Correu Blocs | VilaWeb.cat
anmonbar | Lectures. | dijous, 4 de març de 2010 | 10:51h

Bartleby de Herman Melville. Traducció del castellà de la contraportada: "Bartleby, l'escribent" és una de les narracions més originals i commovedores de la història de la literatura. Melville va escriure aquest relat a mitjans del segle XIX, però el temps sembla que no ha passat per ell. Ens conta la història d'un peculiar copista que treballa en una oficina de Wall Street. Un dia, de sobte, deixa d'escriure emparant-se en la seua famosa fórmula: ''Preferiria no fer-ho''.

   Ningú no sap d'on ve aquest escrivent, prefereix no dir-ho, i el seu futur és incert doncs prefereix no fer res que altere la seua situació. L'advocat, que és el narrador, no sap com actuar davant d’aquesta rebel·lia, però al mateix temps se sent atret per eixa misteriosa actitud. La seua compasió envers l'escrivent, un empleat que no compleix ninguna de les seues ordres, fa d'aquest personatge un ésser tan estrany com el mateix Bartleby.

 

 

         El nom de Bartleby ja ens havia enviat molts senyals des de diversos autors, una edició il·lustrada per Javier Zabala i en castellà, ...ai!..

            De El mundo de hoy de Rysard Kapuscinski, ja teniu referències.

“Els plàtans de Barcelona”. Víctor Mora, de moment, uns fragments:

            “Excel·lents funcionaris, bons sacerdots, armats d’estissores i llapis vermell, posaven cada dia llurs ànimes en perill veient, abans que ningú, totes les pel·lícules, totes les il·lustracions; llegint tots els textos, per estalviar als seus conciutadans ocasions de pecar a causa d’imatges o lectures massa suggestives. Aquesta immensa tasca cívica no sempre era, però, merescudament apreciada. Hi havia gent amargada, corrompuda per l’antic règim, que la discutia i en malparlava amb tossuderia recalcitrant.”
 

            “De fet, en Lluís se sent cada vegada més aficionat a la lectura d’obres on es pinten ambients, situacions i personages semblants als que coneix per experiència... Comença a considerar que aquestes descripcions reflecteixen veritablement la realitat. I que aquests llibres, per tant, diuen més la veritat que altres. En ell es produeix, així, insensiblement, una preferència per llibres que descriuen la vida d’aquells que es troben a baix de l’escala social, i les ferotges injustícies de què són constantment objecte... i que es va impregnant de les idees que aquests llibres contenen”.

        L’encantadora de Florència de Salman Rushdie. Contraportada.-Un viatger alt i ros que es fa dir Mogor dell’Amore travessa el món amb l’objectiu de revelar un poderós secret sobre el qual pesa una maledicció: només hi ha un home que el pot escoltar i continuar viu, i aquest no és altre que el Gran Mogol, l’emperador Akbar. La bruixeria li servirà per a introduir-se a la cort i explicar al governant més gran de la terra la història de la princesa Qara Köz, Ulls Negres, una dona tan bella que desterrava el que els homes fins aleshores havien considerat bell a les files de la vulgaritat més mediocre. Una dona, també, capaç d’hipnotitzar l’esplendorosa ciutat de Florència i d’enamorar l’emperador a través del temps i de l’espai.

         Amb el descobriment del secret, el lector quedarà seduït per la història d’amor i ambició d’una dona que vol controlar el seu destí en un món d’homes. Una narració increïble que posarà en contacte dos mons tan distants com l’esplendorosa capital mogol i la sensual Florència dels Mèdici, que resulten estranyament semblants.

 

 

         Potser, més endavant, parlem una altra vegada d’aquesta novel·la.

 


Comentaris: 1

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 32 visites
  • Aquesta setmana: 318 visites
  • Aquest mes: 1450 visites
  • Des de l'inici: 87381 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 173 visites
  • Aquesta setmana: 1164 visites
  • Aquest mes: 5105 visites
  • Des de l'inici: 193107 visites

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats