Correu Blocs | VilaWeb.cat
elsaaforges | Política | diumenge, 22 de novembre de 2009 | 12:45h

Aquesta setmana ha sortit publicat al setmanari El Temps un resum de la conferència que el vicepresident de la Generalitat va pronunciar el proppassat 4 de novembre. Com que no he trobat temps per llegir a consciència el text íntegre de la conferència, n'he llegit aquest resum de dues pàgines, en què Carod apunta les línies del nou nacionalisme que ell propugna. I també he llegit un apunt hàbil i brillantíssim sobre aquesta conferència al bloc de Jaume Claramunt. Els títols són eloqüents. La conferència es titula Adéu al nacionalisme, visca la nació!. El comentari d'en Claramunt, De pluja fina, autoodi i nació-pizza.


Vaig conèixer aquest bloc a través de l'article d'en Salvador Cardús a l'Avui de diumenge passat, on l'esmentava al final del text. A partir d'ara penso seguir-lo, perquè si tots els comentaris són tan lúcids i encertats com aquest, és un bloc que, a banda de l'aval d'en Cardús, ha de valdre molt la pena.

Però anem al que diu Carod. Ell es postula contra el nacionalisme essencialista i a canvi proposa la construcció d'una nació feta pels ciutadans que l'habiten, prescindint del seu passat. Davant d'això a mi només se m'acudeix pensar en els Estats Units d'Amèrica, nació construïda pels colons que hi van emigrar, procedents de diversos llocs d'Europa -per no parlar de l'extermini dels indis nadius. Els Estats Units són un país que té poc més de dos-cents anys d'història i que s'ha anat bastint mitjançant les aportacions dels ciutadans que hi han anat arribant. Diria que és un cas singular al món, si més no jo no en conec cap altre (rectifiqueu-me si no és així).

Ara bé, els països europeus no tenen res a veure amb els EEUU en el seu procés de construcció nacional, ja que al darrere tenen una història que es remunta a la desmembració de l'Imperi romà, i això no es pot obviar ni esborrar d'un dia per un altre. Em sembla una aberració dir que la nació és construir un futur en comú deixant de banda el passat de cadascú. Suposo que en Carod deu pensar que els diferents passats dels habitants actuals de Catalunya són tan dispars que no hi hauria cap morter d'unió que els fes lligar.

El nacionalisme essencialista no és intrínsecament dolent. És dolenta la interpretació que en fan o n'han fet alguns partits en el passat, com ara el partit nazi a Alemanya. L'essència d'una nació és allò que la defineix, allò que la fa ser nació. Catalunya no és un conglomerat de persones sense cap vincle que només volen viure bé i per això reclamen el concert econòmic -per exemple. No senyor. Catalunya és una nació perquè té una llengua i una història pròpies que la individualitzen en el marc d'Europa. Sense la noció de nació, Catalunya no seria res i estaria encantada de ser una província d'Espanya, igual que Múrcia.

La llengua és el nervi de la nació catalana. I qui no vulgui veure-ho és que no ha entès res de Catalunya. Carod, en canvi, afirma que “el futur és allò que tots podem compartir, vinguem d'on vinguem i parlem el que parlem”. Tampoc no hi estic d'acord. La nació catalana té molts segles d'existència i el multiculturalisme tan cursi i estúpid que es porta avui no l'anorrearà pas. Qui vulgui ser català ha de saber parlar i escriure la llengua pròpia de Catalunya i conèixer-ne la història, perquè només així podrà fer-se idea de què vol dir ser català. Això és essencialista? Sí, i tant, però una nació sense essència és com un cos sense ànima. De fet, com he dit abans, l'essència és la definició de la nació; sense essència no hi ha nació. Potser aleshores podem parlar de comunitat d'interessos, però no de nació.

Per reblar el clau, Carod parla de la llosa del passat, referint-se a la nació que ja anomena 'heretada'. No em cap al cap que un independentista pugui escriure això. Jo no tinc la sensació d'haver heretat cap nació, sinó de viure en la mateixa en què vivien Pompeu Fabra o Puig i Cadafalch. El catalanisme, certament, s'ha de modernitzar, i això vol dir obrir-se a les noves tecnologies, fer associacionisme en xarxa, però en cap cas no vol dir perdre ni una engruna de catalanitat. I la catalanitat passa, en qualsevol cas, pel català com a única llengua vehicular dels catalans.

La nació essencialista és allò que ens fa reivindicar coses al Govern central, és l'ànima dels catalans. Fa temps, Joan F. Mira en un article també a El Temps parlava dels Països Catalans. Deia que al llarg de la seva geografia hi viuen 13 milions de persones. Però què són? Catalans, espanyols, apàtrides? Sense un morter d'unió sòlid no hi ha nació, i per tant, no hi ha alè de vida que ens faci bellugar. La nostra nació ha estat maltractada molts cops al llarg de la història, però sempre s'ha tornat a aixecar. I ara és un moment propici per tornar-ho a fer, perquè mentre el discurs entre dretes i esquerres va perdent vigència dia rere dia, el discurs imperant és el de la definició nacional. Matar l'essència és matar la nació.

Comentaris: 8
  • Carod Rovira sempre ha estat, com alguns altres un peó franquista de la segona instauració a ERC.
    Anònim | dimecres, 25 de novembre de 2009 | 08:25h
    I l'únic merit de Carod per a ésser és ser un peó postfranquista i esperar el moment oportú dinamitar tot per què Esquerra es va crear i que els franquistes van tractar de dinamitar amb un genocidi de pluja fina que encara avui continua.
  • Carod
    Ramon | dimarts, 24 de novembre de 2009 | 13:44h
    Els fets de Carod són inequívocs, des que és al Govern de la Generalitat. Obtenir un càrrec de pompa i bon sou, inventat pels seus amos i senyors, a canvi d'imposar-nos un President de la Generalitat que es deu a Madrid. Enlairar un Govern sota el qual el país recula moralment, materialment i patriòticament dia a dia, indefectiblement. Política dita d'esquerres, Sr. Carod? Ni els psoevotants de Santa Coloma de Gramenet s'ho creuen, hores d'ara. Queda algun catalanista i independentista que es cregui aquest discurs vostre de justificar la 'unió de les esquerres'? És ben dubtós, llevat que visqui de la Generalitat, sia a Catalunya o bé a París. Si com a home de govern feu el que feu, que ningú no esperi de vós cap aportació de profit com a teòric del catalanisme. No mereixeu, de fet, aquest qualificatiu gens ni mica, ans d'home d'idees d'enganyifa i de firaire cridaner. Només jocs de paraules, com la bajanada "Adéu al nacionalisme, visca la nació!". Creient-vos "vicepresident", heu perdut l'oremus i la dignitat, però no la fareu pas perdre als catalans. Heu perdut o retrobat els vostres orígens?
  • Fa 10 anys que pregona liquidacionisme lingüístic
    Jordi S. Camardons| Adreça electrònica | dilluns, 23 de novembre de 2009 | 17:28h
    Estic d'acord amb la teva crítica Elsa, però (no) em sorprén que costi tant que els analistes s'adonin del discurs liquidacionista de la llengua i la nació del Carod, fa uns 9 o10 anys que el va començar a fer, i jo mateix ho he criticat unes quantes vegades. Però Carod no ho diu perquè s'ho cregui gaire, ho fa per pur EGO, per destacar damunt la majoria de la gent catalanista normal que ell considera imbècil. La part positiva dels arguments del Carod: modernització etc. són més vells que l'anar a peu i només serveixen per a encobrir un fals discurs per amagar l'afany d'EGO, perquè ni tan sols li interessa el poder real, només vol ensenyar la cua de gall d'indi, és pur vedetisme, i a sobre fent pagar als socis d'Òmnium les conferències a la Pedrera.
    • D'acord
      elsaaforges | dilluns, 23 de novembre de 2009 | 23:36h
      Sí, Jordi, tens raó. A mi em fa pena que un home intel·lectualment preparat com ell es dediqui a proclamar paraules buides al vent.
  • ...
    Anònim | diumenge, 22 de novembre de 2009 | 13:43h
    Carod Rovira fa d'eslabó perfecte per a què les successives dictadures espanyoles propassades i amb la darrera dictadura franquista a Catalunya duga la consecució plena dels seus objectius genocides d'autodestrucció.
    • ...
      Anònim | diumenge, 22 de novembre de 2009 | 13:55h
      Carod Rovira fa d'eslabó perdut que necessiten els post-franquistes
  • ...
    Anònim | diumenge, 22 de novembre de 2009 | 13:44h
    Ells en dirien un 'lavado de cerebro col.lectivo perfecto'.
  • ...
    Anònim | diumenge, 22 de novembre de 2009 | 13:37h
    Els Estats Units té una història de dues-cents anys i no els toques la història i el seu passat i el privilegis aglosaxons.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Subscripció mitjançant RSS

Categories


Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats