Correu Blocs Traductor | VilaWeb.cat
valldalbaidi | CULTURA | divendres, 18 de desembre de 2009 | 12:19h
Situat a l'Horta de València, a l'oest de la ciutat. La superfície del terme és plana. Part de la superfície municipal pertany a la zona urbana de València. Travessa el terme el nou llit del riu Túria que ha ocupat una superfície de 42 hectàrees. La importància econòmica de l'agricultura ha estat desplaçada en forma creixent pel desenvolupament de la renda industrial, principalment per la proximitat a València. Aquest desenvolupament industrial ha motivat un extraordinari creixement demogràfic en aquests darrers anys. El poble ha experimentat una gran transformació urbana en unir-se els seus carrers amb els de la capital, creant-se nous barris com el de la Llum i el de Sant Ramon. Actualment té més de 30.000 habitants.

 

A la Masia del Castell, dins del terme de Xirivella, es troben les restes d’una vil.la romana: fustos i bases de columnes, trossos de murs de formigó i algunes restes de ceràmica. Era una alqueria musulmana quan el rei Jaume I la va donar en 1238 a Hug de Fullaquer, comendador d’Alcanyís i maestre de l’orde de Calatrava. El rei Jaume II cedí els drets que tenia la Corona a Ramon Boil, al fill Pere del qual donà el poblat el maestre de Calatrava, a l’orde del qual pertanyia. Tingué el seu senyoriu també el cronista del reis d’Aragó, Ramon Muntaner pel seu matrimoni amb Na Valenzona, el pare de la qual l’havia comprat a l’orde de Calatrava. En aquest lloc començà a escriure la seua cèlebre Crònica. El darrer que ostentà el senyoriu fou el marqués de Dues Aigües. El 1609 quedà despoblat el lloc per l’expulsió dels moriscos i rebé carta de nova repoblació en 1612. Avui dia es conserva la Casa de Déu, on es pagaven els arrendaments a l’orde de Calatrava.

 

La seua cristiandat es remunta als temps de la fundació del Regne de València. El rector de la parròquia assistia als sínodes diocesans des del segle XIV. En la part antiga del poble es conserva la seua estructura rural, amb velles casones i carrers estrets, es troba la parròquia primitiva on es venera, des de molt antic, una imatge de la Mare de Déu, amb el títol de la Salut, que segons la tradició es va trobar en una excavació davall d’una campana, la troballa de la qual està envoltada d’una bonica llegenda. Se celebren en el seu honor les festes patronals en la primera quinzena de setembre, en les dates de les quals assisteix una immensa gentada dels pobles del voltant per tal d’honorar la Mare de Déu de la Salut en la capella de la Troballa. El creixement demogràfic de la població féu que el 29 de desembre de 1953 es creara la parròquia de Sant Ramon i Sant Vicent Ferrer i el 23 de novembre de 1969 la de Sant Francesc de Paula. La parròquia del Santíssim Crist de la Llum, creada l’1 de març de 1965 està formada, en part, per feligresia del municipi de València i del municipi de Xirivella.

 

 


Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Visites al bloc

Visites a la portada
  • Avui: 61 visites
  • Aquesta setmana: 646 visites
  • Aquest mes: 3399 visites
  • Des de l'inici: 199399 visites
Visites a les entrades
  • Avui: 28 visites
  • Aquesta setmana: 70979 visites
  • Aquest mes: 75770 visites
  • Des de l'inici: 1256398 visites

Categories

Últims 40 canvis

Arxiu

« Març 2010 »
dl dt dc dj dv ds dg
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats