VilaWeb.cat
xrtrigo | NOTES SOBRE POESIA | dilluns, 14 de desembre de 2009 | 21:46h

Un primer llibre és sempre una barreja d’atreviment i desfici. Saltes el mur que pensaves infranquejable, però dubtes si el que has deixat de l’altra banda era en realitat la teva vocació. Penso que tot poeta es debat entre la necessitat d’assolir els seus somnis ètics i estètics i la dificultat de transmetre’ls al lector. La vessant conceptual de la poesia xoca molt sovint amb l’actitud relaxada del qui espera trobar grans veritats ben dites.

Des del seu títol, Anna Ballbona ens deixa ben clares les intencions d’aquest poemari. Hi ha un desig d’enfrontar-se a la quotidianeïtat –“ni els mites d’estar per casa s’aguanten”-, però tanmateix és conscient que treballa amb uns materials immersos en la tradició i que no podria transgredir sense la participació activa d’aquells que ja ho van intentar molt abans. Poetes tan contemporanis com Ponç Pons o Enric Sòria es donen la mà amb altres com Gabriel Ferrater o Joan Salvat-Papasseit, en una festa dels sentits que aspira a deixar-nos idees noves sobre temes de sempre...



Els poemes de Ballbona tenen un punt culturalista o s’apropen al viatge com a tema per fer-nos perdre les teranyines de l’ànima, potser tan sols retraten una situació quotidiana que, de sobte, ens informa d’un canvi de ruta, el que al capdavall ressona en el llenguatge, una recerca d’extrems encara que ens sembli proper i abastable. Així les peces “Fem un cafè”, “Remuntar” o “Gris”, dins d’un conjunt aconseguit on es fa difícil destacar-ne alguna. La poesia d’aquesta nova autora ha entès que la paraula té un punt de bellesa i de terror que necessita lluitar contra l’apatia.

La mare que et renyava era un robot és un bon llibre que ens fa girar la mirada sobre algunes de les poetes joves actuals. Penso en noms com Laia Noguera, Àngels Gregori, Lurdes Malgrat, Rosa Comes o Eva Baltasar; noms que ens aniran deixant poemaris de gran intensitat, cridats a renovar una altra generació que, sens dubte encapçalada per l’espléndida Montserrat Rodés, ha arribat a la maduresa.

Però mentrestant no hem de perdre de vista els seus poemaris, encara que sovint s’hagin de buscar en petites col·leccions allunyades de la poesia més oficial. Anna Ballbona escriu versos que prediuen un futur del qual no volem quedar al marge.


X. R. Trigo

____________________

Anna Ballbona, La mare que et renyava era un robot, Cabrera de Mar, Eixarms, 2008.

(Publicat al Serra d’Or)

Comentaris: 2
  • és un llibre que sorprèn
    ricard99 | dijous, 17 de desembre de 2009 | 11:50h
    i sedueix, convida a una lectura reposada amb constants aclucades d'ull a la ironia i a una quotidianitat que es deixa agafar amb una mitja rialla. Una abraçada Xulio!
    • Tens tota la raó,
      xrtrigo | dijous, 17 de desembre de 2009 | 12:19h
      a més a més és un d'aquests llibres que queden una mica fora de circuit. Gens estrany, d'altra banda, en poesia. Però l'Anna té aquesta frescor de l'obra que comença i, alhora, es ja una veu sòlida i ferma. Salut

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Últims 40 canvis

Arxiu

« Maig 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats