònim que, carregat de responsabilitat social i amb un enorme poder de decisió va preferir l’ostentació, l’arrogància i l’abús?

 

I si prenguéssim el temps i distància necessària per avaluar i jutjar el compromís amb la res pública més que no deixar-nos endur pels beneficis corporatius i les lluites empresarials?

 

I si permetéssim que, per un cop, els polítics s’alliberessin de les amarres d’uns interessos que els aparten i aïllen de la societat en forma de reunions inútils, per a permetre’ls tocar gent, desplaçar-se en metro, perdre dues hores en qualsevol bar de la ciutat o badar en un parc infantil?

 

I si arribéssim a la conclusió que ens falta estoïcisme i ens sobra hedonisme?

 

I si algú ens fes veure que la percepció que tenim de la realitat construïda amb enquestes, xifres i opinions ens fa cecs davant la pròpia realitat?

 

I si exigint una ètica cap a uns pocs, estiguéssim renunciant a una imprescindible ètica universal de tots/es?

 

Aquell que gestiona diners privats o no té responsabilitats públiques no està en disposició d’excloure’s de l’espai públic, ni està més exempt dels seus deures cap a la societat, que aquell que gestiona diners o afers públics.

 

Perquè els drets i els deures cap a una comunitat democràtica, sigui la que sigui, no pot admetre diferències atenent la naturalesa o dedicació professional de cadascun dels individus que en forma part.

 

Té menys responsabilitat aquell que gestiona un monopoli privat com l’elèctric, que aquell que està sotmès a tota mena de control polític?

 

Té menys responsabilitat l’individu que ha malversat o especulat amb diner de particulars, que aquell que no és capaç de trobar solucions polítiques avui?

 

Té menys responsabilitat aquell que s’aprofita de les lleis per a fer frau, que un altre que és incapaç de sancionar-lo?

 

S’espera sempre solucions de qui té eines per a trobar-les, però obviem les males pràctiques emparades per l’egoisme i l’aprofitament personal.

 

La política no és més que el reflex directe de les relacions i vincles que una societat ha anat construint. Amb els vicis i les virtuts. Amb les fortunes i les desgràcies. Amb el progrés i el retrocés. Amb allò que ens agrada però també allò que ens molesta. Irremeiablement. Inevitablement. Així de maniqueu.

 

Quan la política no té crèdit, només queda una regla. La que només permet sobreviure el més fort. Aquell que s’imposa. El que és massa gran per a caure –too big to fail-.

 

I, en aquest combat, la política queda derrotada, òbviament, però darrera d’ella, qui queda vençut, són els individus que han estat incapaços de fer-la una eina útil pel progrés, la justícia i el benestar.

 

Comentaris: 7
  • Culpa vs responsabilitat
    Jaime| Adreça electrònica | dimarts, 16 de març de 2010 | 14:38h
    Hola Oriol, com sempre un visió molt interessant de la nostra realitat.  Crece fermament que tots els individuus som responsables de nosaltres y de la nostra societat, per tant si la cosa funciona com funciona es responsabilitat nostra. Dic responsable i no culpable peruqe crec que si un sesent responsable ha de fer per canviar el no que no funciona, la culpa atura, es una excusa i amb un "el culpable no soc jo" es renta les mans.
    El ciutadà que se sent com a tal hauria de responsabilitzar i no cercar culpables, sino solucions.
    Una salutació 
    • culpa vs responsabilitat
      oriol_illa | dimarts, 16 de març de 2010 | 18:04h
      Gràcies pel comentari, Jaime.
      molt d'acord amb aquesta apreciació; la responsabilitat compromet, la culpa paralitza.
      salutacions,
      Oriol
  • desafecció
    Mònica Caba| Adreça electrònica | diumenge, 14 de març de 2010 | 12:58h
    Bon dia Oriol,

    Jo penso que el problema no radica tan en la forma que tenen els polítics de gestionar els interessos de la societat, sinó en la seva falta d'ètica política( sense generalitzar), que dóna una visió de desconfiança i de descredibilitat a la ciutadania. Quan superem aquestes diferències  haurem pujat el primer esglaó d'una escala llarga i amb giravoltes.

    una abraçada,
    • desafecció
      oriol_illa | diumenge, 14 de març de 2010 | 21:35h
      Mònica, jo crec que l'ètica o absència d'ella és consubstancial a l'individu, no pas al polític. El que s'ha de fer és expulsar aquells individus que no siguin exemples d'integritat i ètica de l'activitat política i, en això, els partits si que en són responsables.
      una abraçada i fins aviat,
      Oriol 
  • Oriol,
    AnnaPortell | diumenge, 14 de març de 2010 | 02:01h
    aquest escrit és im-pre-ssio-nant. Cada cop que li barro el pas a la política, post de l'Oriol. 


    I si ens interpel·léssim a nosaltres mateixos sobre què fa que estiguem on som i no on voldríem ser? Tu mateix ho dius, la política no és més que el reflex directe de les relacions i vincles que una societat ha anat construint.


    Té menys responsabilitat aquell que s’aprofita de les lleis per a fer frau, que un altre que és incapaç de sancionar-lo? Tens tota la raó. Tenen la mateixa.

    Si la persona, per comoditat, mandra, por, falta de temps, no aprèn de manera individual a defensar ni els seus propis interessos, a saber queixar-se i no callar quan toca, em pregunto, de què nassos ens queixem? 
    En aquest punt hi pensava l'altre dia. I veus? Ara em faràs pensar! Esplèndit tot, l'article i retrobar-te.

    Molts petons!
    Anna   



     

     

    • La lletra,
      AnnaPortell | diumenge, 14 de març de 2010 | 02:02h
      culpa d'alguna cosa que no sé, però meva, noooooo. Més petons.
      • Anna Portell
        oriol_illa | diumenge, 14 de març de 2010 | 08:30h

        Anna, ets molt amable.
        gràcies pels teus comentaris.
        un sector molt important de la població, entre els quals m'hi compto -m'atreviria a dir que un 90%- només tenim la "política" per a defensar els nostres interessos -educació, sanitat, serveis bàsics, serveis socials, televisió pública..- si ens carreguem la única eina que tenim per a transformar, que queda?
        tanmateix, aquesta afirmació no ha de servir d'excusa perquè qualsevol mediocre pugui gestionar la cosa pública.
        espero que estiguis bé.
        molts petons,
        Oriol 

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm
Oriol Illa
Oriol Illa
Crea el teu distintiu

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats