VilaWeb.cat
peremerono | Cinema | divendres, 29 de gener de 2010 | 07:40h

Un llogarret a Alemanya. Principis del segle XX. Pagesos. Un baró i terratinent. I pagesos. El metge. I pagesos. El mestre. I pagesos. El pastor d’ànimes. I pagesos. I temps rúfols que són a tocar. I fets. I gent. I ferits. I morts. Una anàlisi forense de la violència, de la serp que nia i que dóna pas al feixisme pertot. Un film majúscul. Superb. Extraordinari. Inoblidable (...)


Gent menuda en un paisatge habitat per quilòmetres de plantacions de blat. Una contrada idíl·lica. Pastoril, fins i tot.

 

Dos dies de juliol en què passen coses que semblen circumstancials, vés, però, quina coincidència. Coses que pertorben. Que inquieten. Que causen recança, i por, i misteri, i fonda inquietud.

 

Calma. Passen els dies, però la maltempsada, les malvestats, hi tornen. Qui o quins en són els culpables. Ningú no ho sap. Ho és, potser, la canalla? El monstre sense ànima, esgarrifós, perfectament identificat, aquell que no s’estima, que fins i tot s’odia amb delit?

 

Fets durs, esgarrifosos, que no veiem però que sentim, que pressentim, sense exhibicions gratuïtes del carnatge. Una conversa entre adults (no veia i sentia una cosa tan ofensiva, una desqualificació i una escopinada tan ferma i fastigosa, com aquella breu conversa, abocant-hi merda a tones sobre una pobre dona indefensa i mare i amant –no oblidaré mai, aquells mots, mai)


La contrada, el moment, és, però, de gran violència ambiental, institucional, històrica, econòmica. De pares contra fills. De pares contra mares. De capellans contra feligresos. De terratinents contra pagesos. Valors dominants: ordre, jerarquia social, conservadorisme. Qui s'hi mou, cop d'estaca. Violència, diuen, genera violència. Violència silent. Amagada. Secreta. I ambdues es despleguen en forma de paroxisme. I, al final, hi esclata una guerra. Les condicions, fet i fet, eren dat i beneïdes. 


El film, rodat en blanc i negre, narrat i contat en alemany, per una veu en of, el mestre d’escola, ja vell, cansat, en un to lacònic, sense passió, com un periodista que llegeix la seva crònica.

 

Escenes, plans, contrastos, retrat i despullament de l’ànima per la càmera, que em recorden a en Murnau ... i que hem d’agrair a mestre Haneke. Càmera quieta, observadora, que pren el seu temps per enregistrar i descodificar la realitat...

 

La pel·lícula avança enmig d’una inquietud, d’un desassossec, creixent, gairebé incontenible. Amb l’ai al cor. Impossible restar tranquil i quiet.

 

Obra sublim –feia anys que una veia una cosa igual- era que aixecar i victorejar-la sinó és perquè n’acabes la visió amb el cap a tres quarts de quinze, rumiant, i l’ànima als peus.

 

. Das Weisse Band. Dir. Michael Haneke. 141 minuts. Àustria. Alemanya. França. Itàlia. 2009.

Triler

 

Josep Pallach 1920/1977
 

CAT ’06  La nit dels somriures glaçats

Comentaris: 10
  • Molt viscut
    peremerono | divendres, 29 de gener de 2010 | 15:15h
    Va ser una sessió, i una experiència molt viscuda. Quan més vius una cosa, millor la escrius -això se'm va notar molt, i tot sovint, en els llibres sobre la Montserrat Roig i El crim del caixer automàtic, Anna.

    Petons.

    Pere
    • Ai!
      AnnaPortell | divendres, 29 de gener de 2010 | 16:47h
      Doncs me'l compraré!
      El trobaré a qualsevol llibreria, oi?
      • No n'està pas
        peremerono | divendres, 29 de gener de 2010 | 21:49h
        exhaurit. Jo l'he vist a la Central, Proa Espais, la Casa del Llibre...

        Si en tingués cap de sobre, te'l regalaria. No és el cas, però.

        Pere
  • Per cert
    peremerono | divendres, 29 de gener de 2010 | 21:47h
    Lady Gaga i la cançó són recomanacions de la meva filla de 14 anys.

    Pere
    • I què vols dir?
      AnnaPortell | dissabte, 30 de gener de 2010 | 02:51h
      Diga-li que té molt bon gust. Ai, com ets, eh?
      Ostres, Pedrín! (mai millor dit, hehehehe...)
      Petons. Per ella i per tu. Dona-li eh?
      Muaaaaaaaaaà
      Com piques! (no t'enfadiiiiiiiiiiiis... (sempre ric molt amb tu)).
      El llibre me'l compro jo. Tu me'l dediques.

      Jo
      • Vull dir que...
        peremerono | dissabte, 30 de gener de 2010 | 12:30h
        les cançons les trio si m'entren i em diuen coses, no pas per l'estampa del o de la cantant. Personalment, per bé que interessant, tota faramalla dels actuals video clips m'és, del tot, sobrera, i put a postís i a sobreactuat.

        Pere

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats