Correu Blocs Traductor | VilaWeb.cat
titot | Llibre dels feits | dijous, 19 de novembre de 2009 | 11:16h
Viatjo per primera vegada a l'Alguer.
En temporada baixa, com manen els cànons del bon turista.
La gràcia si més no per a mi, de visitar llocs històrics és precisament prendre consciència de la dimensió històrica i fins i tot per uns moments poder fer el viatge en el temps a partir de les sensacions.

Ha de ser difícil, a la Vall dels Reis, viatjar a l'imperi dels faraons amb dos-mil anglesos a l'entorn, amb calça curta, càmera i gorra.

L'Alguer ho permet, si mées no m'ho sembla. Ahir vaig estar voltant i prenent mesures històriques i avui provaré de capbussar-me en la història.
Vaig trobar una amiga -l'Irene, l'amiga de tots, de fet- i vam estar xerrant. Amb ella i amb un grup d'estudiats de dialectologia de l'UdL, que ja havia trobat a l'avió.


Tastar l'Alguer m'ha fet voltar a l'entorn d'algunes reflexions que he masegat un munt de vegades: ens cal la definició, la concreció d'un mapa polític dels Països Catalans que puguem distingir clarament del mapa linguístic, del conglomerat de mapes administratius vigents, etc. Els cal un mapa polític per evitar confusions i no ficar coses en el sac que no pertoca.
El vincle de Catalunya amb l'Alguer neix de l'expansió colonial. I encara que la llengua s'hi quedés un cop els catalans vam marxar, això no en canvia l'origen, ni el fet que la fosilització de la llengua respongui a un element d'antropologia local i no pas a la voluntat popular de constituir, amb la resta de Països Catalans, un nou projecte polític i social.

L'Alguer és una ciutat d'història catalana, de cultura catalana i de llengua catalana. Però no podem pretendre que l'Alguer formi part de l'estat que construirem, per bonic que sigui, ni per molta relació històrica i antropògica que hi hagi.


Comentaris: 13
  • Doncs ens vam veure als carrers de L'Alguer, quina casualitat!
    Don Toni| Adreça electrònica | dilluns, 30 de novembre de 2009 | 03:46h
    Home, aixi que eres tu! Jo també hi vaig ser a l'Alguer per aquestes dates, com molt ben dius, les que ha d'escollir un veritable turista. I vam coincidir per l'aeroport i els carrers de la ciutat un parell de cops. El meu periple va continuar per tota l'illa, en companyia d'un amic asturià repressaliat a la seva empresa, finalment readmés després de tres mesos de lluita, però en aquell moment a la recerca d'un merescut relax.
    • Osti
      titot | dilluns, 30 de novembre de 2009 | 08:27h
      Em sembla que ja us recordo. A part de l'aeroport, vam trobar-nos, passejant dimecres al migdia, primer a la Plaça del Teatre i després a la Plaça Cívica.
      Espero que gaudíssiu tant com nosaltres de l'Alguer.
  • Titot i David Rosell al Fòrum de les Cultures?
    Fanàtica | dimecres, 25 de novembre de 2009 | 13:14h
    Ei Titot, aquest diumenge toqueu al Fòrum? A quina hora serà? Serà dins mateix Auditori?
    • Sí!
      titot | dimecres, 25 de novembre de 2009 | 13:24h
      A les dotze comença l'acte i en el tanscurs de l'acte hi cantem unes cançons. No és, diguem un concert complet, sinó una participació de suport.
  • Vacances...
    Glòria Masnou | dimecres, 25 de novembre de 2009 | 12:04h
    "En temporada baixa, com manen els cànons del bon turista"...deixa'm ser crítica amb tu, però es que no la resta del món tenim tanta sort com per poder mil vacances l'any i en les dates que volguem, molts patim la "putada" d'haver de fer "vacances obligades" al mes d'agost i viatjar com borregos...
  • hola
    núria | dilluns, 23 de novembre de 2009 | 15:06h
    ei titot! veniu a arbucies? a on toqueu i a quina h? sereu molt benvinguts!!!
  • Seria una desferra...
    Arcangelo| Adreça electrònica | diumenge, 22 de novembre de 2009 | 13:08h
    ... geogràfica!

    Alguna cosa així com Ceuta i Melilla. Per a que coi vols un tros d'una altra illa?

    De fet, qualsevol país que construeixis, necessita l'aprovació dels territoris dels que constarà, així que no és només cosa de l'Alguer. És el problema que veig a la idea de Països Catalans. Ho vaig explicar en aquest post.
  • Pujols dixit!
    Marc| Adreça electrònica | dissabte, 21 de novembre de 2009 | 21:48h
    A Lanusè, un poblet muntanyenc a la província de s'Ogiastra, dos ciclistes catalans vam ser convidats a tot allò que duiem al cistell per un botiguer sard que exclamava que ell no era italià i que els catalans, els bascos, els irlandesos i ells, els sards, erem tots cosins.

    Vam recordar la profecia de Francesc Pujols...
  • L'Alguer
    sisu | divendres, 20 de novembre de 2009 | 15:00h
    a mi un dels independentistes sards que precisament vam trobar a l'Alguer en el marc d'un acte festiu, em va deixar anar que si nosaltres reclamvem l'Alguer ells ens reclamarien una de les illes  :)
  • Hi estic d'acord
    Jordi| Adreça electrònica | divendres, 20 de novembre de 2009 | 13:13h
    Des de la perspectiva d'haver viatjat també per primera vegada a l'Alguer, ara fa poc més d'un mes, i després d'haver-me endinsat en una bona part de la història d'aquesta ciutat, he de dir que estic d'acord amb les teves reflexions. 
  • Autonomia
    Vilalta| Adreça electrònica | dijous, 19 de novembre de 2009 | 14:42h

    És evident que no podem pretendre que l'Alguer formi part, políticament parlant, dels Països Catalans. Crec que el futur ideal per a aquesta ciutat seria disposar d'una amplíssima autonomia en el si d'una Sardenya independent.

    • Sardenya
      Jordi Navarro | dilluns, 23 de novembre de 2009 | 01:12h
      I tant, jo vaig viatjar a la ciutat sarda ara fa un parell d'anys, m'hi vaig estar gairebé 10 dies i em vaig endinsar a l'interior de l'illa, i també em vaig perdre un parell de dies pels carrerons encantadors de la ciutat algueresa.

      I efectivament, l'Alguer forma part de la nació sarda, però té unes peculiaritats històriques i culturals específiques, i això el cos legislatiu de la nació sarda ho reconeix i ho reconeixerà en un futur de plenitud nacional. Actualment la constitució italiana reconeix més de 10 llengues en el seu territori, inclos el català i en això s'han de centrar els algueresos i els independentistes sards. En assolir un estat pròpi per l'illa i un estatus especial per a la ciutat.

      L'Alguer no pot formar part del projecte polític pel qual lluitem nosaltres, per evidents raons històriques, polítiques i democràtiques, i si a algú se li actu el contràri és que està en una altra dimensió.

      Per cert, a mi el jalar sard em va encantar, i l'alguerès encara més, has probat el llobarro a la brasa que fan?

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2010 »
dl dt dc dj dv ds dg
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats