
Ara que s'ha tramitat, per part del govern aragonés, la llei d'us, protecció i promoció de les llengües pròpies d'Aragó potser és hora de recordar el que vaig escriure el mes de juliol d'enguany.
El govern socialista d'Aragó està preparant una llei d'us, protecció i promoció de les llengües pròpies d'Aragó (català i aragonès), però la realitat és que serà el principi del final de la llengua catalana a bona part de la franja.
El català a poblacions com Tamarit de la Llitera ha sofert en els últims anys un retrocés imparable. En els anys seixanta era molt difícil sentir parlar castellà a Tamarit. Quan jugaves pel carrer o anaves a comprar a qualsevol botiga l'estrany era sentir parlar castellà. Amb l'arribada de la democràcia el català també va entrar a les aules de les escoles i de l'institut. Tots els meus cosins van poder estudiar-lo. Avui a Tamarit, malauradament, el castellà s'està imposant en la vida laboral, comercial, al carrer i arracona el català a l'àmbit privat familiar.
La mal anomenada llei de protecció que vol aprovar el govern Aragonès acabarà per desterrar en unes dècades el català de tota la franja. Si vols protegir has de fer-ho amb la part més feble i aquesta és el català. Si volen protegir el català, com diuen els polítics socialistes aragonesos, s'han d'aplicar mesures de discriminació positiva i fer el català llengua cooficial amb el castellà en els territoris històrics de parla catalana de l'Aragó.
Però si la gran protecció del català l'Aragó és la "voluntarietat" ja que en cap cas s'obligarà a ningú a estudiar-lo a les escoles no cal ser gaire viu per comprendre que és la crònica d'una mort anunciada.
"La gran llengua castellana" així l'anomena el portaveu del PSOE aragonès serà l'única oficial a l'Aragó. I tot això està passant amb un president de l'Aragó, Marcelino Iglesias, que va néixer a Bonansa (Ribagorça) i que té com la majoria dels seus 1451 habitants el català com a llengua materna.
Descansi en pau el català de la franja¡



http://bases.cortesaragon.es/bases/original.nsf/(BOCA1)/B95E60C04E5E9BF9C12575FB002CDCBA/$File/BOCA%20num.%20158.pdf?OpenElement